Algemeen topic Belastingaangifte 2023!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
assie

Berichten: 9487
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 23:26

En om aan de drempel te komen kun je eventueel ook nog je gereden kilometers opgeven (ongeveer 30-35 ct/km is altijd wel te verantwoorden)

Samo

Berichten: 2114
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Dtc

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 10:20

Wij hebben een tussentijdse taxatie op onze woning laten doen afgelopen jaar. Deze kosten kan ik aftrekken? Waar in de aangifte kun je deze noteren? Heeft iemand advies hierover?

assie

Berichten: 9487
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 10:50

Je kunt zo'n taxatie in principe alleen aftrekken als deze is gebruikt om een hypotheek voor de eigen woning aan te gaan of te laten aanpassen. Wellicht is ie ook aftrekbaar voor het "onderhoud" van de hypotheek, maar dat is misschien wat discutabel.

Je vult deze kosten in bij het kopje eigen woning en dan kosten voor hypotheek. Waar dit kopje precies zit in een standaardaangifte durf ik niet te zeggen, want ik gebruik een ander programma :')

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 11:18

Ik kwam er laatst bij toeval achter dat mijn aandeel in het reservefonds van de VvE ook in mijn belastingaangifte moet. Dat heb ik nooit geweten :+

Het is zon beetje 2000 euro.. is het de moeite dit nog aan te passen voor de afgelopen jaren? En waar moet ik dit invullen, vinden ze dit een spaarrekening?

manonutjuh

Berichten: 3009
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 11:40

Dat valt onder de overige bezittingen.

Als je onder de box 3 grens valt zou ik het niet aanpassen

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 12:04

Ah dan ga ik er volgend jaar op letten, dan ga ik daar zeker overheen komen. Dankjewel!

veerledec

Berichten: 6690
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 19:46

Vanaf 2023 valt dit onder spaartegoeden (laag belast). Daarvoor niet (maar is wel een bezwaarschriftje waard).

J30d
Berichten: 254
Geregistreerd: 05-12-15

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 14:55

Weet iemand dit? Mijn vriend en ik overwegen om dit jaar voor de aangifte 2024 straks fiscaal partnerschap aan te gaan. Voor hem voordelig met box 3 vermogen maar voor mij geen idee. Waar zit bij mij het heikelpunt ik heb veel zorgkosten dit jaar (aangifte 2023) kreeg ik €2600 terug met een lage drempel van 380€. Maar volgens mij is het dus zo dat als wij fiscaal partnerschap aangaan die drempel ook verhoogd wordt naar onze gezamenlijk inkopen wat een gigantisch verschil gaat maken wat ervoor gaat zorgen dat ik hoogstwaarschijnlijk niet eens boven de drempel meer uit ga komen… of houd ik gewoon mijn eigen drempel ?

assie

Berichten: 9487
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 15:15

Jullie drempel wordt idd bepaald op jullie gezamenlijk inkomen.

J30d
Berichten: 254
Geregistreerd: 05-12-15

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 15:24

Wat zijn dan naast box 3 vermogen überhaupt voordelen van fiscaal partnerschap?

Dees

Berichten: 18916
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 16:13


assie

Berichten: 9487
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 18:03

Eerder kon het nog wel eens interessant zijn om samen wel aan de drempel te komen en dan de aftrek tegen het hogere tarief te laten plaatsvinden. Dat voordeel is er inmiddels helaas niet meer.

Overigens is fiscaal partnerschap zoals Dees zegt vaak niet eens een keuze maar gewoon verplicht obv je situatie.

stoeltafel
Berichten: 70
Geregistreerd: 30-12-11

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 18:15

Hallo! Ik kom het topic even binnenvallen. Doen jullie de aangifte zelf of gebruiken jullie een tussenpersoon/boekhouder? Ik ben geen eigen ondernemer maar de aangifte wordt wel steeds complexer ivm emigratie, hebben jullie nog tips waar ik een betrouwbare persoon kan vinden?

assie

Berichten: 9487
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 20:07

Gewoon even een paar boekhouders bellen en vragen of ze ervaring hebben met emigratie en wat hun tarief is.
De boekhouder waar ik werkte vraagt bijv standaard 90 euro voor een aangifte tenzij er vooraf al heel veel "rare" dingen in zitten.
Maar er zijn er ook die direct al met uurtarief gaan werken.

KimD

Berichten: 20421
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-24 21:37

stoeltafel schreef:
Hallo! Ik kom het topic even binnenvallen. Doen jullie de aangifte zelf of gebruiken jullie een tussenpersoon/boekhouder? Ik ben geen eigen ondernemer maar de aangifte wordt wel steeds complexer ivm emigratie, hebben jullie nog tips waar ik een betrouwbare persoon kan vinden?


Het M-biljet is niet zo moeilijk als dat het lijkt, zeker online niet want dan slaat hij alles over wat niet van toepassing is.

De belastingdienst bied voor het M-biljet ook telefonische (directe) hulp, en als je geen ondernemer bent kun je (gratis) een telefonische afspraak plannen. Dan wordt je gebeld en vul je samen met iemand van de belastingdienst het biljet in.

Dyphusion
Berichten: 1027
Geregistreerd: 16-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 00:54

Ik heb dit jaar geen brief ontvangen dat ik belastingaangifte moet doen. Laatste correspondentie op de website van de belastingdienst is van 2023. Nu heb ik zojuist mijn aangifte toch eens ingevuld voor de lol en zou ik moeten terugbetalen. Kan ik nu gewoon doen alsof mijn neus bloedt en mijn aangifte niet verzenden? Aangezien ik vanuit hun dus ook geen belastingaangifte had hoeven doen.
Laatst bijgewerkt door Dyphusion op 17-04-24 01:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Dees

Berichten: 18916
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 01:19

Helaas. Zodra jij weet dat je eigenlijk wel aangifte moet doen, ben je verplicht die aangifte te doen :D
Nu je het programma hebt ingevuld, kun je ook niet meer doen alsof je van niets wist :D

Dyphusion
Berichten: 1027
Geregistreerd: 16-08-11

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 01:37

Fijn dat iemand het wél leuk vind! :D

assie

Berichten: 9487
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 06:50

Ligt er wel aan hoe groot dat bedrag is. Onder de 48 euro hoef je niet terug te betalen. Ik weet niet hoe groot het te betalen bedrag is, maar wellicht kun je nog aan de slag met aftrekposten zoals zorgkosten, giften etc.

Tip voor volgende keer: vul het in op berekenhet.nl . Dan heb je ook een indicatie, maar is het niet bij de belastingdienst gelogd.

veerledec

Berichten: 6690
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 06:52

Dyphusion schreef:
Ik heb dit jaar geen brief ontvangen dat ik belastingaangifte moet doen. Laatste correspondentie op de website van de belastingdienst is van 2023. Nu heb ik zojuist mijn aangifte toch eens ingevuld voor de lol en zou ik moeten terugbetalen. Kan ik nu gewoon doen alsof mijn neus bloedt en mijn aangifte niet verzenden? Aangezien ik vanuit hun dus ook geen belastingaangifte had hoeven doen.

Is de laatste correspondentie van of over 2023? Want niet alles gaat meer per post.

KimD

Berichten: 20421
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-24 08:13

Dyphusion schreef:
Ik heb dit jaar geen brief ontvangen dat ik belastingaangifte moet doen. Laatste correspondentie op de website van de belastingdienst is van 2023. Nu heb ik zojuist mijn aangifte toch eens ingevuld voor de lol en zou ik moeten terugbetalen. Kan ik nu gewoon doen alsof mijn neus bloedt en mijn aangifte niet verzenden? Aangezien ik vanuit hun dus ook geen belastingaangifte had hoeven doen.


In principe ben je zonder uitnodiging óók verplicht tot het doen van aangifte als je méér dan 51,- moet betalen voor 2023, of meer dan 16,- euro terug krijgt. Dit is dus ook van toepassing op de 'vrijwillige aangifte', als je dus geen uitnodiging hebt gehad.

Die uitnodiging kan trouwens drie jaar later ook nog komen, dus je hebt kans dat als je voor 2025/2026/2027 wel wordt uitgenodigd en je daar moet betalen, je alsnog verplicht wordt om 2024 in te vullen.

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 10:37

Kan iemand misschien meedenken?
Mijn vriend heeft afgelopen jaar een lastig financieel jaar gehad. Combi van studie+gestopt+zorgtoeslag+huurtoeslag+ww+nieuwe baan. Resultaat: fors terugbetalen terwijl het inkomen niet al te hoog is. Kan dat kloppen?

Petpa

Berichten: 1693
Geregistreerd: 13-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 10:41

Winged schreef:
Kan iemand misschien meedenken?
Mijn vriend heeft afgelopen jaar een lastig financieel jaar gehad. Combi van studie+gestopt+zorgtoeslag+huurtoeslag+ww+nieuwe baan. Resultaat: fors terugbetalen terwijl het inkomen niet al te hoog is. Kan dat kloppen?


Mijn eerste gedachte is dat de loonheffingskorting 2x is toegepast.

Dit kan je controleren op de salarisstroken.

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 10:45

Petpa schreef:
Winged schreef:
Kan iemand misschien meedenken?
Mijn vriend heeft afgelopen jaar een lastig financieel jaar gehad. Combi van studie+gestopt+zorgtoeslag+huurtoeslag+ww+nieuwe baan. Resultaat: fors terugbetalen terwijl het inkomen niet al te hoog is. Kan dat kloppen?


Mijn eerste gedachte is dat de loonheffingskorting 2x is toegepast.

Dit kan je controleren op de salarisstroken.

Maar als je loonheffing hebt dan is dat tijdens de baan die je hebt. En er is geen WW + baan geweest. Dat zijn opeenvolgende termijnen. Een loonheffing is niet in het hele jaar geldig toch? Als ik zeg maar in april de loonheffing op WW stop zou zetten en in mei begin aan een baan en daar de loonheffing op zet is dat toch logisch?

Mellow

Berichten: 6470
Geregistreerd: 22-06-02

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 10:52

Hebben jullie toevallig de zorgtoeslag en huurtoeslag halverwege het jaar stop gezet? De belastingdienst ziet dit dan als dat je er helemaal geen recht op hebt gehad en dan moet je alles terug betalen. Dit heb ik ook gehad destijds. Vanaf het moment dat ik er geen recht meer op had netjes stop gezet. Maar kon het meteen allemaal terug betalen. Wat je eigenlijk moet doen is het omlaag zetten ipv het stop te zetten.