Hoe het beste voor een toets leren??

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Snipsnap

Berichten: 3798
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Rijssen

Hoe het beste voor een toets leren??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 20:14

Nou ik heb de laatste tijd veel toetsen en die zijn ook best moeilijk maar nu wil ik graag de beste tips hoe je het best kan leren om je toets beter te maken.

margareth
Berichten: 266
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Harskamp

Re: Hoe het beste voor een toets leren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 20:21

ik typ de belangrijkste dingen op de pc (ik ken het dan gelijk) dan print ik het uit en dan lees ik het over

ps --> in welke provincie rij je Z2 en leuke pony !!
ben dol op een vos 4 witte benen en een bles

ik hoop dat je dr wat aan hebt

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 20:24

Bij grote stukken tekst samenvattingen maken, bij veel samenhang bijv. een begrippennet maken, stel jezelf bij alles de vraag welke toetsvragen gesteld kunnen worden en zet die op een rijtje (laat iemand dat bijv. overhoren), maak schema's, en vooral herhalen herhalen herhalen. Deel je stof in stukken en doe elke dag een stuk waarbij je het oude nog eens herhaalt. Zo zou het toch moeten lukken

Snipsnap

Berichten: 3798
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Rijssen

Re: Hoe het beste voor een toets leren??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 22:46

margareth schreef:
ik typ de belangrijkste dingen op de pc (ik ken het dan gelijk) dan print ik het uit en dan lees ik het over

ps --> in welke provincie rij je Z2 en leuke pony !!
ben dol op een vos 4 witte benen en een bles

ik hoop dat je dr wat aan hebt


ik rij in overijssel maar ga soms ook wel eens wat veder weg bijv drente. en dank je wel

Snipsnap

Berichten: 3798
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Rijssen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 22:48

Urielle schreef:
Bij grote stukken tekst samenvattingen maken, bij veel samenhang bijv. een begrippennet maken, stel jezelf bij alles de vraag welke toetsvragen gesteld kunnen worden en zet die op een rijtje (laat iemand dat bijv. overhoren), maak schema's, en vooral herhalen herhalen herhalen. Deel je stof in stukken en doe elke dag een stuk waarbij je het oude nog eens herhaalt. Zo zou het toch moeten lukken


ja dat doe ik ook altijd maar meestal wanneer ik denk dat ze dat gaan vragen, vragen ze het niet of dan heb ik dat gene net niet geleerd of gelezen (opgeslagen) maar weten jullie wat je kunt doen bij toetsen waarvan je het vak helemaal niet intreseerd? want dat heb ik nu ook op school

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 01:37

Probeer de stof te concretiseren voor jezelf, meestal is leerstof saai als het allemaal nog te abstract blijft. Bedenk voorbeelden, koppel je informatie aan dingen die nu actueel zijn of dingen die jij interessant vindt. Voor mij werkt het voor mijn eigen vak goed (ja, ik vind ook wel eens stukken niet interessant ) als ik meer informatie opzoek, of een film erover bekijk of een boek erover lees. Het moet persoonlijker worden en je moet er meer van weten dan je nodig hebt zodat je grip krijgt op de stof. Ik heb bijv. net tentamens gehad over de vorming van politieke partijen in Nederland. Echt supersaai als je het alleen in een schema hebt, dat kan ik ook niet leren. Dan ga ik dingen opzoeken over de belangrijkste mannen van die partijen, er is altijd wel een schandaal of een conflict geweest. En dan maak ik de toets en dan denk ik 'o ja, dat was die man die eerst de partij is uitgegooid omdat...'

Ik weet niet over welk vak het gaat, als je problemen hebt met geschiedenis mag je me een PB'tje sturen, daar wil ik je wel mee helpen.

De vragen die je hebt gemaakt voor jezelf, kun je door je ouders oid even laten controleren. Je kunt ook vragen aan je docent of hij oude toetsen heeft liggen waarmee je kunt oefenen, dan weet je in welke richting je het moet zoeken. Een andere tip is om samen met een medescholier te studeren of vragen aan je ouders of ze je helpen en probeer maar eens helemaal in eigen woorden te vertellen zonder boek erbij waar de stof nu eigenlijk over gaat. Mis je dingen, dan kan de andere persoon je een vraag stellen erover.

Liesepies
Berichten: 16
Geregistreerd: 25-11-05

Re: Hoe het beste voor een toets leren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 18:29

Van lange teksten maak ik samenvattingen op de computer, dat is bij mij netter en duidelijker als schrijven!!! Dan print ik het uit en lees ik eb nog een aantal keer over!!!
Woordjes en zinnetjes van een taal leer ik in een computerprogramma: teach2000.nl HEEEL HANDIG!!!!
SuCcES

Snipsnap

Berichten: 3798
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Rijssen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 19:57

Nou het gaat mij om het vak anatomie daar ben ik op blijven zitten en moet het dit jaar over doen. Dit intereseerd me echt geen bal en daarom kan ik daar ook niet goed voor leren. Ik maak ook altijd een samenvattig op de pc maar maak het allemaal veelste lang en leer meestal altijd het verkeerde.

Olympia

Berichten: 55602
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 20:08

ik lees vaak dingen 1 keer door en daarna de dingen die ik niet god kan onthouden nog een keertje.. En dat is wel..

TOen ik nog op het VMBO zat en talen moest leren, duits ging heel makkelijk maar engels was een hel, dat deed ik op de pc, had een progoramma gekregen waarmee ik de woordjes kon oefenen

Shannie
Berichten: 5848
Geregistreerd: 07-11-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 21:10

Samenvattingen maken, want dan blijft de helft al hangen en dan hoef je het vaka nog maar 1 of 2x door te lezen en dan ken je het!

Snipsnap

Berichten: 3798
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Rijssen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 01:05

ja maar bij vakken wat je moeilijk vindt of niet intreseerd gaat dat wel anders

Lovehorsess
Berichten: 80
Geregistreerd: 09-07-05

Re: Hoe het beste voor een toets leren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 01:17

Ik maakte altijd samenvattingen op de pc.. Verder leerde ik nooit te lang van tevoren, hooguit paar dagen, maar dat is voor iedereen verschillend denk ik.. Ik vond het beter om de dingen pas kort voor een tentamen te leren zodat alles nog vers in mn geheugen zat, ongeacht of een vak me interesseerde of niet, want het merendeel van de vakken interesseerde me niet