Moeders verzamelen, wat vinden we van "lentekriebels"?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
callippo

Berichten: 3207
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 21:44

Ik snap die ophef echt niet. Volgens mij hebben die mensen de inhoud niet bekeken.

Ik ben zó blij dat mijn dochter dit thema al in groep 6 uitgebreid behandeld heeft. Nog voordat de puberteit echt begint.

Idem wat betreft het thema 'dood'. Dat werd hier ook heel uitgebreid behandeld, door 2 vrijwilligers van een speciale Stichting. Inclusief bezoek aan een begraafplaats en filmmateriaal van een oud persoon die eerst nog leefde en later in de serie overleden was.


Beide vind ik thema's die je niet perse aan de ouders moet overlaten. Het hoort bij het leven, dan kunnen ze maar beter uitleg krijgen van mensen die er goed geschoold in zijn om dit uit te leggen, op een manier die past bij hun leeftijd.

Mensen die enkel reageren op Facebook op een opruiend bericht, zonder zich te verdiepen in de inhoud, vind ík schadelijk voor kinderen.

secricible

Berichten: 25699
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Moeders verzamelen, wat vinden we van "lentekriebels"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 21:54

Die mensen baseren de inhoud op onjuiste info, vaak verspreid via social media.

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 21:57

Gombal schreef:
Ik heb geen probleem met lentekriebels. Vind het juist heel goed . Zeker omdat ze op social media zo jong al veel meer zien dan wij vroeger. Ze zijn ook sneller wijs lijkt het wel .
Heb persoonlijk meer moeite met het punt lhbtq en ieder die ik vergeet .
Ik accepteer ze allemaal , en gun ze alle liefde en acceptatie van de wereld. Maar zou liever zien dat dit op voortgezet besproken werd dan in de basisschool. Kinderen moeten vrij kunnen spelen , ook vrij rollen spel (vader moeder ) en verkleden. Een jongen die gewoon eens als
Prinses verkleed wil, of andersom meisje als mannelijke ridder ,is niet meteen dat het van een ander geslacht wil zijn of zo , vind dat er op de basisschool teveel naam en uitleg word gegeven. Soms lijkt fantasiespel niet meer te kunnen . Of dit nu echt meer is in de stad als in dorp weet ik niet .


Ik heb het idee dat dit juist door ouders veel groter wordt gemaakt dan door kinderen.
Wat is er erg aan als dit ze wordt verteld? Veel kinderen weten dit gewoon al en vinden dit helemaal niet raar. Juist goed om het hier al op de basisschool over te hebben. Het is geen rocket science, het is life.

ruitje

Berichten: 12344
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 21:59

PSvanLot schreef:
Lentekriebels.. Een heel goed idee!!

Ik geef biologie in het vo en ik zie zo'n groot verschil tussen leerlingen die wel lentekriebels op school gehad hebben en wie niet. Mijn school heeft 80% leerlingen met een migratie achtergrond.
Of het nu jongens of meisjes zijn, als ze er op de basisschool al, behoorlijk wat, kennis mee gemaakt hebben praten ze er echt veel beter en opener over tijdens de lessen.

In het VO is het een verplicht onderwerp en besteden we er ook echt veel aandacht aan. Heerlijk als leerlingen gewoon dingen durven te benoemen en echt goede vragen durven en kunnen stellen.

Tja of het een taak voor thuis is, dat weet ik niet goed. Er zijn enorm veel gezinnen waar dit absoluut niet besproken kan worden, of besproken wordt thuis.

Mijn kinderen hebben het ook beide gehad op de basisschool en ik heb het altijd als prettig ervaren. Ze zijn beide op een hele goede manier voorbereid op de toekomst wat betreft seksualiteit.

Enige waar mijn beide kinderen tegenaan liepen, zowel meisje als jongen, was dat de menstruatie grotendeels aan bod is gekomen bij de meisjes. Bij dat onderwerp werd de klas gesplitst. Vind ik zelf ook wel een gemiste kans.


Even chargeren: waarom moet mijn kind dingen op school verplicht krijgen omdat anderen ouders falen in hun opvoeding? En waar stopt dat dan? Want ik ken wel meer thema's die dan behandeld mogen worden zeg maar :')

Sexuele voorlichting, voeding, maar bijvoorbeeld ook het zwemmen...

Zoveel ouders die de basis niet op orde hebben... waar stopt het?

SophievdV
Berichten: 14755
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 22:04

Er is een maatschappelijk belang.. en dat groter dan alleen seksuele voorlichting. Het gaat om het accepteren van jezelf en je eigen voorkeuren. Het bewaken van je grenzen en nee durven zeggen.

Edit: en dat zwemmen is van levensbelang in dit land. Het lijkt vanzelfsprekend dat alle kinderen zwemles aangeboden krijgen vanuit huis. Think again.. dat is dus niet zo, met alle gevolgen van dien.

Utixo

Berichten: 6599
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Moeders verzamelen, wat vinden we van "lentekriebels"?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-24 22:09

Maar Ruitje, heb je ook wat tegen schoolzwemmen dan?

Die van mij heeft op zaterdag om 07.30u zwemles. Papa gaat altijd mee, maar het is voor haar ook niet fijn dat ze maar 1 dag in het weekend heeft dat ze kan uitslapen.
School zit direct naast het zwembad. Van mij mogen ze gaan schoolzwemmen.

har166

Berichten: 2042
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 22:10

Ik ben helemaal voor Lentekriebels. Ik heb zelf het vervolg van Lentekriebels gegeven aan de derde klas (vmbo, kader) en op die leeftijd zijn ze al helemaal op de hoogte over hoe alles heet en hoe het werkt. Het onderdeel van Lentekriebels voor die leeftijdscategorie gaat juist over consent. Mijn klas vond het heel fijn om daarover te praten. Het meest bijzondere is eigenlijk dat ze denken dat anderen al 'alles' hebben gedaan en zijzelf achterlopen en daardoor soms over grenzen heen willen gaan. Ze vonden het heel verhelderend om erachter te komen dat niet iedereen zo ver is. Daarna kwamen er ook inhoudelijke vragen over s*ks, maar op een prettige manier.

Polarize
Berichten: 711
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 22:16

Gombal schreef:
Ik heb geen probleem met lentekriebels. Vind het juist heel goed . Zeker omdat ze op social media zo jong al veel meer zien dan wij vroeger. Ze zijn ook sneller wijs lijkt het wel .
Heb persoonlijk meer moeite met het punt lhbtq en ieder die ik vergeet .
Ik accepteer ze allemaal , en gun ze alle liefde en acceptatie van de wereld. Maar zou liever zien dat dit op voortgezet besproken werd dan in de basisschool. Kinderen moeten vrij kunnen spelen , ook vrij rollen spel (vader moeder ) en verkleden. Een jongen die gewoon eens als
Prinses verkleed wil, of andersom meisje als mannelijke ridder ,is niet meteen dat het van een ander geslacht wil zijn of zo , vind dat er op de basisschool teveel naam en uitleg word gegeven. Soms lijkt fantasiespel niet meer te kunnen . Of dit nu echt meer is in de stad als in dorp weet ik niet .


Ik ben geen ouder maar breek hier toch even op in. Wat zou info over dat die mensen bestaan veranderen in het vrij spelen? Ik ga er ten minste vanuit dat naast "het is ook mogelijk dat vrouwen met vrouwen trouwen en mannen met mannen" en "soms voelen mensen zich een ander geslacht dan waar ze mee geboren zijn en veranderen ze hun uiterlijk om hier bij te passen." er niet veel meer omheen verteld wordt? Maar gewoon dat kinderen weten dat het bestaat. Goh, misschien dat het rollenspel eens met 2 moeders of 2 vaders gespeeld wordt in plaats van de klassieke moeder/vader rollen, maar dat is geen drama?
Ze komen er toch wel mee in aanraking, wij wisten op de basisschool allemaal wat het was, want mijn klasgenoot had 2 moeders.

callippo

Berichten: 3207
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 22:17

SophievdV schreef:
Er is een maatschappelijk belang.. en dat groter dan alleen seksuele voorlichting. Het gaat om het accepteren van jezelf en je eigen voorkeuren. Het bewaken van je grenzen en nee durven zeggen.


Precies!
De kinderen die dit het hardst nodig hebben, kun je niet bereiken door het over te laten aan de ouders.
De kinderen die thuis genoeg verteld krijgen, hebben er ook geen 'last' van wanneer het op school behandeld wordt.

Cioccolato

Berichten: 6628
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Moeders verzamelen, wat vinden we van "lentekriebels"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 22:20

Ik zou graag openheid willen zien vanuit scholen in de lesstof. Dus eerst weten wat er wordt onderwezen voordat ik er een mening over kan vormen.
Ik vind het niet heel aantrekkelijk klinken eigelijk.

zonnebloem18

Berichten: 24845
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Moeders verzamelen, wat vinden we van "lentekriebels"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 22:21

Waar de lessen over gaan is online allemaal duidelijk te vinden. En onze school geeft ook aan dat ouders welkom zijn om hun vragen hierover te stellen aan de leerkrachten.

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 22:26

Polarize schreef:
Gombal schreef:
Ik heb geen probleem met lentekriebels. Vind het juist heel goed . Zeker omdat ze op social media zo jong al veel meer zien dan wij vroeger. Ze zijn ook sneller wijs lijkt het wel .
Heb persoonlijk meer moeite met het punt lhbtq en ieder die ik vergeet .
Ik accepteer ze allemaal , en gun ze alle liefde en acceptatie van de wereld. Maar zou liever zien dat dit op voortgezet besproken werd dan in de basisschool. Kinderen moeten vrij kunnen spelen , ook vrij rollen spel (vader moeder ) en verkleden. Een jongen die gewoon eens als
Prinses verkleed wil, of andersom meisje als mannelijke ridder ,is niet meteen dat het van een ander geslacht wil zijn of zo , vind dat er op de basisschool teveel naam en uitleg word gegeven. Soms lijkt fantasiespel niet meer te kunnen . Of dit nu echt meer is in de stad als in dorp weet ik niet .


Ik ben geen ouder maar breek hier toch even op in. Wat zou info over dat die mensen bestaan veranderen in het vrij spelen? Ik ga er ten minste vanuit dat naast "het is ook mogelijk dat vrouwen met vrouwen trouwen en mannen met mannen" en "soms voelen mensen zich een ander geslacht dan waar ze mee geboren zijn en veranderen ze hun uiterlijk om hier bij te passen." er niet veel meer omheen verteld wordt? Maar gewoon dat kinderen weten dat het bestaat. Goh, misschien dat het rollenspel eens met 2 moeders of 2 vaders gespeeld wordt in plaats van de klassieke moeder/vader rollen, maar dat is geen drama?
Ze komen er toch wel mee in aanraking, wij wisten op de basisschool allemaal wat het was, want mijn klasgenoot had 2 moeders.


Maar dat doen kinderen zelf ook al, je hoeft er echt niet zoveel aan te arrangeren als gombal denkt.
Bij mijn jongens iig.
Dan gaan ze vadertje en moedertje spelen en willen ze allebei de vader zijn, en dan hebben ze 2 vaders in het spel.

Mijn oudste van 7 wil alleen trouwen met een jongen zegt ie en niet met een meisje. Prima vriend.

Wij doen nergens moeilijk over, en kinderen al helemaal niet.

ruitje

Berichten: 12344
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 22:34

SophievdV schreef:
Er is een maatschappelijk belang.. en dat groter dan alleen seksuele voorlichting. Het gaat om het accepteren van jezelf en je eigen voorkeuren. Het bewaken van je grenzen en nee durven zeggen.

Edit: en dat zwemmen is van levensbelang in dit land. Het lijkt vanzelfsprekend dat alle kinderen zwemles aangeboden krijgen vanuit huis. Think again.. dat is dus niet zo, met alle gevolgen van dien.



Dat weet ik. Dat is dus mijn punt.

Ik ben niet tegen zwemles, en ook niet tegen sexuele voorlichting. Tuurlijk zou het voor mij alleen maar 'makkelijk' zijn als zwemmen weer op school gedaan word. Ik pak dat voorbeeld er nou juist bij omdat je zou denken: hoe kan je niet voor schoolzwemmen zijn?

Ik vind er wat van dat ouders dat zelf allemaal niet op orde hebben. En dan nog sterker: dat we dus, in deze tijd van enorme krapte in onderwijstijd, zaken vanuit het 'maatschappelijke belang' moeten gaan vragen aan docenten die gewoon bij de ouders horen.

Ik lees ook niet anders dan dat Sterre en Jasmijn nog niet zindelijk zijn op de basisschool en dat het belachelijk is dat de juf dat niet kan intrainen.

Of het nou voeding is, sexuele voorlichting, zwemmen of zindelijk worden.

Het is zo lekker makkelijk om alles maar bij school te leggen als ouder... ik vind dat niet kloppen.

Utixo

Berichten: 6599
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Moeders verzamelen, wat vinden we van "lentekriebels"?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-24 22:40

Dat begrijp ik, maar je hebt er dus in het begin niets op tegen dat de juf deze lessen geeft, als in persoon? Want dat is een beetje mijn punt, de facebookmoeders zien het gelijk aan pedofilie zo'n beetje.

Dat het jammer is dat er kostbare leertijd hiernaartoe gaat omdat ouders zelf steeds preutser worden is een ander punt.

secricible

Berichten: 25699
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 22:42

ruitje schreef:
Even chargeren: waarom moet mijn kind dingen op school verplicht krijgen omdat anderen ouders falen in hun opvoeding? En waar stopt dat dan? Want ik ken wel meer thema's die dan behandeld mogen worden zeg maar :')

Sexuele voorlichting, voeding, maar bijvoorbeeld ook het zwemmen...

Zoveel ouders die de basis niet op orde hebben... waar stopt het?


Ik denk dat dit de afweging is. Hoe belangrijk is een onderwerp om het toch al in het drukke curriculum van een school te zetten.
Zwemmen kost veel tijd en heeft geen zin als het niet onderhouden wordt daarna.
Maar seksuele voorlichting in de breedte van de lentekriebels levert immens veel op. Gaat ook over omgang waarin school een grote rol speelt. Herkennen van misbruik. Juist school is een goede plek om het daar luchtig over te hebben.

Ik heb alleen moeite met dit soort themaweken. Dit zijn typisch onderwerpen die door de lessen heen gewoven moeten zijn. Net als emoties en rouw dat zijn. De echte levens-onderwerpen. Die laten zich voor mij niet voldoende vangen in een themaweek.
Teveel gezien dat ze zich een week ergens op focussen en er verder niet meer naar om kijken in de klas. Afgewerkt, vinkje gezet.

Liselot

Berichten: 32201
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 22:45

Geen problemen mee, graag zelfs. Hoe normaler het wordt om over te praten hoe beter imo.
Mijn kinderen zijn 8 en 4 en met de oudste zijn we aan het lezen in het boekje lijfklets. Heel leuk voor kinderen van die leeftijd!

secricible

Berichten: 25699
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 22:47

Voor je jongste is het boek "ja en nee" van pauline oud erg leuk.

Liselot

Berichten: 32201
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 22:48

secricible schreef:
Voor je jongste is het boek "ja en nee" van pauline oud erg leuk.


Ga ik eens naar kijken, tnx!

Jollyjoy
Berichten: 369
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 22:50

Tijdens mijn opleiding heb ik voor mijn minor public health onderzoek gedaan naar relationele en seksuele vorming in het basisonderwijs. Nu 13 jaar geleden. Onder leerkrachten was er echt wel de mening dat dergelijke voorlichting vooral bij de ouders hoort, maar daar vaak niet gegeven werd. Daarnaast gaat dergelijk onderwijs ook heel erg over 'hoe ga je met elkaar om'en echt niet alleen maar over wat is seks en hoe werkt het.
Ik ben heel groot voorstander van de week van de lentekriebels of soortgelijk onderwijs. Thuis kan ik altijd nog verder uitleg geven of nuance aanbrengen waar ik die nodig vind. Ik wil juist dat mijn kinderen weten wat normaal is en wat niet. Zodat ze ook weten dat ze het mogen (moeten!) zeggen als er dingen gebeuren die niet normaal zijn of waar ze zich niet goed bij voelen.

En ik was destijds ook echt geschokt door de verhalen die leerkrachten konden vertellen over wat kinderen van 9 jaar al dachten te weten over seks. Allemaal dingen die ze online hadden gezien. Als je daar thuis dan niks over leert, dan denk je dat alles wat je ziet normaal is. Dan heel graag dat er op school eerlijke informatie gegeven wordt

SophievdV
Berichten: 14755
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 22:51

Ruitje ik snap je punt en ik ben het ergens ook wel met je eens. Ouders zouden hun verantwoordelijkheid moeten nemen. Alleen is dit simpelweg niet voor iedereen mogelijk, zij het om tig verschillende redenen. En daar kunnen we natuurlijk vanalles van vinden, maar dat neemt niet weg dat ook de kinderen van die ouders wel recht hebben op oa goede voorlichting en zwemles. Zo werkt het in een samenleving..

Mellow

Berichten: 6488
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 22:51

Liever zo in een "veilige" omgeving en "gereguleerd" dan op een andere mindere zichtbare en meetbare manier.

Echter vind ik de naam "lentekriebels" jammer.

Als ik aan lentekriebels denk en dat benoem dan bedoel ik bloemetjes kopen en de natuur in bloei zien komen.

Maar dat is misschien een beetje mierenn...en.

ruitje

Berichten: 12344
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 22:55

Utixo schreef:
Dat begrijp ik, maar je hebt er dus in het begin niets op tegen dat de juf deze lessen geeft, als in persoon? Want dat is een beetje mijn punt, de facebookmoeders zien het gelijk aan pedofilie zo'n beetje.

Dat het jammer is dat er kostbare leertijd hiernaartoe gaat omdat ouders zelf steeds preutser worden is een ander punt.



Nee joh. Alleen maar goed.

Naar mijn idee zijn die moeders die tegen zijn meestal degene die lekker hun kind in een bikini op tiktok zetten en niet zien dat dat 500 keer word opgeslagen.

' mijn kind mag nog nier blootgesteld worden aan sex'

Uhuh...

Maar dat is vast ook weer te zwart wit :')

ruitje

Berichten: 12344
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 23:03

SophievdV schreef:
Ruitje ik snap je punt en ik ben het ergens ook wel met je eens. Ouders zouden hun verantwoordelijkheid moeten nemen. Alleen is dit simpelweg niet voor iedereen mogelijk, zij het om tig verschillende redenen. En daar kunnen we natuurlijk vanalles van vinden, maar dat neemt niet weg dat ook de kinderen van die ouders wel recht hebben op oa goede voorlichting en zwemles. Zo werkt het in een samenleving..


Ik snap je, daarom zei ik ook: ik heb er gewoon mee te dealen. En als iemand geen geld heeft voor zwemles denk ik: lekker op school geven. Ik lig er niet perse wakker van hoor, van al deze dingen die op scholen moeten gebeuren om andere kinderen kansen te geven.

Maar als jouw kind op school voor het eerst moet horen dat hij ook verliefd kan worden op een jongen..
Dan denk ik nee: zo werkt het niet in de Nederlandse samenleving. Dan vind ik dat daar iets mee moet.

Aan de andere kant vind ik ook weer dat 'de overheid' zich niet met mijn opvoeding mag bemoeien. Dus ik ben zo hypocriet als 10 anderen :')

Utixo

Berichten: 6599
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Moeders verzamelen, wat vinden we van "lentekriebels"?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-24 23:21

Ik ben zo anti-bemoeienis dat ik na 2 x consultatiebureau alleen nog terug ben gegaan voor de prikjes. Ja zeggen en Nee denken/doen zit gewoon niet in me, dus dat werkte niet. Als er medisch wat was ging ik wel naar de huisarts, maar die folders over dat ik mijn 2 weken oude baby niet zittend in de fietsstoel mocht vervoeren kun je in een donker gat stoppen. En natuurlijk is het fijn dat er wellicht wel een ouder tegen wordt gehouden, maar als je zo getraind bent dat je op huisbezoek komt (ik voelde me alsof er een keuringsdienst kwam checken of ik een hond uit het asiel mocht halen), dan moet je ook wel zien of ik dat soort dingen doe.
Het is ook maar goed dat ik niet in de jaren 50 leef. Ik mag heel graag naar Call The Midwife kijken, maar ik had de bemoeizuchtigheid van de Midwifes niet getrokken.

En toch, dit zie ik niet als bemoeien. Maar ik snap wel je punt. En wat iemand anders ook zegt, het moet gewoon door het jaar heen besproken worden. Ik denk ook dat dit gebeurd bij mijn dochter.

Bedankt voor de tip over de boekjes! Daar gaan we eens naar kijken. Ik ben ruimdenkend en alles is bespreekbaar, maar het is wel zoeken naar een opening om iets te bespreken. Kind is 7, over menstruatie beginnen lijkt me nu nog vroeg. Ik was zelf idioot laat met 17 jaar, maar je weet het nooit. Als ze dan zo'n boekje heeft dan kunnen we het gesprek er makkelijk over laten gaan.

secricible

Berichten: 25699
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 23:39

Tja, wat is menstruatie bespreken...
Mijn zoontje(5) ziet wel eens dat ik maandverband gebruik en dan vertel ik kort dat mama's soms last hebben van bloed daar en dat bijna alle vrouwen dat hebben.
Ik zal niet met hem aan tafel gaan zitten en een gesprek beginnen over maandverband en ongesteldheid. Maar ook hier, als het zich aandient het gewoon kort benoemen en niet uit de weg gaan.

Maar ik herinner me ook nog hoe niemand mij als kind iets vertelde. Ik werd relatief vroeg ongesteld en gilde het uit op het toilet. Gelukkig gebeurde dat thuis, want geen idee wat ik gedaan had als ik ergens anders was geweest.