[ENQ] Hoe beslis je wie je aanneemt voor een baan?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xdniesje
Berichten: 2053
Geregistreerd: 27-12-08
Woonplaats: Dordrecht

[ENQ] Hoe beslis je wie je aanneemt voor een baan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-24 15:18

Dag bokkers!

Voor mijn afstudeerscriptie zoek ik deelnemers die eenmalig een online vragenlijst willen invullen.

Het onderzoek gaat over het selecteren van een geschikte persoon voor een functie. Dit onderzoek biedt inzicht in hoe mensen keuzes maken. Met deze informatie kunnen we richtlijnen ontwikkelen om een selectieprocedure zo goed mogelijk uit te voeren.

Ben je 18 jaar of ouder en spreek je vloeiend Nederlands? Dan kan je meedoen! Werkervaring is niet nodig.

https://o4u.ou.nl/nl/kmbf

Mocht je mensen kennen die deze vragenlijst ook willen invullen, dan zou het heel fijn zijn als je het linkje door wilt sturen!

Alvast heel erg bedankt voor je hulp!

Toushie

Berichten: 7275
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: In my dreams

Re: [ENQ] Hoe beslis je wie je aanneemt voor een baan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 15:31

Ingevuld

Myka

Berichten: 699
Geregistreerd: 15-06-18
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 16:46

Ik vond het een lastige enquete, mensen met een beperking vind ik heel breed..

luuntje

Berichten: 13983
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: [ENQ] Hoe beslis je wie je aanneemt voor een baan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 17:09

Ingevuld.

De ene beperking is de andere niet.
Hoeveel hulp iemand nodig heeft is ook per persoon verschillend.

Ibbel

Berichten: 49186
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 17:28

Hmmm.

Werkervaring niet nodig. Hoe logisch is dat, als je wilt weten hoe mensen beoordelen of ze iemand aannemen?

Je kunt niet teruglezen wat de eisen zijn en wat iemands CV is. Hoezo? Is dit een geheugentest van de gemiddelde bokker?
Hoe toepasbaar denk je dat de resultaten voor de praktijk zijn?

Want hoe ziet de werkelijkheid eruit? Je hebt het CV van de kandidaat op tafel liggen tijdens het sollicitatiegesprek. TS: heb je ooit zélf wel eens iemand aangenomen?

Als laatste: ik had de opdracht van die tent niet eens aangenomen, wetend dat ze grappen maken over mensen met een beperking. Voor zo'n bedrijf ga IK niet recruteren. Dát is de praktijk.

xdniesje
Berichten: 2053
Geregistreerd: 27-12-08
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-24 17:48

Wat leuk om je jullie reacties te lezen! Natuurlijk wil ik jullie ook bedanken voor jullie deelname. Ik hoop dat ik nog meer respondenten kan werven!

Helaas kan ik momenteel even geen vragen beantwoorden die nu niet middels de debriefing werden beantwoord, omdat het onderzoek nog lopende is.

Omdat het onderzoek nog lopende is wil ik ook graag vragen om een beetje terughoudend te zijn over het benoemen van (delen van) de inhoud van de vragenlijst. Niet iedere casus is namelijk hetzelfde.

Ibbel, ik snap zeker wat je zegt. En ja, ik heb ooit mensen zelf aangenomen! Interessant proces met vele aspecten!

zonnebloem18

Berichten: 24843
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 17:56

Ingevuld. Zoals benoemd is het lastig omdat beperkingen heel verschillend zijn. Ik heb ADHD en een chronische ziekte, mijn man heeft autisme, mijn beide ouders zijn doof. We werken allemaal, maar functioneren daarin alle 4 op een andere manier. De meeste van mijn vrienden hebben ook allemaal een beperking en sommigen kunnen niet werken en anderen werken juist graag fulltime.

Shadow0

Berichten: 43512
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: [ENQ] Hoe beslis je wie je aanneemt voor een baan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 19:04

Ingevuld! Sommige dingen zijn wel lastig, maar ik ben benieuwd wat er uit komt. Ik had nog wel een opmerking maar die doe ik even per pb dan.

(Sowieso fijn om onderzoek te hebben dat niet zomaar verkapte reclame is.)

Lieser
Berichten: 1514
Geregistreerd: 15-03-21

Re: [ENQ] Hoe beslis je wie je aanneemt voor een baan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 19:32

Ik ben gestopt. De soort beperking heeft veel invloed op de manier waarop ik de vragen zou beantwoorden.

Raineri
Berichten: 6239
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 19:45

Interessant onderzoek en goede vragen!!
Snap wel dat mensen het type beperking willen weten, maar het gaat denk ik puur en alleen of iemand met een beperking an sich. En dat kan van alles zijn. Als de vraag dus is, zou iemand met een beperking X kunnen, dan is mijn antwoord ja. Want er zijn beperkingen die dat niet hinderen. En er zijn beperkingen die uitvoeren van x wellicht wel hinderen. Dat betekent dus dat een beperking an sich niet in de weg hoeft te staan. Je hoeft geen concreet voorbeeld te hebben om alle vragen te beantwoorden.

BeFunny

Berichten: 10604
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 19:52

Ik ben ook afgehaakt.
Om ongeveer de zelfde reden als Lieser.

En de werksfeer bij het bedrijf waar voor gesolliciteerd wordt vind ik ook niet fijn. Daar zou ik ook de opdracht niet voor aannemen en in de afwijzing zetten dat ze eerst wat aan de huidige sfeer zouden moeten doen.

Bij het betreffende bedrijf worden mensen met een beperking weg gepest. En zou ik eerder zeggen dit bedrijf is niet geschikt voor mensen met een beperking. Terwijl iemand die cum laude is afgestudeerd waarschijnlijk de meest geschikte kandidaat is voor de functie. Met of zonder een beperking.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 12-04-24 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

NoGo

Berichten: 1897
Geregistreerd: 30-08-03
Woonplaats: ergens bij de zee

Re: [ENQ] Hoe beslis je wie je aanneemt voor een baan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 19:54

Ik ben ook afgehaakt, vond de vragen te onduidelijk om er goed antwoord op te geven en wat is de gedachten achter niet kunnen teruglezen?

Roodvos

Berichten: 6674
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 21:12

Ik ben om dezelfde reden gestopt als Lieser.

Amber_anne

Berichten: 6924
Geregistreerd: 09-04-18

Re: [ENQ] Hoe beslis je wie je aanneemt voor een baan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 21:20

Ik ben ook afgehaakt om deze reden

Suzanne F.

Berichten: 49260
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 21:24

luuntje schreef:
Ingevuld.

De ene beperking is de andere niet.
Hoeveel hulp iemand nodig heeft is ook per persoon verschillend.


Ja dit dus.

Suzanne F.

Berichten: 49260
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 21:26

Lieser schreef:
Ik ben gestopt. De soort beperking heeft veel invloed op de manier waarop ik de vragen zou beantwoorden.


Eens. Ik ben wel doorgegaan maar heb dit ook aangegeven aan het einde. Wat wordt verstaan onder een beperking? Dat is zo ontzettend breed. Lichamelijk. Geestelijk, in welke mate en vorm?
Het kan je werk belemmeren maar hoeft niet. Kan dus vriezen en dooien en eigenlijk is het daarom een onbetrouwbaar onderzoek.

Telpeva

Berichten: 14746
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: [ENQ] Hoe beslis je wie je aanneemt voor een baan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 00:46

Ingevuld, interessant onderzoek!
Ik denk er hetzelfde over als wat hier al is gemeld (geen beperking is hetzelfde, er zijn veel te veel variabelen) maar dat heb ik bij de laatste vraag ook ingevuld als commentaar.

berthe
Berichten: 388
Geregistreerd: 16-01-05
Woonplaats: Loon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 02:59

Lieser schreef:
Ik ben gestopt. De soort beperking heeft veel invloed op de manier waarop ik de vragen zou beantwoorden.


Ik ook. Dacht bij bijna elke vraag ‘dat hangt er van af’

dierenfan
Berichten: 9627
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 04:53

Als beperking heel breedt genomen wordt...niemand is prefect dus we hebben allemaal beperkingen. Zo zou ik geen creatieve baan aan kunnen terwijl ik officieel gezien geen beperkingen heb 'in die hoek' maar ik ben totaal niet creatief en meestal ontbreekt het mij aan inzicht. Hoewel dat door mij vaak zeer creatief opgelost wordt :+ :D omdat ik doorgaans niet op logische oplossingen komt maar wel doorzet tot ik het eindresultaat bereikt heb. :+ :D

xdniesje
Berichten: 2053
Geregistreerd: 27-12-08
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-24 10:17

Dank voor jullie reacties! Jullie helpen mij en mijn medestudenten echt enorm.
Jullie commentaren zou ik ook graag willen voorleggen aan mijn medestudenten en aan onze begeleider.
Ik snap jullie punten zeker!

Nogmaals het vriendelijke verzoek, zoals ook in de debriefing staat, graag weinig inhoudelijk delen betreffende casussen. Zo voorkomen wij dat mensen die het nog moeten invullen dit niet doen met eventuele voorkennis/vergelijkingsmateriaal.

Ibbel

Berichten: 49186
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 10:52

Maar je vragen sturen al op het aandacht geven aan de kandidaat met een beperking door je eigen achtergrondinformatie dat het bedrijf waar je voor recruteert een beetje een VI/Derksen-tent is (om het even actueel te houden)
Dus je vragenlijst heeft al een ingebouwde bias door daar op te hameren.

Overigens kan ik je een praktijkvoorbeeld geven waarom ik ooit iemand met 'een beperking' aannam.
Beperking was in dit geval de leeftijd - ja, dat is ook een beperking, probeer jij boven de 50 maar eens een baan te vinden.
Mijn reden om een secretaresse van 57 aan te nemen was simpel: die doet niet aan jobhoppen, heeft jaren ervaring, wordt niet meer zwanger (foei, mag je niet op selecteren), kortom, ideaal, kans was vrij groot dat ik de komende 10 jaar niet opnieuw op zoek moest naar een goede secretaresse. En dat klopte ook.

Op dát soort argumenten selecteer je mensen (uiteraard als ze qua CV en ervaring aansluiten bij wat je zoekt).
En ik betwijfel of je dat in een vragenlijst kunt vangen :))

_Mar3
Berichten: 470
Geregistreerd: 29-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 11:18

Ik heb de vragenlijst ingevuld, maar vond het ook erg lastig omdat het niet duidelijk was over wat voor beperking we het hebben. Terwijl dit zo bepalend kan zijn voor het antwoord dat ik geef. Dit heb ik ook aangegeven bij de laatste open vraag.

xdniesje
Berichten: 2053
Geregistreerd: 27-12-08
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-24 11:20

Ibbel, ik heb nu al meermaals in dit topic gevraagd om niet de inhoud van de casussen te bespreken. Dit stond is ook gevraagd aan het einde van het onderzoek.

Verder waardeer ik natuurlijk jouw reactie en vind ik het leuk dat je jouw ervaring deelt!
En ja, we weten dat niet alles te vangen is met deze vragenlijst. Maar gelukkig doe ik ook geen onderzoek naar alle determinanten en is het dus ook totaal niet de strekking. Het gaat over een specifiek iets, wat je ook in de debriefing hebt kunnen lezen. Is het misschien fijn als ik deze nogmaals naar je toestuur? Dan zie je ook nogmaals de uitleg waarom het belangrijk is om niet de casussen te bespreken.

DuoPenotti

Berichten: 29676
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: [ENQ] Hoe beslis je wie je aanneemt voor een baan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 11:31

Niet ingevuld.. gezien de eerdere reacties.

maar met beperking, zowel fysiek als leeftijd word je niet eens uitgenodigd is mijn ervaring maar vele met mij. Bedrijven klagen steen en been over geen personeel, maar zoals Ibbel het bekijkt lijkt voor vele toch te moeilijk.

Hannanasjuh
Berichten: 240
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Fijnaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 11:37

xdniesje schreef:
Ibbel, ik heb nu al meermaals in dit topic gevraagd om niet de inhoud van de casussen te bespreken. Dit stond is ook gevraagd aan het einde van het onderzoek.

Verder waardeer ik natuurlijk jouw reactie en vind ik het leuk dat je jouw ervaring deelt!
En ja, we weten dat niet alles te vangen is met deze vragenlijst. Maar gelukkig doe ik ook geen onderzoek naar alle determinanten en is het dus ook totaal niet de strekking. Het gaat over een specifiek iets, wat je ook in de debriefing hebt kunnen lezen. Is het misschien fijn als ik deze nogmaals naar je toestuur? Dan zie je ook nogmaals de uitleg waarom het belangrijk is om niet de casussen te bespreken.


Misschien is het dan handiger om je vragenlijsten niet te delen in een discussie topic waarbij mensen vrij zijn om te reageren zoals ze willen :')