School,richting paardrijden en -verzorgen..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bino_Pino

School,richting paardrijden en -verzorgen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 14:40

Ik ben erover aan het denken om naar richting paardrijden en -verzorgen overtegaan, want mn school waar ik nu zit steekt me wat tegen , en deze richting zou wel iets voor mij zijn ik zou dan naar mn 3de jaar gaan uiteraard ga ik mn 2dejaar afmaken waar ik nu zit (handel)

dus vroeg ik me af of iemand weet wat het inhoud bedoel niet welke lessen,dat weet ik,maar wat je moet doen etc.& wat je er uiteindelijk allemaal mee kunt worden ?

Als iemand me zou kunnen helpen, graag want zou er eerst wat meer over weten voor ik er met mn ouders zou over praten

Groetjes (oja,weet niet dat het hier thuishoort,anders sorry )

Nijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 15:55

Dit hoort bij school & studie etc. ik tem wel even.

Bino_Pino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 16:05

oké wist dat niet

Sam_Elena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 16:14

in barneveld zit zo'n opleiding *ik zit er ook op school* we hebben een speciale afdeling paardenhouderij en een paardencentrum. heel leuk, maar t zou voor mij niet echt iets zijn, je leert ook dingen als hoe een paard stapt ed, daar interesseer ik me niet echt voor. en ik wil zelf eigelijk ook iets anders gaan doen, k ga wel een kopklas paardenhouderij doen die is maar 1 jaar....

Bino_Pino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 17:06

weet je nog meer?
of iemand anders??

Sam_Elena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 18:13

ja ik weet wel meer wat wil je weten?

Misteryke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 18:33

hey,
ik denk dat dat de droom is van vele paardenmensen, ikzelf wou dat ook toen ik 14, 15 zelfs 16 jaar was, maar nu ben ik echt blij dat ik het niet heb gedaan. Ik volg nu dierenzorg en is net dat beetje algemener en je kan er later ook de paardensector mee ingaan.
Waarom ikzelf het nooit zou doen?
wel, ik was op paardenkamp en een lesgeefster vroeg mij wat ik deed op school, ik vertelde dat ik na de zomer graag naar de richting paardrijden en verzorging wou enz... Die lesgeefster had zelf deze richting gevolgd, had daar nu enorm spijt van omdat ze alleen maar een diploma had van paardrijden, ze kon geen andere kant meer uit, en met paardrijden of in de sector van de paarden is het niet altijd even makkelijk werk te vinden, ze had het gevoel alleen maar te kunnen paardrijden en verder niets waard te zijn en ze zei ook: ze leren je daar beter rijden, maar een topruit kunnen ze niet van je maken, daarvoor heb je hier in belgië eerst en vooral veel geld nodig en moet je de juiste mensen kennen. Zij raadde mij aan om gewoon mijn middelbaar uit te doen in een "gewone richting" en daarna in avondlessen eventueel iets in de paardensector te leren, dan had je toch al dat diploma op zak.
Buiten dat heb je hier in België ook veel geld nodig voor die richting te gaan volgen, ik heb in die periode veel informatie gekregen van de scholen zelf die deze richting geven, daar stonden ook de maandelijkse kosten in... Internaat (want zoveel scholen zijn er niet in belgië met deze richting), stalgeld van je paard (dat je verplicht moet hebben vanaf het 4de of 5de jaar) ofwel huur van een schoolpaard, je moet dekjes hebben in die kleur, met dat logo, jassen van de school, pull van de school, regenjas va nde school, je bent verplicht om af en toe mee te doen aan wedstrijden dus ook een uniform voor wedstrijd heb je nodig, je moet bepaald kleur rijbroek hebben en daarnaast komt dan nog eens de kosten van gewoon je paardje... dierenarts, hoefsmid...
Ik raad je aan om dus nog eens goed na te denken, is dit echt wat je wil? heb je er de mogelijkheden voor?
Denk er ook aan, in een sport kan veel misgaan... 1 val en je kan je sport moetne opgeven, maar dan moet je in dit geval niet alleen je sport veranderen of opgeven, ook je school kan dan niet doorgaan...
Als je graag sport in het algemeen: er is een bepaalde school waar je dus gewoon sport kan volgen en waarbij je als keuzevak paardrijden kan kiezen, dan rij je dus ook paard op school, moet je trouwens ook eigen paard hebben of sponsorpaard, maar heb je na school toch meer kans om werk te vinden.
Veel succes met het zoeken naar de juiste richting

Justy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 20:46

HAR --> STW

Bino_Pino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 20:47

Bedankt
ik wou eerst weten welke diploma's je kon hebben , volgens jou alleen dat van 'paardrijden'
dan is het toch niet genoeg.. en ga ik het maar niet doen ! erg bedankt voor de goeie raad nu weet ik wat het inhoud

Jytte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 22:41

ik zit op het AOC in roermond en volg de opleiding "paardenhouderij" op zich vrij breed, ik doe niveua 4 dwz. managen en natuurlijk t praktische gedeelte, over voeding gezondheid etc. verder kan je extra certificaten halen zoals basis rijden (b niveau).rijden basis springen/dressuur (l niveau) trainen en instueren dressuur of springen (z niveau) . verder extra certificaten als mennen, hoefverzorging, longeren..
wat misterryke schrijft is gedeeltelijk waar, omdat ik bijv. een voltijd 4 jarige opleiding doe, kan ikwel doorstromen naar het hbo en verder studeren..

Misteryke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 00:20

denk dat er in nederland veel meer mogelijkheden zijn, in belgië zit het schoolsysteem echt heel anders in elkaar. In belgië is er op middelbaar niveau 1 richting die je kan volgen waar je echt heel de tijd met paarden bezig bent denk dat dit anders is in Nederland, weet het niet zeker maar denk van wel als ik het goed begrijp.

@ebony_lover: dnek dat je daarin echt een goede beslissing neemt, na je middelbaar heb je nog tijd genoeg om cursussen te volgen en heb je toch al werkzekerheid. Veel plezier nog, en als je de school / richting waarin je nu zit beetje beu bent: richtingen genoeg, neem er je tijd voor om eens grondig uit te zoeken wat je graag wil doen en dan komt er zeker ene oplossing.

Bino_Pino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 09:51

bedankt

Eefke85

Re: School,richting paardrijden en -verzorgen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 20:19

Ik heb vorig jaar de opleiding paardenhouderij aan het AOC-Oost afgerond (3 jarig) en ik zou het niet aanraden.
Het is ontzettend moeilijk om betaald werk te vinden in de paarden (werk zat, maar de betaling is niks)
Ik ben nu op zoek naar ander werk buiten de paarden en omdat ik alleen maar een opleiding paardenhouderij heb, heb ik niet veel kans om ander werk te vinden. Overal word minimaal een opleiding of ervaring voor gevraagd.

tipje: hou de paarden er als hobby bij!