Moeders verzamelen, wat vinden we van "lentekriebels"?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wintu

Berichten: 3107
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 17:23

Kinke schreef:
anjali schreef:
Ik vind dat sexuele voorlichting een taak van de ouders is en niet van de school. Daar horen ze gewoon taal en rekenen etc. te onderwijzen. Zeker op de (wat vroeger heette )"lagere school" past dit niet vind ik.Ik heb wat van het lesmateriaal gezien en ik vond het wansmakelijk.


En hoe moet dat dan met kinderen die ouders hebben die niet aan voorlichting doen Anjali?


Ik snap dat voorlichting wenselijk is, maar laten we nu niet doen dat wanneer het niet gebeurd, het dan gedaan is met je.

Wintu

Berichten: 3107
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 17:24

Suzanne F. schreef:
BigOne schreef:
Laten die anti moeders hun dochters maar op paardrijden doen, komt dat fijne gevoel vanzelf ;) oh en hun zonen mogen zelf de lakens verschonen wanneer ze ejecteren in hun slaap .


Nou daar heb ik nog nooit een fijn gevoel van gekregen hoor. Of meen je dit niet serieus?


Ik wel, vergeet het nooit weer.

Suzanne F.

Berichten: 49404
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Moeders verzamelen, wat vinden we van "lentekriebels"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 17:25

Is dat een grapje of serieus?

Wintu

Berichten: 3107
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 17:26

Suzanne F. schreef:
Is dat een grapje of serieus?


Nee hoor, geen grapje

OleJon
Berichten: 2511
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 17:35

Het rekenen schijnt onder nivo te liggen.
Dus scholen kunnen zich beter bezig houden met de gewone vakken.
En seksuele voorlichting overlaten aan de ouders.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 17:40

Wintu schreef:
Kinke schreef:
En hoe moet dat dan met kinderen die ouders hebben die niet aan voorlichting doen Anjali?


Ik snap dat voorlichting wenselijk is, maar laten we nu niet doen dat wanneer het niet gebeurd, het dan gedaan is met je.


De mate van (sexuele) weerbaarheid van meisjes (waar het in dit programma voor den groot deel om gaat) is omgekeerd gerelateerd aan ongewenste/ongeplande tienerzwangerschappen.
Nee daar ga je doorgaans niet aan dood, maar het heeft nogal een impact.
Juist omdat dit het meest voorkomt in kansarme gezinnen zorgt het gebrek aan zulke voorlichting voor een nog grotere kansen ongelijkheid.

Kinke

Berichten: 20572
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 17:45

BigOne schreef:
Feit is dat sinds de invoering van lentekriebels de tienerzwangerschappen heel hard zijn gedaald ( laagste in de wereld in nl ) en kinderen later aan seks beginnen van gemiddeld 14 naar 18.


Dit doet blijkbaar voor sommigen niet ter zake, terwijl dit zo belangrijk is.
Anjali, wat vind jij hiervan? En OleJon?

Kinke

Berichten: 20572
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 17:47

Wintu schreef:
Ik snap dat voorlichting wenselijk is, maar laten we nu niet doen dat wanneer het niet gebeurd, het dan gedaan is met je.


Rare reactie. Waar zeg ik dat het dan 'gedaan' is met je?
Blijkbaar is voorlichting door ouders niet zo vanzelfsprekend, lijkt me vrij belangrijk dat ieder kind deze info krijgt.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Moeders verzamelen, wat vinden we van "lentekriebels"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 17:49

Veel scholen hebben ook initiatieven om hongerige kinderen een boterham te kunnen geven. Dat is eigenlijk ook verantwoording van de ouders ;)
Niet iedereen komt uit een goed nest. Het lijkt me juist extreem belangrijk dat je onderwijs ook inricht op de zwakste schakel.

mysa

Berichten: 10540
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 18:39

Foutje, sorry
Laatst bijgewerkt door mysa op 04-03-24 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Wintu

Berichten: 3107
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 18:42

Kinke schreef:
Wintu schreef:
Ik snap dat voorlichting wenselijk is, maar laten we nu niet doen dat wanneer het niet gebeurd, het dan gedaan is met je.


Rare reactie. Waar zeg ik dat het dan 'gedaan' is met je?
Blijkbaar is voorlichting door ouders niet zo vanzelfsprekend, lijkt me vrij belangrijk dat ieder kind deze info krijgt.

De post kwam op mij over als zodanig dat wanneer het kind het niet krijgt, het toch een zorgelijk iets is. Als je het niet zo bedoelde de mijn excuses.
Ik vind sexuele voorlichting wenselijk, maar wanneer school dit niet doet ook prima. Ik vind het in de huidige tijd wel ontzettend belangrijk dat er aan weerbaarheid en online weerbaarheid tijd wordt besteed.

Wintu

Berichten: 3107
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 18:43

OleJon schreef:
Het rekenen schijnt onder nivo te liggen.
Dus scholen kunnen zich beter bezig houden met de gewone vakken.
En seksuele voorlichting overlaten aan de ouders.

Nou aan rekenen en schrijven mag idd ook wel wat meer worden gesleuteld.

Wintu

Berichten: 3107
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 18:44

Sizzle schreef:
Wintu schreef:


Ik snap dat voorlichting wenselijk is, maar laten we nu niet doen dat wanneer het niet gebeurd, het dan gedaan is met je.


De mate van (sexuele) weerbaarheid van meisjes (waar het in dit programma voor den groot deel om gaat) is omgekeerd gerelateerd aan ongewenste/ongeplande tienerzwangerschappen.
Nee daar ga je doorgaans niet aan dood, maar het heeft nogal een impact.
Juist omdat dit het meest voorkomt in kansarme gezinnen zorgt het gebrek aan zulke voorlichting voor een nog grotere kansen ongelijkheid.



Ik zie weerbaarheid en sexuele voorlichting als twee verschillende dingen. Misschien dat dat mijn post wat meer verklaard.

verootjoo
Berichten: 35667
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 18:49

Wintu schreef:
OleJon schreef:
Het rekenen schijnt onder nivo te liggen.
Dus scholen kunnen zich beter bezig houden met de gewone vakken.
En seksuele voorlichting overlaten aan de ouders.

Nou aan rekenen en schrijven mag idd ook wel wat meer worden gesleuteld.


Zeker. Maar dat is niet het allerbelangrijkste op de wereld :)

Seksuele vorming is net als je sociale vorming, intelligente vorming, emotionele vorming en maatschappelijke vorming onderdeel van het opgroeien. Waarom zou je alleen aan de anderen aandacht geven?
En je wilt ze toch leren hoe het lichaam werkt? We leren ze veel van spieren, je hart en je longen en darmen, je zintuigen, waarom dan essentiële onderdelen en hun functie overslaan?

Ik begrijp dat gewoon niet zo goed.

rien10
Berichten: 14775
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Moeders verzamelen, wat vinden we van "lentekriebels"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 18:51

Sexualiteit is een onderdeel van het leven.
Veel van het leven leer je van je ouders, veel leer je op school.
Dus ook (een deel van) de sexuele opvoeding leer je op school.

veerledec

Berichten: 6695
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 19:01

suffie schreef:
Tja... over sex e.d. wordt bij ons helemaal niet gesproken. Wel wat je kunt doen als je dingen ziet op internet die je liever niet wilt zien.


[ [url=m/8dtP6t.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/vsHisU.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hier hetzelfde. Begrijp dus ook de ophef niet. Voor de onderbouw gaat het hier dan specifiek om: aandacht besteden aan verschillen tussen kinderen, samenwerken, beschrijving van je familie en het geven van complimenten aan elkaar. Ik vond het al redelijk onnodig dat we daarvoor dan een speciaal bericht kregen.

OleJon
Berichten: 2511
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 19:59

Kinke schreef:
BigOne schreef:
Feit is dat sinds de invoering van lentekriebels de tienerzwangerschappen heel hard zijn gedaald ( laagste in de wereld in nl ) en kinderen later aan seks beginnen van gemiddeld 14 naar 18.


Dit doet blijkbaar voor sommigen niet ter zake, terwijl dit zo belangrijk is.
Anjali, wat vind jij hiervan? En OleJon?


In de brugklas krijg je bij biologie seksuele voorlichting, dat is vroeg genoeg. Dan ben je 12 of 13 jaar
Lijkt me sterk dat kinderen van de lagere school al sex hebben

zonnebloem18

Berichten: 24863
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Moeders verzamelen, wat vinden we van "lentekriebels"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 20:02

Waarom de focus zo op sex. Het gaat op de basisschool juist over andere dingen. Heb je überhaupt het lesprogramma doorgelezen?

Zoolgangster

Berichten: 9712
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 20:08

Utixo schreef:
Ik heb altijd begrepen dat je doof word van zelfbevrediging? Is dat niet zo?

Rien, er zitten serieus moeders die zelfbevrediging van de man zien als een teken dat ze hun man niet genoeg geven, anders zouden ze er geen behoefte aan hebben, en die beweren zelf niet aan zelfbevrediging te doen. Ik weet het niet.



Oh, ik dacht dat je er blind van werd? :o?
:+

Overigens word je van jezelf aanraken niet zwanger, dus dat zou eigenlijk niet per se genoemd hoeven te worden, tenzij een engerd je voor een camera zoiets wil laten doen, en dat lijkt me tegenwoordig wel noodzakelijk om kinderen weerbaar tegen te maken...

Vroeger had je een liedje dat "De baas over je billen" heette, ging ook al over weerbaarheid.

verootjoo
Berichten: 35667
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 20:08

OleJon schreef:
Kinke schreef:
Dit doet blijkbaar voor sommigen niet ter zake, terwijl dit zo belangrijk is.
Anjali, wat vind jij hiervan? En OleJon?


In de brugklas krijg je bij biologie seksuele voorlichting, dat is vroeg genoeg. Dan ben je 12 of 13 jaar
Lijkt me sterk dat kinderen van de lagere school al sex hebben


Seks, drugs, roken en alcohol moet je ook juist tackelen vóór ze er interesse in krijgen.
Daarnaast hoeven kinderen geen interesse te hebben om ermee geconfronteerd te worden. Als een kind ongewenst te maken krijgt met seks is het nooit vroeg genoeg om ze te leren dat dat niet normaal is en het gesprek er over openen.

Maar deze lentekriebels week gaat amper over seks maar over veiligheid op internet en weerbaarheid.
Weerbaarheid is in groep 1 al zinvol.

Zoolgangster

Berichten: 9712
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 20:18

Mellow schreef:
Liever zo in een "veilige" omgeving en "gereguleerd" dan op een andere mindere zichtbare en meetbare manier.

Echter vind ik de naam "lentekriebels" jammer.

Als ik aan lentekriebels denk en dat benoem dan bedoel ik bloemetjes kopen en de natuur in bloei zien komen.

Maar dat is misschien een beetje mierenn...en.


Haha, dat vind ik ook, ik vind de naam lentekriebels ook wat onhandig voor gewoon seksuele voorlichting.

Wintu

Berichten: 3107
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 20:20

verootjoo schreef:
Wintu schreef:

Nou aan rekenen en schrijven mag idd ook wel wat meer worden gesleuteld.


Zeker. Maar dat is niet het allerbelangrijkste op de wereld :)

Seksuele vorming is net als je sociale vorming, intelligente vorming, emotionele vorming en maatschappelijke vorming onderdeel van het opgroeien. Waarom zou je alleen aan de anderen aandacht geven?
En je wilt ze toch leren hoe het lichaam werkt? We leren ze veel van spieren, je hart en je longen en darmen, je zintuigen, waarom dan essentiële onderdelen en hun functie overslaan?

Ik begrijp dat gewoon niet zo goed.


Ik zeg toch nergens dat ik tegen sexuele voorlichting op school ben, helemaal niet?

Zoolgangster

Berichten: 9712
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 20:23

Suzanne F. schreef:
Zoolgangster schreef:
Tja, wat is wijsheid... heb in mijn jeugd wel degelijk 7 jarigen meegemaakt die wilden eh n..... omdat ze net gehoord hadden wat dat ongeveer was en waarmee je dat deed. Met dat in mijn achterhoofd snap ik de "preutsheid" dan wel taboesfeer die in allerlei culturen bestaat... En ik begrijp de achterdocht.

Maar diezelfde docenten die de lentekriebels moeten uitleggen, durven niet bij de wc's op te passen omdat een paar leerlingen de wc's moedwillig besmeuren met zooi, want je zal maar voor pedo worden uitgemaakt... (Ik maak schoon bij diverse instellingen waaronder ook scholen). :D


Wat bedoel je daarmee? Besmeuren en pedofilie? Ik snap het niet.

En 7 jarigen die het over n eu k en hebben hebben dit niet op school in de klas zo gehoord. Dat horen ze dus van vriendjes. Je kan veel beter op jonge leeftijd beginnen tussen verschillen tussen jongens en meisjes, respect, grenzen, verliefdheid etc. De boeren kinderen weten al van jongs af aan hoe kleine koetjes, hondjes, geitjes gemaakt worden. Je kan beter voorlichten over omgang en respect en grenzen etc.


Er zijn op school wel eens kinderen die het leuk vinden de wc's plus muren vol te smeren met poep en modder, dan wel nat wc papier.
Als docent zou je dat eigenlijk tegen moeten gaan door toezicht te houden, maar als iemand daadwerkelijk toezicht zou houden op de wc's, kan dat door achterdochtige mensen beschouwd worden als ongezonde belangstelling... of een boos kind kan een docent bij de ouders zwart maken door op een rare manier over de belangstelling van de docent voor plassende kinderen te praten...
Ik hoop dat dit wat duidelijker is.

goldenarrow

Berichten: 8662
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 20:25

Voor degenen die niet weten waar het nu precies over gaat en ook het lesprogramma niet door willen lezen, maar wél mee willen discussieren:

De jongste (groep 5) had het vandaag gehad over het verschil tussen jongens en meisjes, maar ook het verschil tussen wanneer je een jongen of een man bent en wanneer je een meisje of een vrouw bent. Mannen krijgen een baard en vrouwen krijgen borsten (en een dikke reet, maar dat had de juffrouw zo niet gezegd en heb ik thuis dus nog wat genuanceerd ;) Hij bedoelde bredere heupen).

De oudste (groep 8) had het over verliefdheid en wat voor situaties je dan tegen kan komen en hoe je daarin zou kunnen handelen. Super relevant aangezien ze volop aan het experimenteren zijn met vriendjes en vriendinnetjes.

Niks mis mee imo :)

foxy80

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 20:49

Wintu schreef:
OleJon schreef:
Het rekenen schijnt onder nivo te liggen.
Dus scholen kunnen zich beter bezig houden met de gewone vakken.
En seksuele voorlichting overlaten aan de ouders.

Nou aan rekenen en schrijven mag idd ook wel wat meer worden gesleuteld.


Dan past sexuele opvoeding helemaal in dat plaatje. 1+1=2 (afin, vanuit mijn hetero normatieve oogpunt dan, laten we wel wezen)