Moeders verzamelen, wat vinden we van "lentekriebels"?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Moeders verzamelen, wat vinden we van "lentekriebels"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 11:43

Dat kan ik geloven. Het is precies hetzelfde soort MAGA drama als in de US of A.

Utixo

Berichten: 6582
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Moeders verzamelen, wat vinden we van "lentekriebels"?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-24 13:13

HettieHeks, ik vind dat briefjesverhaal het leukste wat ik vandaag gehoord heb. Dank je wel!

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Moeders verzamelen, wat vinden we van "lentekriebels"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 13:28

Wat mooi, die 'ommelebommelesteen'.

Uiteraard weten mijn kleinkinderen 'waar de kinderen vandaan komen' (afwisselend uit mama's buik en uit de hemel)(met de ooievaar, onze geluksvogel als boodschapper)
- maar dat papa en mama daarvoor eerst eens zijn wezen buurten onder de ommelebommelesteen: hmmm, ja.

anjali
Berichten: 15092
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Moeders verzamelen, wat vinden we van "lentekriebels"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 13:38

Volgens mij zitten er op Bokt heel veel mensen met een boerderij of anderszins veel dieren. Hun kinderen zullen de biologische kant van de voortplanting toch wel kennen en geen "lentekriebels" op school nodig hebben? Het enige nut wat ik erin zou zien is dat ze gewaarschuwd worden niet te veel en zeker geen foto's op internet te zetten. In mijn jeugd was er nog geen internet.

rien10
Berichten: 14680
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 13:41

Niet mee eens.
Een koe kan geen Nee zeggen tegen sex. Een mens wel. Een dier is geen mens, een mens moet je onderwijs geven, een koe niet.
Het onderwerp is breder dan spermacel-eicel-kind.
In mijn jeugd was er ook geen internet.
Ook geen centrale verwarming in ons huis trouwens.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 13:42

anjali schreef:
Volgens mij zitten er op Bokt heel veel mensen met een boerderij of anderszins veel dieren. Hun kinderen zullen de biologische kant van de voortplanting toch wel kennen en geen "lentekriebels" op school nodig hebben? Het enige nut wat ik erin zou zien is dat ze gewaarschuwd worden niet te veel en zeker geen foto's op internet te zetten. In mijn jeugd was er nog geen internet.


Ik quote even aangezien in herhalling vallen geen nut dient:

thequeensmum schreef:
Onze hond werd drachtig toen ze ontsnapte tijdens de loopsheid, ze bloedde, dus ik werd ook alleen maar zwanger als ik ongesteld was?
Wat een verschrikking om zo weinig te weten en nergens terecht kunnen met je vragen.
Mede daardoor veel te vroeg met seks begonnen met alle vervelende gevolgen.

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 13:50

Volgens mij kan een koe (en andere dieren die goed kunnen schoppen) prima nee zeggen tegen avances van de "heren" trouwens ;)

Eenden en kippen zijn pas sneu, die worden door hun hitsige mannetjes gewoon gestalkt en verkracht bij het leven :(:)
Als dat je voorbeeld is....

KSHancox
Berichten: 1251
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 13:53

anjali schreef:
Volgens mij zitten er op Bokt heel veel mensen met een boerderij of anderszins veel dieren. Hun kinderen zullen de biologische kant van de voortplanting toch wel kennen en geen "lentekriebels" op school nodig hebben? Het enige nut wat ik erin zou zien is dat ze gewaarschuwd worden niet te veel en zeker geen foto's op internet te zetten. In mijn jeugd was er nog geen internet.


Dan heb je het echt niet begrepen. Lentekriebels gaat juist heel veel over consent en nee mogen en durven zeggen.

Voor dieren is seks vooral voor voortplanting. Als ik elke keer dat ik seks had ook een kind had moeten baren dan zou ik uit elkaar klappen denk.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 14:08

anjali schreef:
Volgens mij zitten er op Bokt heel veel mensen met een boerderij of anderszins veel dieren. Hun kinderen zullen de biologische kant van de voortplanting toch wel kennen en geen "lentekriebels" op school nodig hebben? Het enige nut wat ik erin zou zien is dat ze gewaarschuwd worden niet te veel en zeker geen foto's op internet te zetten. In mijn jeugd was er nog geen internet.


Ja, een koe of varken insemineren zonder haar toestemming met als doel voortplanting is inderdaad een goed voorbeeld dat je wilt geven aan je eigen kinderen :j

VuurVleugels
Berichten: 1765
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 14:19

pmarena schreef:
Volgens mij kan een koe (en andere dieren die goed kunnen schoppen) prima nee zeggen tegen avances van de "heren" trouwens ;)


Totdat de boer of eigenaar ingrijpt en de paarden/koeien/varkens/honden/katten/vulin dusdanig fixeert dat ze geen kant meer op kunnen. Die dieren staan in een box die letterlijk niet groter is dan zij zelf, met als enige doel gedekt worden. Op genoeg boerderijen en fokkerijen gewerkt en met genoeg veehouders en fokkers gesproken om te weten hoe het zit in dat wereldje. En een stapje verder, bij kunstmatige inseminatie, is er geen enkele keuze meer over.

En denk maar niet dat het bij hobbypaarden anders is, gemiddeld genomen. 't Vrouwtje wil een veulentje, 't vrouwtje krijgt een veulentje.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 14:24

KSHancox schreef:
Voor dieren is seks vooral voor voortplanting. Als ik elke keer dat ik seks had ook een kind had moeten baren dan zou ik uit elkaar klappen denk.


Als het aan bepaalde kerkelijke instanties lag, dan was dat inderdaad nog steeds het geval.

Mijn oma is nog van de generatie (voorbehoedsmiddelen nog geen geaccepteerd gemeengoed) die destijds tegen haar man zei: als nóg een kind financieel niet draagbaar is, dan zul je jezelf moeten beheersen.

Mensen hebben uiteraard volledig het recht om nog steeds naar zulke principes te leven, maar dan wel uit eigen vrij keus en overtuiging en niet vanuit een opgelegt donker dogma waarbij onwetendheid de weg van de controle is.

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 16:01

VuurVleugels schreef:
pmarena schreef:
Volgens mij kan een koe (en andere dieren die goed kunnen schoppen) prima nee zeggen tegen avances van de "heren" trouwens ;)


Totdat de boer of eigenaar ingrijpt en de paarden/koeien/varkens/honden/katten/vulin dusdanig fixeert dat ze geen kant meer op kunnen. Die dieren staan in een box die letterlijk niet groter is dan zij zelf, met als enige doel gedekt worden. Op genoeg boerderijen en fokkerijen gewerkt en met genoeg veehouders en fokkers gesproken om te weten hoe het zit in dat wereldje. En een stapje verder, bij kunstmatige inseminatie, is er geen enkele keuze meer over.

En denk maar niet dat het bij hobbypaarden anders is, gemiddeld genomen. 't Vrouwtje wil een veulentje, 't vrouwtje krijgt een veulentje.


Uiteraard, maar een niet natuurlijke situatie lijkt me niet het voorbeeld waar iemand op doelt die schrijft:

anjali schreef:
Volgens mij zitten er op Bokt heel veel mensen met een boerderij of anderszins veel dieren. Hun kinderen zullen de biologische kant van de voortplanting toch wel kennen en geen "lentekriebels" op school nodig hebben?


Want juist als een kind van huis uit het idee krijgt dat het normaal is om onder dwang bezwangerd te worden dan lijkt het me zinvol als school er een wat liefdevoller en respectvoller verhaal van maakt := Of inderdaad dat verhaal van de loopse hond, waar een kind er komt bloed = je kan dan zwanger worden door aanneemt.

De manier waarop bij zowel mensen als dieren het hele zwanger worden en geboorteproces in de huidige tijd tot een gekunseld iets gemaakt wordt met allerlei kunstmatige ingrepen, dat steeds verder van de natuur af komt te staan, vind ik overigens super zorgelijk.

Maartje1990

Berichten: 22283
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 16:24

@pmarena: toch heel veel mensen, waaronder ikzelf, die blij zijn dat ze dankzij kunstmatige ingrepen zwanger zijn. Waarom is dat super zorgelijk? Ik vind eerder zorgelijk dat iemand die kinderen niet kan onderhouden oid de 1 na de andere baby krijgt dan iemand die "de zaakjes netjes op orde heeft" de sterke kinderwens dankzij kunstmatige ingrepen in vervulling laten gaan.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Moeders verzamelen, wat vinden we van "lentekriebels"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 16:28

Sorry, maar hierover in dit topic je mening braken lijkt me totaal irrelevant en onnodig kwetsend.

Paardjes101
Berichten: 258
Geregistreerd: 11-03-23

Re: Moeders verzamelen, wat vinden we van "lentekriebels"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 18:26

Niet iedereen krijgt de mooie kans om ‘natuurlijk’ zwanger te worden. Daarom vind ik heg juist zo fijn dat we met de technieken van tegenwoordig de mensen die deze kans niet krijgen kunnen helpen om hun dromen toch waar te maken.
Maar om weer even terug te komen bij het topic. Ik ben zelf geen moeder, maar ik kan uit ervaring spreken dat preuts doen over dit soort dingen niet helpt. Ik had zelf hele preutse ouders die ook bv tegen de lentekriebels waren. En het heeft mij zeker niet geholpen toen ik ging puberen. Ik denk juist door hierover te praten en kinderen te informeren hierover dat dit juist beter is voor ze.

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Moeders verzamelen, wat vinden we van "lentekriebels"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 19:21

Uiteraard heb ik het niet over mensen een handje helpen met hun kinderwens. Als de natuur het zelf niet voor elkaar krijgt is het fijn als er hulp is. Maar het voorbeeld van VuurVleugels :j

Als je dan hier op Bokt leest dat merries spoelen en dichtnaaien enzo gezien wordt als de normaalste zaak van de wereld, en dat bvb. in de USA er eng naar gekeken wordt bij mensen om thuis te bevallen en er zonder medische noodzaak gekozen wordt voor keizersnedes enzo.... omdat mensen bang gemaakt worden voor natuurlijke bevallingen.... dat vind ik zorgelijk ja.

Ik denk dat dat ook een kwestie is van niet goed voorgelicht zijn. Misschien een beetje in het verlengde van de Lentekriebels.

Wintu

Berichten: 2973
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 20:05

VuurVleugels schreef:
pmarena schreef:
Volgens mij kan een koe (en andere dieren die goed kunnen schoppen) prima nee zeggen tegen avances van de "heren" trouwens ;)


Totdat de boer of eigenaar ingrijpt en de paarden/koeien/varkens/honden/katten/vulin dusdanig fixeert dat ze geen kant meer op kunnen. Die dieren staan in een box die letterlijk niet groter is dan zij zelf, met als enige doel gedekt worden. Op genoeg boerderijen en fokkerijen gewerkt en met genoeg veehouders en fokkers gesproken om te weten hoe het zit in dat wereldje. En een stapje verder, bij kunstmatige inseminatie, is er geen enkele keuze meer over.

En denk maar niet dat het bij hobbypaarden anders is, gemiddeld genomen. 't Vrouwtje wil een veulentje, 't vrouwtje krijgt een veulentje.


Dan kan je beter geen dieren nemen in deze wereld, want ik denk dat er maar weinig door de dieren zelf bepaald wordt.

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 20:28

VuurVleugels schreef:
Totdat de boer of eigenaar ingrijpt en de paarden/koeien/varkens/honden/katten/vulin dusdanig fixeert dat ze geen kant meer op kunnen. Die dieren staan in een box die letterlijk niet groter is dan zij zelf, met als enige doel gedekt worden. Op genoeg boerderijen en fokkerijen gewerkt en met genoeg veehouders en fokkers gesproken om te weten hoe het zit in dat wereldje. En een stapje verder, bij kunstmatige inseminatie, is er geen enkele keuze meer over.

En denk maar niet dat het bij hobbypaarden anders is, gemiddeld genomen. 't Vrouwtje wil een veulentje, 't vrouwtje krijgt een veulentje.


Dekken en insemineren heeft geen zin als er geen ovulatie met bijkomende dekbereidheid aanwezig is bij het vrouwelijke dier. Maw, dekken onder dwang is zinloos, en dat heeft de gemiddelde boer écht wel door.
En de gemiddelde inseminator ook trouwens. Je komt er niet eens doorheen als de baarmoedermond niet open staat.

ikkedus
Berichten: 3277
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 20:38

Ik denk dat de boodschap over boerderijkinderen er meer in zit dat die kinderen weten waar baby’s vandaan komen en hoe dat werkt qua dekking/ sex en geboorte. Dat dat deel van de voorlichting voor hen niets nieuw is.
Niet dat hun beeld dan is dat je als vrouw weinig te zeggen hebt en dat de man bepaalt wanneer er gedekt wordt.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 20:44

Het is ook een non-discussie aangezien er percentueel heel weinig kinderen van een veehouders bedrijf komen.
Ik ken een meisje dat op haar 14e al eigenhandig lameten uit het geboortekanaal haalde als haar ouders niet thuis waren, maar op basis daarvan schaf je toch niet het landelijke programma af :?

Nog los ervan dat schapen geen foto‘s op feestboek delen en de koeien niet op tiktok zitten te scrollen, dus er zijn nog heel veel andere elementen in dat programma.

VuurVleugels
Berichten: 1765
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 20:46

Sinds wanneer staat een ovulatie gelijk aan consent? Het menselijk lichaam wordt bij een verkrachting ook stijf (m) of nat (v). Dat is geautomatiseerd 'gedrag' van het lichaam om het lichaam te beschermen. Zit niks van consent bij.

Dit riekt naar de uitspraak van die politicus die zei dat vrouwen niet zwanger kunnen worden als ze niet willen. Valt me van je tegen, Ibbel.

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 20:47

VuurVleugels schreef:
Sinds wanneer staat een ovulatie gelijk aan consent? Het menselijk lichaam wordt bij een verkrachting ook stijf (m) of nat (v). Dat is geautomatiseerd 'gedrag' van het lichaam om het lichaam te beschermen. Zit niks van consent bij.

Dit riekt naar de uitspraak van die politicus die zei dat vrouwen niet zwanger kunnen worden als ze niet willen. Valt me van je tegen, Ibbel.


Het is bij dieren echt heel simpel hoor. Bij ovulatie is er - ha - consent. Dieren kennen geen consent, maar vooruit.

KSHancox
Berichten: 1251
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 20:50

Ik heb 't helaas wel gezien hoor en dat was nieteens zo heel lang geleden. Merrie had hechtingen want ze was uitgescheurd door haar enorme veulen. Tijdens de veulenhengstigheid is ze gekluisterd en (natuurlijk) gedekt en behoorlijk te schreeuwen...

Iets met je hebt paardenmensen en mensen met paarden...

VuurVleugels
Berichten: 1765
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 20:52

Ibbel schreef:
VuurVleugels schreef:
Sinds wanneer staat een ovulatie gelijk aan consent? Het menselijk lichaam wordt bij een verkrachting ook stijf (m) of nat (v). Dat is geautomatiseerd 'gedrag' van het lichaam om het lichaam te beschermen. Zit niks van consent bij.

Dit riekt naar de uitspraak van die politicus die zei dat vrouwen niet zwanger kunnen worden als ze niet willen. Valt me van je tegen, Ibbel.


Het is bij dieren echt heel simpel hoor. Bij ovulatie is er - ha - consent. Dieren kennen geen consent, maar vooruit.


Wauw. Gewoon, wauw.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Moeders verzamelen, wat vinden we van "lentekriebels"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 20:56

Wat een volledige non-discussie is dit in dit topic...