Moeders verzamelen, wat vinden we van "lentekriebels"?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
VuurVleugels
Berichten: 1766
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 10:23

De docenten die gelijk beginnen over transgenders en dergelijke zijn echt zwaaaar in de minderheid. De meeste basisschool docenten zijn écht niet op hun achterhoofd gevallen en weten prima wat zo'n kind wel en niet op een vloeiende manier kan verwerken.

Het is het nepnieuws, ingegeven vanuit zwaar christelijke organisaties (soms met banden in Amerika en zelfs Rusland), die dit soort verdenkingen van docenten de wereld in zwiepen. Ik ben doorgaans helemaal voor vrije beoefening van religie maar ik vind de dikke vinger die het (orthodoxe) christendom in deze pap heeft echt doodeng om eerlijk te zijn.

nps
Berichten: 1986
Geregistreerd: 12-09-11

Re: Moeders verzamelen, wat vinden we van "lentekriebels"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 10:51

Ik ben in december moeder geworden, en zit even snel in het lesmateriaal te kijken. Is niks geks aan toch? Ik vind het ergens ook wel aan de ouders om kinderen dit te leren, maar kan me goed voorstellen dat niet alle kinderen even goede voorlichting krijgen thuis. Ik zie echt helemaal niks raars of moeilijks. Vind het juist wel goed dat er aandacht wordt besteed, ook in groep 7 en 8 over internet en social media.

Klinkt inderdaad weer als rechtsconservatief anti woke. Lekker niks zeggen, alles onderdrukken en dan kinderen gaan misbruiken inde kerk ofzo ;).

anjali
Berichten: 15151
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 10:56

Janneke2 schreef:
Dank je wel voor de link.

Wat mij aangenaam trof: "vanuit respect, begrip en sensitiviteit voor de diversiteit van religieuze en culturele overtuigingen in Nederland (wordt) de Week van de Lentekriebels dit jaar in een andere week dan gebruikelijk wordt georganiseerd."

Het wordt binnenkort (als het over een week 'lege' maan is) Ramadan en die combinatie is niet handig. Nou, dan verschuif je het een beetje.

Ze houden dus wel rekening met de gevoeligheden van Moslims maar niet met die van strenge Christenen. Wij zitten nu ook in de vastenperiode in aanloop naar Pasen hoor.

secricible

Berichten: 25699
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Moeders verzamelen, wat vinden we van "lentekriebels"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 10:58

je bent niet verplicht het in deze week te doen he? Je mag het ook gewoon in andere periodes doen.
Ik denk inderdaad dat het aantal strenge christenen dat nog strict vast en wel mee doet aan de week van de lentekriebels vrij beperkt is.
Over het algemeen vind je die vaak ook op aparte scholen waar ook dit onderwerp op een eigen manier wordt behandeld.

nps
Berichten: 1986
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 11:00

Maar anjali, genuanceerd en ruimdenkend als altijd, waar zie jij in de lespakketten informatie die jou als streng christen tegen de borst stuit? En, vind jij dan dat vanuit christelijk standpunt er helemaal geen voorlichting gegeven mag worden op scholen?

Als ik even snel kijk is het lespakket niet verplicht, dus streng christelijke scholen zullen er vast voor kiezen om het lespakket niet af te nemen. Storm in een glas water dus.

secricible

Berichten: 25699
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 11:03

Ik merk dat het onderwerp "hypercorrectie" me wel bezig houdt en dat ik me er ook wel schuldig aan kan maken.
Ik woon in een klein dorp met weinig meer dan de standaard. Er wonen een paar mensen van surinaamse afkomst en verder is vrijwel het hele dorp hetzelfde: blank, standaard gezin van papa mama en kinderen. Volgens mij zit er in de klas van mijn oudste niemand met gescheiden ouders, op de psz zit er 1 (die volgens mij niet uit het dorp komt). Het dorp is niet per sé openminded te noemen op dit gebied is mijn ervaring.
Ik merk dus dat ik echt wel heel bewust aan het werk ben om mijn kinderen iets mee te geven van de rest van de wereld. Van andere huidskleuren, andere geloofsovertuigingen en andere geaardheden. Maar omdat hij er niet echt mee in aanraking komt is het moeilijk om dit op een vanzelfsprekende manier te doen. Tegelijkertijd heeft hij ook nog niet echt door op bewust niveau dat hij de enige in de klas is waarbij er geen klassieke familie-foto hangt. Je wil het er niet bovenop leggen, maar je wil het wel blijven benoemen.

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 11:03

Het gaat bij het vasten in dit geval niet om „eten“.
De ramadan schrijft expliciet voor dat er dan overdag ook geen geslachtsgemeenschap mag plaatsvinden, wat geen voorschrift is bij christenen.
Ik snap dus wel dat het dan wat krom is om met kinderen over sex te praten tijdens de ramadan.

Ofwel, gepikeerd om de verkeerde reden denk ik.

anjali
Berichten: 15151
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 11:05

secricible schreef:
je bent niet verplicht het in deze week te doen he? Je mag het ook gewoon in andere periodes doen.
Ik denk inderdaad dat het aantal strenge christenen dat nog strict vast en wel mee doet aan de week van de lentekriebels vrij beperkt is.
Over het algemeen vind je die vaak ook op aparte scholen waar ook dit onderwerp op een eigen manier wordt behandeld.

Ik vind dat sexuele voorlichting een taak van de ouders is en niet van de school. Daar horen ze gewoon taal en rekenen etc. te onderwijzen. Zeker op de (wat vroeger heette )"lagere school" past dit niet vind ik.Ik heb wat van het lesmateriaal gezien en ik vond het wansmakelijk.

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Moeders verzamelen, wat vinden we van "lentekriebels"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 11:09

Voorplanting = biologie
Biologie hoort op school.
Als ze op de basisschool enkel mag rekenen, lezen en schrijven dan kunnen ze de dagen inkorten tot ongeveer 3 uur per dag. De rest van de tijd doen ze immers natuur en maatschappij projektjes, knutselen en gym die daar ook niets mee te maken hebben.

rien10
Berichten: 14737
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 11:09

Ik vind het vooral eeeh, ik zoek naar een woord, achterlijk (?) dat deze discussie anno 2024 nog bestaat.
Toen ik eens met een jongen stond te zoenen voor de voordeur en mijn buurmeisje dat zag, was haar commentaar "nu ga jij een baby krijgen" Ik denk dat dit in 1978 of was. Toen was ik al in shok van deze onwetendheid. Stuitend.
Geef kinderen goede voorlichting. En het grote voordeel van dit op school doen, is dat je zeker weet dat ze allemaal hetzelfde verhaal te horen krijgen. Dus de broodjes aap verhaal kunnen dan sneller de wereld uit.
Anjali, weet jij dat er verschillende lespaketten zijn. Afgestemd op het soort onderwijs.

mysa

Berichten: 10504
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 11:15

anjali schreef:
Ik vind dat sexuele voorlichting een taak van de ouders is en niet van de school. Daar horen ze gewoon taal en rekenen etc. te onderwijzen. Zeker op de (wat vroeger heette )"lagere school" past dit niet vind ik.Ik heb wat van het lesmateriaal gezien en ik vond het wansmakelijk.


Maar hele volksstammen doen dat niet. Moet eerlijk zeggen dat ik het zelf ook lastig vond. Heb het grotendeels aan hun vader overgelaten en ze zelf vooral over de kant van meisjes verteld. Bijvoorbeeld dat ze signalen goed moeten lezen. En natuurlijk de meer algemene dingen als hoe kinderen worden geboren etc. (ging dus om zonen).

Soepblik
Berichten: 1152
Geregistreerd: 26-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 11:19

Ik denk dat veel ouders die het niet nodig vinden omdat ze het "zelf al goed doen" of op de een of andere reden tegen correcte voorlichting zijn/zelf niet over het onderwerp durven te praten, vergeten dat je kind niet alleen beschermt wordt door zelf iets te leren over het onderwerp, maar juist ook beschermt worden door wat ANDERE kinderen leren die wellicht uit een milieu komen waar totaal geen aandacht is voor het onderwerp of zelfs de verkeerde aandacht of een slecht voorbeeld. Het is de afgelopen tijd bijvoorbeeld vol in het nieuws dat jonge jongens steeds conservatiever worden (mede door vreemde figuren als Andrew Tate) en op zo'n moment kan seksuele voorlichting op school een verschil maken. Je kind zelf de correcte kennis meegeven is tot daaraantoe, maar uiteindelijk wordt het het meest beschermt als anderen die kennis ook meekrijgen.

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 11:19

In de jaren 90 was het grootste probleem dat er een opvatting rond ging dat je bij de eerste keer sex niet zwanger kon raken. Daar werd toen wel echt aandacht aan besteed gelukkig.

Helaas kom ik ook uit een preuts gezin en mijn ongesteldheid kwam als verrassing waarop mijn moeder vervolgens een volledig genante vertoning uit de kast trok (jeugd trauma puur).
Ik ben samen met wat vriendinnen ooit sexueel lastiggevallen op de basisschool. Godzijdank wisten die andere kinderen wel wat van de wereld want ik had geen idee. Ik neem het mijn ouders echt kwalijk.
Nog veel erger is dat mijn moeder zelf weet hoe gestoord het is dat je er op je 16e achter moet komen dat je niet zwanger raakt van zoenen (dat wist ze toen echt niet) en dan toch zelf niets aan je eigen kinderen mee geeft _-:(

De zus van mijn oma was nog een stapje heftiger: die werd in de avond voor haar huwelijk even verteld dat kinderen niet letterlijk een geschenk van god zijn. Dat arme mens heeft de hele nacht gehuild uit angst.

Of de gevleugelde uitspraak uit de UK: just lay back and think of England.

Dus voorlichting op school: graag
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 04-03-24 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10
Berichten: 14737
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 11:21

Mijn moeder is van 1927. Ik van 1963.
Toen mijn moeder voor het eerst ongesteld werd kreeg ze letterlijk te horen: "Dit krijg je nu iedere maand. Hier heb je wat voor het bloeden. Nu mag je niet meer met jongens spelen".

Ze is naar de bibliotheek gegaan en heeft zich ingelezen op het onderwerp. Alles zelf uitgezocht.
Ze heeft haar 4 dochters goed -en op tijd- voorgelicht. Ze was er modern in en ik ben haar daar tot op de dag van vandaag nog dankbaar voor. Ik heb dit weer kunnen overbrengen op mijn kinderen.

Wintu

Berichten: 3028
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 11:23

rien10 schreef:
Ik vind het vooral eeeh, ik zoek naar een woord, achterlijk (?) dat deze discussie anno 2024 nog bestaat.
Toen ik eens met een jongen stond te zoenen voor de voordeur en mijn buurmeisje dat zag, was haar commentaar "nu ga jij een baby krijgen" Ik denk dat dit in 1978 of was. Toen was ik al in shok van deze onwetendheid. Stuitend.
Geef kinderen goede voorlichting. En het grote voordeel van dit op school doen, is dat je zeker weet dat ze allemaal hetzelfde verhaal te horen krijgen. Dus de broodjes aap verhaal kunnen dan sneller de wereld uit.
Anjali, weet jij dat er verschillende lespaketten zijn. Afgestemd op het soort onderwijs.

Maar was dat de standaard?

Ik merk dat dat hier allemaal wat minder is met de onwetendheid. Misschien omdat kinderen op het platteland misschien wat vaker geconfronteerd worden met voortplanting in de dierenwereld? Hetzelfde met de dood.

Ik heb niks tegen op de lentekriebels week op scholen. Vooral het stukje weerbaarheid vind ik wel belangrijk.

Wel met Ibbel eens over de hypercorrectie. In mijn beleving werkt het ook tegenovergesteld, als je het juist benadrukt, haal je het uit het normale en je wilt toch dat het juist als normaal wordt gezien?

rien10
Berichten: 14737
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Moeders verzamelen, wat vinden we van "lentekriebels"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 11:23

Onwetendheid; ik zag op TV een straat interview. Er zijn dus echt jongens die denken dat baby's en urine uit hetzelfde gaatje komen.
Dat is onwetend.

Wintu

Berichten: 3028
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 11:25

rien10 schreef:
Onwetendheid; ik zag op TV een straat interview. Er zijn dus echt jongens die denken dat baby's en urine uit hetzelfde gaatje komen.
Dat is onwetend.

Er zijn ook kids die denken dat melk uit de fabriek komt, maar als het gros maar weet dat het van de koe komt, is het prima lijkt me. Uitzonderingen ga je houden, ook met de lentekriebels week.

secricible

Berichten: 25699
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 11:47

anjali schreef:
secricible schreef:
je bent niet verplicht het in deze week te doen he? Je mag het ook gewoon in andere periodes doen.
Ik denk inderdaad dat het aantal strenge christenen dat nog strict vast en wel mee doet aan de week van de lentekriebels vrij beperkt is.
Over het algemeen vind je die vaak ook op aparte scholen waar ook dit onderwerp op een eigen manier wordt behandeld.

Ik vind dat sexuele voorlichting een taak van de ouders is en niet van de school. Daar horen ze gewoon taal en rekenen etc. te onderwijzen. Zeker op de (wat vroeger heette )"lagere school" past dit niet vind ik.Ik heb wat van het lesmateriaal gezien en ik vond het wansmakelijk.


Waarbij ik benieuwd ben wat voor lesmateriaal je hebt gezien. Daadwerkelijk lesmateriaal? Of de valse info die op SM rondgaat?



Een ander punt wat ik nu een aantal keer heb gelezen en gehoord (niet hier, hoewel hier ook al werd aangeraakt het verschil tussen geslachten).
Het gros van de leerkrachten is vrouwelijk. Zou het niet nodig zijn om deze lessen ook deels door een mannelijke leerkracht te laten geven?

goldenarrow

Berichten: 8662
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 11:59

Ik ben helemaal voor een lentekriebel-week. Zelf ben ik hier best wel open over richting de kinderen (2 jongens), maar mijn vriend vind dat bijvoorbeeld een stuk lastiger. Vanuit mijn werk heb ik heel regelmatig seksuele voorlichting gegeven, dus als de kinderen met vragen komen kan ik dat altijd wel open met ze bespreken. Dat begon een paar jaar geleden met de vraag waar mijn plasser dan was, en nu ze wat ouder zijn gaat dat meer over consent. Wij kijken hier ook gerust Drag Race Holland en dat levert ook vragen op over transgenders. Voor de kinderen is dat heel normaal dat ze weten dat dit ook bestaat, zonder dat ze zelf ineens een identiteitscrisis ervan krijgen :+

Maar hoe open we er hier ook over zijn, zo'n week van de lentekriebels levert toch weer vragen en gespreksonderwerpen op die je normaal niet tegenkomt of bespreekt. En daarnaast zijn er genoeg gezinnen waarbij het niet zo normaal is om dit te bespreken, zoals ik al zei vindt mijn vriend het bijvoorbeeld wel een lastig onderwerp. Dus dan is het juist goed dat dit ook op school eens besproken wordt.

anjali
Berichten: 15151
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Moeders verzamelen, wat vinden we van "lentekriebels"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 12:20

@Secricible: In mijn krant van de AD-groep stond er een heel artikel over met afbeeldingen uit het lesmateriaal. Dit is een heel linkse krant dus ze waren positief over deze voorlichting. Maar toen ik nog op de basisschool zat was ik absoluut niet met dit soort zaken bezig en ik zou eerder gedacht hebben: Getver, dat ga ik echt nooit doen"! Het probleem is dat ze expliciete zaken voorschotelen aan kinderen die nog niet eens de pubertijd bereikt hebben. "Vroeger" op openbare scholen moesten de ouders schriftelijk toestemming geven voor eventuele sexuele voorlichting aan hun kinderen. Dat zou in elk geval een oplossing kunnen zijn, dat het zou worden gegeven in aparte uren alleen voor degenen die het willen.

suffie
Berichten: 5716
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 12:23

Tja... over sex e.d. wordt bij ons helemaal niet gesproken. Wel wat je kunt doen als je dingen ziet op internet die je liever niet wilt zien.


Afbeelding


Afbeelding

Ibbel

Berichten: 49206
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 12:25

Anjali, jij zat op de basisschool in dezelfde tijd als ik, toen 'sex dirty was but the water clean'. Kinderen worden nu ongesteld als ze 10-11 zijn. Er is in 50-55 jaar nogal wat veranderd, zeg maar.

Nog afgezien van het feit dat in mijn kleuterschooltijd (5-6 jaar oud dus) er niets spannenders was dan in elkaars onderbroekje kijken. Dus zovéél is er wat nieuwsgierigheid van kinderen betreft niet veranderd, behalve dan dat het nu gelukkig gewoon besproken wordt.

En trouwens, ik schreef ergens in de 5e of 6e (10-11-12 jaar dus) een heel opstel/werkstuk of hoe heette zoiets toen over 'de voortplanting'. Gewoon lagereschoolwerk.

pmarena

Berichten: 48206
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Moeders verzamelen, wat vinden we van "lentekriebels"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 12:39

Is het dit jaar weer zo'n gezeik ja...?

Ik vond het vorig jaar al best wel stuitend eigenlijk hoe panisch sommige mensen er over deden en de meest wilde dingen in hun hoofd haalden terwijl het lesprogramma echt weinig voorstelde voor de jongere kinderen. Leek mij helemaal prima wat ze vorig jaar deden maar op het schoolplein waren er wel een paar die het belachelijk vonden die lentekriebels.

Ik heb het idee dat daar toch een beetje achter zit dat ze hun kind zeg maar klein willen houden, nog onbevangen kind willen laten zijn. Maar ineens is het straks zover, er zijn meisjes van 10 die gaan menstrueren. Dan wil je toch dat zo'n kind zichzelf niet rot schrikt...?

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 12:40

anjali schreef:
@Secricible: In mijn krant van de AD-groep stond er een heel artikel over met afbeeldingen uit het lesmateriaal. Dit is een heel linkse krant dus ze waren positief over deze voorlichting. Maar toen ik nog op de basisschool zat was ik absoluut niet met dit soort zaken bezig en ik zou eerder gedacht hebben: Getver, dat ga ik echt nooit doen"! Het probleem is dat ze expliciete zaken voorschotelen aan kinderen die nog niet eens de pubertijd bereikt hebben. "Vroeger" op openbare scholen moesten de ouders schriftelijk toestemming geven voor eventuele sexuele voorlichting aan hun kinderen. Dat zou in elk geval een oplossing kunnen zijn, dat het zou worden gegeven in aparte uren alleen voor degenen die het willen.


Scholen zijn verplicht aandacht te besteden aan seksualiteit en diversiteit. Dus je mag wettelijk niet eens kiezen tussen wel of geen voorlichtinf dat is vanuit de overheid verplicht. Echter staat het scholen vrij hier zelf invulling aan te geven. Dus jij hebt dan zelf de keuze je schoolkeuze voor je kinderek hierop aan te passen als je daar waarde aan hecht.

pmarena

Berichten: 48206
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 13:10

Utixo schreef:
Haha Ruitje, inderdaad het gezonde eten, grappig dat je daarover begint, want dat is toch echt mijn keuze. Gelukkig doen ze er bij mijn dochter niet moeilijk over, het wordt wel gezegd dat ze een gezonde school zijn, maar er is niemand die er wat van zegt wat mijn dochter op brood krijgt en mee krijgt als drinken en snack. En gelukkig maar. Maar dat vind ik op de een of andere manier van andere orde. Dat zijn meer bemoeienissen.

Ik vind het wel heel tof om te zien hoe jullie erover denken, ik dacht al even dat ik een paria was.

Wat Zoolgangster beschrijft herken ik ook. Mijn dochter is erg van het knuffelen, met bekenden. Met de juf kan ze knuffelen, de meester durft het niet aan.
Wat bijzonder is, want volgens mij heeft de juf een vriendin. Dus dat zou niet uit moeten maken.


Hihi wat dat betreft....onze jongen is ook erg knuffelig en hou-van-jou-erig.
Vorige week gaf hij de meester een knuffel, en zei nog iets van "ik hou van jou meester!"
Waarop de meester antwoorde "ik vind jou ook aardig". Hahaha beetje een anti-climax wel zo'n antwoord :')
Heel begrijpelijk hoor, maar ik vond het wel geinig :+