Associate degree ervaringsdeskundigheid ( zorg hbo)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muze
Berichten: 5297
Geregistreerd: 24-04-20

Associate degree ervaringsdeskundigheid ( zorg hbo)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-23 17:03

Ik vroeg mij af of er meer mensen deze associate degree hebben gedaan?
Ben erg benieuwd naar ervaringen.
Aan welke Hogeschool heb je deze gedaan en wat beviel goed of misschien juist minder?
Heb je daarna nog verder gestudeerd?
Alle ervaringen welkom

Suzanne F.

Berichten: 49308
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Associate degree ervaringsdeskundigheid ( zorg hbo)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 17:52

Ik volg mee want ik ben wel ook geïnteresseerd. Ik ben zelf actief als ervaringswerker en zou hier misschien wel meer mee willen doen. Ik denk ook aan een HBO Ervaringsdeskundigheid.

Muze
Berichten: 5297
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Associate degree ervaringsdeskundigheid ( zorg hbo)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-23 17:53

Oh wat mooi dat je hier al in werkt, wil je ( mag per pb) meer daar over vertellen?

Suzanne F.

Berichten: 49308
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Associate degree ervaringsdeskundigheid ( zorg hbo)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 18:00

Jahoor. Je hebt pb.

Muze
Berichten: 5297
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Associate degree ervaringsdeskundigheid ( zorg hbo)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-23 18:05

Mijn voorkeur zou bijvoorbeeld Saxion of HAN zijn.

Suzanne F.

Berichten: 49308
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 18:11

Muze schreef:
Mijn voorkeur zou bijvoorbeeld Saxion of HAN zijn.


Waarom niet Fontys?

Muze
Berichten: 5297
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Associate degree ervaringsdeskundigheid ( zorg hbo)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-23 18:12

Meer vanwege afstand eigenlijk.
Maar in principe zou ik voor goed onderwijs zeker overal heen kunnen rijden met de auto.

Doubtless

Berichten: 8504
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Associate degree ervaringsdeskundigheid ( zorg hbo)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 21:05

Ik heb geen ervaring met de Associate Degree, maar wel met Fontys. Zou alleen voor die instantie kiezen als je een heel duidelijk antwoord hebt op 'waarom wel?'. Vond het niveau van opleiding en leraren (in Eindhoven) ontzettend tegenvallen.

Muze
Berichten: 5297
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Associate degree ervaringsdeskundigheid ( zorg hbo)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-23 23:10

Oké dat klinkt niet positief ..

xPabloBokt

Berichten: 9454
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 00:10

Ik kom uit omgeving Eindhoven en ik kan bevestigen dat Fontys hier inderdaad een erg slechte naam heeft. Reden dat ik in Breda bij Avans studeer ondanks dat ze in Eindhoven ook mijn studie geven. Mijn vriend heeft eerstehands ervaring met stagiaires van Fontys in zijn vakgebied en ook die zijn overwegend teleurstellend.

Muze
Berichten: 5297
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Associate degree ervaringsdeskundigheid ( zorg hbo)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-23 07:12

Oke dan is dat geen optie.
Ik sta verder overigens binnen enige normale reis afstand open voor alle hogescholen. Zit zelf nabij Arnhem.

deksel

Berichten: 3793
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 07:42

Muze schreef:
Oke dan is dat geen optie.
Ik sta verder overigens binnen enige normale reis afstand open voor alle hogescholen. Zit zelf nabij Arnhem.

De HAN heeft ook een opleiding! Zie: https://www.han.nl/opleidingen/associate-degree/ervaringsdeskundigheid-in-zorg-en-welzijn/deeltijd/

Overigens wellicht goed om nu al te weten; ervaringsdeskundigen worden vanuit de verzekering nauwelijks vergoed. Alleen ervaringsdeskundigen niveau 6 worden vergoed, alleen bestaat deze opleiding niet.
Niveau 5 (associate degrees) kunnen alleen vergoed worden als er afspraken tussen zorginstellingen en verzekeringen gemaakt worden, maar dat is zo’n lang proces dat het nog niet is gelukt. Zie ook: https://vved.org/belemmeringen-in-financiering/
Er zijn zeker wel banen als ervaringsdeskundige te vinden, alleen schaars omdat organisaties deze zelf dienen te betalen.

Muze
Berichten: 5297
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-23 08:11

Ze zijn er zeer zeker wel, ik heb ze zelf momenteel als collega. Wellicht schaars, maar wel in opkomst..je kan dan “ gewoon” in loondienst net als andere collega’s alleen met een andere functie

Rossfechten
Berichten: 539
Geregistreerd: 28-07-14
Woonplaats: zeeland

Re: Associate degree ervaringsdeskundigheid ( zorg hbo)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 10:24

Een vraag,
Wat is het verschil met een gewone zorgopleiding bv psycholoog terwijl je door forse oliebol heen ben gegaan.
En iemand die een ervaringsdeskundige opleiding heeft gedaan.

Muze
Berichten: 5297
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Associate degree ervaringsdeskundigheid ( zorg hbo)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-23 10:31

De taken die je hebt en, algemeen genomen, je rol ten opzichte van cliënten. Uitzonderingen daargelaten.
Dat is in elk geval wat ik wil bereiken.

Noukie
Berichten: 10951
Geregistreerd: 27-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 10:35

Wij werken op mijn werk veel samen met Windesheim als het om ervaringsdeskundigheid gaat. Ik ken de opleiding daar niet, maar zakelijk gezien goede ervaringen mee.

Het verschil met 'gewoon een bak oliebol hebben doorgemaakt' is dat je leert hoe die bak oliebol algemeen in te zetten in het grotere belang zeg maar. Dus niet alleen vanuit je eigen situatie. Dit is wel de hele korte versie hoor.

Muze
Berichten: 5297
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Associate degree ervaringsdeskundigheid ( zorg hbo)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-23 14:01

Windesheim is heel goed, maar helaas bieden die alleen een master of een cursus aan en niet de AD

Rossfechten
Berichten: 539
Geregistreerd: 28-07-14
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 20:58

Noukie schreef:
Wij werken op mijn werk veel samen met Windesheim als het om ervaringsdeskundigheid gaat. Ik ken de opleiding daar niet, maar zakelijk gezien goede ervaringen mee.

Het verschil met 'gewoon een bak oliebol hebben doorgemaakt' is dat je leert hoe die bak oliebol algemeen in te zetten in het grotere belang zeg maar. Dus niet alleen vanuit je eigen situatie. Dit is wel de hele korte versie hoor.


Ja das wel een beetje duidelijk,
Dan zijn ervaringsdeskundigen eerlijker, die erkennen hun bak oliebol en veel hulpverleners hebben dat nog als blinde vlek. Hun kijk op de wereld vanwege hun eigen bak oliebol.

Muze
Berichten: 5297
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Associate degree ervaringsdeskundigheid ( zorg hbo)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-23 21:15

Dat weet ik niet dat hoeft niet perse. Maar je hebt als ervaringsdeskundige toch vaak een andere rol ten opzichte van een client. Wat niet “ beter” is hoor, maar soms kan je juist hierdoor wat helpen in bijvoorbeeld benadering, of een hulpverlener juist ondersteunen door jouw ervaring te delen en uit te leggen hoe iets voor een cliënt kan zijn.
En als hulpverlener met ervaring is dat stukje vaak net wat lastiger. Of Nouja: mij lukt het niet

Tiggs

Berichten: 7529
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Associate degree ervaringsdeskundigheid ( zorg hbo)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 12:57

Als psycholoog of psychiater moet je juist die eigen ervaring wat meer opzij kunnen zetten, om de cliënt objectief te kunnen inschatten. Dus volgens mij is er ook zeker een verschil.

Mjelleke
Berichten: 696
Geregistreerd: 07-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 13:36

Rossfechten schreef:
Een vraag,
Wat is het verschil met een gewone zorgopleiding bv psycholoog terwijl je door forse oliebol heen ben gegaan.
En iemand die een ervaringsdeskundige opleiding heeft gedaan.


Er wordt onderscheid gemaakt tussen ervaring, ervaringskennis en ervaringsdeskundigheid.
Ervaring: je bent door forse oliebol heen gegaan
Ervaringskennis: je hebt kennis over hoe het is om door zulke oliebol heen te gaan, wat dan helpend is en wat niet; vanuit je eigen ervaringen én die van anderen
Ervaringsdeskundigheid: je hebt ook de tools en vaardigheden om die kennis in te kunnen zetten voor anderen

Een psycholoog met ervaring is nog geen psycholoog met ervaringsdeskundigheid.

Er zijn wel psychologen die wel ook ervaringsdeskundige zijn. Er zijn ook opleidingen en cursussen voor zorgprofessionals die iets met hun ervaringen willen doen.

Mjelleke
Berichten: 696
Geregistreerd: 07-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 13:44

Tiggs schreef:
Als psycholoog of psychiater moet je juist die eigen ervaring wat meer opzij kunnen zetten, om de cliënt objectief te kunnen inschatten. Dus volgens mij is er ook zeker een verschil.


Je eigen ervaring indien nodig opzij kunnen zetten, dat moet je als ervaringsdeskundige ook kunnen, dat is niet echt een verschil.

Ik heb zelf een tijdje als ervaringswerker in de ggz gewerkt, en studeer nu psychologie.

Muze
Berichten: 5297
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Associate degree ervaringsdeskundigheid ( zorg hbo)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-23 14:31

Hoe kwam jij als ervaringsdeskundige de ggz in?

Mjelleke
Berichten: 696
Geregistreerd: 07-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 16:33

Muze schreef:
Hoe kwam jij als ervaringsdeskundige de ggz in?


Eerst als cliënt begonnen in de gewone ggz, daarna/daarnaast terecht gekomen in een herstelgroep en wat cursussen gevolgd zoals de WRAP (gefaciliteerd door ervaringsdeskundigen). Vervolgens ben ik in wat losse vrijwilligersklusjes gerold -- een keertje bijspringen als tweede facilitator, ergens een ervaringsverhaal vertellen, oefencliënt zijn bij een cursus voor begeleiders, etc. Daarna heb ik de WMEE gedaan (cursus werken met eigen ervaring), en toen kwam er een vacature voorbij waar ik gewoon maar eens op heb geschoten en waar ik tot mijn eigen verbazing ben aangenomen; eerdere werkervaring heeft daarin wel ook meegeholpen.

Ik heb gewerkt in de sGGZ, poliklinische behandeling. Super afwisselende functie. Ik had individuele gesprekken met cliënten, dacht mee met het team over behandelplannen en heb een aantal groepen gegeven (psycho-educatie, jongvolwassenengroep -- dat ging dan in een tweetal met een ervaringswerker en een professional (SPH-er of psycholoog)). Ik vond het wel echt zwaar werk, oa omdat ik ook een pittige productienorm had en minimaal zoveel uur cliëntgebonden tijd moest schrijven. Daarnaast had ik de pech dat ik in coronatijd gestart ben toen er heel veel thuisgewerkt moest worden -- en het daardoor lastig was om even bij een collega binnen te lopen om te spuien of te overleggen. In combinatie met mijn eigen behandeling die ik er ook nog naast had lopen was het voor mij op dat moment uiteindelijk toch te zwaar; dus ik heb uren moeten minderen. Maar echt super mooi en belangrijk werk.

Muze
Berichten: 5297
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Associate degree ervaringsdeskundigheid ( zorg hbo)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-23 17:07

Ik herken de productie Norm. Precies de reden tot het eindigen van mijn huidige baan want zo wil ik niet werken.
Maar twijfel hierdoor of ik überhaupt door wil in de zorg.
Misschien maar eens lager insteken op vrijwillige basis. Wrap staat ook op m’n lijstje.