Uitzendbureau beter melden

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
paardje87

Berichten: 923
Geregistreerd: 06-07-11

Uitzendbureau beter melden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-24 16:19

Hoi allemaal,

Weet iemand of dit mag. Ik heb mij afgelopen week ziek gemeld op werk en nu blijkt dus dat ik automatisch beter word gemeld door het systeem als ik niet elke dag weer bel dat ik ziek ben. Hierdoor ben ik dus de volgende dag alweer als 'beter' in het systeem gezet omdat ik niet in de ochtend tussen 8 en 9 heb gebeld naar hen. Wel heb ik het in een berichtje om 11 uur even nog laten weten nog steeds niet beter te zijn, niet wetende dat je elke dag opnieuw hen op de hoogte moet stellen.

Het staat ook niet vermeld op hun website, mijn verzuimregeling of plaatsingsbevestiging dat dit moet?

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Uitzendbureau beter melden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 16:29

Dit klinkt redelijk bizar. Kan mij niet voorstellen dat dit normaal is. Hopelijk kunnen anderen je hiermee helpen.

Anomien

Berichten: 7388
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Uitzendbureau beter melden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 16:30

Zoiets moet in je arbeidsovereenkomst staan of ander personeelshandboek. Hoe te handelen bij ziekte. Kijk daar eens in.

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Uitzendbureau beter melden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 16:59

Ik heb gewerkt bij uitzendbureaus en dat stond bij ons gewoon in de contracten

Kimbers

Berichten: 5104
Geregistreerd: 04-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 17:44

Wat belachelijke manier van met mensen omgaan als dit het geval is.

Maar dit zou in je contract moeten staan lijkt me?

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18678
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Uitzendbureau beter melden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 17:53

Omdat dit topic beter past op school, studie, werk verplaats ik hem daar heen.

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 18:08

Heb je een doktersattest voorgelegd?

Ik bedoel: wisten ze dat je meerdere dagen afwezig zou zijn, door een doktersattest of op een andere manier? Heb je laten weten dat je meerdere dagen afwezig ging zijn?

Heb je een dag/week/...contract?

liedje89
Berichten: 7157
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 18:09

Bij het uitzend bureau waar ik werkte moest je inderdaad ook elke dag bellen (en dan eindeloos in de wacht hangen natuurlijk). Waren echt vervelende mensen van zo'n verzuim bureau die je ook heel de tijd al beter wilde melden als je nog niet beter was en altijd wilden weten wanneer je hersteld zou zijn. Maar het was wel super duidelijk dat je die Pipo's elke dag moest bellen, en dat zeiden ze ook elke keer weer als je belden.
Volgens mij mag je werkgever je niet zomaar beter melden zonder contact maar bij een uitzendbureau houden ze natuurlijk ook wel eens zomaar op met je inplannen als je 'moeilijk' doet :( .

DuoPenotti

Berichten: 29508
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 18:17

LWDaisy schreef:
Heb je een doktersattest voorgelegd?

Ik bedoel: wisten ze dat je meerdere dagen afwezig zou zijn, door een doktersattest of op een andere manier? Heb je laten weten dat je meerdere dagen afwezig ging zijn?

Heb je een dag/week/...contract?

In Nederland heb je geen doktersverklaring nodig.

Verder weet ik niet hoe het zit bij een uitzendbureau, sorry ts
beterschap

Travel_me

Berichten: 1267
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: meppel

Re: Uitzendbureau beter melden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 18:50

Bij mijn vorige baan moest je ook iedere dag bellen, dus klinkt niet heel raar

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 08:07

DuoPenotti schreef:
LWDaisy schreef:
Heb je een doktersattest voorgelegd?

Ik bedoel: wisten ze dat je meerdere dagen afwezig zou zijn, door een doktersattest of op een andere manier? Heb je laten weten dat je meerdere dagen afwezig ging zijn?

Heb je een dag/week/...contract?

In Nederland heb je geen doktersverklaring nodig.

Verder weet ik niet hoe het zit bij een uitzendbureau, sorry ts
beterschap


Maar het verklaart wel waarom ze je dan dagelijks willen horen, om te weten te komen of je beter bent.
Hoe kunnen ze dat anders weten, zonder attest?

Avelienvd

Berichten: 7223
Geregistreerd: 28-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 08:11

LWDaisy schreef:
Maar het verklaart wel waarom ze je dan dagelijks willen horen, om te weten te komen of je beter bent.
Hoe kunnen ze dat anders weten, zonder attest?

Op zich niet zo moeilijk... ik ben ziek tot ik me weer beter meld.

DuoPenotti

Berichten: 29508
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 08:15

Omdat bij veel plaatsen het zo is dat je ziek bent totdat je jezelf weer hersteld meld.

En je hoeft ook niet te mededelen aan je werkgever wat je ziekte is.
Al doen veel mensen dat wel.
Wel is het verstandig te melden als je denkt dat het langer duurt dan 1 dag ivm regelen vervanging zo nodig.

Zoals onderstaande ken ik het dus ook.
Maar zo te lezen blijkt daar behoorlijk van afgeweken te worden.


https://www.youngandunited.nl/balans/ziekmelden-op-werk

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 08:41

Avelienvd schreef:
LWDaisy schreef:
Maar het verklaart wel waarom ze je dan dagelijks willen horen, om te weten te komen of je beter bent.
Hoe kunnen ze dat anders weten, zonder attest?

Op zich niet zo moeilijk... ik ben ziek tot ik me weer beter meld.


In theorie: ja.
In de praktijk: minder makkelijk :)

Ik zit natuurlijk wel in BE, en het zal daardoor wel schelen, maar ik heb hier als uitzendconsulent gewerkt.
Hier ben je ziek voor zolang je attest loopt. Zonder attest is dat nogal vaag. Het kan natuurlijk, maar hoe werkt dat qua loon dan bij jullie? Worden jullie betaald tijdens ziekte, met/zonder attest?
Als je met dagcontracten zou zitten, en dagelijks wordt "opgeroepen" om te komen werken, en je levert geen attest binnen, is het wel zo handig om even te laten weten "nee, ik voel me nog niet beter", of andersom natuurlijk, ook fijn.

Hebben jullie in NL ook niet zoiets als hier, de Sociale Wetgeving? Die is in theorie (in BE) overal hetzelfde, maar het kan natuurlijk per bedrijf nog schelen, hier duik je dan in de CAO of in je contract.

Ik werk al 4 jaar niet meer UZC hoor, en al net zo lang een vast contract bij een ander bedrijf - maar ik moet ook meteen om half 9 bellen als ik me niet lekker voel (ik begin eigenlijk om 8u, maar het personeel op kantoor begint later) en dan moet ik binnen de 24u een attest binnen brengen (tenzij ik een baaldag of vakantie laat noteren). En ook ik ben, met mijn studie Sociale Wetgeving bijna tegen de lamp gelopen. Mijn dokter had nog tijd voor mij, maar na sluitingstijd van mijn werk. Dus ik heb mijn attest in hun brievenbus achtergelaten. "Wij hebben geen attest ontvangen". Reken maar dat ik, als ik nu een attest in de brievenbus moet droppen, ik dat film met mijn horloge erbij. 't Is een speciaal wereldje haha.

Het komt neer op: stel jezelf veilig. Meld je dagelijks opnieuw ziek als dat in jouw voordeel werkt, dat heb je in ieder geval niets "fout" gedaan. En pluis je contract eens na, normaal moet hier wel vermeld staan wat je in geval van ziekte moet doen, toch?

KimD

Berichten: 20421
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 08:45

Kaitlyn schreef:
Ik heb gewerkt bij uitzendbureaus en dat stond bij ons gewoon in de contracten


Hier ook inderdaad en dat werd ook duidelijk medegedeeld. :j

Melzazu
Berichten: 1783
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 08:59

In Nederland werkt dat sowieso heel anders LWDaisy.
Hier betaald je werkgever je verzuim tot 2 jaar lang en niet de overheid.

In België betaald de werkgever volgens mij maar 2 weken zelf of zo?

Exitium

Berichten: 7144
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 09:37

LWDaisy schreef:
Avelienvd schreef:
Op zich niet zo moeilijk... ik ben ziek tot ik me weer beter meld.


In theorie: ja.
In de praktijk: minder makkelijk :)

In de praktijk ook ja in de meeste gevallen hier. :) Hoe er mee omgegaan wordt verschilt een beetje en is afhankelijk van je contract of de CAO waar je onder valt. Het kan zijn dat je dagelijks moet bellen, maar dat is lang niet overal zo. Het kan ook zijn dat de werkgever jou na een paar dagen belt. Het kan daarnaast ook zijn dat de eerste of eerste twee ziektedagen onbetaald zijn, maar enkel als dat in je contract of in de CAO staat.

Zelf ben ik in januari toevallig voor het eerst in jaren ziek geweest. Ik heb 's ochtends gebeld en de voicemail van m'n manager ingesproken, m'n team geïnformeerd via Teams en HR via mail. In mijn geval zijn er geen afspraken over dagelijks bellen of iets dergelijks, en de manager heeft mij ook niet gebeld. Ik ben bijna een week ziek geweest, en toen ik weer begon heb ik m'n manager via Teams en HR via mail geïnformeerd, en dat was het. Ik krijg gewoon 100% doorbetaald voor de dagen die ik ziek thuis gezeten heb.

Uitzendbureau's zoeken hier vaker de grenzen op, zowel qua afspraken als qua hoe ze ermee omgaan. Vaak zie je daar dat je inderdaad dagelijks moet bellen, en bij het detacheringsbureau waar ik lang geleden intern voor werkte werden de eerste twee dagen ook niet doorbetaald en de rest à 70%.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 09:42

Aangezien uitzendbureaus ook vreselijk veel te maken hebben met WK koorts, na het stappen-migraine en „in heb geen zin buikgriep“ die meestal maar 1 dag zijn snap ik ergens wel dat ze zo‘n systeem hanteren.
Wat uiteraard naar is voor mensen die wel echt ziek zijn.
Overigens moet ik ons werksteem ook per dag ziekteverlof zelf ingeven en ter goedkeuring sturen omdat we onze eigen uren declareren. Echter doet dan niemand moeilijk als ik het achteraf doe.

mysa

Berichten: 10485
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Uitzendbureau beter melden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 10:07

Vind ik toch wel gek. Wat als je bijvoorbeeld in het zh ligt of geopereerd bent? Dan is het toch duidelijk lijkt me?

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 10:11

mysa schreef:
Vind ik toch wel gek. Wat als je bijvoorbeeld in het zh ligt of geopereerd bent? Dan is het toch duidelijk lijkt me?


Misschien moet je specifiek aangeven dat je de komende x dagen/weken ziek bent ipv „ik ben ziek“ zonder verdere indicatie van tijd.

TS, misschien heb je een narrige medewerker getroffen, ik zou eerst eens navragen of er misschien een misverstand is en er verschillen zijn tussen ziekmeldingen als „ik ben vandaag misselijk“ en „ik ben ziek en verwacht deze week niet beter te zijn“

Achterom
Berichten: 23031
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 10:18

paardje87 schreef:
Hoi allemaal,

Weet iemand of dit mag. Ik heb mij afgelopen week ziek gemeld op werk en nu blijkt dus dat ik automatisch beter word gemeld door het systeem als ik niet elke dag weer bel dat ik ziek ben. Hierdoor ben ik dus de volgende dag alweer als 'beter' in het systeem gezet omdat ik niet in de ochtend tussen 8 en 9 heb gebeld naar hen. Wel heb ik het in een berichtje om 11 uur even nog laten weten nog steeds niet beter te zijn, niet wetende dat je elke dag opnieuw hen op de hoogte moet stellen.

Het staat ook niet vermeld op hun website, mijn verzuimregeling of plaatsingsbevestiging dat dit moet?

Ik lees al veel goede antwoorden, maar er viel me in nog één ding op: bij het ziekmelden altijd bellen. Ziekmelden via een berichtje is echt not-done. Ook niet bij een bedrijf.

Eleeke

Berichten: 2032
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 10:20

LWDaisy schreef:
Maar het verklaart wel waarom ze je dan dagelijks willen horen, om te weten te komen of je beter bent.
Hoe kunnen ze dat anders weten, zonder attest?


Onze huisartsen hebben geen tij voor een attest of zoiets. dat bestaat ook echt niet hier.

Ik heb ook het idee dat mensen uit landen met een attest langer ziek zijn., omdat de dokter altijd wel een dagje langer erop zet om uit te zieken.
Terwijl in Nederland: als je niet meer hoeft overgeven en je koorts niet heel hoog meer is , je wel aan het werk gaat.
Dat is mijn persoonlijk ervaring hoor, en toevallig niet met Belgie maar met andere landen die met zo'n dokters attest werken.

Eleeke

Berichten: 2032
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 10:22

Achterom schreef:


Ik lees al veel goede antwoorden, maar er viel me in nog één ding op: bij het ziekmelden altijd bellen. Ziekmelden via een berichtje is echt not-done. Ook niet bij een bedrijf.[/quote]

Bijna met je eens, maar genoeg bedrijven die juist wel met een formulier/ mail willen dat je ziek meldt omdat dat de procedure is.


wij zijn een remote bedrijf bijvoorbeeld. En je zet gewoon een berichtje in Slack : sorry koorts, of sorry allemaal ik heb mijn been gebroken.
Nog even een persoonlijk berichtje naar de mensen van HR erbij en klaar.

KSHancox
Berichten: 1251
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 10:28

Achterom schreef:
Ik lees al veel goede antwoorden, maar er viel me in nog één ding op: bij het ziekmelden altijd bellen. Ziekmelden via een berichtje is echt not-done. Ook niet bij een bedrijf.


Ligt heel erg aan het bedrijf en de cultuur. Mijn manager en team vinden het prima via een berichtje.

Joy_Mennings

Berichten: 2286
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 10:33

Eleeke schreef:
LWDaisy schreef:
Maar het verklaart wel waarom ze je dan dagelijks willen horen, om te weten te komen of je beter bent.
Hoe kunnen ze dat anders weten, zonder attest?


Onze huisartsen hebben geen tij voor een attest of zoiets. dat bestaat ook echt niet hier.



Ze mogen het überhaupt niet schrijven volgens mij. Ik heb een tijd in Brussel gestudeerd en zou echt naar een Belgische arts moeten rijden voor een attest als ik in het weekend, thuis in Nederland, ziek zou worden. Mijn arts zei namelijk dat hij geen medische gegevens op mocht schrijven.