[ENQ] Hoeveel praat jij in je hoofd tegen jezelf? (Quiz)

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Annetjuuh

Berichten: 190
Geregistreerd: 17-08-14
Woonplaats: Noord-Holland

[ENQ] Hoeveel praat jij in je hoofd tegen jezelf? (Quiz)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-24 10:58

Hoi allemaal,

Voor mijn scriptie voor communicatie- en informatiewetenschappen doe ik onderzoek naar innerlijke spraak. Innerlijke spraak ik de stem die veel mensen in hun hoofd horen als ze nadenken. Hoeveel innerlijke spraak je ervaart, is heel persoonlijk. De een kan zichzelf in zijn hoofd een hele peptalk geven, terwijl de ander vrijwel nooit in zijn hoofd tegen zichzelf praat.
Ik heb een quiz gemaakt waarmee je erachter kan komen hoeveel regulerende innerlijke spraak jij hebt.

De resultaten van de quiz heb ik in eerste instantie gebruikt om mensen te werven die ik kon interviewen, maar nu ben ik vooral benieuwd naar de momenten waarop veel mensen wel/geen innerlijke spraak hebben.

https://scholieren.typeform.com/to/hJbRU5DY

Ik ben heel benieuwd naar jullie antwoorden, dus laat hieronder vooral weten wat jouw uitslag is! :)

daffodil

Berichten: 10450
Geregistreerd: 12-11-03

Re: [ENQ] Hoeveel praat jij in je hoofd tegen jezelf? (Quiz)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 11:29

Nou dat was geen verrassing voor mij want ik ben de hele dag in mijn hoofd bezig met van alles en nog wat. Dus ik scoor heel hoog.

Kairos
Berichten: 2730
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 11:30

Interessant, bij mij kwam eruit soms tot vaak regulerende spraak (:

Zeer herkenbare uitslag :) Gaat vaak over mezelf, soms ook wat ik van anderen vindt (helpt me, zodat ik het niet op een ongenuanceerde manier tegen iemand zelf zeg :p)

Annetjuuh

Berichten: 190
Geregistreerd: 17-08-14
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-24 11:58

Kairos schreef:
Interessant, bij mij kwam eruit soms tot vaak regulerende spraak (:

Zeer herkenbare uitslag :) Gaat vaak over mezelf, soms ook wat ik van anderen vindt (helpt me, zodat ik het niet op een ongenuanceerde manier tegen iemand zelf zeg :p)


Ah interessant om te horen dat je daar innerlijke spraak voor gebruikt! Deze functie van innerlijke spraak wordt in onderzoek ook wel 'social assesment' genoemd. Je gebruikt dan dus innerlijke spraak om in je hoofd te bedenken wat je gaat zeggen of om in te schatten hoe je met een sociale situatie om moet gaan. Veel mensen doen dit bijvoorbeeld als ze bedenken wat ze gaan zeggen in een voorstelrondje.

8nnemiek

Berichten: 43469
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [ENQ] Hoeveel praat jij in je hoofd tegen jezelf? (Quiz)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 12:03

Ik miste de optie 'weet ik niet', want ik heb meestal geen idee of ik tegen mezelf praat :+ Waarschijnlijk onbewust wel, maar echt geen idee :') Ik heb dus op de meeste vragen 'soms' ingevuld.

Jorex

Berichten: 9997
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [ENQ] Hoeveel praat jij in je hoofd tegen jezelf? (Quiz)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 12:07

Ik heb een vrij negatief hoofd, dus ik kan wel 10 miljoen doemscenario's bedenken maar geef mezelf bijna nooit een innerlijk compliment. Ook ben ik een dagdromer. :o

pjer
Berichten: 1603
Geregistreerd: 18-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 12:09

Ik zou wel een uitknop willen voor die innerlijke spraak. Op de rotste momenten houd die zijn mond maar niet waardoor het meestal een uur of 3 duurt voor ik in slaap kan vallen terwijl de stem mij dingen verteld die ik al weet, of hoe dingen werken of genante situaties van 10 jaar geleden naar boven haalt of een gesprek van 3 maanden geleden woord voor woord gaat analyseren... pfff ik heb er veel last van. De stem is overigens wel vaker op het verleden gericht dan op toekomstige situaties tenzij ik iets spannend vind en de stem me gaat voorzien van doemscenarios en aannames, heel vermoeiend.

darkangel23
Berichten: 117
Geregistreerd: 27-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 12:11

Bij mij kwam er ook uit soms tot vaak. Ik gebruik het vaak om een situatie te heranalyseren. Ik heb waarschijnlijk autisme, waardoor er bij mij heel veel informatie tegelijk binnenkomt en ik extra tijd nodig heb om alle prikkels te verwerken. Daarom ben ik vaak later in mijn hoofd nog bezig om alles te analyseren en verwerken.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 12:21

Ik prutsmuts echt non-stop in mijn hoofd, dus echt de enquete voor mij _O-

Edit: die bokt sensuur weer :')
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 08-05-24 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo

Berichten: 37294
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: [ENQ] Hoeveel praat jij in je hoofd tegen jezelf? (Quiz)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 12:21

Ik had hem ingevuld maar het formulier wil niet verzenden helaas :(

Siamsmeesje

Berichten: 2237
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 12:42

Hier ook heel veel regulerende spraak.
Tja, mijn hoofd is permanent bezig, werkelijk over alles vanaf dat ik wakker wordt tot ik ga slapen. Mogelijk door een combi van autisme en ADHD (beiden niet officieel gediagnosticeerd), en dat was af en toe wel lastig. Maar nu kan ik ermee omgaan en is mijn grootste angst dat het ooit stil wordt in mijn hoofd :o

Dus ja, net als Sizzle was dit echt de makkelijkst in te vullen enquete ooit _O-

Yavanna

Berichten: 2654
Geregistreerd: 11-12-03

Re: [ENQ] Hoeveel praat jij in je hoofd tegen jezelf? (Quiz)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 12:55

Ook ingevuld en kwam vaak tot heel vaak innerlijke spraak uit. Maar ik praat ook continue tegen mezelf. Word er ook wel eens knettergek van, meestal zijn het ook dingen die mij echt op een compleet ander pad zetten dan dat ik zelf wil. En vaak overheerst het mijn persoonlijkheid. Ook ik zou willen dat ik die stem uit kan zetten of een schop onder haar hol kan geven…

Iris82

Berichten: 39858
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: [ENQ] Hoeveel praat jij in je hoofd tegen jezelf? (Quiz)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 13:02

Heel veel. En heel herkenbaar. :+

Ik ben geen beelddenker. Ik kan dat dus absoluut niet. Maar ouwehoeren des te meer. :')

Lestrange01

Berichten: 2822
Geregistreerd: 20-01-14

Re: [ENQ] Hoeveel praat jij in je hoofd tegen jezelf? (Quiz)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 13:08

Ik praat heel veel in mezelf. En als ik me niet kan concentreren, dan praat ik hardop tegen mezelf want dan raak ik de draad niet kwijt :+

Annetjuuh

Berichten: 190
Geregistreerd: 17-08-14
Woonplaats: Noord-Holland

Re: [ENQ] Hoeveel praat jij in je hoofd tegen jezelf? (Quiz)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-24 16:35

Heel interessant om jullie reacties te lezen! Ik lees hier terug dat mensen graag minder innerlijke spraak zouden hebben en dat hoor ik ook van de mensen die ik spreek in de interviews die ik heb afgenomen. Grappig genoeg wordt in de wetenschap innerlijke spraak vaak juist als iets positiefs gezien. Mensen die veel innerlijke spraak hebben, kunnen zichzelf bijvoorbeeld makkelijker motiveren voor werk en studie dan mensen met weinig innerlijke spraak, omdat ze zichzelf o.a. in hun hoofd kunnen aanmoedigen en mentale planning kunnen maken.

Ik ben ook benieuwd voor de mensen met weinig innerlijke spraak: hoe motiveren jullie jezelf om iets te doen (werk, studie, sport...)?

Mando

Berichten: 15723
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: [ENQ] Hoeveel praat jij in je hoofd tegen jezelf? (Quiz)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 16:41

Volledige punten gehaald, gaat de hele dag door.

kosseh

Berichten: 2615
Geregistreerd: 17-06-12

Re: [ENQ] Hoeveel praat jij in je hoofd tegen jezelf? (Quiz)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 16:50

Zijn er wel mensen die dit niet doen?

Haha, het is nooit saai en stil in m'n hoofd, was het dat maar eens. Lijkt mij wel lekker rustig, zeker met in slaap vallen

Ibbel

Berichten: 49229
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 17:04

Innerlijke spraak? Externe spraak bedoel je _O- . Ik kan rustig hardop in mezelf pratend door de tuin lopen en tegen mezelf zeggen: goh, dat en dat bloeit alweer, of, damn, hier moet ik nodig wat onkruid weghalen.

Oh, en breek me de bek niet open (oh, nee, dat hoeft niet) als ik in de auto zit :+ :))

Anastasia24

Berichten: 2727
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: [ENQ] Hoeveel praat jij in je hoofd tegen jezelf? (Quiz)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 17:18

Goh, hebben sommige mensen rust? Hier gaan gedachtes en woorden zo snel dat alles over en door elkaar loopt. Als ik ergens mee bezig ben ben ik in mijn hoofd bij gisteren, een uur geleden, morgen en over 10 jaar. Dus de vragen zijn lastig, het gaat zo snel dat het meer een chaotische zooi is.

Malle_meid

Berichten: 199
Geregistreerd: 31-10-21

Re: [ENQ] Hoeveel praat jij in je hoofd tegen jezelf? (Quiz)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 17:30

bij mij is dit ook een ongoing proces :Y)

zijn er mensen die dat niet hebben dan??

Danielleeee_
Berichten: 3182
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 18:47

Mijn hoofd praat de héle dag tegen me, soms echt tot vermoeiend aan toe. :') Interessant onderzoek doe je!

DuoPenotti

Berichten: 30005
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: [ENQ] Hoeveel praat jij in je hoofd tegen jezelf? (Quiz)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 18:48

Ik zou willen dat ik wist waar de mute knop zit.

Suzanne F.

Berichten: 49403
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 19:14

Hier ook de hele dag door. En ik praat ook tegen mezelf en ook vaak hardop.
Daarbij ben ik ook een beelddenker dus het is vaak enorm druk in mijn hoofd. Met beelden, woorden maar ook herbeleven van gevoelens en dat kan nog weleens vervelend zijn. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat mensen zich geen beelden kunnen vormen in hun hoofd of geen innerlijke stem hebben. Lijkt me zo raar.

Mariett

Berichten: 4444
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 19:25

Annetjuuh schreef:
Grappig genoeg wordt in de wetenschap innerlijke spraak vaak juist als iets positiefs gezien. Mensen die veel innerlijke spraak hebben, kunnen zichzelf bijvoorbeeld makkelijker motiveren voor werk en studie dan mensen met weinig innerlijke spraak, omdat ze zichzelf o.a. in hun hoofd kunnen aanmoedigen en mentale planning kunnen maken.


Bij mij is dit in ieder geval zo! Ik praat ook veel (heel veel) in mezelf, wel vaker positief dan negatief. En gesprekken opnieuw meemaken natuurlijk, ook als het vervelend was.

Maar ik kan mezelf wel echt vertellen dat het nú tijd is om iets te doen, plus argumenten :D En als ik iets goed heb aangepakt zeg ik dat ook tegen mezelf. Als de studenten waar ik nu mee samen werk iets goeds doet moeten ze dat, niet eens echt bewust, ook te horen krijgen ('nice!' 'goed bezig!') dus dat is wel een beetje hoe mijn hersenen werken.

Ik ervaar het ook niet als storend en lig 's avonds ook niet te malen.

cissy

Berichten: 19855
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 19:27