Leerling/stagiaire: wie kent dit gevoel?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sundance11

Berichten: 959
Geregistreerd: 13-05-05
Woonplaats: Spijk (GLD)

Leerling/stagiaire: wie kent dit gevoel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 16:48

Ik ben sinds 4 maanden verpleegkundige leerling in een instelling voor verstandelijk gehandicapten, het is een ontzettend leuk team enzo niks mis mee.
Maar ik heb nog steeds het gevoel dat ik echt leerling ben ( ben ik ook wel) en niet iemand van het team. Ik blijf hier een jaar op deze groep.

Doordat ik mij soms niet echt als echt teamlid voel, ben ik wel eens onzeker, van doe ik de dingen wel goed etc.

Wie herkent dit gevoel, en hoe ben jij als je leerling/stagaire bent? heb je altijd een vlotte babbel of ook vaak onzeker?
Laatst bijgewerkt door Karin op 17-05-06 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt

LoveDonis

Berichten: 121
Geregistreerd: 16-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 16:51

In het begin ben ik áltijd stil en verlegen. Als ik ze iets meer ken, veranderd dat.

Kristie

Berichten: 15027
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Al pendelend tussen hier en daar...

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 17:20

Ik denk dat je als stagiaire altijd wel een beetje 'de stagiair' blijft.
Je hebt toch minder verantwoordelijkheden als een 'vaste' medewerker.
Probeer je over het gevoel heen te zetten, en gewoon lekker mee te doen met de rest!. suc6 .

Linardsje23
Berichten: 1972
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Lisse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 17:28

Ik ben leerling verzorgende IG en moet elk jaar naar een andere afdeling binnen de instelling. Dat geeft verder helemaal niets en is ook ontzettend leerzaam. Maar het is soms wel balen dat (vooral als je net weer op een nieuwe afdeling komt) je collega's altijd denken dat ze alles beter doen, omdat ze het al 10 jaar zo doen. Hoezo gehospitaliseerd, zucht! Bijvoorbeeld als je een collega erop aanspreekt dat ze niet volgens het protocol medicijnen delen ofzo. Lekker laten kletsen die collega's. Feedback krijgen is niet erg, maar ze moeten wel met gegronde opmerkingen komen of uitleggen waarom iets anders moet.

sundance11

Berichten: 959
Geregistreerd: 13-05-05
Woonplaats: Spijk (GLD)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 19:38

Ja dat klopt inderdaad.
Wat ik bij ons op de groep ook merk, is dat ze vaak over die kleine dingenjtjes aan het zeuren zijn, het stomme is dat ik me dan aangesproken voel.

Verder voel ik me best wel thuis hoor, maar toch heb ik dat nog steeds het gevoel er toch niet echt bij te horen, terwijl ik wel gewoon meepraat en ik doe alle voorkomdende werkzaamheden, behalve dan het specifiek begeleider zijn.

Jaduuh

Berichten: 9407
Geregistreerd: 03-08-05
Woonplaats: Gent

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 20:00

Ik denk dat het moet 'groeien' , het zal voor hun ook wel even wennen zijn een 'onervaren' iemand in hun midden.

Maya1990
Berichten: 1627
Geregistreerd: 11-03-05

Re: Wie kent dit gevoel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 21:38

dat had ik ook in t begin bij mijn werkplek en manege! ik was daar nieuw, ben jonger dan de rest, iedereen kent elkaar al goed enz. Nu pas ik er helemaal tussen! ik hoor er gewoon bij, dus het komt vanzelf

Samiyah

Berichten: 5867
Geregistreerd: 18-02-05
Woonplaats: Groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 21:54

Ik ben ook stagaire. En hoe goed ik ook met collega's op kan schieten ik blijf echt 'de stagair' dat merk ik gewoon aan hoe ze met me om gaan.

ach ik trek me er niet zoveel van aan en doe gewoon mijn werk

Linda

Berichten: 3350
Geregistreerd: 26-11-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Leerling/stagiaire: wie kent dit gevoel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 23:50

Ik ben ook stagiaire, nog maar twee weken en dan is het alweer afgelopen Ik heb het erg naar m'n zin en voel me ook thuis in de groep. Ik heb dan ook wel een vlotte (soms iets te ) babbel
Op zich doe ik hetzelfde werk als mijn collega's, maar door mijn ervaring krijg ik de toch iets minder lastige klussen toegewezen. Dat komt natuurlijk ook omdat ik nog geen netwerk heb zoals zij dat hebben. Maar verder behandelen ze me niet anders, gelukkig maar.

kris_

Berichten: 362
Geregistreerd: 21-02-05

Re: Leerling/stagiaire: wie kent dit gevoel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 00:10

In mijn studententijd ben ik ook veel stagiair geweest. Ik had nooit het gevoel lid van de equipe te zijn.
7 jaar nadat ik gaan werken ben moest ik opnieuw stage doen voor avondschool. Dat was een zeer gek gevoel want ik was de ene week op het werk, waar ook stagiars zijn, en de andere week was ik zelf weer stagiar...
Die onzekerheid... ja dat is wel normaal denk ik. Men gaat er iets te vaak van uit dat je alles wat voor hen vanzelfsprekend is ook voor jou zo zou zijn.

florentijn

Berichten: 189
Geregistreerd: 23-03-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 00:13

ik ben leerling verpleegkunde, en ik heb eigenlijk nergens moeite mee. Ik word tot op heden altijd geaccepteerd in de groep en heb ook wel mijn zegje klaar. Maar ik kan mijn voorstellen dat het moeilijk is als je niet zo'n vlotte babbel heb. Werk overigens ook met verstandelijk gehandicapten. succes!!!
Laatst bijgewerkt door florentijn op 18-05-06 00:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Flygill
Berichten: 8045
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Overloon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 00:14

ik ken het.. ik begin in september aan de opleiding verpleegkunde en ben dan ook weer leerling. Ga ook in de gehandicaptenzorg werken!

Ik heb in mijn vorige opleiding een beetje veranderd, ik was erg verlegen enzo maar dat moet je juist niet zijn. Nu ben ik gewoon lekker ontspannen mezelf, werkt veel beter!

loutjuh

Berichten: 1574
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: veenendaal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 03:16

ik ben ook leerling verpleegkunde. Ik voelde me in mijn eerste jaar ook zo super leerling. Dit was meer omdat je niks kon en altijd maar mee moest lopen. Nu ik verder ben in de opleiding heb ik dat gevoel helemaal niet meer. Je hebt je eigen verantwoordelijk heden en draait gewoon echt je eigen dienst.

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 06:24

Ik studeer voor doktersassistent, in het begin had ik er erg veel moeite mee als ik handelingen oid nog niet kende. Gelukkig zit ik in een "kleine" praktijk met dus weinig collega assistenten. Bevalt me prima, ja ze melden wel dat ik stage loop maar op zich heb ik niks te klagen. Ook hoef ik geen rotklusjes te doen, wat ik op eerdere stages nog wel eens had

Cleo_

Berichten: 5350
Geregistreerd: 14-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 11:13

ik heb het gevoel ook heel erg.. dat ik maar een beetje word gecommandeert en alleen de "vuile werkjes" op moet knappen..

zoiets zul je zelf moeten veranderen.. zeggen wat je graag doet, en hoe je over dingen denkt

LoveDonis

Berichten: 121
Geregistreerd: 16-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 11:18

Het komt wel goed

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: Leerling/stagiaire: wie kent dit gevoel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 11:18

Ik ben geen stagair, maar wel met afstand de jongste collega op mijn afdeling. Iedereen denkt altijd dat ik de stagaire ben ( zo van ja ik heb dit of dit gedaan, Oh, leuk is dat je stageopdracht )
Ik ben gewoon ongelovelijk brutaal en bemoei me overal mee, zodat ze niet meer om me heen kunnen. Ik sta altijd vooraan in de rij om dingen te organiseren zoals uitjes, cadeautjes voor mensen die gaan trouwen e.d. Een beetje grote mond wil wel helpen, maar als je afhankelijk bent van die mensen voor je cijfer is het misschien wel lastig. Probeer gewoon lekker mee te doen met het team en jezelf niet te verstoppen!

milo

Berichten: 4914
Geregistreerd: 26-11-04
Woonplaats: Lelystad

Re: Leerling/stagiaire: wie kent dit gevoel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 12:19

ik heb nu al zoveel stage gelopen dat ik nu goed weet wat ik wil en dit meteen duidelijk kan zeggen. ik doe de pabo en wil veel lessen geven.

vroeger was ik wel heel onzeker, nu niet meer. maar nu nemen mensen je ook eerder serieus omdat je al op de pabo zit, en 20 bent.

ik merk verschil met toen ik op de spw zat en 16 was.

sundance11

Berichten: 959
Geregistreerd: 13-05-05
Woonplaats: Spijk (GLD)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 13:26

Gelukkig hoef ik gene rotklusjes op te knappen hoor! En ze behandelen me hartrsikke goed daar. Ik denk ook wel dat ik dat gevoel heb omdat eerder altijd heel erg heb gestotterd en nu nog met een spreektechniek spreek, waarbij ik niet spontaan kan reageren, dat is soms best lastig. En het bellemerd mij soms wel in de spontane gesprekken met collega's onder elkaar!

sundance11

Berichten: 959
Geregistreerd: 13-05-05
Woonplaats: Spijk (GLD)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 12:55

Gister werkbesprekinggesprek gehad, alles loopt goed qua opdrachten etc.

Alleen ik kreeg dit dus mee, een aantal collega's hadden gezegd dat ze wel wisten wie ik was, maar dat ze mij niet kenden, dus met andere woorden ik moet meer over mijn priveleven gaan praten.
Ik was daar dus best wel beetje kwaad /verdrietig op ten eerste ik praat al redelijk over mijn prive dinge, zoals wat ik zoal doe thuis, wat ik doe in het weekend, ziekte van me vader etc. Maar mijn wb zei dat dit team nogal nieuwschierig was. Moet ik ze dan alles vertellen ofzo????

En het is ook nog eens zo dat ik al 10 x meer praat en spontaner ben dan toen ik nog stotterde, kunnen mensen nou gewoon niet begrijpen dat dat nogal een impack heeft op iemands leven, en dan je daar niet 123 van af bent ook al spreek ik nu zo goed als vloeiend met spreektechniek.
sorry moest dit even kwijt....

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 13:11

De vraag is of je je daar wat van aan moet/wil trekken Sundance. Ik weet helaas uit ervaring dat je dat toch wel doet (als je dat verhaal wilt horen, mag je gerust PBen). Als stagiaire zit je nu eenmaal in een moeilijke positie: enerzijds ben je nog stagiaire, je moet nog leren, hebt geen eindverantwoordelijkheid en moet je bescheiden opstellen. Anderzijds wordt er verwacht dat je als afgestudeerd persoon functioneert en als volwaardig teamlid. Ik probeer maar in mijn achterhoofd te houden dat die balans niet alleen voor mij moeilijk is maar ook voor hen, en dat iedere stageplaats weer een eigen groepscultuur en eigen verwachtingen heeft. Pas je op de ene plaats wat minder of kom je daar wat minder tot je recht dan wordt je volgende stageervaring misschien wel helemaal jouw ding

Shadow0

Berichten: 43538
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 13:20

LZP -> STW

Jennifer

Berichten: 4738
Geregistreerd: 11-05-03
Woonplaats: Echten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 22:07

Ik ben ook leerling verpleegkunde. In het begin vond ik het team niet zo leuk, maar nu wel. Word echt in het team opgenomen.

Ik heb trouwens nog een verpleegkundige vraag over een butterfly prikken voor vocht. Misschien kan iemand me helpen via pm?

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 22:38

Als stagiaire ben je toch vaak een beetje het vijfde wiel aan de wagen. Ik loop stage op een middelbare school en heb dat gevoel ook sterk. Daar komt nog bij dat ze bij mij op stage te veel stagiaires hebben en dat gevoel van "vijfde wiel aan de wagen" alleen maar sterker wordt. Drie stagiaires op 1 stagebegeleider is gewoon veel te veel. Helemaal omdat het ook nog om eerstejaars stagiaires gaat.
Tja, ik probeer er dan maar het beste van te maken door zoveel mogelijk eigen initiatief te tonen, want anders gebeurt er helemaal niks (lees: dan zit je in mijn geval alleen maar achterin het lokaal niks te doen).

Maar ik herken je gevoel!