Wie betaalt zelf zijn studies????

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Siddieqje

Berichten: 1020
Geregistreerd: 22-04-05
Woonplaats: Meulebeke

Wie betaalt zelf zijn studies????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 17:32

Ik zal mjn studies zelf moeten betalen volgend jaar. Wie betaald nog zijn studies zelf en heb je daarvoor een lening genomen?

Of zijn je ouders eventjes bank en lenen zij je alles dat je het dan later terugbetaald.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 21-12-05 17:36, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: typo in titel

M59
Berichten: 917
Geregistreerd: 08-08-05
Woonplaats: ZH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 17:32

ik niet

Urielle

Berichten: 50079
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 17:33

Ik betaal het zelf en heb idd een lening lopen bij de IBG.

Samantha_

Berichten: 10809
Geregistreerd: 20-12-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 17:35

Ik heb (een aantal jaren terug al dan) ook alles zelf betaald, zonder lening of wat dan ook.
Gewoon elke zomervakantie 2 maanden gewerkt om m'n lesgeld en boeken enzo te kunnen betalen. De rest van het jaar zo'n 20 uur per week om m'n vaste lasten zoals huur en extra dingen voor school te betalen.

whoopylover

Berichten: 2599
Geregistreerd: 10-07-02
Woonplaats: Vlaardingen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 17:38

Ik betaal alles zelf.
Ik heb een anvullende prestatiebeurs hiervoor.
Is goed te doen hoor, nu nog binnen no-time mn diploma halen en het wordt een gift

Shiloh

Berichten: 19793
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 17:40

pfff, als ik hoor in mijn omgeving hoeveel mensen eigen studie moeten betalen en niets krijgen dan heb ik het super goed...

Als ik op mezelf woon, krijg ik mijn studie van mijn ouders, en ook elke maand een flinke bijdrage... mijn ouders geven wat de ibg vind dat ouders die verdienen wat zij verdienen kunnen geven.

Urielle

Berichten: 50079
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 17:41

Dat is fijn Shiloh
Mijn moeder kan dat helaas niet, maar verdient teveel volgens de IBG om de Ouderbijdrage te krijgen. Ze houden er echter geen rekening mee dat mijn moeder zelf ook nog aan het afbetalen is

Siddieqje

Berichten: 1020
Geregistreerd: 22-04-05
Woonplaats: Meulebeke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 17:48

ja ik zou ook wel zoveel willen werken maar in Belgie staat er een maximum van 3000 € dat je mag verdienen per jaar dus zover kom je er niet mee (moet mijn paard nog betalen ook).

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 17:56

-> ST

black_kelpie

Berichten: 7853
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 18:00

Ik ben 19, doe havo 4 (na een hoop omzeiligen en gedoe), en moet ook alles zelf betalen!!

FloortjeM
Berichten: 1046
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: 's-Heer Arendskerke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 18:08

Aan het eind van mijn middelbare school heb ik mijn ouders bedankt voor wat ze voor me gedaan hebben, en vanaf dat moment heb ik altijd alles zelf betaald. Natuurlijk was ik altijd welkom om te komen eten, ofzo, maar collegegeld, leefgeld, studieboeken, huur, verzin het, allemaal zelf. Gelukkig kreeg ik al vrij snel tijdens mijn studie een hele goede baan, zodat het allemaal wat makkelijker ging.
Toen ik eenmaal afstudeerde was de kick des te groter, en ik des te trotser op mijn eigen prestatie. Tussendoor met geld leren omgaan en op eigen benen leren staan betaalt zich nu (nu ik een goede baan heb) behoorlijk terug! Dus niet kijken hoe zielig het is dat je ouders je niet financieel steunen, maar blij zijn dat je het zelf nu kan leren!

floortje

Shiloh

Berichten: 19793
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 18:10

jah floortjeM, maar dan moet je wel ook echt een goede baan hebben...

Mijn ouders zien het als hun verplichting mij extra te steunen. zij hebben liever dat ik mij op mijn studie concentreren, dan me helemaal kapot moet werken om rond te kunnen komen!

Ukster

Berichten: 2773
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Barendrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 18:12

ik betaal alles zelf,
ik heb bijbaantje en een aanvullende beurs.
hierbij betaal ik ook nog de helft van mijn pony's, dus ik hou geen reet voor me zelf over .

skipperfan

Berichten: 10877
Geregistreerd: 23-07-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 18:36

Als ik ga studeren hoef ik dat niet zelf te betalen, dat doen mn ouders voor me

_Marleen_

Berichten: 2921
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Edam

Re: Wie betaalt zelf zijn studies????

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 18:48

Mijn ouders betalen mijn studie. Dat doen ze, omdat ze willen als ik op mezelf ga wonen ik geen schulden meer heb en een ''goede start kan maken ''.

xxx

marianna

Berichten: 3031
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Warten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 18:51

ik doe een HBO opleiding (3e jaar) en daarnaast volg ik cursussen aand e Open Universiteit en betaal alles zelf. Ik heb wel een bijbaan, een studiebeurs en aanvullende lening anders valt het echt niet te bolwerken als je daarnaast ook nog je paarden hebt die je in onderhoud moet voorzien

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 18:54

Ik betaal mijn studie ook zelf, ik heb verder nog nooit een aanvullende beurs gehad en vanaf dit studiejaar ook geen stufi meer. Om alles te kunnen bekostigen heb ik altijd naast mijn studie gewerkt. Van de belastingteruggave kon ik dan het collegegeld van het volgende jaar betalen. Dit jaar studeer ik af en heb dan dus een meevallertje

snoeppapier

Berichten: 4937
Geregistreerd: 29-03-04

Re: Wie betaalt zelf zijn studies????

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 19:40

Mijn studie wordt vanaf volgend jaar geheel betaald door m'n ouders
Verder krijg ik de 75,- van de stufi, de verhoging die laatst is ingevoerd (naar 89-, dacht ik) nemen als soort van compensatie voor mijn verzekeringen etc.

Verder krijg ik zakgeldsverhoging, want op gebied van uitgaan, kleding, reisjes etc zullen ze me financieel niet mee sponsoren. Dus samen met m'n stufi, zakgeld en inkomsten van bijbaantje moet ik die dingen bekostigen

Olympia

Berichten: 55604
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 19:48

Ik betaal ook zelf mn studie.. Ik heb mazzel dat ik redelijk veel stufi krijg.. maar soms dan denk ik wel is..Hmm had veel leukere dingen kunnen doen van dat geld, maar ja, wil later toch een goede baan

cheyentic

Berichten: 2325
Geregistreerd: 04-02-05
Woonplaats: in de buurt van rotterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 19:51

hoef gelukkig niet mijn studie te betalen, dan zou ik mijn paardje meteen wel gedag kunnen zeggen denk ik... moet zeggen dat ik het wel knap vind als je het helemaal zelf bekostigt

Hobby

Berichten: 1408
Geregistreerd: 16-05-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 20:02

Ik heb altijd mijn studies zelf moeten betalen, omdat mijn ouders dat simpelweg niet konden. Ik had een aanvullende studiebeurs, maar de laatste twee studiejaren heb ik moeten lenen bij IBG (ik heb twee opleidingen gedaan). Ik had financieel niet de mogelijkheid om op kamers te gaan, dus moest ik iedere dag 5 uur reizen voor 3 jaar lang. Ik maakte dagen van 6.30 uur tot 19.00 uur en had daarnaast de ziekte van Pfeiffer (hebben ze pas later ontdekt). Alle uren die ik niet op school zat, sliep ik. Ik had dus niet de mogelijkheid om naast de studie te gaan werken om geld bij te verdienen. Mijn ouders hadden de studie wel willen betalen, maar konden dit niet opbrengen. Ik ben nu wel erg blij met mijn diploma's ook al heb ik daardoor een studieschuld.

TessavE

Berichten: 86
Geregistreerd: 25-02-04
Woonplaats: Purmerend en Merelbeke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 20:14

Ik betaal ook alles zelf, ik krijg maximale studifinanciering en ik leen ook bij. (IBG) Mijn studie vreet zoveel tijd dat ik daarnaast geen (vast) baantje heb.

MaiMai

Berichten: 1222
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: Groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 20:46

Dit jaar leen ik, omdat ik in Noorwegen studeer, maar normaal gesproken krijg ik per maand een bijdrage van mijn vader en de rest betaal ik zelf door te werken in de zomervakantie!

Margriet_

Berichten: 7045
Geregistreerd: 11-05-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 21:03

Ik betaal alles zelf! Heb een normale en aanvullende beurs en ik leen niet! Gewoon minder uitgeven! En vooral niet inde zomervakantie wat uitgeven!

Urielle

Berichten: 50079
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 21:44

Nou minnie_muis, ik weet niet of jij nog thuis woont of in een studentenhuis maar mijn medestudenten hebben al een hogere huur dan de beurs zonder lening dus die werken zich achterover om boodschappen te kunnen doen, collegegeld te betalen en alle boeken, readers, excursies etc. te betalen.
Dus zo simpel van 'gewoon minder uitgeven' is het echt niet hoor!