Orthopedagogiek/psychologie beroepenstructuur: welke master?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Lois_

Orthopedagogiek/psychologie beroepenstructuur: welke master?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-23 11:22

Hallo Bokkers,

Aangezien hier vast mensen zitten met een van deze beroepen kunnen jullie vast meedenken.

Ik denk dat iedereen op de hoogte is van de plannen voor de beroepenstructuur. Van hoe ik het begrepen heb is het idee dat de GZ opleiding straks (per wanneer?) niet meer toegankelijk is voor orthopedagogen.

Aangezien ik nu in m’n laatste jaar van de bachelor pedagogische wetenschappen zit en volgend jaar een master ga doen wil ik hier een bewuste keuze in maken :)

Ik heb naar de VU (klinische ontwikkelingspsychologie) en UU (clinical child & adolescent psychology) gemaild omdat het in eerste instantie lijkt dat ik toelaatbaar ben tot deze masters dus dan weet ik of dit eventueel opties zijn.

Vraag is alleen, geeft zo’n master mij toegang tot de GZ straks? Of wordt de route enkel via de psychologie bachelor?

En dan ten tweede, als ik wel de orthopedagogiek master kies hoe zit dit dan als je de OG opleiding gaat doen. Ik meen iets gelezen te hebben dat deze opleiding niet gesubsidieerd is (?). Van de GZ is het zo dat de instelling waar voor je werkt deze (meestal) betaald volgens mij. Hoe zit dat met de OG?
Vraag me namelijk af of dit gevolgen gaat hebben voor toekomst. Dat ze wellicht sneller een basis psycholoog aan zullen nemen dan een orthopedagoog.

En als laatste: ik ben nog helemaal niet zeker of ik ooit als GZ wil werken...
Ik had in eerste instantie m’n zinnen gezet op een research master met mogelijkheid tot klinische stage. Alleen ben ik nog niet zeker hoe en wat, moet ook nog naar de open dagen. Keuze staat nog totaal niet vast :P
Ik wil de klinische opties wel graag open houden.

Ben benieuwd wat jullie zouden doen in mijn situatie :j

pateeke

Re: Orthopedagogiek/psychologie beroepenstructuur: welke master?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 20:10

Ik kan je niet echt een antwoord geven op je vragen, behalve dan: ik zou als ik jou was kiezen voor hetgeen je het meeste aanspreekt, waar jij je het beste bij voelt, wat jij het leukste vindt.

Ik heb (niet in Nederland) een master psychologie gedaan die nu zelfs niet meer bestaat. En hoewel er vaak een andere master gevraagd werd, heb ik niet zoveel moeite gehad om werk te vinden. Ik heb zowel het werk van een psycholoog als dat van orthopedagogen en dat van een psycho-pedagoog gedaan. Diploma is daarin niet alles. Een sterke motivatie doet ook heel veel bij het vinden van een baan.

Orthopedagogen gaan ze volgens mij altijd nodig blijven hebben, al is het dan misschien niet meer in alle 'sectoren'. Een beetje afhankelijk van waar je werkt, is het werk van psychologen en pedagogen wel enigszins verschillend. Als psycholoog heb je in sommige contexten meer direct contact met cliënten, werk je meer op individueel niveau. Als orthopedagoog werk je - over het algemeen - iets meer op groepsniveau (denk aan het opstellen van handelingsplannen, groepswerkplannen enz, begeleiding / coaching van bijvoorbeeld leefgroepbegeleiders of leerkrachten,...).
Sommige mensen zijn beter in het werken op individueel niveau, sommigen halen meer voldoening uit een functie waarin wat meer op groepsniveau gewerkt wordt.

Je moet nog lang werken, dus je kan maar beter iets kiezen wat je écht aanspreekt.

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-23 19:06

Ja zeker een goed punt. Ben ook niet bang dat orthopedagogen niet meer nodig zullen zijn.
En tja hoe weet je wat je echt leuk vind :P
Er zijn zoveel verschillende instellingen/doelgroepen waar je kan werken :=

pateeke

Re: Orthopedagogiek/psychologie beroepenstructuur: welke master?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 21:53

Voor een deel merk je dat denk ik wel al tijdens je opleiding. Welke vakken spreken je het meest aan? Waar ben je goed of misschien minder goed in? Wat ligt misschien gevoelig bij jou?
Natuurlijk heb je veel verschillende instellingen maar ik zou niet zozeer afgaan op de instelling waar je mogelijk in gaat werken, maar wel kijken naar wat voor werk je graag wil doen en met welke doelgroep.

Ik heb in mijn studententijd ook redelijk wat vrijwilligerswerk, bij verschillende organisaties gedaan en daarmee was het voor mij wel duidelijker welke richting ik uit wilde, met welke doelgroep ik wilde werken enz.

Ik denk dat het als psycholoog / orthopedagoog belangrijk is om jezelf goed te kennen, te weten waar je goed of misschien minder goed in bent, wat je valkuilen zijn enz.