Psychologie: HBO of Uni?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sannuh

Berichten: 1387
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Nijmegen-Lent

Psychologie: HBO of Uni?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 22:18

Ik wil psychologie gaan studeren in Nijmegen, maar ik twijfel tussen de universiteit en het HBO.
Kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen psychologie op universitair niveau en hbo-niveau?
Ik had zelf al wel bedacht dat universitair wetenschappelijker is en dat je dan meer opgeleid wordt tot onderzoeker/wetenschapper en dat je op het hbo meer de praktische kant op gaat..dus echt het beroep psycholoog en therapieen enz.
Of zit ik er nou helemaal naast?
Ook kon in in Nijmegen helemaal geen HBO psychologie vinden. Weet iemand of dit er wel is?

Sannuh

Berichten: 1387
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Nijmegen-Lent

Re: Psychologie: HBO of Uni?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 22:27

Ow ik heb net ff gegoogled en ik geloof dat ik het verschil al weet.
Dan blijft alleen nog de vraag over of er ook een hbo psychologie in Nijmegen is!?

Saar4
Berichten: 2349
Geregistreerd: 26-11-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 14:29

Als je psycholoog wil worden moet je naar de uni. Met hbo kan je in ieder geval geen psycholoog worden. Ik heb geen idee wat je daar mee kan. Misschien assistent o.i.d.

Chrisssy

Berichten: 854
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Rotterdam-Overschie

Re: Psychologie: HBO of Uni?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 16:21

Idd je ben het met Saar eens. Het is wel zo dat er nu een aparte psygologie HBO opleiding bestaat, maar kijk uit want je word er geen vol psygoloog mee. Je mag inderdaad iets wat praktischere dingen doen, maar rapporten opstellen en echt onderzoek niet. Het klinkt misschien aanlokkelijk, maar je bent in feite niets meer dan een assistent. Daarnaast, maargoed dat blijft een gis, kan het goed mogelijk zijn dat er voor de HBO vaiant geen werk te vinden is. Psygoloog is een universitaire opleiding en is vooral gericht op onderzoek doen, en da5 mag je dus niet met HBO. Mijn moeder werkt als psygologe, en kennelijk is er bij haar op het werk dus een hele discussie losgebrand over dat HBO, wat ik ervan hoorde waren ze er niet al te positief over. Maar I'm just the messenger Ik weet het verder ook niet precies! Veel suc6 met je keuze!

Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 18:37

Ik zeg: zéker op Uni niveau gaan doen als je die mogelijkheid hebt.
Naast het feit dat Uni al beter aangeschreven staat dan Hbo, kun je zoals de rest al zegt met Hbo Psychologie geen 'volle psycholoog' worden. Wat precies weet ik ook niet, maar misschien idd meer assistent achtige dingen. Als dat je meer trekt ga Hbo doen, maar persoonlijk zou ik het zonde vinden Op Uni niveau ben je er denk ik maar een jaar of 2 langer mee bezig, ligt er aan hoe snel je afstudeert natuurlijk.

Misja

Berichten: 3317
Geregistreerd: 12-10-02

Re: Psychologie: HBO of Uni?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 18:55

HBO- psychologie is bedoeld om je propedeuse te halen zodat je overstap kunt maken naar de uni toch???

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Berichten: 5656
Geregistreerd: 10-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 23:49

viewtopic.php?f=91&t=484952

Zijn al veel meerdere topics over geweest. Ik ga met Steffi mee, en volgens mij heeft Misja ook een punt. Ik zelf ga overigens ook psychologie studeren als ik slaag dit jaar, en ja: aan de uni..

verootjoo
Berichten: 35666
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Psychologie: HBO of Uni?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 11:44

Misja schreef:
HBO- psychologie is bedoeld om je propedeuse te halen zodat je overstap kunt maken naar de uni toch???


Dat dacht ik ook. Volgens mij is hbo-psychologie voor als je psychologie wilt studeren aan de uni, maar geen vwo diploma hebt.

hbo-psychologie kun je in NL alleen doen in deventer.

biep

Berichten: 488
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Amsterdam & Hilversum

Re: Psychologie: HBO of Uni?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 15:54

Ik zou ZEKER naar de uni gaan als je psych. wil worden!!

er zijn ontzettend veel studenten die op de UNi al psych. doen, dan al moet je goed zijn om je te bewijzen en een goede baan te vinden, en met je HBO kom je daar dus al helemaal niet tussen....

en geloof me, op de uni is het nog leuker en gezelliger dan op het HBO ook 9ze gaan er iig veel volwassener met je om en je hebt veel meer vrijheid .

HedwigO

Berichten: 1829
Geregistreerd: 09-07-05
Woonplaats: Amsterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 18:11

Ik hier van alles over gehoord toen ik op de Vrije Universiteit in amsterdam was. Met HBO kan je inderdaad alleen je propedeuse halen om naar de universiteit te gaan. Of je wordt iets met maatschappelijk werkster. Kortom: gewoon naar de uni. Het verschil qua opleiding is dat HBO heel praktijk gericht is en UNi echt wetenschappelijk en ook onderzoeksgericht is( werd al gezegd) Ben het verder met de rest eens. het is zonde om het niet universitair te doen!

Sjel

Berichten: 3542
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Zaandam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 17:01

Als je dan toch persé een HBO studie wil doen, zou ik géén Psychologie doen. Je hebt er in principe niets aan.

Ik doe nu eerst opleiding MWD (maatschappelijk werk en diensverlening). Hiermee kan ik al iets worden voor het geval ik niet ingeloot wordt voor de Psychologie aan de universiteit.