Algemeen topic Belastingaangifte 2023!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yonker

Berichten: 13506
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 22:31

De algemene heffingskorting is een stuk lager als je de AOW leeftijd hebt bereikt :)
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... rting-2023

Ook de arbeidskorting is een stuk lager als je de AOW leeftijd hebt bereikt:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... rting-2023

Dus het kan inderdaad zomaar zijn dat niet werken meer loont dan wel werken in dat geval. Ik ga ervanuit daar het fiscalist wel weet waar die over praat en die zal het wel doorgerekend hebben. Ik zou in haar geval dan ook gewoon stoppen met werken denk ik, want zo is het werken niet echt leuk meer.

KimD

Berichten: 20421
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-24 22:43

Nico12 schreef:
Met ingang van 2024 vervallen de algemene heffingskorting en de arbeidskorting. Reden geen arbeidskorting, ik AOW en fiscale partner geboren na 1962.


Arbeidskorting wordt sinds 2019 afgebouwd voor de minst verdienende partner, die is per 2023 0%. De AHK er wel gewoon nog maar is vanaf de maand dat je de AOW leeftijd bereikt minder omdat je ook geen AOW premie meer betaald. Maar je hebt er gewoon nog recht op tenzij je inkomen hoger is dan 115295,-, dan is het inderdaad 0,-.

Ter verduidelijking van de arbeidskorting voor 2023:
€ 0-10740: 4,241%, maximaal €457
€ 10741-23201: (15,388% x (arbeidsinkomen minus € 10.740)) + €457, maximaal €2374
€ 23202-37691: (3,085% x (arbeidsinkomen minus € 23.201)) + €2374, maximaal €2604
€ 37692-€ 115294: €2604 minus ((arbeidsinkomen minus € 37691) x 6,51%)
€ 115295 en hoger € 0

In 2024 krijg je de arbeidskorting ook nog, die tarieven staan ook vast, óók als je de AOW leeftijd hebt bereikt. Maar aangezien er aangifte wordt gedaan over 2023, lijkt me dat niet relevant.

AHK krijg je ook als je de AOW leeftijd hebt bereikt, dus 66 + 10 maanden. De AHK bedraagt 1583,- en dat wordt verminderd met 3,141% van het gedeelte van het belastbare inkomen uit werk en woning, dat meer is dan 22660,-. De vermindering is nooit hoger dan het maximum.

Dat het lager wordt is niet gek, want je betaald immers een hoop premies niet meer en hebt bij de AOW gerechtigde leeftijd naast de belasting ook nog een hoop andere financiële voordelen. Maar als het daadwerkelijk balanceert op wel of niet werken zou ik het even goed laten uitzoeken en tot op de euro doorrekenen door een fiscalist. Sommige werkgevers werken ook met een pre-pensioen achtige regeling die ook nog wel eens voordelig kan zijn, ik zou dus ook eens met de werkgever om tafel dan.

Nico12
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 23:04

Met enkele AOW ers in loondienst gesproken. Zij houden het volgende aan: AOW ers kunnen ouderenkorting krijgen. De meeste werkende AOW ers hebben een verzamel inkomen tussen de 44.771 en 58.170 euro per jaar in 2024. Bij die genoemde bedragen, zogenaamde middenklasse, betaal je over elke euro dat je in loondienst bent totaal ongeveer 60% aan belasting. 60% komt niet alleen van de 40% inkomstenbelasting maar daar komt 15% vermindering ouderenkorting bij op. Zorg er dus voor dat je zodanig veel in loondienst werkt dat je boven de 58.170 komt. Boven dat bedrag vervalt de 15% ouderen korting en betaal je boven de 58.170 nog ongeveer 40% belasting. Tevens, reeds van toepassing, laat vakantietoeslag en snipperdagen en atv dagen direct als uurloon uitbetalen zodat je eerder boven de 58.170 uitkomt. Boven de 75.518 ga je als Aower pas meer inkomstenbelasting betalen.

veerledec

Berichten: 6690
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 00:22

Ik ben belastingadviseur, maar ik kan hier eerlijk gezegd geen chocola van maken :\ .

assie

Berichten: 9487
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 08:26

Nou.... gaat het hier over Nederlandse belasting?
Percentage van 60%?

rien10
Berichten: 14680
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 09:48

Nico12 schreef:
Met enkele AOW ers in loondienst gesproken. Zij houden het volgende aan: AOW ers kunnen ouderenkorting krijgen. De meeste werkende AOW ers hebben een verzamel inkomen tussen de 44.771 en 58.170 euro per jaar in 2024. Bij die genoemde bedragen, zogenaamde middenklasse, betaal je over elke euro dat je in loondienst bent totaal ongeveer 60% aan belasting. 60% komt niet alleen van de 40% inkomstenbelasting maar daar komt 15% vermindering ouderenkorting bij op. Zorg er dus voor dat je zodanig veel in loondienst werkt dat je boven de 58.170 komt. Boven dat bedrag vervalt de 15% ouderen korting en betaal je boven de 58.170 nog ongeveer 40% belasting. Tevens, reeds van toepassing, laat vakantietoeslag en snipperdagen en atv dagen direct als uurloon uitbetalen zodat je eerder boven de 58.170 uitkomt. Boven de 75.518 ga je als Aower pas meer inkomstenbelasting betalen.

Dit advies Nico, is ingegegen door mensen in loondienst? In wat voor beroep? Belastingadviseur?

KimD

Berichten: 20421
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-24 10:01

veerledec schreef:
Ik ben belastingadviseur, maar ik kan hier eerlijk gezegd geen chocola van maken : .


Eens. Hier klopt helemaal niks van en de informatie die ik, los van elkaar, lees, klopt absoluut niet.

Ik zou dan ook als enige tip aan Nico geven om het te vragen aan mensen die een verstand van hebben. Fiscalist, of een belastingadviseur zoals veerledec, of gewoon eens naar de belastingdienst bellen en om uitleg vragen.

Het vragen aan AOW'ers in loondienst en allemaal andere mensen is niet zo slim om te doen omdat zij vaak ook niet weten hoe de vork in de steel zit.

s1993

Berichten: 2121
Geregistreerd: 07-10-09
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 09:42

Wij hebben de belastingaangifte gister weer gedaan! Krijgen weer geld terug *\o/*
Ik snap nog steeds niet hoe het werkt met samen aangifte doen en dan die verdeling op het einde. Ik begrijp niet hoe het nou kan verschillen hoeveel je terugkrijgt afhankelijk van hoe je het verdeelt. Vorig jaar kregen we het meeste terug door bijna alles bij mijn vriend te zetten en dit jaar door het juist bij mij te zetten :? Belangrijkste is dat we het krijgen natuurlijk maar de logica ontgaat me weer volledig.

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 10:05

Hier ook eindelijk in kunnen dienen afgelopen weekend. Blijft pijnlijk als ik kijk naar alle kosten door mijn ziekte. Bijna 4000 euro en krijg rond een 1/4e terug. :+
Betekent dat ik gemiddeld rond de 550 euro kwijt ben per maand aan alles qua ziektekosten en zorgverzekering enzo. :=

Eleeke

Berichten: 2032
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 10:19

s1993 schreef:
Wij hebben de belastingaangifte gister weer gedaan! Krijgen weer geld terug *\o/*
Ik snap nog steeds niet hoe het werkt met samen aangifte doen en dan die verdeling op het einde. Ik begrijp niet hoe het nou kan verschillen hoeveel je terugkrijgt afhankelijk van hoe je het verdeelt. Vorig jaar kregen we het meeste terug door bijna alles bij mijn vriend te zetten en dit jaar door het juist bij mij te zetten :? Belangrijkste is dat we het krijgen natuurlijk maar de logica ontgaat me weer volledig.

Als je meer verdient betaal je meer belasting.
Dus daar waar je de belasting aftrekt bij degene met het hoogste inkomen ( dat overblijft na alle andere zaken) , daar krijg je het meeste terug.

Heel versimpelt: als iemand 37% belasting betaald, krijg je als je 100 euro aftrekt. aar 37 euro van terug.
Maar als de partner 50% belasting betaald, krijg je 50 euro terug.

assie

Berichten: 9487
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 11:15

Dat laatste is niet meer waar helaas. Er wordt afgetrokken tot maximaal 36,93%.
De aftrek wordt alleen nog op de laagste schijf toegepast.

Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 12:58


Eleeke

Berichten: 2032
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 13:32

assie schreef:
Dat laatste is niet meer waar helaas. Er wordt afgetrokken tot maximaal 36,93%.
De aftrek wordt alleen nog op de laagste schijf toegepast.

Aftrek voor woning idd , niet voor andere zaken toch, of heb ik dat gemist

J30d
Berichten: 254
Geregistreerd: 05-12-15

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 14:34

Weet iemand hier wanneer het financieel aantrekkelijk is om fiscaal partnerschap aan te gaan?

Schets situatie
Persoon A zit boven heffing vrij vermogen
Persoon B zit onder heffing vrij vermogen
Persoon A bezit koopwoning
Persoon B heeft veel niet vergoedde ziektekosten

Wij hebben nu alles apart gehouden maar twijfelen of we misschien niet voor 2025 fiscaal partnerschap moeten overwegen…

Persoon B krijgt veel terug maar persoon A moet veel betalen

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 14:39

J30d schreef:
Weet iemand hier wanneer het financieel aantrekkelijk is om fiscaal partnerschap aan te gaan?

Schets situatie
Persoon A zit boven heffing vrij vermogen
Persoon B zit onder heffing vrij vermogen
Persoon A bezit koopwoning
Persoon B heeft veel niet vergoedde ziektekosten

Wij hebben nu alles apart gehouden maar twijfelen of we misschien niet voor 2025 fiscaal partnerschap moeten overwegen…

Persoon B krijgt veel terug maar persoon A moet veel betalen

Heffing vrij vermogen voor 1 persoon is 57. Voor 2 personen, is dat het dubbele 114k.
Je zou kunnen kijken of als je het samen pakt, je onder de 114k blijft.

Koopwoning is aftrekpost, net als ziektekosten.
Is er ook een (groot) verschil in (loon)inkomsten? Want als dat zo is, de aftrekposten bij de meest verdienende zodat hij of zij in een andere tariefschaal komt, kan erg voordelig zijn.

J30d
Berichten: 254
Geregistreerd: 05-12-15

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 14:42

Met dubbel heffing vrij vermogen komen we ver de grens. Ik denk bruto jaarbasis rond de 18k verschil in loon tussen laag en hoog verdienende. Is het dan de moeite waard?

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 14:51

J30d schreef:
Met dubbel heffing vrij vermogen komen we ver de grens. Ik denk bruto jaarbasis rond de 18k verschil in loon tussen laag en hoog verdienende. Is het dan de moeite waard?

Lastig om te zeggen, maar:
Schijven voor 2024:

< 75.624 = 36,97%
>75.624 = 49,50%

Eigen woning forfait wordt bij het inkomen opgeteld. Zit de een boven de 75k (incl eigen woningforfait), en de ander eronder, moet je aftrekposten bij het hoogste inkomen tellen zodat hij/zij (hopelijk) ook op de eerste schijf terecht komt.

Maar ik ga nu heel grof en kort door de bocht, er zijn nog meerdere aftrekposten die hierbij in overweging worden genomen en wat haken en ogen.

Het beste zou zijn als je nu een 'fakie' aangifte invult. Gewoon alles invullen alsof je fiscaal partner bent en kijken wat het oplevert.

J30d
Berichten: 254
Geregistreerd: 05-12-15

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 14:55

Thanks voor de tip heb je enig idee waar ik zo’n “ fake”aangifte kan invullen?

kosseh

Berichten: 2596
Geregistreerd: 17-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 14:58

Ik moet hem nog invullen, nog niet naar gekeken.
Eerst nog uitzoeken hoe het zit met de aftrekposten bij aankoop van een woning. De overdracht was pas in januari, maar een deel van de aftrekbare kosten zijn betaald in 2023.
-advies- en bemiddelingskosten voor uw hypotheekadviseur
-taxatiekosten voor het krijgen van de lening

Eulogy
Berichten: 5740
Geregistreerd: 21-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 15:04

kosseh schreef:
Ik moet hem nog invullen, nog niet naar gekeken.
Eerst nog uitzoeken hoe het zit met de aftrekposten bij aankoop van een woning. De overdracht was pas in januari, maar een deel van de aftrekbare kosten zijn betaald in 2023.
-advies- en bemiddelingskosten voor uw hypotheekadviseur
-taxatiekosten voor het krijgen van de lening

Deze voer je op in het jaar dat je ze betaald hebt. Ik had in 2023 op 3 januari de overdracht, maar grootste deel van de kosten betaald en dus teruggekregen in mijn aangifte over 2022.

rien10
Berichten: 14680
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 16:03

J30d schreef:
Weet iemand hier wanneer het financieel aantrekkelijk is om fiscaal partnerschap aan te gaan?

Schets situatie
Persoon A zit boven heffing vrij vermogen
Persoon B zit onder heffing vrij vermogen
Persoon A bezit koopwoning
Persoon B heeft veel niet vergoedde ziektekosten

Wij hebben nu alles apart gehouden maar twijfelen of we misschien niet voor 2025 fiscaal partnerschap moeten overwegen…

Persoon B krijgt veel terug maar persoon A moet veel betalen

3 maal een concept aangifte doen (niet versturen)
1e voor persoon A
2e voor persoon B
3e gezamelijk als fiscaal partner.
Dan kijken wat het voordeligste is en dan besluiten of je wel of niet fiscaal partner wordt.

veerledec

Berichten: 6690
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 17:51

J30d schreef:
Weet iemand hier wanneer het financieel aantrekkelijk is om fiscaal partnerschap aan te gaan?

Schets situatie
Persoon A zit boven heffing vrij vermogen
Persoon B zit onder heffing vrij vermogen
Persoon A bezit koopwoning
Persoon B heeft veel niet vergoedde ziektekosten

Wij hebben nu alles apart gehouden maar twijfelen of we misschien niet voor 2025 fiscaal partnerschap moeten overwegen…

Persoon B krijgt veel terug maar persoon A moet veel betalen

Fiscaal partnerschap op grond van wat?

Zoals hiervoor al gezegd, aftrekposten bij de meest verdienende is niet meer automatisch het meest voordelig, maar je kan nog steeds voordelen hebben door fiscaal partners te zijn. Er is alleen niet altijd een keuze.

Edit: de Belastingdienst heeft ook een simulatie-omgeving waarin je proef-gegevens kunt invullen, maar daar moet je misschien wel een beetje handig voor zijn met aangiften: https://opleiding-ola.belastingdienst.n ... casussen?0

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 23:04

Vandaag de aangifte ontvangen van de belastingadviseur en het valt me 100% mee. Hoef veel minder af te tikken dan ik dacht en mijn man krijgt nog terug *\o/*

rien10
Berichten: 14680
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 23:17

veerledec schreef:
J30d schreef:
Weet iemand hier wanneer het financieel aantrekkelijk is om fiscaal partnerschap aan te gaan?

Schets situatie
Persoon A zit boven heffing vrij vermogen
Persoon B zit onder heffing vrij vermogen
Persoon A bezit koopwoning
Persoon B heeft veel niet vergoedde ziektekosten

Wij hebben nu alles apart gehouden maar twijfelen of we misschien niet voor 2025 fiscaal partnerschap moeten overwegen…

Persoon B krijgt veel terug maar persoon A moet veel betalen

Fiscaal partnerschap op grond van wat?

Zoals hiervoor al gezegd, aftrekposten bij de meest verdienende is niet meer automatisch het meest voordelig, maar je kan nog steeds voordelen hebben door fiscaal partners te zijn. Er is alleen niet altijd een keuze.

Edit: de Belastingdienst heeft ook een simulatie-omgeving waarin je proef-gegevens kunt invullen, maar daar moet je misschien wel een beetje handig voor zijn met aangiften: https://opleiding-ola.belastingdienst.n ... casussen?0

Ik weet niet op basis van wat, want ik ken de situatie niet. Maar als ze FP willen en kunnen worden, is 3 concept aangiftes een optie.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 10:55

Tot wanneer kan ik Belastingaangifte doen voor het jaar 2023.