Help, hoe website maken?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
idylle
Berichten: 5798
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Help, hoe website maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-24 10:36

Hi,

Ik ben voornemens een trimsalon te starten. Nu wil ik daarvoor een website maken, maar heb daar totaal geen ervaring in. De trimsalon zal eerst 1 dag per week open zijn en later misschien 2, dus het is echt een bijberoep. Wat inhoud dat ik liefst zo min mogelijk geld kwijt wil zijn aan een website, maar dat als mensen gaan zoeken op internet, ze wel op de website uitkomen. Zou het nog verschil maken of ik een betaalde website 'neem' of een gratis website? Ik heb echt totaal geen idee, dus mochten jullie tips hebben over waar een website te maken en hoe dan hoor ik het graag! Enorm bedankt alvast!

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Help, hoe website maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 11:43

Het maakt zeker verschil of je een gratis of betaalde website neemt. Als je een domeinnaam hebt (bijvoorbeeld je bedrijfsnaam .com of .nl) dan staat dat een stuk professioneler dan een lang en nietszeggend webadres.

Er zijn veel manieren om een simpele website te maken. Zelf vind ik Wordpress erg fijn. Er zijn veel website hosts waar je Wordpress automatisch kan laten installeren. Dan kun je zelf een thema/ontwerp uitzoeken en je website vullen met foto's en tekst.

Schuur_

Berichten: 4884
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Help, hoe website maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 12:06

Ik heb via vimexx mijn domeinnaam gekocht en dan op wordpress een pakket. Heel simpel voor mij als echte noob in het websitegebeuren. Het is kwestie van goed alle stappen en handleidingen doorlezen

idylle
Berichten: 5798
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-24 12:22

8nnemiek schreef:
Het maakt zeker verschil of je een gratis of betaalde website neemt. Als je een domeinnaam hebt (bijvoorbeeld je bedrijfsnaam .com of .nl) dan staat dat een stuk professioneler dan een lang en nietszeggend webadres.

Er zijn veel manieren om een simpele website te maken. Zelf vind ik Wordpress erg fijn. Er zijn veel website hosts waar je Wordpress automatisch kan laten installeren. Dan kun je zelf een thema/ontwerp uitzoeken en je website vullen met foto's en tekst.


Daar heb je een punt. Ik zal eens kijken bij WordPress, dank je voor je input!


Schuur_ schreef:
Ik heb via vimexx mijn domeinnaam gekocht en dan op wordpress een pakket. Heel simpel voor mij als echte noob in het websitegebeuren. Het is kwestie van goed alle stappen en handleidingen doorlezen

Hoe werkt dat? Als ik bij Wordpress een website zou maken, heb ik dan niet meteen een domeinnaam? Of zijn dat 2 aparte dingen :o

Soepblik
Berichten: 1152
Geregistreerd: 26-01-21

Re: Help, hoe website maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 12:27

Ik heb via Wix mijn website gemaakt. Handig in gebruik en ook zonder website ervaring goed te doen. Je kiest zo'n template uit en kan dan zelf invullen en schuiven. Ik zou wel echt voor een betaalde versie gaan; alleen al zo'n gratis domeinnaam staat onprofessioneel en wekt geen vertrouwen.

Wordpress raad ik af, wat een poedersuiker programma is dat.

idylle
Berichten: 5798
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: Help, hoe website maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-24 12:33

Dank je voor je reactie!

Ik hoor ook wel eens wat over strato, iemand daar ervaring mee?

_Lois_

Berichten: 3284
Geregistreerd: 02-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 12:36

Volgens mij is Jouwweb een eenvoudige manier en CCVshop is een goede als je een webshop wilt bouwen.

Ik gebruik zelf Wordpress met Elementor als bouwer, maar dit heeft me echt wel tijd gekost om te leren.
Hoewel het gebruiksvriendelijk is, zijn er echt veel functies en duurt het wel even om te begrijpen ondanks dat ik (al zeg ik het zelf) best handig ben met dit soort programma's.
Grote voordeel vind ik nu ik het goed begrijp dat ik alles zelf kan maken erin. Bij sommige andere websitebouwers ben je beperkter in mogelijkheden, zeker met gratis of goedkope opties.

Een goede website kan wel echt helpen met het vinden van klanten dus best een investering waard denk ik! :)
Of wellicht starten met een Facebook pagina zodat je in ieder geval te vinden bent.

Zoe_97

Berichten: 9451
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 12:37

Ik ben ook absoluut geen Wordpress fan. Vind het een log systeem. Wie loopt hele tijd vast.
Ik maak mijn website en onderhoudt die voor enkele collega fokkers via one.com

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 12:39

Je domeinnaam en host zijn twee verschillende dingen inderdaad. Je kan het meestal wel via dezelfde website regelen.
Je domeinnaam is echt alleen de naam van je website. Het webadres. Maar daar zit geen schrijfruimte aan vast. Die schrijfruimte of webruimte, dat is de opslagcapaciteit die je nodig hebt om je website met al je afbeeldingen en teksten op internet te kunnen opslaan. Dat is meestal een abonnement met een jaarlijks of maandelijks bedrag.

Hier juist fan van Wordpress. Voor een simpele website wijst het zich allemaal aardig vanzelf. Maar als je iets wil uitbreiden dan is haast alles te vinden via plugins. Van uitgebreide formulieren tot een ledengedeelte tot planning-tools en kalenders en portfolio en webwinkel plugins enz enz.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 26-02-24 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 12:41

Je zult sowieso moeten kijken naar een hostingpakket en een domeinnaam. Hoeft geen bakken met geld te kosten, maar er zitten natuurlijk altijd wel kosten aan een website. Je huurt als het ware ergens een stukje van het internet. Bij de meeste partijen zitten daar tegenwoordig ook gelijk goede beveiligingen, backups, een mail account en een SSL certificaat bij. Dat laatste is tegenwoordig nodig, anders wordt je website als onveilig weergeven en dan trek je helemaal geen bezoekers. Ik zit bijvoorbeeld bij One.com (ik heb eventueel referral codes) die ik heel fijn vind, maar er zijn nog talloze aanbieders. Er zijn tegenwoordig ook aanbieders die zelf een website builder aanbieden of een one click WordPress installatie aanbieden. Zo'n partij heb je nodig in dit geval.

Ergens het gratis opzetten raad ik in ieder geval af. Die sites zijn vaak dusdanig slecht geoptimaliseerd of vol met reclames dat je je nauwelijks gevonden gaat worden. Omdat het mijn vakgebied is kan ik bijna alleen maar aanraden om het professioneel te laten doen, maar dat kost je natuurlijk veel te veel geld in deze situatie.

Mijn voorstel is dus om bij een hosting partij wat af te nemen waarbij je of hun eigen builder kunt gebruiken (wat minder goed geoptimaliseerd is vaak) of daar de WordPress installatie kiezen. Er zijn voor WordPress gratis thema's zoals Elementor waarmee je relatief oke iets mee kunt bouwen. Voor een leek zal het alleen wel even puzzelen zijn. Gelukkig is er goede documentatie beschikbaar en waarschijnlijk zelfs een hoop YouTube video's met tips en tricks. En anders gewoon beginnen met die builder.

Maar weet wel dat het met de domeinnaam, hosting en een ontworpen website nog niet meteen echt goed is. Er komen meer dingen bij kijken zoals de SEO, Google indexatie, optimalisatie van de site zelf (cache, afbeeldingen, etc.). Je moet je bedrijf ook nog op Google aanmelden zodat je in Google Maps gevonden kan worden. Er zitten best veel haken en ogen aan die heel veel startende ondernemers geen kennis over hebben en dat is echt funest voor je vindbaarheid en klant opbouw. En dan heb ik nog niet eens het stukje meegenomen over hoeveel impact het heeft als iemand zelf een site in elkaar puzzelt of dat je het laat doen door iemand die ervoor gestudeerd heeft. Het kan echt veel verschil maken hoe iets eruit ziet, waar bepaalde elementen zijn geplaatst, welke kleuren dat heeft en hoe bepaalde zaken omschreven zijn.

Al met al: denk er niet te licht over. Je kunt een heleboel zelf, maar als je het echt goed wil doen is het goed om je over de hele linie goed in te lezen en kennis op te doen over hoe je een succesvolle en vindbare website kunt maken. :j

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15112
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 12:47

idylle schreef:
Dank je voor je reactie!

Ik hoor ook wel eens wat over strato, iemand daar ervaring mee?


Hier Strato in combinatie met Wordpress :j
Werkt voor mij prima, juist omdat ik vindbaar wil zijn maar wel een eigen domeinnaam wil hebben i.v.m. stukje professionaliteit.

Voordeel is ook dat je een eigen e-mailadres krijgt, dus geen gedoe met gmail of hotmail.

Wat hierboven beschreven wordt over Google etc. is zeker waar, maar de vraag is of jij het moet hebben van mensen die je toevallig vinden via Google of dat je het moet gaan hebben van mond-op-mond reclame. Dat is bij mij namelijk zo, ik wil puur dat mensen mij kunnen vinden op iets anders dan bijvoorbeeld Facebook. En dan is zelf bouwen best een optie.
Laatst bijgewerkt door Muurp op 26-02-24 12:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 12:49

Ik ben rond de 225 euro per jaar kwijt voor mijn website en 36 euro voor mijn eigen domein en email.
Via strato en Jimdo.

Met Jimdo maak je simpel een super chique website.

Bloemetje75
Berichten: 1988
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Help, hoe website maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 12:53

Wellicht raar tegengeluid… maar als je maar 1 of 2 dagen per week open gaat zijn, heb je dan niet genoeg aan een fb pagina? Trimsalon gaat ook vaak mond op mond en lokaal. Hoe belangrijk is uitgebreid vindbaar op Google dan?

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Help, hoe website maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 12:54

Mensen zoeken toch op een website als is het informatie, prijzen, contact gegevens. Zelfs op fb kijk ik of iemand een website heeft.

idylle
Berichten: 5798
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-24 13:22

Wat een reacties al! Heel erg bedankt!

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 13:46

Ik heb ook mijn domeinnamen (heb meerdere websites) en hostings bij Vimexx.

Je koopt een domeinnaam en koppelt die vervolgens aan een hostingpakket die je koopt. De domeinnaam is echt alleen de naam van je website. Met de hosting koop je als het ware een stukje internet om jouw website op te laten zien.

Via Vimexx kun je je domeinnaam ook koppelen aan WordPress en zo een website bouwen. Dat is wat ik ook heb gedaan.

Vimexx is ook super behulpzaam. Je kunt ze alles vragen en ze zullen altijd helpen als je iets niet begrijpt. Daarnaast hebben ze ook veel blogs waarin ze alles stap voor stap uitleggen, van een domeinnaam kopen tot een hostingpakket koppelen tot een website bouwen en bedrijfsmailadres maken.

Ik vind het zelf altijd een beetje lastig uitleggen maar uiteindelijk valt het best mee :) Vimexx vind ik dus ook echt een aanrader.

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 14:02

Ik heb mijn website (zie onderschrift) via WIX, ideaal voor leken en het is drag en drop, dus je kunt alle elementen precies plaatsen waar je ze hebben wilt.
Ik heb een betaalde versie, staat een stuk professioneler en ik heb een mailadres er bij. Geloof dat ik 300 per jaar betaal. Ik heb de premium versie.

Toen ik begon had ik een betaalde Jimdo site, niet duur, maar ook minder flexibel want geen drag en drop. Je kunt alleen elementen op vaste plekken zetten. Maar als je dat prima vindt is dat een goede betaalbare optie. Was toen met domeinnaam en mailadres iets van 80 euro per jaar kwijt
Laatst bijgewerkt door Liselot op 26-02-24 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Berichten: 88047
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Help, hoe website maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 14:03

Ik heb mijn webshop (zie onderschrift) via Jouwweb gemaakt. Super simpel in gebruik. Ik vind het veel makkelijker werken dan Wordpress.
Hetzelfde als Wix blijkbaar: drag and drop.

miezelke

Berichten: 1316
Geregistreerd: 11-08-11
Woonplaats: België

Re: Help, hoe website maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 14:09

Wix inderdaad, easy peasy, kan het kleinste kind.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Help, hoe website maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 14:21

Ik betaalde heel lang rond de 50 euro per jaar, met één Wordpress website. En inmiddels zit ik tegen de 100 euro, voor drie websites.
Een beetje zoeken tussen alle hosts kan flink geld schelen.
Zelf vind ik hosts die werken met installatron en DirectAdmin het fijnst.

idylle
Berichten: 5798
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: Help, hoe website maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-24 17:47

Heeft iemand een voorbeeld van een website die met wix gemaakt is?

Wat is drag en drop :+

idylle
Berichten: 5798
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-24 17:50

Liselot schreef:
Ik heb mijn website (zie onderschrift) via WIX, ideaal voor leken en het is drag en drop, dus je kunt alle elementen precies plaatsen waar je ze hebben wilt.
Ik heb een betaalde versie, staat een stuk professioneler en ik heb een mailadres er bij. Geloof dat ik 300 per jaar betaal. Ik heb de premium versie.

Toen ik begon had ik een betaalde Jimdo site, niet duur, maar ook minder flexibel want geen drag en drop. Je kunt alleen elementen op vaste plekken zetten. Maar als je dat prima vindt is dat een goede betaalbare optie. Was toen met domeinnaam en mailadres iets van 80 euro per jaar kwijt


Ahh hier al een site gemaakt via Wix. Ziet er netjes en overzichtelijk uit. Heb je hier ook een emailadres bij?

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Help, hoe website maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 17:51

Ja die kan je er bij nemen

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Help, hoe website maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 14:39

Ik meld mij ook in dit topic, wie weet heeft er iemand mooie aanvullingen.
Met een collega hebben wij al een tijdje een domein naam geclaimd. Bij Strato.
Dan is het denk ik het makkelijkst om binnen Strato een website-bouw pakket te kopen?

We hebben nu gekocht een Basic Webshop starten pakket...

Wat is ons doel?
Wij organiseren een bijscholingsdag voor ons werk, voor ons vak. Met landelijke inschrijvingen. Op deze website willen we informatie over deze dag kwijt en een inschrijf formulier.
Daarbij willen we het zo inrichten dat een inschrijving pas compleet is als iemand betaald heeft middels de in te bouwen betaal link.

Is dat haalbaar binnen strato en met het pakket dat we nu gekocht hebben?

miezelke

Berichten: 1316
Geregistreerd: 11-08-11
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 14:48

idylle schreef:
Heeft iemand een voorbeeld van een website die met wix gemaakt is?

Wat is drag en drop :+

Mijne is helaas al een paar jaar uit de ether.
Drag en drop is, zoals het letterlijk is, slepen en neerzetten :)
Je sleept een element (bvb foto, tekstvak,..) en je zet het neer op de pagina waar jij wilt.