Universiteit Utrecht, Leiden, Nijmegen

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Universiteit Utrecht, Leiden, Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 13:37

Omdat ik volgend jaar ga studeren ben ik aan het kijken voor een geschikte studie, maar natuurlijk ook voor een leuke stad. De studie (BioMedische Wetenschappen of Biologie) die ik waarschijnlijk wil gaan doen zit in Utrecht, Leiden, Nijmegen

Nu is mijn vraag wat jullie meningen over deze universteiten zijn, en welke er het best is aangeschreven (of welke het slechtste). Ik heb net informatie via internet proberen op te zoeken, maar ik kom niet erg ver helaas. Daarnaast wil ik graag weten of de universiteiten praktisch of theoretisch gericht zijn.

Dus wat is jullie mening over deze universiteiten? Ik hoop dat jullie me kunnen helpen

Eliane

Berichten: 2409
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Leiden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 17:41

Alle universiteiten zijn in principe theoretisch gericht met wat praktische elementen. Daar is niet veel verschil tussen

Nijmegen staat over het algemeen vrij goed aangeschreven, en Utrecht en Leiden scoren in de middenmoot vergeleken met de andere Nederlandse uni's. Maar dat zijn hele algemen cijfers; jij kan waarschijnlijk beter kijken naar de specifieke gegevens van de faculteit waar jij in geïnteresseerd bent want elke uni heeft z'n sterke en zwakke punten.

Qua stad vind ik Utrecht en Leiden allebei heel leuk. Dat waren mijn eerste 2 keuzes puur op stad en nu studeer ik in Leiden en heb het heel erg naar mijn zin

Noukie
Berichten: 10956
Geregistreerd: 27-12-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 17:48

je moet denk ik inderdaad gewoon kijken waar jij denkt het meest naar je zin te gaan hebben.
zoals Eliane ook al zegt, elke uni heeft zn sterke en zwakke punten, wat belangrijk is, is of de punten die jij belangrijk vind sterk of zwak zijn.

Ik studeer in Leiden, ben een randstadter, dus Nijmegen lijkt mij echt niks, maar dat is al puur iets persoonlijks op de stad. Utrecht vind ik erg leuk, uiteindelijk toch voor Leiden gegaan. Het bevalt me prima hier, kwaliteit van de lessen ed zijn meestal erg goed. Nadeel (ik studeer engels, verschilt ook per studie) vind ik bij ons de communicatie. Alles moet via internet en als dat vaag, onduidelijk of zelfs niet kloppend is heb je gewoon pech.

Maargoed, dat overleef ik wel en los daarvan is het prima allemaal

Karin

Berichten: 65339
Geregistreerd: 10-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 17:51


Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 20:43

Ik zit in Leiden en he het prima naar mijn zin Maar ik zit op de Rechtenfaculteit en elke faculteit si weer anders..

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Re: Universiteit Utrecht, Leiden, Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 01:17

Utrecht

Ik zou gewoon bij de universiteiten langsgaan, maar onthoud wel dat ze zich op open dagen een stuk mooier voordoen dan ze zijn...
Over hoe ze aangeschreven staan: dat is bij iedere studie anders en ook niet alle testen zijn het met elkaar eens.

Als je bij een universiteit gaat kijken, let dan goed op hoe de studie in elkaar zit en welke (afstudeer)richtingen ze allemaal hebben. In Utrecht kun je bij rechten alle kanten op, maar in bijv. Rotterdam hebben ze geen notarieel recht.

En verder, bij mij was de keuze uiteindelijk tussen Leiden en Utrecht (ik wilde een stad in de buurt van m'n ouders en andere steden waren al afgevallen), toen heb ik Utrecht gekozen. Alleen omdat de stad leuker is en ik er al enkele maanden iets anders gestudeerd heb, de studie kwam in beide steden ongeveer op hetzelfde neer.

Hanneke_S

Berichten: 1162
Geregistreerd: 11-12-01
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 16:54

Dat is denk ik heel erg persoonlijk, hangt er vanaf welke stad je trekt ( bij mij was dat Leiden, randstad, maar toch klein, overzichtelijk en gezellig), maar ook per studie verschilt dat ( hoe de opleiding is ingericht). Ik denk dat je niet zo moet kijken naar hoe de universiteiten in het algemeen staan aangeschreven, omdat ook dat per studie verschillend is. Per studie is het wel oke om te kijken hoe een universiteit staat aangeschreven. Ik heb wel een vriendinnetje die BW doet in Leiden en zij is er erg tevreden over: volgens mij redelijk hoog niveau..

Yessy

Berichten: 23043
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 17:48

Ik zou gewoon bij alledrie langsgaan. Zelf ben ik in utrecht en leiden geweest voor deze studie, en utrecht trok mij het meest, maar dat is voor iedereen anders

highlight

Berichten: 143
Geregistreerd: 28-08-03
Woonplaats: utrecht

Re: Universiteit Utrecht, Leiden, Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 18:35

ik studeer biomedische wetenschappen in Utrecht (ben nu 2e jaars) en heb destijds gekozen voor Utrecht omdat die de beste opleding BMW had (volgens zo'n onderzoek in de elsevier), en voglens mij waren ze dat dit jaar weer. Verder is de stad utrecht natuurlijk heel gezellig, het is wel echt een stad maar niet zo 'massaal' als bijvoorbeeld amsterdam (waar je ook biomedische wetenschappen kunt studeren trouwens), en het ligt lekker centraal in het land zodat je (om je ov natuurlijk optimaal te benutten) ook eens makkelijk kunt langsgaan bij vrienden/vriendinnen in andere studentensteden.

highlight

Berichten: 143
Geregistreerd: 28-08-03
Woonplaats: utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 18:39

oh en als je nog meer wilt weten stel gerust je vragen

zjaak

Berichten: 779
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Bilthoven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 19:13

Wat ook handig is, is om te kijken welke richting je misschien op wil (als je dat nu al weet). De ene universiteit heeft meer zwaartepunten in het ene gebeid, daar waar anderen meer op andere dingen scoren.

Ik zou sowieso langsaan bij je drie keuzes en je goed laten voorlichten. De Elsevier geeft ook maar een zeer beperkt beeld.

(ter info, ik heb zelf Medische Informatica in Utrecht gestudeerd, maar ben overal wezen kijken voor Biomedische Wetenschappen).

highlight

Berichten: 143
Geregistreerd: 28-08-03
Woonplaats: utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 22:25

Kikker schreef:
De Elsevier geeft ook maar een zeer beperkt beeld.



heb mijn keuze ook niet geheel van laten afhangen, maar om de doorslag te geven kan het wel handig zijn

ElskedZ

Berichten: 805
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: Utrecht en Z-H

Re: Universiteit Utrecht, Leiden, Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 22:30

Yvonne,

Je moet gewoon op elke universiteit en faculteit, een dagje meelopen doet wonderen....
Een beetje sfeer proeven.... dat is erg belangrijk......
Als ik achteraf bekijk, heb ik overhaast mijn keuze gemaakt.....en is de sfeer per faculteit verschillend......
Dus een tip van mijn kant ga met biologie en biomedische wetenschappen meelopen en in elke stad een dagje.....en maak je keuze waar jij het vooral ook gezellig vind, en praat veel met de studenten hoe hun ervaring is.....

Succes,.....

Veline

Berichten: 175
Geregistreerd: 08-11-05
Woonplaats: Driebergen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 13:55

Ik studeer in Utrecht en heb het er geweldig naar mn zin!! Maar dat is natuurlijk voor iedereen anders.. je kan inderdaad best een dagje meelopen of naar opendagen van de universiteiten, maar denk eraan dat ze er wel een verkooppraatje staan te houden!! ze laten je dan de leukste dingen zien, terwijl dat geen juiste afspiegeling van de werkelijkheid is. Het beste is eigenlijk om met een bekende een dagje mee te lopen buiten de 'georganiseerde' meeloopdagen om...
Succes!

wonderland
Berichten: 136
Geregistreerd: 10-09-05
Woonplaats: Op de grote stille heide....

Re: Universiteit Utrecht, Leiden, Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 22:15

highlight schreef:
ik studeer biomedische wetenschappen in Utrecht (ben nu 2e jaars) .


Ik ook. Bevalt goed. Ik heb voor utrecht gekozen omdat je ook veel vakken kunt volgen bij andere faculteiten. En zo je studie zelf in kunt vullen met vakken die je leuk vind.