Wat betekend het om een trademark te bezitten?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Wat betekend het om een trademark te bezitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-23 11:13

Hallo!

Een oude client uit Amerika waar ik vroeger wat illustratieve opdrachten voor had gedaan, inclusief een logo, nam contact met me op met de vraag of hij deze mocht registreren (ja geen probleem) en dat hij mij ook onder het trademark wilde zetten.
En daar weet ik het fijne niet van.

Wat betekend het om geregistreerd te zijn onder een trademark? Ik weet dat dit buiten Amerika weinig betekend, maar ik wil niet akkoord gaan met iets dat me later in mijn achterste gaat bijten.

1. Betekend het alleen dat ik dat logo vrij mag gebruiken?
2. Dat ik alles onder het trademark vrij mag gebruiken?
3. Dat ik mede-eigenaar ben van het geheel onder dat trademark en dat ik daarmee ook met de voor en nadelen van de financiën te maken krijg?
4. Dat ik een aandeel heb dat in waarde kan fluctueren - maar geen directe impact op mijn financiën?
5. Of iets anders?

Trademark ligt dus in Amerika wat het waarschijnlijk nog genuanceerder maakt. Ik wil alleen even het fijne ervan weten voordat ik ja of nee zeg. :')

Thanks!

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Wat betekend het om een trademark te bezitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-23 17:04

Hmm, iemand die toevallig enig idee heeft?

Tiggs

Berichten: 7529
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Wat betekend het om een trademark te bezitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 11:03

Ik kan je vraag niet beantwoorden, maar check ook even de belastinggevolgen. Want volgens mij heft Amerika waar ze heffen kunnen.

Sansevieria
Berichten: 4212
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 12:29

Hier vind je meer info: https://www.merkenspot.nl/merkenrecht/r-teken/

https://www.dirkzwager.nl/kennis/artike ... goedingen/

En inderdaad, als jij royalties (percentage op verkochte producten met jouw logo bijvoorbeeld) afspreekt, of een eenmalige vaste prijs voor de IP rechten afspreekt en je daardoor in een jaar meer inkomen hebt, moet je daar in NL rekening mee houden voor je IB (inkomstenbelasting) en uiteraard evt. toeslagen.
Een vergoeding voor het gebruik van de rechten is meen ik niet verplicht, maar wel gebruikelijk.

Diegene die de vraag bij jou stelde zal een contract moeten (laten) opmaken, met dingen die je onderling afspreekt (denk bijvoorbeeld aan welke producten hij straks jouw logo voor mag gebruiken, en welke niet, zijn er dingen waar jij absoluut niet mee geassociëerd wil worden?)

Voorbeelden van Trademark Licences (al dan niet exclusief) of NDA (geheimhouding) zijn er genoeg op het net te vinden.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-23 14:00

Thanks, ja, het ligt zelfs nog iets genuanceerder. De persoon in kwestie mag het logo gewoon gebruiken voor het project waar hij aan werkt. Ik heb daar toestemming voor gegeven en ik hoef in theorie niet eens genoemd te worden in de online credits (wat hij wel doet). Hij kwam er zelf mee dat hij me onder het trademark wilde registreren gelijkwaardig aan hemzelf omdat ik in het verleden zoveel heb gedaan voor het project (wat naar mijn mening nog wel meevalt, maar oke).

Ik heb hem gevraagd wat het precies inhield en gezegd dat hij moest oppassen dat hij me niet zomaar ineens als medeeigenaar ofzo zou registreren, daar reageerde hij op dat hij het ook niet exact wist, maar het geen probleem zou vinden als ik medeeigenaar zou worden. Het is een mooi project waar ik in de toekomst als projectmanager aan zou gaan werken en het heeft zeker potentie, maar het betreft een heel erg complex verhaal (high fantasy/science fiction) van een vergelijkbaar kaliber als LotR en Star Wars, maar het is echt volledig zijn verhaal, ik heb daar los van illustraties, corporate identity en het aansturen van het geheel geen input in. Dat kan ook niet. Het is iets waar hij bijna 40 jaar aan heeft gebouwd en ik ken hem net een jaar.

Er is dus eigenlijk helemaal niks afgesproken. De deal voor de toekomst is dat, zodra het project weer wordt opgepakt, ik de projectleider en art director ben. Dat staat helemaal los van een trademark, en ik heb toch moeite goed grip te krijgen op wat dit nou inhoudt op juridisch gebied.
Ik kan mij voorstellen dat hij het verhaal veilig wilt stellen, zijn gezondheid is niet 100% en dit project ligt hem heel erg aan het hart, en bij mij zou dat in goede handen zijn als er wat gebeurt. Maar het moet inderdaad niet zo zijn dat ik ineens een belastingdienst op mijn dak krijg ofzo van X of Y, of erger nog, dat er schulden ontstaan die op mij verhaald worden.