Ervaringen met thuisopleiders?

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moonsparkle
Berichten: 22200
Geregistreerd: 21-03-05

Ervaringen met thuisopleiders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-24 15:33

Hebben jullie ervaringen met thuisopleiders? Ik vind de prijsverschillen best groot als ik kijk naar bijvoorbeeld Civas, Laudius, Nha, loi enzovoorts.

Naar mijn mening is trouwens een fysieke opleiding/cursus vaak beter, maar dat is vaak helaas nog duurder en meestal ook op mijn werkdagen.

Flynn00
Berichten: 585
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Ervaringen met thuisopleiders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 15:55

Ik heb een opleiding gedaan via NTI. Volledige zelfstudie. Als je goed jezelf aan het werk kan zetten is het een prima optie. Je krijgt niet veel hulp of begeleiding dus je moet het allemaal zelf uit zoeken. Daar is het bedrag ook wel naar. Communicatie is drama maar waar is dat niet ;)

Polly
Moderator Algemeen

Berichten: 23846
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Ervaringen met thuisopleiders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 16:04

Ik heb ook thuis studie via nti gedaan, inderdaad met een gezonde dosis zelf discipline maar prima te doen.
Ik kon ook altijd goed contact krijgen met de opleiding als het nodig was en kreeg ook de vrijstellingen waar ik recht op had

moonsparkle
Berichten: 22200
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-24 16:06

Zelfdiscipline is voor mij gelukkig geen probleem

Fortitude

Berichten: 3123
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 17:03

Ja, zowel met Civas, Laudius als LOI.

Civas is echt voor de leuk/hobby, daar hoef je niet veel van te verwachten.

Laudius heb ik meerdere cursussen gedaan (via STAP budget o.a.) en daar wisselt de kwaliteit gigantisch per cursus. Voelt ook meer als persoonlijke ontwikkeling.

LOI was prima en het meest uitgebreid en professioneel, alleen de examens die ik moest doen sloten compleet niet aan op de lesstof :') dat schijnt vaker te gebeuren als de examens worden afgenomen door bijvoorbeeld De Associatie.

Ik denk dat welke instantie geschikt is, vooral afhangt van wat je wilt doen en met welk doel.

moonsparkle
Berichten: 22200
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-24 17:08

Fortitude schreef:
Ja, zowel met Civas, Laudius als LOI.

Civas is echt voor de leuk/hobby, daar hoef je niet veel van te verwachten.

Laudius heb ik meerdere cursussen gedaan (via STAP budget o.a.) en daar wisselt de kwaliteit gigantisch per cursus. Voelt ook meer als persoonlijke ontwikkeling.

LOI was prima en het meest uitgebreid en professioneel, alleen de examens die ik moest doen sloten compleet niet aan op de lesstof :') dat schijnt vaker te gebeuren als de examens worden afgenomen door bijvoorbeeld De Associatie.

Ik denk dat welke instantie geschikt is, vooral afhangt van wat je wilt doen en met welk doel.


Examens die niet aansluiten bij de lesstof, dat zou voor mij echt een ramp zijn :')

Amado7

Berichten: 10798
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Ervaringen met thuisopleiders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 12:43

NTI vond ik eerst heerlijk, ging allemaal z’n gangetje. Tot ik mijn volgende studie begon en alles fout gaat. Geen communicatie, alles gaat verkeerd. Voor mij nooit meer hierna. Ik ben blij als ik klaar ben.

har166

Berichten: 2079
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: Ervaringen met thuisopleiders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 13:28

Ts wat voor opleiding heb je in gedachten?

Lijsken
Berichten: 1096
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 13:34

Hier ook de ervaring dat bij LOI de opleiding slecht aansluit bij de examens.

Bijvoorbeeld allemaal uitgebreide cases met veel schrijfwerk, verdieping en toepassing als huiswerk krijgen, maar op het examen alleen meerkeuzevragen met letterlijke feitjes uit het leerboek.
Ook schrijven de docenten de examens en lesstof niet zelf, en hoewel je wel snel antwoord krijgt kan je er inhoudelijk vrijwel nooit wat mee omdat zij die kennis dus missen.

Bij mij waren het overigens LOI examens, geen associatie oid, dus je zou zeggen dat het moet kunnen matchen met de stof en je huiswerk.

Appeltje00

Berichten: 5044
Geregistreerd: 28-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 18:11

Hier ook de ervaring met niet aansluitende examenstof. Had de boeken goed geleerd, oefeningen gemaakt en bij het tentamen totaal andere vragen. Praktijkdag (NTI) vond ik de kwaliteit ook slecht.

senna21

Berichten: 12220
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Ervaringen met thuisopleiders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 18:29

Ik weet niet in welke sector je de opleiding doet en met welk doel, maar mijn ervaringen zijn over het algemeen niet zo positief. Kun je je werkgever vragen om een bijdrage uit het opleidingsbudget?

moonsparkle
Berichten: 22200
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-24 18:30

senna21 schreef:
Ik weet niet in welke sector je de opleiding doet en met welk doel, maar mijn ervaringen zijn over het algemeen niet zo positief. Kun je je werkgever vragen om een bijdrage uit het opleidingsbudget?


Ik wil juist wat meer voor mezelf gaan doen, daar kan ik een werkgever niet om vragen lijkt me

senna21

Berichten: 12220
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Ervaringen met thuisopleiders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 18:33

Dat ligt aan het beleid van de werkgever.
Een aantal doen dit wel, om werknemers als ambassadeur te behouden.

Joy_Mennings

Berichten: 2353
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Re: Ervaringen met thuisopleiders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 19:30

Ik heb een jaarcursus bij de NHA gevolgd met het stap-budget. Ik vond het prima als cursus. Je moet wel echt jezelf ertoe kunnen zetten. Bij mij sloot de lesstof goed aan op de leesstof en het examen ook op de lesstof. Zaten wel wat foutjes in het oefenexamen, maar ik heb naar de NHA gemaild en die hebben ze toen aangepast.

Persoonlijk vond ik het een verdieping van wat ik op school al geleerd had, maar dat kan ook goed aan het thema gelegen kunnen hebben.

WinSel

Berichten: 20589
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Ervaringen met thuisopleiders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 19:32

Ik heb 2 opleidingen gedaan via NCOI en mijn man bij NHA. Allebei zelfstudies. Prima geregeld

Celebi
Berichten: 4365
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Ervaringen met thuisopleiders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 19:56

Ik heb via het stap budget ook een opleiding kunnen doen bij de LOI. Erg leuke stof maar het zat zo krom opgebouwd. Veel dubbele stof in de verschillende boeken en ook zaken die meerdere keren anders benoemd worden. Op een van de tussentijdse beoordelingen werd een opdracht van me fout gekeurd en het goede antwoord wat ernaast stond had ik werkelijk nog nooit van gehoord. Dat bleek niks met de vraag te maken te hebben en kwam uiteindelijk een boek later pas aan de orde bij iets anders. Dat soort dingen vond ik erg slordig.

Ik was inderdaad ook niet gecharmeerd van het examen. Veel misleidende vragen waarbij het aankwam op verschillen van 1 lettertje in een serie woorden (verweven of verwerven) waardoor ik bijna mis ging met lezen. Of vragen die je door logisch beredeneren sowieso al goed kon beantwoorden zonder te leren. En verder hele banketstaaf vragen die meer zeiden over hoe goed je alles woord voor woord gelezen had dan dat het echt vakinhoudelijk was.

Uiteindelijk was de stof echt heel interessant maar ben ik ook nooit verder gekomen dan deze theoretische kennis. Er is inhoudelijk nooit ingegaan op diverse casussen om de theoretische stof ook toe te leren passen. Ja pas in het oefenexamen kwamen er wat casussen voorbij, maar zelfs dat was heel erg aan de oppervlakte en bogen al snel weer om naar concrete kennisvragen ipv vragen over de casus zelf.

Ik ben erg blij dat ik er nauwelijks voor betaald heb dankzij het stap budget.. :=