Wat doe jij met je tweedehandspaardrijkleding?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JillvdK

Wat doe jij met je tweedehandspaardrijkleding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-24 11:51

Duurzaamheid, die term komen we tegenwoordig overal tegen, maar in de paardensector zouden we het wel eens vaker mogen horen. Daarom ben ik samen met mijn klasgenoot een onderzoek gestart over wat er gebeurt met tweedehands paardrijkleding en wat we zouden kunnen doen met paardrijkleding die op de afvalberg of in de kledingcontainer belandt.

Je zou ons heel erg helpen door de volgende enquête in te vullen! Deze duurt maximaal twee minuten. Aan de hand van de resultaten wordt ons ondernemingsplan aangepast, dus wie weet kunnen we deze inzichten binnenkort in de werkelijkheid uit werken.

heb je vragen omtrent dit onderwerp of wil je een idee of verbetering voorstellen? Dan horen we deze graag! *\o/*

Klik hier om de enquête in te vullen: https://forms.gle/yw5apMAiNKDHSdAk7

Bernoe

Re: Wat doe jij met je tweedehandspaardrijkleding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 12:03

Ingevuld :)

Overigens doe ik geen kleding weggeven of doneren, maar ik doneer of ik geef weg :o

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 12:08

Ingevuld, leuk onderwerp!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 12:08

Ik draag mijn paardrijdkleding gewoon totdat het echt compleet versleten is. Dus verkopen of doneren is geen eens een optie. Opdragen is nog duurzamer :') en daarna als poetsdoek bij sommige stoffen.

Ik lever het in bij kledingzaken waar je voor oud textiel kortingsbonnen krijgt en waar het dus niet uitmaakt dat het kapot is. Dat kon ik ook niet aangeven.
Mocht ik eens iets hebben wat nog helemaal goed is alleen de verkeerde maat verkoop ik het op vinted. Of ik ruil het met een stalgenootje.
Dus inleveren zou kunnen, maar zie ik alleen als een voordeel voor mensen die het gewoon weggooien ook al is het nog goed.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 06-02-24 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 12:09

Bernoe schreef:
Ingevuld :)

Overigens doe ik geen kleding weggeven of doneren, maar ik doneer of ik geef weg :o

Haha, die bemerking wilde ik ook schrijven.

Tevens vind ik „minder dan 2 per jaar“ nog aan de hoge kant.
Mijn broeken gaan meestal iets van 5-10 jaar mee en verder heb ik niet echt speciale paardrijkleding, tenzij je ook caps, chaps en laarzen meerekend, maar daar geldt hetzelfde voor.
Tegen de tijd dat ik het moet wisselen is het in dusdanige staat dat niemand het meer wil hebben :+

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 12:22

Hier doneer of verkoop ik het ook niet meer :D
Inderdaad in een staat dat dat niet meer relevant is te doen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 12:24

Mijn kleding krijgt bij mij een tweede en derde leven. Ik schuif door van netjes, naar thuis, naar stalkleding.
Behalve rijbroeken heb ik niet echt paardrijkleding, zie daar de meerwaarde niet van in tov gewone shirts en truien.

Ik slijt ze zelf op, geeft niet om setjes. Wel om kwaliteit en bruikbaarheid. Doe er dan ook lang mee.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 12:27

Ik vind sportshirts wel veel beter met rijden dan normale nette shirts. Dus ik heb wel echt paardrijkleding, ook vesten enzovoorts. Omdat ik de dingen die ik als nette kleding draag echr niet comfortabel vind om in de rijden en de dingen waar ik graag in rijd niet geschikt vind voor alledaags gebruik.

Maar alsnog doe ik er jaren mee. Ik heb vesten en shirts van 10 jaar oud die nu wel aan de laatste fase zijn aangekomen. Gedeelte zal als poetsdoek gebruikt worden.

Setjes heeft ook niet zoveel te maken met bruikbaarheid of kwaliteit, dat is gewoon voorkeur of smaak.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 13:04

Het taalgebruik qua vraagstelling kan beter, de opties ook. Soms ontbreekt de optie 'niets'.

Alles verslijten is inderdaad optie 1, maar soms verandert je lijf en dan past het niet meer terwijl het nog een ronde mee kan, dan is Vinted nu de optie. Ook is er hier een consignatiewinkel voor paardenspul gestart, kan je ook paardenmateriaal inleveren en zelfs doneren voor verkoop ten voordele van een goed doel.

Jaren terug deed de lokale ruitersportwinkel een maand lang innemen van alle tweedehands materiaal en kleding, tijdens opendeur werd dat dat verkocht in ruil voor waardebon en dat was telkens een giga stormloop. Jammer dat dat afgelopen is (wegens te veel werk) want dat was echt i-de-aal. Op vinted mag alleen kleding, maar wat met zadeldekjes, beenbescherming, halsters...

Er zijn groene opties, maar het kan nog veel beter/groter!

Andreeaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 13:24

Dit concept is misschien interessant voor je om te lezen.
Ik kom er met tussenpozen al jaren. Heb er zowel spullen verkocht als gekocht.
https://opdebok.nl/

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 13:31

tiwi1969 schreef:
Mijn kleding krijgt bij mij een tweede en derde leven. Ik schuif door van netjes, naar thuis, naar stalkleding.
Behalve rijbroeken heb ik niet echt paardrijkleding, zie daar de meerwaarde niet van in tov gewone shirts en truien.

Ik slijt ze zelf op, geeft niet om setjes. Wel om kwaliteit en bruikbaarheid. Doe er dan ook lang mee.

Voor mij precies hetzelfde antwoord :j
als ik weet dat ik een intensieve rit of les ga maken dan doe ik een gewoon sportshirt aan. Mijn ervaring met paardenmerken en zeker de merken die elke week een nieuwe collectie hebben is gewoon heel slecht. Ik heb rijbroeken van Cavallo die al zeker 15 jaar oud zijn en het nog steeds doen.. Dat vind ik het aller belangrijkst.
Als ik al tweedehands koop, dan is dat een goed merk met bewezen kwaliteit en precies beschreven maten. Als ik iets nieuws koop, betekent dat dat het tweedehands niet te vinden is :+

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 13:40

Ik vind dat de enquête wel erg gericht is op dat je het anders gewoon weg gooit na een jaar ofzo.. en als je de enquête opend staat er in 3 min.. en jullie tekst 2...

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 14:17

Ik ga binnenkort al mijn paardenspul,zadels,kleding enz doneren aan Stichting Cap.Ze gebruiken het of verkopen het in hun winkel.De opbrengst is dan voor de manege natuurlijk.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 14:28

Ingevuld!

JillvdK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-24 14:30

snorkel1986 schreef:
Ik vind dat de enquête wel erg gericht is op dat je het anders gewoon weg gooit na een jaar ofzo.. en als je de enquête opend staat er in 3 min.. en jullie tekst 2...

Ja klopt, we kwamen er achter dat mensen het toch wat sneller invullen dan we op voorhand bedacht hadden. Verder gaat de enquete specifiek over kleding wat je niet meer gebruikt, want uiteindelijk hopen we natuurlijk dat kleding gewoon wordt doorgedragen zo lang dat kan. Echter met de komst van fast fashion, wordt er vaak toch veel kleding weggedaan. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 14:45

Hier wordt alles op gedragen tot er gaten in zitten of het echt kapot is. Dan gaat het ook de container in.