paardenopleiding

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Esmiralda_

paardenopleiding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 16:02

haay bokkers!
ik weet niet of dit hier wel thuis hoort
maar wie weet er waar je een paardenopleiding kunt volgen
ik zit nu op mavo 2 maar als ik dit af heb dan wil graag een paardenopleiding gaat doen wie weet hier meer informatie over?
wat voor opleidingen je hebt en hoelang dat duurt en waar je die opleiding kan volgen
ik hoop hier reacties op
groetjes essiej_peace

Vayo

Re: paardenopleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 16:21

Hoi,

je hebt verschillende paardenopleidingen op zowel MBO als HBO niveau. Aangezien je nu op de Mavo zit zul je waarschijnlijk een MBO opleiding gaan volgen.

Ik wil je niet ontmoedigen, maar denk eens heel goed na voor dat je zo'n opleiding gaat volgen! Er is namelijk erg weinig werk in! Zelf heb ik een vierjarige opleiding dierenverzorging gevolgd. Ik heb deze opleiding 2 jaar geleden afgerond en als ik kijk wie uit onze oude klas passend werk met dieren heeft gevonden........ Misschien zijn er 3 of 4 die (vaak nog part-time) een baan bij een dierenarts of dierenwinkel hebben. Zelf werk ik bij een tuincentrum en heb lang zonder werk gezeten, omdat het moeilijk is om met zo'n opleiding aan werk te komen. Dit geld ook voor de paardenbranche. Veel mensen, waaronder ik, hebben na de opleiding spijt dat ze deze gekozen hebben. Niet omdat hij niet leuk was, maar omdat er bijna geen werk in is. Dus denk eerst goed na, maar ja je hebt nog 2 jaar de tijd

Hieronder staan wat links naar scholen. Op veel websites staan nog verschillende vestigingen van hun scholen. Veel informatie over deze opleiding ken je op deze websites vinden. Vraag eens wat folders/informatie aan en ga eens naar een open dag. Succes!!!

MBO scholen met opleiding paardenhouderij:
http://www.groenhorst-pr.nl/hoofdsite/show.asp?ID=3
http://www.groenonderwijs.com/animal_fr ... ressen.htm
http://www.helicon.nl/content.jsp?objectid=502

HBO scholen met opleiding paardenhouderij
http://www.paardenhouderij.nl/paardenhouderij/
http://www.helicon.nl/content.jsp?objectid=502
http://www.hasdenbosch.nl

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 16:25

www.aoc-onderwijs.nl

Staan verschillende scholen op..

Ik doe ook de MBO Paardenhouderij opleiding.. Maar ik vind er niet veel aan.. Hij is wel leuk en je leert er veel van.. Maar zoals hierboven staat.. erg weinig werk..
En hard , soms heel erg hard, werken voor weinig..
Ik switch dan ook aan het eind van het schooljaar van opleiding..
Denk er goed over na..

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 16:30

Esmiralda_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 16:40

bedankt voor jullie reacties
ik zal er goed over nadenken maar als ik dit zo hoor dat het heel moeilijk is dan weet ik eigenlijk niet of het wel zo verstandig is..het lijkt me wel heel erg leuk maar als je zonder werk zit dan heb je ook niks
dus ik zal er zeker goed over nadenken
groetjes essiej_peace

Pollewoppy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 16:45

bij HBO moet de stoas er ook nog bij!

mariekie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 16:46

Ik heb ook een paarden houderij opleiding gedaan.
Bijna geen werk in te vinden ! zit nu al 3 jaar op kantoor !

Succes met je keuze !

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 16:51

Pollewoppy schreef:

http://www.stoashogeschool.nl/ De Stoas is een lerarenopleiding. Je kunt een lerarenopleiding richting paardenhouderij doen. Maar het is wel HBO dus je zult eerst MBO of Havo moeten doen. Weet iemand of hier fatsoenlijk werk in te vinden is?

LindaLinda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 16:53

Delphi schreef:
Pollewoppy schreef:

http://www.stoashogeschool.nl/ De Stoas is een lerarenopleiding. Je kunt een lerarenopleiding richting paardenhouderij doen. Maar het is wel HBO dus je zult eerst MBO of Havo moeten doen. Weet iemand of hier fatsoenlijk werk in te vinden is?

Fout!! stoas is meer als alleen leraar;) je wordt hier ook op de bedrijfsmatige manier opgeleid, als je dit gehaald hebt ben je dus docent en ingeneur/ batcherlor (sorry voor de verkeerde spelling)

Ik zelf zit nu op het Prinsentuin college in breda, paardenhouderij niveau 4 (geloof dat t nu paardensport is geworden.. ) en ga over 1.5 jaar stoas doen, ook paardenhouderij..

Voor info over Prinsentuin college mag je me altijd PMen

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 16:56

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 16:59

Hihi en ik had ook niet verder gekeken bij de Stoas opleiding Maar LindaLinda zit er in die opleiding wel toekomst? Heb je na het behalen van die opleiding een redelijke kans op passend werk?

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 16:59

Hoort dit niet bij ST?

Esmiralda_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 17:02

OemmiejO schreef:
Hoort dit niet bij ST?

ik wist okal niet waar ik het bij moest zetten haha

Esmiralda_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 17:05

bedankt voor jullie reacties!
maar ik hoor van iedereen dat het heel moeilijk is om daar werk in te vinden maar hoe komt dat dan?
want het lijkt mij dat iedereen met een paardenhouderij toch wel graag mensen heeft lopen ofniet?
groetjes essiej_peace

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 17:09

Tsjah..
Ja er zijn zoveel paardenmensen.. En op sommige stallen kunnen mensen het makkelijk zelf af..
Ik weet uit ervaring ook dat veel paardenbedrijven compleet draaien mbv stagiares enzo..

En daar komt nog bij..

Dat niet alle mensen in de paardenwereld zijn niet even aardig voor hun personeel
Lange werktijden..
Zwaar werk..

Ik vind het heel erg leuk.. Maar niet als mijn werk..
Ik zie mezelf niet tot mijn 65ste paarden mesten en rijden enzo.. Vandaar dat ik switch van opleiding.. Ik ga nu na de paardenhouderij opleding, detailhandel doen.. Zodat ik een ruitersportzaak oid kan beginnen.

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 17:35

Ja net als sjietaah al zegt veel bedrijven hebben weinig personeel. Sommige draaien zelfs op stagaires!

Daarnaast denk ik ook dat er veel meer mensen zijn die zo'n opleiding (gaan) volgen dan dat er banen zijn. Als je zag hoeveel klassen er waren en hoeveel leerlingen er per jaar bijkomen..... en dat alleen op mijn oude school al (AOC Breda). Veel mensen, waaronder ik destijds , vinden paarden/dieren leuk en willen een opleiding daarin gaan volgen maar denken vaak niet altijd na of dat er wel werk in is. Nu is het momenteel zowiezo moeilijk om leuk werk te vinden, maar in de paarden/dierenbranche is het echt beroerd!

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 17:39

Bij ons op school (AOC Goes, GroenCollege) Zijn er in de dierenhouderij opleiding in het derde jaar alleen al 34 studenten..
De eerste jaars zijn er rond de 50..

Bij de Paarden is het wat minder.. Wij zijn nu met 13 (3e & 4e jaars)
En de eerste jaars zijn met 15 ofzo.. Maar daar vallen er meestal nog een aantal vanaf.. Omdat het toch zwaar is..

xUbenterx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 17:56

ik zit op paardenhouderij 2e leerjaar in Nijmegen. Vorig jaar zijn wij met 15 mensen begonnen, en we zitten nu met 7man in de klas, waarvan er dit jaar ook weer 2 stoppen. Op de 4-jarige opleiding zaten ze vorig jaar met 10, nu met 13, maar hier gaan er ook weer 5 van stoppen. In de 2-jarige opleiding, zit in het 2e leerjaar niemand, en vorig jaar zaten ze met z'n 3en. Dit ligt echter ook wel aan de school hoor! Slegt georganiseerd!!!!! Mijn advies is, ga vooral niet naar deze school, ga nog liever naar Deurne. Wij moeten leren paardrijden, op 4-(manege)paarden, die niet vooruit willen, ipv dat je been geeft, geef je een harde tik met die zweep, en ze zwiepen n keer met hun staart, maar ze gaan er echt niet harder van lopen!!!( tis soms best grappig!)

haha, kijk maar wat jou keuze wordt, we horen t wel!

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 18:09

Ja.. 'xUbenter' Wij hebben ook niet van die denderende paarden op school.. En bij ons is ook alles slecht geregeld.. Toch is dat niet mijn reden om te stoppen..

Wat die paarden betreft wij hebben er dan 25.. Van een particulier iemand.. Die mogen we lenen.. En betalen dan 450 euro in een jaar om daar praktijk te moeten doen..
Maar goed.. wat wil je dat die paarden niet meer rageren op je benen enzo.. Jan en alleman rijd daarop.. Trekken in de mond.. Schoppen.. Ze worden gewoon verpest..
Ik snap iig precies wat je bedoeld.. Maar ja.. Ik denk dat dat wel op meerdere scholen is

Siempie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 20:22

--> School en Studietijd.

http://www.cah.nl Heeft ook een Management & Paardenhouderij opleiding maar dat is HBO niveau. Verschillende bokkers, waaronder ik, doen deze opleiding of hebben die gedaan.