Ongelukkig in mijn vakgebied

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
thirteenn

Berichten: 2084
Geregistreerd: 14-06-12
Woonplaats: Eindhoven

Ongelukkig in mijn vakgebied

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-23 19:34

Zoals de titel al zegt: ik ben niet meer gelukkig in het vakgebied waar ik zit (grafisch vormgeving)

Ik heb nooit echt geweten wat ik wil doen. Zo ben ik begonnen met verpleegkunde, maar er na een jaar mee gestopt, vervolgens ben ik grafisch vormgeving gaan studeren. Deze studie was oké, ik heb het afgemaakt. Ik heb verschillende stages gelopen om te ontdekken wat dan binnen de grafisch vormgeving bij mij past maar het niet kunnen vinden. Ik werk nu als DTP’er en ik ben echt ongelukkig. Ik wil weg, ik wil wat anders.. maar ik heb geen flauw idee wat. Ik weet gewoon niet meer wat ik moet doen. Ik zou het leuk vinden om met mijn handen te werken, maar fysiek zwaar werk kan ik lichamelijk niet aan. Ik heb overigens voor mijn baan als DTPer heb ik een bootcamp ICT gevolgd wat helaas ook niet bij mij bleek te passen. Ik ben namelijk slechthorend en dat kost me extreem veel energie, dus het liefste heb ik werk met zo min mogelijk telefonisch contact/meetings.

Zijn er meer mensen die in een soort gelijke situatie zitten of hebben gezeten? Iemand die kan vertellen over je eigen proces of enig idee wat ik kan doen? Ik krijg steeds meer moeite om sochtends mijn bed uit te komen omdat ik met tegenzin naar mijn werk ga. Het is zelfs zo erg dat ik bijna iedere dag wakker word met hoofdpijn en misselijkheid.

prugelpiet

Berichten: 12579
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 20:02

Wat een lastige situatie, TS. Ik kan je inhoudelijk niet echt helpen, ik ben op mijn 23e ook al met mijn 4e baan bezig omdat ik niet weet wat ik wil. Bijbaantjes niet meegerekend. Toevallig ook afgestudeerd als Grafisch Vormgever, maar dat heb ik een jaar volgehouden. Ik vond het een vermoeiend vakgebied en kon mijn draai er niet in vinden. Ook aan de studie begonnen omdat ik echt niet wist wat ik moest gaan doen.

Als je me nu vraagt, wat wil je worden en wat wil je graag doen, heb ik ook geen zinnig antwoord voor je. Ik heb nu wel leuke collega's, dus ik zit wel op mn plek, maar het idee dat ik dit werk nog 45 jaar zou moeten doen vind ik angstaanjagend.

Heb je niet wat contacten die evt. iets leuks weten? Ik ben overal via via ingerold.

Maar eerlijk, als je met zoveel tegenzin en zelfs lichamelijke klachten naar je werk moet, dan is het tijd voor verandering. Het is vaak vragen om problemen. Kan je beginnen met minder werken? Wellicht is wat meer tijd voor jezelf goed.

En een professionele loopbaancoach? Ik heb gesprekken met iemand gehad wat geregeld werd via de gemeente. Kosteloos. Ik heb er best wat aan gehad. Welke provincie woon je? Misschien valt dit ook voor jou te vinden.

Warboel
Berichten: 14691
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Re: Ongelukkig in mijn vakgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 20:51

Hier nog een afgestudeerd vormgever (bachelor illustratie) met hetzelfde probleem :P

Ik werk nu als marketing assistent, is wel lekker creatief bezig zijn (ik maak Visuals voor social media, verzorg drukwerk, heb voor Sinterklaas een kleurplaat gemaakt, schrijf af en toe teksten, maak presentaties voor het management en zorg voor de fotografie bij interne evenementen bijvoorbeeld) maar niet zo intens als grafisch vormgeving. M'n droombaan is het niet (geen idee wat dat wel is hoor) maar ik zit er voor nu prima; leuke collega's, prima salaris, goede arbeidsvoorwaarden. Ik heb wel meetings maar meestal 1 op 1 via Teams en niet extreem veel. Misschien zou zoiets wat voor je zijn?

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 22:01

Lastig zeg. Als je zoveel klachten ervan krijgt is het idd snel tijd voor iets anders. Ik zou willen zeggen dat je opleiding niet uitmaakt, dat je op dit moment overal wel aan de bak komt. Je opleiding toont aan dat je over een bepaald denkniveau beschikt. Werk keer je wel als je ergens binnenkort. Maar als je echt niet weet wat je wilt is dat wel erg lastig.

Ga eens kijken op verschillende plekken. Misschien idd een loopbaancoach vragen. Wat vind je leuk om te doen? Kun je hier misschien je beroep van maken?

Ik heb bv psychologie gestudeerd, hier ook een master in en kort in gewerkt. Maar ik vond het gewoon echt niet leuk. Toen ben ik in de kinderopvang gaan werken, tijdelijk even iets simpels zodat ik tijd had om na te denken.
Ik kwam erachter dat ik plannen en organiseren leuk vond. Na gaan denken waar dat kon en zo kwam ik op logistiek uit. Totaal iets anders dan m’n opleiding natuurlijk, dus een baan vinden was lastig. Maar gewoon volgehouden en met een stuk lager salaris akkoord gegaan dan ik had.
Zo uiteindelijk een hele leuke baan gevonden. Zit er nu 3 jaar, heb alles zonder opleiding in de praktijk geleerd en ben doorgegroeid naar afdelingshoofd.
Het kan prima in een andere richting dan wat je gestudeerd hebt, maar je moet wel eerst bedenken wat je leuk vindt :)

SergeantRoos
Berichten: 547
Geregistreerd: 13-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 22:43

Ik zit in een vergelijkbare situatie en wat ik bij mezelf heel erg merk is dat ik ergens wel weet wat ik zou willen, maar ik vertel mezelf/laat me vertellen dat dat niet haalbaar is.
Dus eigenlijk:
Ik zeg tegen iedereen dat ik niet weet wat ik wil.
Ik ga nadenken > het liefst zou ik de hele dag buiten zijn en lekker met honden werken.
Maar ik heb het idee in mijn hoofd (ingegeven door de maatschappij) dat met dieren werken niet realistisch is.
Dus ik blijf maar zeggen dat ik niet weet wat ik wil :+

Dat wil niet zeggen dat dit voor jou ook zo is, maar wie weet zit er toch ergens diep wel een gevoel dat je eigenlijk wel iets zou willen doen, maar dat je het wegdrukt omdat het niet "realistisch" lijkt.

Overigens heb ik hier zelf ook nog niet heel veel aan gehad hoor, ik zit enorm met mezelf in de knoop. Ik heb gestudeerd, studie afgerond maar vond het verschrikkelijk. Ben toen bij mijn bijbaantje in de horeca fulltime in een andere functie aan de slag gedaan en dat doe ik nog steeds. En het werk en de collega's zijn fantastisch, maar de tijden zijn gewoon killing. Dus ik blijf nu bijna dagelijks switchen van 'ik ga echt wat anders zoeken, dit houd ik niet vol' en 'ik wil hier helemaal niet weg, ik moet het toch kunnen aanpassen zodat het wel kan'...

Lukasje
Berichten: 11319
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Ongelukkig in mijn vakgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 02:02

Kan je niet een poos voor een uitzendkantoor werken? Zo kan je betaald toch ervaren wat je wel leuk vindt. Ligt er een baan je niet, dan weet je dat het toch maar voor tijdelijk is?
Maar, gezien de klachten die je nu hebt, zou ik zo snel mogelijk knopen doorhakken. Dát is een job niet waard!

miezelke

Berichten: 1320
Geregistreerd: 11-08-11
Woonplaats: België

Re: Ongelukkig in mijn vakgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 08:08

In België kan je loopbaanbegeleiding volgen, om o.a. uit te vissen waar je werkelijk goed in bent, waar je talenten liggen. Dit heeft mij enorm geholpen. Ik weet niet of dat in NL ook bestaat? Dan zou ik dat ten zeerste aanraden.

Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Re: Ongelukkig in mijn vakgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 09:12

Wat lastig! Maar zeer herkenbaar. Ik werkte in de communicatie en doodongelukkig. Toen ben ik fysiotherapie gaan studeren en inmiddels afgestudeerd. Nu deeltijd bezig met opleiding dierfysiotherapie. Ik wilde dit altijd al, dus ben heel erg blij dat ik het gedaan hebt. Kortom je bent nooit te oud om opnieuw te switchen.

Zou je geen loopbaan testjes kunnen doen?

Elisa2

Berichten: 37429
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 09:26

thirteenn schreef:
Zoals de titel al zegt: ik ben niet meer gelukkig in het vakgebied waar ik zit (grafisch vormgeving)

Ik heb nooit echt geweten wat ik wil doen. Zo ben ik begonnen met verpleegkunde, maar er na een jaar mee gestopt, vervolgens ben ik grafisch vormgeving gaan studeren. Deze studie was oké, ik heb het afgemaakt. Ik heb verschillende stages gelopen om te ontdekken wat dan binnen de grafisch vormgeving bij mij past maar het niet kunnen vinden. Ik werk nu als DTP’er en ik ben echt ongelukkig. Ik wil weg, ik wil wat anders.. maar ik heb geen flauw idee wat. Ik weet gewoon niet meer wat ik moet doen. Ik zou het leuk vinden om met mijn handen te werken, maar fysiek zwaar werk kan ik lichamelijk niet aan. Ik heb overigens voor mijn baan als DTPer heb ik een bootcamp ICT gevolgd wat helaas ook niet bij mij bleek te passen. Ik ben namelijk slechthorend en dat kost me extreem veel energie, dus het liefste heb ik werk met zo min mogelijk telefonisch contact/meetings.

Zijn er meer mensen die in een soort gelijke situatie zitten of hebben gezeten? Iemand die kan vertellen over je eigen proces of enig idee wat ik kan doen? Ik krijg steeds meer moeite om sochtends mijn bed uit te komen omdat ik met tegenzin naar mijn werk ga. Het is zelfs zo erg dat ik bijna iedere dag wakker word met hoofdpijn en misselijkheid.


Denk in mogelijkheden en in waar jij gelukkig van wordt.

Wat is werk met je handen wat je wel zou kunnen? Wat fysiek niet te zwaar is?

Waar ben jij goed in en haal je energie uit?

senna21

Berichten: 11881
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 10:30

miezelke schreef:
In België kan je loopbaanbegeleiding volgen, om o.a. uit te vissen waar je werkelijk goed in bent, waar je talenten liggen. Dit heeft mij enorm geholpen. Ik weet niet of dat in NL ook bestaat? Dan zou ik dat ten zeerste aanraden.

In Nederland kan dat ook. Je hebt recht op 4 gesprekken (kosteloos) en diverse testen. Op deze site vind je meer informatie https://www.hoewerktnederland.nl/onderw ... teitsteams

carrie79

Berichten: 1004
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: overijssel

Re: Ongelukkig in mijn vakgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 10:58

Wat rot dat je je zo ongelukkig voelt in je huidige werk.
Probeer voor jezelf op een rij te zetten waar je blij van word, waar ben je goed in, talenten?
Soms lijkt dat heel moeilijk maar je hebt niet voor niets bepaalde richtingen gekozen (verpleegkunde -- misschien ben je heel zorgzaam geïnteresseerd in mensen?) grafisch vormgever (creatief, innovatief?) Hobby's die je hebt (buitenleven?) ga zo verschillende gebieden langs en kijk waar jij warm van word en energie van krijgt. Dit ga je dan matchen met verschillende vacatures.

Voorbeeld ik ben afgestuurd in de psychologie, maar ik wil geen één op één langdurige hulpverleningstrajecten doen en ook niet voor mezelf bezig. Ik ben aan het werk gegaan in een juridisch werkveld (per ongeluk terecht gekomen, verdiende goed dus blijven hangen) . Na 12 jaar was ik dood ongelukkig, ik miste het contact met mensen, juridisch vond ik dodelijk saai en het werkveld (collega's) past eigenlijk helemaal niet bij me.
Ik ging kijken waar mijn kracht ligt; bij mensen, een zekere vorm van hulp geven, ik houd van actie en drama en kan daarin goed overzicht houden en de rust bewaren. Vanuit hier ben ik gaan kijken welke functies me aanspreken. Ik werk nu als hulpverlener (ik kan er niet al te specifiek over zijn). maar als mensen in een hoop drama en ellende belanden sta ik ze bij van begin tot eind. Echt zo onwijs leuk en helemaal passend bij mij als persoon.

Kortom ga op zoek naar jou en je drijf veren, waar word jij gelukkig van.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 11:02

senna21 schreef:
miezelke schreef:
In België kan je loopbaanbegeleiding volgen, om o.a. uit te vissen waar je werkelijk goed in bent, waar je talenten liggen. Dit heeft mij enorm geholpen. Ik weet niet of dat in NL ook bestaat? Dan zou ik dat ten zeerste aanraden.

In Nederland kan dat ook. Je hebt recht op 4 gesprekken (kosteloos) en diverse testen. Op deze site vind je meer informatie https://www.hoewerktnederland.nl/onderw ... teitsteams


Ik wilde hetzelfde schrijven :D Er zijn na corona een heleboel mobiliteitsteams gekomen. Ik ben nu, ben ook zon duizendpoot, met een loopbaancoach bezig. Was al jaren uit de arbeidsmarkt, wil nu weer terug erin, maar heb zoveel verschillende dingen gedaan dat ik geen idee had waar en welke kant op. Ik heb net mijn eerste gesprek met een loopbaancoach gehad, en ik heb handvaten gekregen en mag dingen gaan onderzoeken en uitzoeken. Ik ben echt benieuwd hoe het verder gaat straks :P