Zo'n hekel gekregen aan school door 2 kind(JES) *lees a.u.b*

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Raposa

Berichten: 91
Geregistreerd: 02-03-06

Zo'n hekel gekregen aan school door 2 kind(JES) *lees a.u.b*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 16:41

Hoi,

Ik heb echt zo'n hekel aan school gekregen.. waardoor ik gewoon zelf tot besluit ben gekomen: "Ga naar een andere school" maarja dat mag ik natuurlijk weer niet van me ouders

PAS WEL OP, LANG VERHAAL MAAR WIL GEWOON HEEL GRAAG DIT KWIJT!! EN WIL GRAAG ADVIEZEN.

Nou vorig jaar had ikz o'n pest hekel aan de klas, dit is goed opgelost en me cijfers werkte mee.. ik kon opstromen Ik kam bij een hele leuke klas waar L (noem haar even zo, wil geen namen noemen) ook in zat. We hadden een leuk greopje van N, R, B, L en Ik We hadden altijd dikke lol etc. Aan het einde van het jaar stroomde N en B over naar Havo/VWO (ze kwamen van Theoretisch/Havo). En R, L en Ik bleven over op TH. We kwamen in het volgende jaar bij elkaar in de klas. We hebben opzich een leuke klas, en we zijn maar met 8 meiden. In het begin waren er erge groepjes (1; M - L2 - J2 en ik 2; R - L - J - C) in de loop van de tijd is het 3 "groepjes" geworden. En ik zat dus weer bij R en L in de klas, en hun beste vriendin J is er dus bij gekomen. Nu zijn de groepjes:
1: Ik - C - J2
2: M - L2
3: R - L - J
Ik fiets samen met M van en naar school. Alleen een kwartiertje van de 45 minuten fietsen we over een ander stuk de rest over het zelfde stuk van R - L - J, en hier licht het probleem.

Ze houden ons vaak tegen en zijn echte bemoeials. Ik ben L en J echt gaan haten, terwijl ik het vorig jaar nog zo goed met L kon vinden.. En elke keer als ze ons weer is tegen houden staan we een kwartier te wachten en maken ze ons gewoon belachelijk!

We hebben 2 dingen geprobeerd:
- Negeren, helpt niet
- Grote mond terug zeggen, helpt niet
en die 2 dingen maken het alleen maar erger.

Ik kan ook naar 3 personen van school gaan:
- Mentor, is geen optie die luistert totaal niet na kinderen en dit is buiten school om en in zijn ogen is het geen taak voor hem om het op te lossen. (al geprobeerd)
- Afdelingshoofd, is ook geen optie. Die heeft het weer veel te druk met andere dingen En het enige waar die goed voor is dat ie luistert..als hij iets gaat ondernemen wordt het alleen maar erger (ookal geprobeerd)
- Accounteseling (vertrouwenspersoon), tja vorig jaar mee gepraat maar die geeft alleen maar adviezen.. en ik durf nooit te zeggen als ik iets niet durf.. is groot probleem van mij.. dus dan zeg ik: "Ja wil ik wel proberen" en vervolgens ben ik te bang.. (ja ik ben een laffaard, en dit is natuurlijk ook de reden waarom ze mij altijd moeten hebben)

Ik wil wel een flinke trap verkopen of hun ook belachelijk maken, in me hoofd komen allerlei zinnetjes en woordjes in me op die ik zou kunnen zeggen maarja dan ben ik weer te bang dat ze geweld of sterkere woorden gaan gebruiken of soms zelfs geweld! (en dit doen ze echt!!!!)

Ik zit hier echt mee, en weet echt niet wat ik moet doen. Ik wil me ouders niet teleur stellen want vorig jaar hebben ze ookal weer dingen gehad waardoor ik niet meer naar school wou. Ik ging aan het beginv an het jaar weer met zin naar school, maar de laatste MAANDEN is dat sterk vermindert.. En ik mag van me ouders ook niet naar een andere school, en dat is een school hier in het dorp. Daar heb ik veel friends op zitten en er zullen daar ongetwijfeld wel pest-koppen zitten maar dan durf ik eerder grote bek op te zetten omdat ze me dan nog niet kennen, en nog niet weten dat ik eigenlijk heel bang ben. Dit wil ik dan alleen zodat ik niet weer in het zelfde gat belandt.. Maarja van me ouders mag ik natuurlijk weer niet naar die school.. omdat ik weer te laag niveau heb en naar een andere zelfde school moet alleen dan andere locatie (en ja die is slechter) maar ik KAN havo, dit heb ik alleen niet kunnen bewijzen omdat ik nooit wat aan me huiswerk doe/kan omdat ik weer zit te janken.. of boos/verdrietig ben en dan maar weer op bokt (:o) ga. Me ouders zouden natuurlijk een gesprek aan kunnen gaan met de desbetreffende persoon op die school om me toch nog naar Havo te laten gaan.. maarja me cito score (ja die telt vast nog mee was 531 en dus te laag voor Havo daarvaar had ik overigens 536 bij de entree-toets)

Overigens loopt het ook nooit goed tussen mij en me ouders elke dag hebben we wel ruzie! Maar er zijn ook momenten dat het juist heel goed gaat..

Ik ga trouwens zins 2 weken geleden elke dag naar een super paardje, lekker jong beesje net ingerenden en moet nog van alles leren. Dit zorgt er goed voor dat ik even mijn gedachte om kan zetten, maarja toch kan dat niet de hele dag helpen..

Wie kan mij helpen, en wie wil mij advies geven? Please...

Whiz

Berichten: 5131
Geregistreerd: 04-04-06
Woonplaats: Steenwijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 16:44

Waarom ga je dan gewoon niet alleen maar met die andere meisjes om? En laat je L en J links liggen. Een middelbare school is zooooo groot, je hebt toch wel meer mensen waar je uit kan kiezen?

miilou_

Berichten: 2187
Geregistreerd: 22-11-04
Woonplaats: limboland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 16:45

hoe houden ze jullie dan tegen?

ik zou als je er echt zo mee zit toch eens me iemand op school er over praten ik zou zeggen, ga niet meer met ze om!

Raposa

Berichten: 91
Geregistreerd: 02-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 16:48

Ik probeer ze ook te vermijden.. in de les en butien de lessen om spreken we elkaar nooit.. zeggen geen woord tegen elkaar maar het terug fietsen.. Ze gaan middeno p het fietspad staan zodat we er niet langs kunnen.. of pakken ons vast (en probeer dan maar eens los te komen, lukt je niet) over het andere deel van de weg is geen mogelijkheid los zand en als we er over gaan dan zorgen ze er toch voor dat *vooral ik* er niet af kom..

@ haffiejlover; Met wie dan???

eknein

Berichten: 4347
Geregistreerd: 01-05-04
Woonplaats: Vries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 17:09

Wat wreed, als iemand mij op die manier behandelde zal ik degene gewoon een rotschop verkopen maar dat is natuurlijk niet mijn advies . Als ze midden op het fietspad gaan staan fiets je maar gewoon over ze heen, of erlangs. Of iets in die trant. Als ze je vast pakken trek je je gewoon los. Als ze vervelend doen in de klas nergeer je het, en denk je in je hoofd zulke stomme meiden zullen nooit wat berijken in hun leven. Je bent 100 x iemand waart die pest, echt waar .

Suzanne

Berichten: 2510
Geregistreerd: 03-11-04
Woonplaats: Elst

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 17:32

kan je niet een andere weg vinden om er langs te rijden en dan telkens omwisselen van weg dan denk ik dat het tegenhouden minder word want dan staan ze bijvoorbeeld op de andere weg op jullie te wachten
wel heel erg gemeen van ze hoor ik zou het echt niet pikken!!

Maaiikii

Berichten: 4474
Geregistreerd: 10-04-05
Woonplaats: IJsselstein

Re: Zo'n hekel gekregen aan school door 2 kind(JES) *lees a.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 19:19

Gewoon doen alsof ze niet bestaan. Probeer door te rijden als ze je tegen houden. Als ze je vasthouden heel hard gaan gillen of een rot schop geven.

Succes.

_Stampie_
Berichten: 38
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Dedemsvaart

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 15:25

ik zou hier toch over praten. Je kan ook gewoon met een leraar gaan praten die je vertrouwd. Het scheelt al enorm als je er over kan praten met mensen van je school die je begrijpen. Ik zou persoonlijk niet een andere weg langs gaan fietsen, want ze zoeken je wel op. Kan je niet met meer mensen fietsen van andere klassen die ook die kant op gaan en die wel gewoon doen?

Kitty84

Berichten: 1334
Geregistreerd: 25-02-06

Re: Zo'n hekel gekregen aan school door 2 kind(JES) *lees a.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 15:29

Even een toevoeging....bij mijn weten is school verantwoordelijk op de terugweg naar huis!

Tips
- andere weg nemen
- hard gillen of rennen
- zorgen dat je heel vroeg bent...of heel laat
- vragen of er iemand anders wil meefietsen.

Je mentor moet er trouwens wel wat mee doen...hij is niet voor niks mentor!

flowerxxx

Berichten: 2070
Geregistreerd: 26-04-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 16:11

De school is niet verantwoordelijk voor dingen die buiten het schoolterrein gebeuren.

Je geeft aan dat het een dreigende situatie is, en dat er geweld wordt gebruikt. Dat gaat dus al veel te ver. Ik weet wel een aantal tips:

1: Het lijkt mij verstandig om hier over te praten met je ouders (misschien kan je de vriendin meenemen om duidelijk te maken dat het serieus is). Weten ze wat er precies gebeurd?

2: Ga (misschien samen met die vriendin of anders alleen) op een zelfverdedigingscursus voor meisjes/vrouwen. Daar leer je wat je met dit doort situaties moet doen. Je leert ander gedrag aan en om jezelf te verdedigen. Als je dit voorstelt aan je ouders zullen ze ook zien dat het een serieus probleem is! Iedere gemeente heeft een gids met alle sporten kijk daar in!

3: Als je ouders zien dat het een serieus probleem is wat invloed heeft op je schoolprestaties kunnen ze je helpen. Je ouders kunnen dan een gesprek aanvragen op school. Daar luisteren mentoren vaak wel naar.

4: veel mobiele telefoons hebben een camera. Zet het ding aan als dit gebeurd. Dan heb je bewijs voor iedereen die je nu niet serieus neemt. Als er echt sprake is van bedreiging en mishandeling zou ik aangifte doen bij de politie (zeker als je ook verwondingen of krassen etc hebt).

Van school veranderen is natuurlijk geen optie! Waarom zou je? Dan kom je ze later wel weer op een andere manier tegen. En weglopen van je problemen lost nooit iets op. Het is een makkelijke oplossing maar geen goede. Daar leer je ook niets van. Verder kan het je toekomst verpesten. Niet doen dus.

Het belangrijkste is dat jij hier iets aan doet. Je kunt die meiden misschen niet veranderen maar zelf wel actie ondernemen.

Misz_J

Berichten: 2090
Geregistreerd: 12-02-06
Woonplaats: Hoogvliet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 17:33

jeetje wat banketstaaf is dat! die zijn niet goed snik, en ik denk dat ik wel weet hoe je je voelt. Ze zijn in de meerderheid en daardoor voel je je [waarschijnlijk] machteloos. ken het gevoel, heb er zelf ook last van maar heb het geluk dat ze me niet opwachteb oid.
Ik hoop dat ze snel kappen, en anders kun je een stoomcursus karate ofzo wel gebruiken, een paar goed rake klappen uitdelen en meteen je woede kwijt

RooszZ
Berichten: 765
Geregistreerd: 28-11-05
Woonplaats: Achter mn PC...

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 17:42

flowerxxx schreef:
De school is niet verantwoordelijk voor dingen die buiten het schoolterrein gebeuren.

Je geeft aan dat het een dreigende situatie is, en dat er geweld wordt gebruikt. Dat gaat dus al veel te ver. Ik weet wel een aantal tips:

1: Het lijkt mij verstandig om hier over te praten met je ouders (misschien kan je de vriendin meenemen om duidelijk te maken dat het serieus is). Weten ze wat er precies gebeurd?

2: Ga (misschien samen met die vriendin of anders alleen) op een zelfverdedigingscursus voor meisjes/vrouwen. Daar leer je wat je met dit doort situaties moet doen. Je leert ander gedrag aan en om jezelf te verdedigen. Als je dit voorstelt aan je ouders zullen ze ook zien dat het een serieus probleem is! Iedere gemeente heeft een gids met alle sporten kijk daar in!

3: Als je ouders zien dat het een serieus probleem is wat invloed heeft op je schoolprestaties kunnen ze je helpen. Je ouders kunnen dan een gesprek aanvragen op school. Daar luisteren mentoren vaak wel naar.

4: veel mobiele telefoons hebben een camera. Zet het ding aan als dit gebeurd. Dan heb je bewijs voor iedereen die je nu niet serieus neemt. Als er echt sprake is van bedreiging en mishandeling zou ik aangifte doen bij de politie (zeker als je ook verwondingen of krassen etc hebt).

Van school veranderen is natuurlijk geen optie! Waarom zou je? Dan kom je ze later wel weer op een andere manier tegen. En weglopen van je problemen lost nooit iets op. Het is een makkelijke oplossing maar geen goede. Daar leer je ook niets van. Verder kan het je toekomst verpesten. Niet doen dus.

Het belangrijkste is dat jij hier iets aan doet. Je kunt die meiden misschen niet veranderen maar zelf wel actie ondernemen.


Hier ga ik helemaal in mee!

Als ze midden op het fietspad staan moet je gewoon over ze heen fietsen... Op het laatste moment springen ze toch wel aan de kant!

Ik wens je heel veel succes meid

Mars

Berichten: 33269
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 19:06

Die tip van de mobiele telefoon vind ik wel een hele goie, zou ik zeker proberen
En is er anders echt gaan andere weg die je kunt fietsen? of misschien met een groepje gaan fietsen.
Ik zou het ook zeker tegen je ouders vertellen.

YMJArabians

Berichten: 9678
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: Somewhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 19:16

Zeker met anderen gaan praten...
Je kan er natuurlijk niks aan doen, als je het niet durft...

Ik werd/word ook nogal gepest,, maar ik laat me nu op de middelbare school niet meer over me heen lopen... Ik ben best wel sterk, dus ik durf wel een trap of een mep uit te delen (k weet het, maar praten helpt bij die pestkoppen niet meer!)
Als ik naar mijn mentor gaat, gaat ie tegen die mensen schreeuwen, heb ik gehoord, en worden die alleen maar bozer op mij, dus ik los nu zelf meestal m'n problemen op...

Maar ff weer ontopic, gaan schreeuwen, om je heen slaan, in geval van nood, dat van die telefoon, súper idee!

Tifa

Berichten: 623
Geregistreerd: 01-01-06

Re: Zo'n hekel gekregen aan school door 2 kind(JES) *lees a.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 19:20

Die van die mobiel is idd goed ja Misschien kan je een oudere zus/broer meenemen ( als je die hebt ) , en laten zien van, ik heb wel meer vrienden en heb jullie niet nodig?
Succes

NaaWtJ

Berichten: 72
Geregistreerd: 20-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 14:56

Je rijd paard toch? ik zou zeggen neem je zweep mee en ram der op los.. nee dat is wel heel prehistories maar toch een oplossing..
en ik zou die ouders lastig gaan bellen of een gesprek mee aan gaan over wat ze doen.. en anders misschien de directie van school zelf.. *btw wat un oliebol mentor dan zeg als die je niet wilt helpen*

Ziiggy__

Berichten: 1184
Geregistreerd: 06-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 14:58

ik zou gewoon hard door fietsen ze gaan echt wel aan de kant en als ze je tegen willen houden trek je los of trap ze een keer goed hard en fiets verder,,!! met die telefoon is idd ook een goede

Raposa

Berichten: 91
Geregistreerd: 02-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 15:28

Sorry voor mijn 'late' reactie.. had zo-iets van.. ik ga deze week even proberen kijken hoe het gaat en dan ga ik julile tips weer is bekijken.. Maar het zijn er aardig veel geworden.. op enkele (nouja bijna allemaal) wou ik ff reactie geven:
@ suus1991; Nee, er is maar 1 weg..
@ _Stampie_; Dan laten ze hun door maar ons niet.. hun wachten dan wel maar ze houden ons dan gewoon net zo lang tegen.. helpt dus ook niks.. echt van die K*t lui zijn het!
@ Kitty84; Snel weggaan heb ik deze week geprobeerd/gedaan en ben ze niet tegen gekomen dat is dus de oplossing en gister bij sportdag moesten we handbal doen en we hadden 1 meisjesteam (we hebben maar 8 meiden in de klas) en toen zat ik dus ook bij hun in.. toen deden ze juist weer heel aardig
@ flowerxxx;
1. Me ouders weten hier van.. ze hebben de school al gebeld maar het heeft niks opgelost ze zijn ook al met die ouders van hun wezen praten (en dat hun en ik er toen bijzaten) ook niks geholpen
2. Ik ga het is voorstellen, het kan immers ook altijd voor iets anders van pas komen thanx voor de tip
3. Tja, me ouders geloven het wel maar me mentor niet Hij heeft gewoon zo iets van dit is buiten school hoef IK (of school) niet op te lossen...
4. Ik heb een vet oude mobiel.. geen camera Zelf geen kleuren scherm.. (wil wel een nieuwe mja mag niet) En ik kreeg een tip van een moeder van een vriendin.. die ook last van hun heeft (maar dan in de buurt) om naar de politie te gaan inderdaad.. maar me moeder wil dit nog even afwachten tot ik echt keer met blauwe plekken thuis kom (en dan is het te laat..)
@ Misz_J; bedankt! Ja voel me inderdaad machteloos.. ze zijn ook veel sterker (en zwaarder ) dan mij! Ben zo'n klein iel meisje vergeleken met hun.. (ze zijn niet dik ma groter en daardoor ook zwaarder)
@ Mas; die van die mob. kan ik niet proberen zie hier boven waarom.. groepje heb ik al zovaak gepbropeerd.. ook in het midden fietsen etc.
@ Tifa; Heb geen oudere broer zus.. Ben de oudste thuis..
@ NaaWtJ; Ja he? echt een k*t mentor! jij begrijpt het tenminste.. En praten met ouders o.i.d. heeft totaal geen zin...

sudoku
Berichten: 10
Geregistreerd: 20-05-06

Re: Zo'n hekel gekregen aan school door 2 kind(JES) *lees a.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 17:15

Ik heb ook al zoiets meegemaakt , eerst waren het 2 jongens die me kwamen lastigvallen , maar na een maand kwam er elke dag iemand bij ( jongens en meisjes) , ze bleven me lastigvallen , ik heb al het mogelijke geprobeert om van ze af te geraken ..maar tevergeefs , ik ben moeten veranderen van school , ik kon het niet meer aan... Nu zit ik in een super leuke school , waar ik veel vrienden heb en ik ben zeer gelukkig. Maar ik heb 1iets geleerd : laat je niet doen , als je je in het begin laat doen dan zit je er mee voor dagen , weken , maanden misschien wel jaren..


Succes nog , laat je niet doen..

FlynnlOver

Berichten: 1342
Geregistreerd: 21-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 17:19

Mentors zijn er toch voor om de sfeer in je klas goed te houden?
Als je het echt opgelost wilt hebben, zal je toch naar de mentor toe moeten stappen. heb het er ook met je ouders over, zodat ze je goed begrijpen. als de mentor niets doet, dien dan een klacht op de school in. Werkt altijd wel goed

Veel succes verder..

paardjes___l

Berichten: 1070
Geregistreerd: 02-10-05

Re: Zo'n hekel gekregen aan school door 2 kind(JES) *lees a.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 17:22

Kitty84 schreef:
Even een toevoeging....bij mijn weten is school verantwoordelijk op de terugweg naar huis!

Tips
- andere weg nemen
- hard gillen of rennen
- zorgen dat je heel vroeg bent...of heel laat
- vragen of er iemand anders wil meefietsen.

Je mentor moet er trouwens wel wat mee doen...hij is niet voor niks mentor!

ik vind dat je daar wel gelijk in hebt ja, ik ben het er wel mee eens !!

chaai

Berichten: 1049
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Ruinerwold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 00:13

*zucht* ik krijg gelijk een deja-vu van mijn 2e jaar op de middelbare, ik snap hoe rot dit voelt. Ik durfde het toen niet tegen mijn ouders te vertellen, het ging om de meiden die het jaar ervoor mijn beste vriendinnen waren, wie zou me nou geloven? Toen ik een keer 'ziek' thuis bleef kon ik er echt niet meer omheen, en heeft mn moeder het uit me getrokken, en vervolgens onder mijn protest onze mentor gebeld. Hij had het al gemerkt zei hij, maar kon er ook weinig mee. Een mentor kan dingen in de gaten houden, hints geen, maar de oplossing moet je zelf aandragen. Ik wou er absoluut niet samen over praten, was bang dat ze dan wraak zouden nemen omdat ik ze verraadde. Ergens is toen een knop omgegaan bij mij, van de ene op de andere dag was ik zelfverzekerder en ging het beter. Nu zijn we al jaren weer goede vriendinnen, bizar hoe dingen soms kunnen lopen he.. Twee jaar terug hadden we het er nog over, mijn beste vriendin weet zelfs wat ze gedaan heeft, en voelt zich er nu schuldig over.

Bedenk je dat de wereld niet alleen uit school en schoolvriendinnen bestaat. Ik realiseerde me op een gegeven moment dat mijn echte vriendinnen op de manege waren, waar ik mezelf kon zijn en iedereen me in mijn waarde liet, waar ik lol had met de paarden en graag naartoe ging. Hou je vast aan de fijne dingen en probeer dat gevoel mee te nemen als het slecht gaat. Zoals Hillary Clinton ooit zei: "Niemand kan jou je minderwaardig laten voelen zonder jouw toestemming!"

flowerxxx

Berichten: 2070
Geregistreerd: 26-04-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 10:19

Als je geen duren mobiel hebt is een taperecorder een tip? Daarmee kan je geluid opnemen (ook als het ding in je jas zit). Ga eens kijken bij de kijkshop ze kosten niet zo veel en zo heb je toch bewijs.

Wat betreft die zelfverdedigingscursus zou ik zeggen doen!! Ik heb dit zelf in het 2e jaar van de brugklas gedaan. Had zelf van niemand last maar wilde kijken wat het was. Je zit in een groep met meisjes van je eigen leeftijd. En ik heb er veel van geleerd, dingen die ik nu nog steeds weet. Ze leren je letterlijk van je aftrappen. En ook hoe je je kunt verdedigen tegen mannen of vrouwen die groter en sterker zijn (daar zijn namelijk ook methodes voor). Ook leren ze hoe jij jezelf los kunt maken als anderen je vasthouden/wurggreep zowel staand als op de grond.

Naast de verdediging hebben ze ook situaties die ze met de groep bespreken (wat doe je als je wordt achtervolgd, gepest, bereigd etc). Deze meiden hebben een machtspositie die jij moet doorbreken. Ik weet dat 1 van de meiden uit de groep een aantal jaar na deze cursus een vervelende situatie mee heeft gemaakt tijdens het uitgaan. Ze is toen weggekomen door dingen toe te passen die wij op de cursus hadden geleerd.