gehandicaptenzorg

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wpaard

Berichten: 475
Geregistreerd: 08-12-17

gehandicaptenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-23 21:20

Wie werken er nog meer in de gehandicaptenzorg ? Misschien kunnen we elkaar wat tips of steun geven.

Ik werk nu 5 weken in de gehandicaptenzorg en vind het nog best pittig. Ik kom vanuit de ouderenzorg. Ik wist niet dat er ook zoveel " gevaar" op de loer zit, voor je eigen veiligheid bedoel ik dan. Ik ben ruim een week geleden door een man aangevallen, hij sloeg 3x met zn vuist op mijn schouderblad om een klein iets.. door de schrik heb ik ook een tijdje zitten huilen. medewerkers vroegen even hoe het ging en gingen daarna gewoon door met werk..

Eefste

Berichten: 906
Geregistreerd: 15-09-07
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 21:47

Wat heftig dat je in je eerste 5 weken al een vervelend incident hebt meegemaakt.
Dat is nooit leuk.
Ik heb 16 jaar in de gehandicaptenzorg gewerkt, en nog steeds als vrijwilliger van aantal oud-clienten. (ben 5 jaar geleden gestopt daar omdat mijn eigen bedrijf zo goed ging lopen dat ik volledig als zelfstandige ben gaan werken)

Ik werkte in die jaren op verschillende groepen. Ook groepen met veel agressie. Dus ik ken je gevoel wel denk ik. Zeker in het begin vond ik het ook heel heftig soms. Zeker als een "aanval" persoonlijk voelt. Ik heb echter geleerd dat die agressie eigenlijk nooit persoonlijk is. Dit soort dingen komt vaak voort uit paniek/de wereld/de begeleider/een situatie niet overzien en begrijpen.. en dan niet de woorden hebben om om hulp te vragen. Mij hielp het zo te zien. Dat maakt de situatie niet leuker, maar ik kreeg meer begrip ervoor. Dat was stap 1.

In de gehandicaptenzorg hebben sommige groepen een beetje een "agressie hoort erbij cultuur". Ik vind dat niet oke. Het is zo dat het er (helaas) soms bij hoort. Maar je hoeft het niet normaal te vinden en je mag het altijd heftig blijven vinden.
Het is niet fijn. Het voelt soms onveilig. En het is belangrijk dat collega's je achteraf steunen indien nodig.

Werk je voor een grote stichting? Daar zijn meestal nazorg functionarissen oid waar je na een incident kunt praten. Zeker gebruik van maken als je er nog over wilt praten.

Werk je op een groep met moeilijk verstaanbaar gedrag?
Er zijn heel veel vershcillende soorten groepen. Op LANG niet alle locaties kom je met agressie in aanraking. Mocht je nou merken dat het hier vaak gebeurt, en je merkt dat dit niet jouw doelgroep is, geef het dan ook aan bij je locatiemanager oid.
Zorg vooral dat je niet jezelf groot houdt en vindt dat t allemaal maar normaal moet zijn als dat niet zo voelt. Je mag er van schrikken.

Mijn ervaring is dat ik na een aantal jaar het inderdaad "normaal" was gaan vinden. Alsin; ik schrok wel op het moment dat t gebeurde, maar ging de volgende dienst (of een uur later soms) zonder enige angst weer met die client aan de slag. Maar daar heb je wel een veilig team bij nodig. Collega's die je vragen of je t ziet zitten en die stand by staan (met piepers evt)
(en het is fijn als je weet wat triggers voor iemand zijn. Of dat je het aan ziet komen door)

Heel veel succes maar zeker ook plezier. Want de gehandicaptenzorg is ook gewoon een waanzinnig leuke sector!

Spaansepony
Berichten: 994
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 22:21

Gehandicapte zorg moet je liggen.
Ik vind persoonlijk de lvb groepen fijner dan de agressie groepen of zorg groepen. Maar dat ligt meer aan wat jij zelf leuk vind.

Bij de agressie groepen moet je gewoon altijd ogen in je achterhoofd en zijkanten hebben. Voor je het weet is er al iets gebeurt. Je moet hier gewoon snel in kunnen schakelen/handelen en dat ligt niet iedereen. :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34704
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 22:28

Ik werk nu zo'n 25 jaar in de gehandicaptenzorg, verschillende doelgroepen gehad op zowel wonen als dagbesteding. Ook mensen met ernstige gedragsproblemen begeleid. Dat werk is erg pittig, een goed team om op terug te vallen en een goede opvang als er een incident is gebeurd zijn heel belangrijk. Is er wel iemand op je werk met wie je goed kan praten? Als je er nog mee zit is dat wel goed om te doen. Idd gedrag komt vaak voort uit interne spanning en is niet perse gericht op de begeleiding als persoon. Maar het kan wel heel bedreigend zijn.

Ik heb ooit 1 werkplek gehad waar de randvoorwaarden in het team om te werken niet goed waren. Daardoor was de sfeer op de werkvloer onveilig en kon ik niet goed ingewerkt worden waardoor ik met 1 man die zeer gedragsmoeilijk was niks kon beginnen. Ik heb daar niet lang gewerkt. Dat is ook iets voor jezelf om over na te denken. Er zijn veel doelgroepen binnen de gehandicaptenzorg, en heel veel openstaande vacatures. Deze doelgroep maar ook het team waarin je nu werkt kan voor jou gewoon ook geen match zijn. Misschien past een groep waar de lichamelijke verzorging meer op de voorgrond staat jou beter. Of mensen met een lichte verstandelijke beperking waar je meer op afstand kunt begeleiden.

Kimbers

Berichten: 5105
Geregistreerd: 04-02-05

Re: gehandicaptenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 22:53

Ik zie veel die vanuit de ouderenzorg de overstap maken en die het toch onderschatten. Het is heel ander werk.
Ik hoop dat je fijne collega's hebt waar je je ei wat bij kwijt kan en dat je nog veel gelegenhheden krijgt om te observeren. Lees je goed in over de cliënten maar laat tegelijkertijd je beeld van die persoon er niet door vertroebelen.

Op wat voor soort groep sta je?

Zebrastreep

Berichten: 9804
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 00:25

Kimbers schreef:
Ik zie veel die vanuit de ouderenzorg de overstap maken en die het toch onderschatten. Het is heel ander werk.
Ik hoop dat je fijne collega's hebt waar je je ei wat bij kwijt kan en dat je nog veel gelegenhheden krijgt om te observeren. Lees je goed in over de cliënten maar laat tegelijkertijd je beeld van die persoon er niet door vertroebelen.

Op wat voor soort groep sta je?


Ik ga hier helemaal in mee.

En wees niet te streng voor jezelf , je bent nog maar net begonnen. Je kent de cliënten nog niet zo goed en dat kan vaak niet eens bewust verkeerde communicatie opleveren waardoor cliënten bepaald gedrag kunnen vertonen. Dit is ook aan je collega's , zij moeten jou ook hierin ondersteunen en helpen en jou vertellen wat een cliënt nodig is. Valt mij ook altijd wel op dat mensen matig worden ingewerkt , en dat ben je zeker nodig als je bij een andere doelgroep hebt gewerkt.

En ik kan mij goed voorstellen dat je geschrokken bent. Geslagen worden is absoluut niet leuk en je schrikt je hartstikke rot! Maar probeer in je achterhoofd te houden dat de cliënten je nog niet vertrouwen en nog niet goed weten wat ze aan je hebben. Dit is absoluut niet erg , het zou ook een wonder zijn als je alles in één keer kon weten.

Maar geef alsjeblieft aan bij je leidinggevende dat dit is gebeurd. Helemaal als je zo geschrokken bent en je nu niet veilig voelt. Vraag aan collega's of je met ze mee mag lopen in de begeleiding bij deze cliënt zodat je kunt zien hoe hun omgaan met bepaalde situaties. Ik weet niet of jullie ook een systeem daarmee hebben , maar ik moet van dit soort zaken altijd een melding invullen wat er is gebeurd enz.

En het gebeurd vaak hoor dat mensen die dit vak al jaren doen bepaalde dingen normaal zijn gaan vinden , wat eigenlijk niet normaal is. Daardoor er heel vaak te luchtig over doen. Toen ik op een cursus de vraag kreeg maar wat vinden jullie normaal qua agressie als in het hoort bij het werk. Deze vraag zet mij nog steeds wel erg aan het denken. We deden er toen ook heel luchtig over wat natuurlijk niet luchtig is.

En even tussen neus en lippen door , ik hou ook absoluut niet van agressie , vindt het ook nog steeds erg spannend. Het komt niet dagelijks voor , maar ik schrik er ook nog wel eens van. Ik bespreek het altijd met mijn collega's en krijg dan waardevolle feedback of tips. Ik ben ook wel eens geslagen en schrik er na 6 jaar ook zeker nog van.

Dus duidelijk je grens aangeven bij je leidinggevende en collega's als je iets niet wilt of spannend vindt. En soms gebeuren dit soort onvoorziene zaken ook zonder duidelijke aanleiding en kun je er niks aan doen

Kairos
Berichten: 2723
Geregistreerd: 07-08-17

Re: gehandicaptenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 09:24

Ik werk zelf op een NAH/LG/Psychiatrie locatie, ook enkele bewoners met een zeer laag niveau. Meestal geen flink agressief gedrag, laatst had ik wel een situatie, waar ik me wel groot en stoer heb lopen houden, maar ik schrok er wel oprecht van. Bij ons moet je daar ook een Trias melding van maken, wordt ook in gevraagd hoeveel impact het op je heeft gehad (een goede teamleider zal daarin altijd nagaan of je er iets in nodig hebt). Maar normaal moet je het sowieso niet gaan vinden! Ik heb een veilig team waarin we dingen kunnen bespreken, als je merkt dat dit incident je veel spanning geeft en je nog niet voldoende vertrouwen hebt in je team, kan je overwegen eens een gesprek te voeren met de gedragsdeskundige over wat het incident misschien onbewust heeft kunnen triggeren en wat jij nodig hebt om daar weer meer met vertrouwen naar binnen te gaan, misschien heeft hij/zij advies.

Wat ik je wil aanraden: neem zeker de hoge complexe cliënten meerdere keren met een collega die heel goed met deze persoon kan, bv zijn pb'er en die ook alles weet qua bejegening. Zorg dat ze op die manier vertrouwd aan je raken.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34704
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 09:55

Goede tips komen voorbij. Idd ga ook in gesprek met de po/pb van de cliënt, kijk of je daar tips en adviezen tav de begeleiding kunt krijgen. Zorg dat je de plannen, dagprogramma etc goed kent. En besef ook het goed leren kennen van de cliënten kost gewoon veel tijd. Voordat zij jou vertrouwen en jij hen goed genoeg kent om ze te lezen kun je zo een jaar verder zijn. En als jij dingen nodig hebt qua scholing, geef dat dan aan bij je teamleider.

Wpaard

Berichten: 475
Geregistreerd: 08-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-23 10:50

Het wordt inderdaad in deze organisatie ook als " normaal" gezien. Terwijl ik zoiets heb kan dit wel als normaal gezien worden? Ik bedoel het kan inderdaad gebeuren maar is er niet een soort van beleid als het te vaak gebeurt of is dit niet van toepassing in de gehandicaptenzorg?
Deze incident is een miscommunicatie geweest. Een collega was mij aan het inwerken en een andere collega vroeg ons om in een andere groep te helpen en die zei dat de man in kwestie zelf de koffie zet en de thee moet je even kijken. Dus we gingen naar de andere groep en ik wou kijken of er genoeg water in de waterkoker zat en ik wou de waterkoker in handen nemen en toen ging de man in kwestie los op mij.. collega die mij in werkte zei alleen rustig sorry sorry en ik liep weg en hij bleef slaan. Uiteindelijk kwam er een andere cliënt in rolstoel binnen en daar ben ik achter gaan staan en toen liep de man in kwestie weg..
Collega vroeg toen wel hoe het gaat en ik was nog een beetje in shock. Al vrij snel gingen collega's verder met hun werk en andere collega zei zelfs ja anders vraag je even wat je kan doen. Terwijl ik zoiets heb van laat mij maar even zitten want na een half uurtje zat mijn dienst erop..
Een schoonmaakster kwam naar me toe en zei kom even mee en dan kan de man in kwestie even met je praten maar dit wilde hij niet. Dus liep ik weer terug en toen kwam het huilen en wou ik eigenlijk gewoon naar huis maar ben bij een cliënt gaan zitten waarmee het wel klikt en heb mijn tijd toch vol kunnen maken.

Wpaard

Berichten: 475
Geregistreerd: 08-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-23 11:22

Na een paar dagen wel naar de leidinggevende gelopen en zei dat het bij het werk hoort. Je loopt nou eenmaal risico.

Nu had ik een heel ander idee van gehandicaptenzorg want ik ben een zorgtype maar niet 1 die het " normaal " vind om het risico te lopen om geslagen te worden op werk. Dus zit ik een beetje te twijfelen of gehandicaptenzorg wel echt iets voor mij is of dat ik toch terug ga naar de ouderenzorg en dan daarin verder ga tot verzorgende ig opleiding want dat was een keuze waarin ik zit. Ik ben helpende plus. Lastig keuzes..

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18680
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: gehandicaptenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 11:27

Omdat dit topic beter past op School studie en werk verplaats ik het daar heen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34704
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 12:15

Als helpende plus vind ik sowieso dat je beter zou passen in een groep waar meer lichamelijke verzorging wordt geboden. Bij mij in de organisatie werken op groepen waar veel agressie voorkomt geen helpenden, alleen niveau 3 en hoger. Er zijn zoveel doelgroepen binnen de gehandicaptenzorg, ook ouderen, jongeren die nog veel willen leren. Het is zo breed en zo leuk. Vind ik in ieder geval. Je moet mij ook niet meer op een groep met veel agressie neer zetten. Heb ik jarenlang gedaan, maar vind het heel fijn dat dit op de woongroep waar ik werk nauwelijks voor komt.

Zebrastreep

Berichten: 9804
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 12:22

Ik ga wederom ook mee met Susanh

Past dit niet zijn er nog andere groepen. Ik werk ook met ouderen mensen met een meervoudige handicap. Veel verzorging maar heerlijk relaxt clubje.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 16:02

Ik werk niet in de gehandicaptenzorg, dus sorry als ik iets raars zeg, maar ts is nog in de inwerkperiode en maakt dit mee, dan is ze vervolgens toch totaal niet goed opgevangen door in elk geval de leidinggevende?
Ik mag toch aannemen dat er protocollen zijn? Worden incidenten niet besproken in het team?

Ik werk al jaren met een heel andere doelgroep (geen gehandicapten, deels wel lvb), waar agressie ook een issue is. Heel anders dus, maar desondanks lijkt me agressie niet iets om te accepteren, en sowieso iets waarin je elkaar hoort op te vangen?
Bij ons is dat gelukkig zo.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34704
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 16:11

Dat is ook hoe het hoort te gaan Nikass. Maar op sommige plekken heerst een bepaalde werk cultuur. Ik heb op zo'n plek gewerkt waar de leidinggevende en een deel van het team agressie normaal vonden. Er geen goede opvang was na een incident. Ik was daar heel snel weg. Waar ik nu werk wordt je opgevangen door je team en leidinggevende en krijg je hulp als je dat nodig hebt. Niet dat er vaak iets gebeurt bij ons maar het is goed dat het goed geregeld is mocht er wel wat gebeuren.

Shadow0

Berichten: 43527
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: gehandicaptenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 16:43

Ik vind dit ook niet klinken als een goede aanpak. Niet in de voorbereiding van de situatie, niet tijdens de situatie en niet na afloop - je bent geschrokken en je bent net nieuw en dan hoort daar toch ondersteuning bij.

Maar ook niet naar de client: die reageert zo omdat er iets ging zoals hij het niet kon overzien. Die wordt nu ook niet geholpen, en blijft in een situatie waarin agressie zijn uitweg is.

Volgens mij werkt dat voor helemaal niemand. Het is dan misschien niet automatisch nodig om terug naar de ouderenzorg te gaan, maar misschien wel om te kijken of dit werkelijk de plek is waar je wilt blijven.

Kairos
Berichten: 2723
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 21:13

SusanH schreef:
Als helpende plus vind ik sowieso dat je beter zou passen in een groep waar meer lichamelijke verzorging wordt geboden. Bij mij in de organisatie werken op groepen waar veel agressie voorkomt geen helpenden, alleen niveau 3 en hoger. Er zijn zoveel doelgroepen binnen de gehandicaptenzorg, ook ouderen, jongeren die nog veel willen leren. Het is zo breed en zo leuk. Vind ik in ieder geval. Je moet mij ook niet meer op een groep met veel agressie neer zetten. Heb ik jarenlang gedaan, maar vind het heel fijn dat dit op de woongroep waar ik werk nauwelijks voor komt.

Eens! Dit soort groepen waar je nu werkt zie ik eerder voor mensen met een specifieke agogische opleiding, zoals Social Work :) Mocht je dit als je roeping ervaren, kun je er natuurlijk altijd leren ingroeien, maar ik verwacht dat met hoe je de teamcultuur omschrijft dit een strijd zal zijn met heel veel vallen en weer opstaan, zonder dat er maar iemand een vinger naar je uitsteekt.

Er is werk zat in de gehandicaptenzorg, waarom niet op zoek naar een locatie met meer zorg en minder gedragsproblematiek/agressie?

Spaansepony
Berichten: 994
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 21:23

SusanH schreef:
Als helpende plus vind ik sowieso dat je beter zou passen in een groep waar meer lichamelijke verzorging wordt geboden. Bij mij in de organisatie werken op groepen waar veel agressie voorkomt geen helpenden, alleen niveau 3 en hoger. Er zijn zoveel doelgroepen binnen de gehandicaptenzorg, ook ouderen, jongeren die nog veel willen leren. Het is zo breed en zo leuk. Vind ik in ieder geval. Je moet mij ook niet meer op een groep met veel agressie neer zetten. Heb ik jarenlang gedaan, maar vind het heel fijn dat dit op de woongroep waar ik werk nauwelijks voor komt.


Nou bij ons op werk niet. Daar worden zelfs ongeschoolde flex medewerkers ingezet op zulke groepen omdat er altijd chronisch te kort is. Of vaste personeel aangeeft liever niet op bepaalde groepen te willen draaien als vaker 1 x per week(anders trekken ze de groep niet zeggen ze) dus zetten we maar flexers of zzp ers in terwijl deze mensen juist baat hebben bij vaste gezichten.

Steenbok12
Berichten: 7852
Geregistreerd: 26-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 21:25

Ik werk binnen cluster gedrag en daar werken we met cliënten waarbij agressie voorkomt. Dit kan verbaal zijn maar ook fysiek naar zichzelf of naar anderen. Het hoort er bij ons cluster bij maar dat wilt absoluut niet zeggen dat je dit maar als normaal moet accepteren. We mogen fysiek ingrijpen omdat we hier fysieke scholing op hebben gehad. Wij werken met een pieper systeem waarbij je ondersteuning kunt vragen en als er incidenten zijn is er altijd ruimte om met collega's te spuien. Nu is het wel zo dat je wel stevig in je schoenen behoort te staan. Als je een keer uitgescholden wordt dat hoort er wel bij. Maar op het moment dat je geen idee hebt wat je moet doen bij fysieke agressie gaat er op voorhand wat mis. Als het er bij hoort dan horen er ook protocollen te zijn hoe te handelen.

Overigens voel ik mij binnen ons cluster juist wel veilig omdat ik weet dat er wltijd een back up is van collega's. Dat maakt grenzen stellen en een stap naar voren makkelijker. Ik snap als je cliënten hebt die niet binnen ons cluster wonen het voor personeel heel anders beleefd kan worden.

Overigens is er ontzettend veel werk. Als dit niet is wat bij je past ga alstublieft kijken naar ander werk want we hebben personeel zo hard nodig en er zijn ook genoeg afdelingen waarbij je gewoon echt lief mag zijn en gewoon mag zorgen! Welke regio woon je?

ruitje

Berichten: 12345
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 21:29

Diploma zegt ook niet altijd wat. Ik ben als zij instromer op de MVG groepen gestart en procentueel gezien zag ik daar meer zij instromers dan 'echte zorgmensen' passen i.m.o. :o

Ik sluit mij aan bij steenbok, er is werk zat. Ik zag juist de uitdaging wel in van agressie, maar ik stond ook juist met een enorm hecht team.

Als het je niets lijkt: snel verder zoeken TS.

Steenbok12
Berichten: 7852
Geregistreerd: 26-10-06

Re: gehandicaptenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 21:45

De markt is inderdaad echt veranderd door vele tekorten en grote aanloop van versnelde scholingstrajecten. Terwijl je juist binnen gedrag inderdaad enorm veel belang hebt bij een hecht team voor je eigen veiligheid en vertrouwen in het werken met cliënten.
Binnen somatiek e.d. is de ervaring wel dat teams meer gevuld zijn nog en waarbij veel zzpers niet graag komen omdat daar veel verzorging is. Hopelijk ga je wat leuks vinden.

Olympia

Berichten: 55602
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 22:44

Wat leuk dat je de overstapt hebt gemaakt naar de gehandicaptenzorg, maar wat enorm zonde dat je in zo'n korte periode al een negatieve ervaring hebt meegemaakt.

Mvg groepen moeten je liggen. Ik vind gedrag ook erg interessant en nee we vinden agressie niet normaal, maar helaas gebeurd het soms. Aan ons om te kijken hoe we dat kunnen voorkomen of voor zijn en uit elk moment van agressie te evalueren. Soms kunnen clienten het alleen op deze manier kenbaar maken. Dit is hun manier van uiten dat iets niet klopt. Het is aan jou om een manier te vinden die daarin bij jou past. En als dat een conclusie is dat een mvg groep/groep met agressie niet bij jou past zijn er nog zat andere leuke doelgroepen in de gehandicaptenzorg!

En verder sluit ik mij ook aan bij Steenbok.

Wpaard

Berichten: 475
Geregistreerd: 08-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-23 22:48

Het incident is gebeurd door 1 man en die staat ook bekend als 1 van de agressievere cliënten en dat zijn hier niet veel gelukkig.

Ik werk in deze organisatie op meerdere groepen en een hecht team is er niet echt omdat er veel wisseling is qua collega's. Veel zijn er weg gegaan. Dus is het ook best lastig.

Ik woon zelf in regio Drenthe dichtbij grens van Groningen.

Zebrastreep

Berichten: 9804
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 22:50

Wpaard schreef:
Het incident is gebeurd door 1 man en die staat ook bekend als 1 van de agressievere cliënten en dat zijn hier niet veel gelukkig.

Ik werk in deze organisatie op meerdere groepen en een hecht team is er niet echt omdat er veel wisseling is qua collega's. Veel zijn er weg gegaan. Dus is het ook best lastig.

Ik woon zelf in regio Drenthe dichtbij grens van Groningen.


Grote organisatie in Drenthe is ook altijd op zoek naar nieuwe mensen. Als je dat wil weten stuur ik je liever even een pb :o

Als ik het goed begrijp werk je meer als flexer dan in een vast team?

pateeke
Berichten: 2231
Geregistreerd: 12-05-06

Re: gehandicaptenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 23:47

Ik heb in de gehandicaptenzorg gewerkt - verschillende doelgroepen. De ene doelgroep ligt je meer dan de andere. Ik heb bewust gekozen niet bij mensen met (ernstige) gedragsproblemen te werken. Dat wil niet zeggen dat dergelijke problemen er niet waren, maar het was beperkter/beperkt tot 1 of enkele in een groep.

Ik heb ook ooit een incompany training gevolgd met betrekking tot agressie in hulp en dienstverlening: dat vond ik wel echt een goede training waar binnen de organisatie ook mee aan de slag gegaan werd.
Het is belangrijk dat je bij incidenten zoals die waar jij mee te maken had, je met je verhaal terecht kan bij collega’s, leidinggevende, vertrouwenspersoon, agressiecoach,… opvang na zo’n incident is echt wel belangrijk, naast natuurlijk weten hoe je in zo’n situatie kan reageren en hoe je kan voorkomen dat het escaleert.
Jammer genoeg is daar niet in iedere organisatie oog voor, staan medewerkers soms onder zware druk (wat impact heeft op enerzijds de verleende zorg en anderzijds de teamgeest en het welbevinden van medewerkers)

Werken in de gehandicaptenzorg is zeker niet altijd gemakkelijk en het werk, de doelgroep en de organisatiecultuur moeten je inderdaad liggen.
Op een werkplek ben ik weggegaan omdat ik mij totaal niet kon vinden in de visie, normen en waarden van de organisatie en de manier van omgaan met zowel cliënten als personeel. Daardoor heb ik een soort van afkeer gekregen tegen de zorg voor personen met een handicap, maar eigenlijk ligt mijn hart toch nog bij het werken in de zorg voor mensen met een handicap.