Sollicitatiegesprekken :)

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
flowerxxx

Berichten: 2070
Geregistreerd: 26-04-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 15:29

Ik zou beginnen met een aantal algemene vragen
- iets laten vertellen over de opleiding (daar blijkt uit of ze enthousiast is) een paardenopleiding zou voor mij een pre zijn. Ook weet jij dan wanneer ze vrij is en of ze ook daadwerkelijk bepaalde uren kan werken.
- vraag naar haar werkervaring. Werk in de winkel detailhandel is een pre maar hoeft niet. Iemand die alles over paarden weet heb ik liever dan een achteroverleunende winkelbediende met veel ervaring.
- Heeft ze referenties? Ga die dan na (zeker als ze eerder in een winkel heeft gewerkt.

Over het werk

- Hoe denkt ze over werken in het weekend, op koopavond/zondag en in de vakantie?

-Wat verwacht jij van deze baan? Wat denk je te gaan doen? Kijk of dat overeenkomt met jou verwachtingen.

-aantal vragen over paarden en dingen die daar mee te maken hebben (stel vragen over tuig, hulpmiddelen, voer en kleding).

Ik zou ook vragen of ze rookt. Dat zou voor mij een zeer negatief punt zijn. Iemand die rookt moet vaak pauze nemen en stinkt. Dat is niet representatief bij klanten (waar je toch dicht in de buurt komt).

Behalve de antwoorden is non-verbaal gedrag ook heel belangrijk!Er zijn een aantal zaken waar je een goede sollicitant aan kunt herkennen.
- persoon luisterd aandachtig naar wat jij zegt (zit rechtop, hoofd naar de spreker toe, iets voorover)
- goede voorbereiding van de sollicitant (ze weet dingen over de winkel en over paarden)
- ziet er netjes uit en is op tijd
- stelt vragen en toont echte interesse

Tot slot vraag naar haar id- kaart. Als werkgever ben jij verplicht een kopie van de id-kaart van alle personeelsleden in je bezit te hebben.
Misschien kan je een formulier maken met alle standaardgegevens van de sollicitant? Dan heb je ook mensen achter de hand.

Een vraag over een overval vind ik niet goed. Een goede werkgever geeft zijn personeel een training! Hoe kan iemand die geen ervaring heeft in de branche of nooit een training heeft gehad dit nu goed beantwoorden?

flowerxxx

Berichten: 2070
Geregistreerd: 26-04-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 15:30

Enkele van de meest gestelde vragen door personeelsverantwoordelijken


1. Wat beweegt u in uw werk?
2. Waarom heeft u die bijkomende opleiding gevolgd?
3. Wat zijn uw 3 sterkste punten ?
4. Wat zijn uw 3 zwakste punten ?
5. Als u morgen opnieuw met uw studie zou kunnen beginnen, zou u dan voor dezelfde richting kiezen? Waarom (niet)?
6. Wat voor type student was u?
7. Wat weet u over ons bedrijf?
8. Wat vindt u belangrijk in samenwerking met anderen?
9. Wat vindt u aantrekkelijk in deze functie?
10. Waarom heeft u voor die opleiding gekozen?
11. Waarom wil u weg uit uw huidige job?
12. Hoe ziet u uw verdere loopbaan evolueren?
13. Bent u ook nog bij andere bedrijven aan het solliciteren?
14. Bent u eventueel bereid een opleiding of bijscholing te volgen?
15. Wat was precies uw taak in uw vorige betrekking?
16. Met welk soort mensen hebt u moeite om samen te werken?
17. Waarom bent u geïnteresseerd in ons bedrijf?
18. Ziet u uzelf in een leidinggevende functie?
19. Heeft u het vaak moeilijk met gezag?
20. Werkt u graag in team of liever zelfstandig?
21. Hoeveel tijd denkt u dat u nodig hebt om zelf in te werken in deze functie?
22. Bent u een nine-to-five-persoon of kan u flexibel zijn?
23. Op welke realisaties bent u trots?
24. U bent vrij recent gehuwd ?
25. Blijft u werken als er straks kinderen komen?
26. Bestaan er plannen in die richting?
27. Waar verblijven uw kinderen als u aan het werk bent? Is dit een 28. tijdelijke of een definitieve oplossing?
29. Stel dat u deze baan krijgt: hoe lang denkt u bij ons te blijven werken?
30. Welke garantie hebben we dat u binnen 4 of 5 jaar nog bij ons werkt?
31. Zou u het moeilijk hebben mocht u onder een vrouwelijke chef werken?
32. Is dat in het verleden al gebeurd?
33. Welk startsalaris verwacht u voor deze betrekking?
34. Gaat u vaak uit?
35. Welke boeken leest u graag?
36. Wat doet u in uw vrije tijd?
37. Waarom denkt u de juiste persoon voor de functie te zijn?
38. Wat is uw managementstijl (indien van toepassing)?
39. Waar wilt u over x jaar in uw carrière zijn?
40. Was u actief in het verenigingsleven in uw school of universiteit?

( Bron: 'Aan de slag' door Frank Van der Auwera, uitgeverij Academici Roularta Media. )

JustNanno

Berichten: 2369
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Hengelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 10:09

flowerxxx schreef:

Ik zou ook vragen of ze rookt. Dat zou voor mij een zeer negatief punt zijn. Iemand die rookt
moet vaak pauze nemen
en stinkt. Dat is niet representatief bij klanten (waar je toch dicht in de buurt komt).



Dat is natuurlijk niet waar he. Ik rook, en neem net zovaak pauze als iedere andere collega. 's morgens 15 min, tussen de middag 30 min, en 's middags 15 min. Als je buiten rookt, ruik je het niet of nauwelijks, en een pepermuntje doet al wonderen.
Bovendien, deze vraag mag je officieel niet stellen, en ze hoeft hem dan ook niet te beantwoorden. Hier mag de keuze niet van afhangen.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30268
Geregistreerd: 08-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 10:17

Ben misschien blond hoor, maar die vraag over roken: waarom zou je die niet mogen stellen? 't Is niet alsof dat een vraag naar familieplanning of seksuele voorkeur is...

Een werkgever moet dat weten omdat je voor rokers in je bedrijf bedrijfsbeleid moet hebben.

Iets anders, voor de TS: waarom zoek je jonge medewerkers als je denkt dat je de kosten van zwangerschapsverlof niet kan dragen?
Laatst bijgewerkt door Prrrr op 15-05-06 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Lottie84
Berichten: 8689
Geregistreerd: 17-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 10:18

Ja daar ben ik ook eens benieuwd naar, ik zou het toch graag willen weten en ik kan me niet voorstellend at de werkgever niet het recht heeft om hier van op de hoogte te zijn..? Het kost mijn namelijk veel rook pauzes enzo

flowerxxx

Berichten: 2070
Geregistreerd: 26-04-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 13:55

In alle bedrijven waar ik heb gewerkt nemen de rokers meer en langer pauze dan andere werknemers! Dat werkt behoorlijk storend omdat je vaak naar een speciaal rookhok moet lopen, roken en weer terug. Daarbij moet een collega op dat moment jou werk opvangen (lees ik kreeg alle telefoontjes en klanten die gaan wel door namelijk)
Verder is dit een functie waar je dichtbij de klant komt te staan (persoonlijk contact). En iemand die niet rookt ruimt dit meteen. Rook gaat ook buiten in je kleren/haar zitten nog niet te spreken over je adem. Je ruikt dit gewoon daar helpt niets tegen.

Er zijn maar een paar dingen die een werkgever niet mag vragen
- zwangerschap/kinderwens
-gezondheid (alleen bij bepaalde functies)
Je mag verder alles vragen alleen hoeft een werknemer er geen antwoord op te geven. Dat is heel wat anders...

Ik werk op dit moment ergens waar niet-rokend zelfs onderdeel is van de advertentie en werkomschrijving. Rokers worden niet aangenomen en dat is wel zo prettig en makkelijk (wij hebben geen kantine en buiten staan kan niet).

Vragen over roken hebben betrekking op het werk! Je mag die gewoon stellen (en dat zou ik zeker doen).

Lottie84
Berichten: 8689
Geregistreerd: 17-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 14:09

Ik stel ze gewoon, wat voor antwoord ik krijg dat merk ik vanzelf

Lottie84
Berichten: 8689
Geregistreerd: 17-11-05

Re: Sollicitatiegesprekken :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-06 15:10

Zijn er nog meer last minute tips??

Smystique

Berichten: 1423
Geregistreerd: 02-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 18:14

Belanbgrijk in een gesprek is om jezelf te verkopen, laat de werkgever zien dat je interesse hebt, maar dat je óók eisen hebt.

iemand die grettig ja, nee en amen knikt is niet interessant, je moet power uitstralen!

Wees beleefd, beantwoord geen vragen als je ze niet begrijpt, maar vraag om verduidelijking. Houdt het gesprek iteractief!

Roxx
Berichten: 4481
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: Norg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 20:21

Ehhhhh, LCharlotte IS de werkgever........

En...... hoe is het gegaan? Zaten er leuk kandidaten bij? Hoe vond je het zelf om sollicitanten te interviewen? Weet nog dat ik mijn eerste sollicitatiegesprekken heel vermoeiend vond, was na drie kandidaten volledig kapot, Nu gaat dat gelukkig een stuk gemakkelijker. Ik vind het altijd erg leuk om te doen!

Lottie84
Berichten: 8689
Geregistreerd: 17-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 12:55

Ja het is goed gegaan! Er zaten 2 leuke kandidaten bij, De keuze was vrij moeilijk omdat het 2 heel verschillende meiden waren, maar de keuze is gemaakt De gesprekken gingen trouwens erg goed!