Wie betaalt zelf zijn studies????

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 21:46

Mijn ouders betalen mijn paarden, ik mijn studie.
Ik heb een lening bij de IBG, maximaal. Later als ik groot ben komt er geld van mn ouders vrij om die lening weer af te lossen.

Mickyl
Berichten: 591
Geregistreerd: 19-12-02
Woonplaats: Almere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 21:59

Ik ben nu bezig met mijn 2e HBO-studie. De eerste heb ik al helemaal afgerond maar ik vond dat ik niet genoeg geleerd had Die studie hebben mijn ouders helemaal betaald, inclusief 1,5 jaar buitenland en mijn kamer. Maar nu doe ik een particuliere opleiding, deze opleiding kost 8000 euro per jaar en nog 700 euro aan boeken. Dit betaal ik helemaal zelf. Ik betaal nu ook mijn huis, eten, verzekeringen etc. Daarbij heb ik ook nog een eigen paard (en dat is niet goedkoop in A'dam) en die betaal ik ook zelf.
Ik leen maximaal want ik krijg geen studiefinanciering meer, verder had ik gespaard (dat is nu wel op helaas) en ik werk zo'n 20 uur per week..
Het is behoorlijk zwaar een voltijd studie, baan en paard maar het is te doen. Het is gelukkig wel zo dat als ik echt niet uitkom mijn vader me wel wat leent..

_Anke_

Berichten: 2400
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Zuid - Limburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 16:11

Ik heb het geluk dat mijn ouders van mening zijn dat ze vinden dat je kinderen op de wereld zet dat je ze dan alle mogelijkheden geeft om te studeren en dat doen mijn ouders.
Daarnaast is het volgens mij ook niet mogelijk om van 75 euro je studie te betalen. Ze betalen eigenlijk alles voor me en daar ben ik echt ontzettend blij mee en zo kan ik lekker sparen voor als ik op mezelf ga wonen
Ik heb ook een bijbaantje en probeer de gehele zomervakantie te werken, maar das voor mezelf voor extra dingen voor mijn paard

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 16:19

Ik betaal mijn studie zelf van mijn studiefinanciering en bijbaantjes.
Ik woon nog wel thuis, dus verdere lasten heb ik niet (op verzekeringen na dan ).

Siddieqje

Berichten: 1020
Geregistreerd: 22-04-05
Woonplaats: Meulebeke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 16:22

Het is niet dat mijn ouders niet willen betalen. Ik heb mogen studeren, heb de kans gekregen maar ben gestopt en gaan werken omdat ik echt niet wist welke kant ik opwilde met mijn studies.

Ze hebben altijd gezegd, je mag één keer je jaar opnieuw doen en bissen of veranderen en erna betaal je het zelf.

Ik ben dus gestopt en gaan werken, dus volgend jaar betaal ik zelf, wat ik wel begrijp van hen.

Toch hoop ik dat ze mij tenminste willen voorschieten voor mijn studies, want ik heb ondertussen een paardje gekocht ( wou op dat moment nooit meer opnieuw naar school) en die gaat zeker niet weg. Willen mijn ouders niet helpen, ga ik niet opnieuw studeren.

Hobby

Berichten: 1408
Geregistreerd: 16-05-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 18:25

Mijn ouders zouden me met alle plezier alles willen geven, maar ze hadden simpelweg het geld niet.

Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 20:16

Er is geen mogelijkheid om van je stufi rond te komen. Leuk bedacht met minder uitgeven maar zelfs als je slechts een stoeptegel huurt (toch het minste om uberhaupt in aanmerking te komen voor uitwonende stufi ) ben je alles al kwijt (collegeld, huur en verzekering) en meer, voor je ook maar een verdroogde boterham kunt kopen.

Ook studiemateriaal en levensonderhoud zijn niet echt een vrije keuze.

Maar als je daarnaast via lening of ouderbijdrage of bijbaantje wat extra kunt krijgen, is het vaak wel te doen. Bij mij hebben mijn ouders destijds bijgedragen, maar ik ga nu weer studeren en dat betaal ik zoveel mogelijk zelf (noodtoestanden en onvoorziene omstandigheden voorbehouden). Het scheelt ook als je niet meer het onder het minimumjeugdloon valt.

sjaslique

Berichten: 2094
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Vught

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 23:51

Ik moet ook alles zelf betalen. Maar daarbij moet ik zeggen dat ik in de maand studiefinanciering heb( redelijk bedrag), me loon heb ik ( is neit zo veel want werk niet zo veel), een bijdrage van me biologische vader( is niet veel), zorgtoeslag en dat was het wel weer.
Ik moet alles zelf betalen, dus boeken, schoolgeld, cursussen, sporten,kleren, uitgaan echt alles dus.

OemmiejO
Berichten: 14218
Geregistreerd: 29-07-05

Re: Wie betaalt zelf zijn studies????

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 01:32

Ik niet

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Re: Wie betaalt zelf zijn studies????

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 20:21

Mijn ouders betalen mijn studie gelukkig! Ik krijg een aanvullende beurs en daarnaast maandelijks een bijdrage van m'n ouders (het bedrag dat de IBG voorschrijft). Van dit bedrag moet ik dan collegegeld, boeken, readers etc., m'n verzekering en evt. ziektekosten betalen. Maar als aan het eind van het jaar blijkt dat ik te weinig heb gehad, krijg ik de rest nog van m'n ouders.
Basisbeurs mag ik gewoon houden, maar daar kan ik nog niet eens m'n kamerhuur van betalen.

Ik ben in ieder geval erg blij dat m'n ouders dit voor me willen doen!

Guetta

Berichten: 3969
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Klundert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 21:10

Ik betaal alles zelf.
Werk er dan ook hard voor, en soms wil mijn vriend in hoge nood wel even bijspringen.

Yessy

Berichten: 23037
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 21:19

Ik betaal het collegegeld zelf, maar van een spaarrekening waar m'n ouders al jaren geld op hebben gestort, dus het kost mij eigenlijk niets. Boeken etc betalen m'n ouders

Daphna

Berichten: 3691
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Aarde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 11:21

Ik betaal alles zelf, werken en school is nu voor mij nog te combineren, hoe ik dit later ga doen weet ik niet!

Saskia008

Berichten: 1735
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: zuidlaren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 21:10

ik betaal ook alles zelf.
ik kom ook gemakkelijk goed rond.

aanvullenden beurs, en bijbaantje..

veel jeugd worden veelste vele verwend in dit opzichte.
ouders betalen veel te veel voor hun kinderen.

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 21:27

Saskia008 schreef:

veel jeugd worden veelste vele verwend in dit opzichte.
ouders betalen veel te veel voor hun kinderen.


Mijn ouders vinden het gewoon belangrijk dat ik een goede opleiding volg... en reken maar dat ze daar later wat voor terug krijgen!

Rafarta
Berichten: 139
Geregistreerd: 31-10-05

Re: Wie betaalt zelf zijn studies????

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 15:25

Ik moet alles zelf betalen. Collegegeld, boeken, huur kamer, eten, drinken, kleding, verzekering, alles. Ik moet dus maximaal gaan lenen en een bijbaan om het te redden. Maar volgend jaar als ik weer ga studeren kan ik gelukkig goedkoop wonen, omdat ik dan samen met mijn vriend een appartement ga huren. We verdelen de huur en andere kosten dan naar draagkracht.

Moniek_Jordy

Berichten: 414
Geregistreerd: 31-07-04
Woonplaats: Grossefehn (Duitsland)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 21:21

ik betaal de helft volgend jaar en mijn ouders het andere deel
alleen niet meer als ik goed werk heb dan wil ik het zelf betalen
kweet het klinkt raar dat ik het zelf wil
maar daar zitten rederen achter

Goof

Berichten: 28948
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Wie betaalt zelf zijn studies????

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 15:43

Ik betaal alles zelf, maar heb ontzettend geluk gehad.

Omdat er een tekort aan docenten dreigde te komen/ zijn kon ik te kosten van de eerste twee jaar studie (leraaropleiding engels) terug vragen bij de overheid.
Het derde jaar ben ik gaan werken en mijn baas zou de rest van mijn studiekosten overnemen. Ik zou dan wel na het behalen van mijn bevoegdheid 3 jaar in dienst blijven. Wegens te weinig werk heb ik het jaar erop al een andere baan gezocht. Ik heb dat vierde jaar geen afspraak gemaakt wat betreft studiekosten, omdat ik me niet wilde binden.

Dit was dus het enige jaar voor mij dat ik mijn studiekosten zelf heb betaald.

Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 20:54

minnie_muis schreef:
Ik betaal alles zelf! Heb een normale en aanvullende beurs en ik leen niet! Gewoon minder uitgeven! En vooral niet inde zomervakantie wat uitgeven!


nou weet niet welke school jij doet maar ik kan van mijn bjbaantje en studiefinanciering echt mijn school niet betalen..

Zit nu vanaf September op school en hem al bijna 2000euro moeten betalen... Hier voor heb ik dus een lening afgesloten bij de Ibg

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 09:20

ik moet alles zelf betalen en leen dus het maximale bij de Ibg.. heb dan wel een hele gote schuld zometeen maar daar denk ik nog maar niet aan

verder verdien ik met mn baantje 90 euro per maand en studiefinanciering is ook maar 60 o.i.d dus daar red ik niet met studie van hoor

flowerxxx

Berichten: 2070
Geregistreerd: 26-04-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 20:59

Ik betaal ook alles zelf. Krijg wel de ouderbijdrage van het iBG maar daar kan ik net 1 boek van kopen! Tja het is niet anders. Gelukkig kon ik iedere zomer een super bijbaan krijgen op de rechtbank. In september maak ik dus al het schoolgeld a 1450 in 1x over. Dat is ieder jaar nog gelukt. Sinds kort heb ik een nieuwe bijbaan en krijg dus iets meer ruimte.

Ik wil trouwens later wel wat geld apart zetten zodat mijn kinderen wat meer krijgen. Niet alles want veel kinderen worden veel te veel verwend zijn vinden het gewoon om alles maar te krijgen. Mijn kind moet dus vanaf 18 jaar ook zelf verzekeringen en huur betalen. Maar aan de studie wil ik wel wat bijdragen (op voorwaarde dat het een nuttige, niet-particuliere studie is. En dat het kind ook daadwerkelijk hard studeerd. Ik ga niet betalen om hem/.haar te laten feesten). En natuurlijk alleen als ik het dan ook zelf kan betalen. Ik ken ouders die echt krom moeten liggen omdat ze 3 kinderen moet laten studeren!! Pff achterlijk kind woont lekker op kamers kan doen wat hij wil. Ouders kunnen jaren niet op vakantie en moeten ieder dubbeltje omdraaien.

Had ooit een kennis die ook alles kreeg zelfs de kamer werd nog betaald. Ze was meer bezig met vriendjes dan met de studie en liep constant in nieuwe kleren. Tja dan leer je het nooit.

sasie
Berichten: 93
Geregistreerd: 23-03-05
Woonplaats: hier

Re: Wie betaalt zelf zijn studies????

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 16:13

ik betaald het ook Zelf me ouders kunnen me gewoon niet helpen.
ik heb daarom ook een lening bij het ibg.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 17:16

Ik niet,maar ik studeer ook niet

Esther_1985

Berichten: 1117
Geregistreerd: 22-04-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 17:23

IK betaal alles zelf. Ik zit nu in het derde jaar van mijn studie en woon al 2 jaar samen. Toen ik nog thuis woonde, eerste half jaar van mijn studie, betaalde ik alleen mijn studiekosten. Sinds ik samen woon, nu dus 2 jaar, betaal ik alles zelf, van studie tot boodschappen tot verzekeringen etc. Ik heb dus wel een lening lopen en ik heb een baantje voor 1dag in de week. De lening is noodzakelijk, ik krijg weinig aanvullende beurs omdat mijn ouders teveel zouden verdienen. Wat alleen vergeten wordt is dat ze niet 1 maar 5 kinderen hebben, waarvan ik zelf studeer en mijn 3 jongere broertjes gaan ook nog volop naar school. Beetje banketstaaf dus, helemaal gezien het feit dat ik niet eens meer thuis woon. Mijn ouders zouden mijn studie niet eens kunnen betalen. Verder heb ik het paard samen met mijn zus, dus gedeelde kosten. Mijn ouders dragen wel wat bij, ik blijf regelmatig eten en krijg af en toe eens een extratje toegestopt.
Maar hoofdzakelijk ben ik dus helemaal zelfstandig. En daar ben ik trots op. Ik kan met geld om gaan en heb geleerd om op mijn eigen benen te staan. In september van vorig jaar heb ik mijn rijbewijs gehaald, mijn ouders hebben een bijdrage geleverd, maar ook dat heb ik hoofdzakelijk zelf betaald. Ik vind mezelf absoluut niet zielig ofzo. Aan het einde van de rit weet ik waar ik het allemaal voor gedaan heb en kan ik trots op mezelf zijn!
Nou wil ik niet beweren dat het niet fijn zou zijn als mijn ouders bijvoorbeeld de helft zouden betalen. Maar dat sommige hier vinden dat de ouders min of meer de plicht hebben de studie te betalen, daar ben ik het niet mee eens. Ik zie et zelf zo: mijn ouders hebben de basis betaald, (6jaar VWO), na miijn middelbare opleiding werd ik volwassen (18) en dus in staat om zelf (gedeeltelijk) te betalen.

biep

Berichten: 488
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Amsterdam & Hilversum

Re: Wie betaalt zelf zijn studies????

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 19:02

oh, als ik dit lees realiseer ik me weer hoe blij (en verwend) ik ben dat mijn ouders mijn studie + boeken betalen.

Ik werk wel 2 dagen per week bij de gemeente + af en toe voor een promo/casting bureau om m'n huur (A'dam is duur )/ boodschappen/ ziekenfonds/ telefoon ed te kunnen betalen.