Studieschuld en rente en versneld aflossen.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Winged

Berichten: 33067
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 13:29

Celebi schreef:
Wat ik ook om me heen zie is dat veel studenten gewoon maar maximaal gingen bijlenen om fijn van te leven. Dure kamer, elke week meerdere keren uitgaan, vakanties ervan betalen. Tja, daar heb ik dan toch minder medelijden mee nu als ik eerlijk ben. Lenen blijft lenen in dat opzicht.

.

Hier destijds net zo. Zelf heb ik niet op kamers gezeten en reisde ik heen en weer. Niet elke week stappen...Bijbaantje erbij, echt studentenleven? Niet echt. Ja, mijn halfjaar in het buitenland heb ik alle bloemetjes buiten gezet en toen kwam ik ook flink blut thuis. Mijn spaargeld was er wel aan :+ Maar ik viel ook onder het oude stelsel en dat heeft mij een hele hoop geld gescheeld.
Laatst bijgewerkt door Winged op 11-10-23 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Plop1997

Berichten: 1405
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 13:41

VuurVleugels schreef:
Gitana schreef:
Ik heb even teruggezocht in de berichten die ik heb ontvangen van DUO, maar ze hebben het vanaf het begin af aan 'rentedragende' lening genoemd


Klopt, daar hebben ze dus ook niet over gelogen. Maar ze hebben het altijd geframed als "kleine rente, veel beter behapbaar dan particulier". Daardoor hebben veel studenten (met, sorry dat ik het zeg, een nog niet volledig ontwikkelde pre-frontale cortex die helpt bij gevolgen overzien) dat terzijde geschoven. Ikzelf ook, moet ik met het schaamrood op de kaken toegeven.


Niet alleen de studenten hoor, zelfs van meerdere financiële adviseurs, m’n ouders en heel veel andere volwassenen kreeg ik te horen nee joh je bent gek als je niet volledig leent want het is gewoon gratis lenen met 0,0 rente. Heb er altijd buikpijn van gekregen omdat ik liever geen schuld wilde opbouwen maar ik had ook echt geen andere keus.

Fitzroy

Berichten: 25144
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 13:50

Renee1991 schreef:
Klopt hoor, heb je gelijk in. En wat ik nu ga zeggen bedoel ik beslist niet banketstaaf, maar als je werkt kun je al op jonge leeftijd rekening gaan houden met prepensioen als je dat wilt. Ik moet bijv. officieel werken tot 72 jaar en mijn partner en ik zijn nu al concrete plannen aan het smeden om eerder te kunnen stoppen met werken.

De generatie die met 50K studieschuld van de opleiding afkomt heeft gewoon bar weinig kans van slagen. Ze kunnen geen huis kopen want studieschuld, kunnen geen vermogen opbouwen voor de toekomst want studieschuld. Ik vind dat veel meer verstrekkende gevolgen hebben voor hun leven dan voor iemand die langer door moet werken tot zijn AOW gerechtigde leeftijd.


Ja, dat kun je vinden. Maar feit blijft dat ik ook al te oud ben om nog een grote pensioenpot op te bouwen.

Daarbij - no offense - tussenjaar? In mijn generatie niet. Je kwam van school en ging gelijk aan de studie.

Reizen? Toen ik mijn eerste baan had ben ik pas voor de eerste keer op vliegvakantie geweest.

Natuurlijk veranderen de tijden maar mijn studietijd was ook écht een studietijd. Als ik zie wat er nu allemaal gedaan wordt. Festival hier, festival daar, terrasje met mooi weer. Zo luxe konden wij echt niet leven. Zondagavond maakte ik zuurkoolstamppot en daar at ik de hele week van.

En idd de instelling die SuzanneF al benoemde: niet aflossen maar beleggen met geleend geld. Ik vind daar wat van.
Laatst bijgewerkt door Fitzroy op 11-10-23 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

VuurVleugels
Berichten: 1766
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 13:53

Met alle respect, als je niets met het leenstelsel van doen hebt, begrijp ik niet wat iemand in dit topic komt doen. Behalve zeuren over dat wij zouden zeuren.

Gitana

Berichten: 2710
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 13:53

VuurVleugels schreef:
Gitana schreef:
Ik heb even teruggezocht in de berichten die ik heb ontvangen van DUO, maar ze hebben het vanaf het begin af aan 'rentedragende' lening genoemd


Klopt, daar hebben ze dus ook niet over gelogen. Maar ze hebben het altijd geframed als "kleine rente, veel beter behapbaar dan particulier". Daardoor hebben veel studenten (met, sorry dat ik het zeg, een nog niet volledig ontwikkelde pre-frontale cortex die helpt bij gevolgen overzien) dat terzijde geschoven. Ikzelf ook, moet ik met het schaamrood op de kaken toegeven.


Ja idd, hier ook hoor. Ik had zelfs klasgenoten die niet hoefden te lenen, maar die wel volledig leenden omdat het toch renteloos was. Zo konden ze na hun studie direct aan het werk en een huis kopen, was het idee.

Fitzroy

Berichten: 25144
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 13:54

Ik geef alleen argumenten waarom niet iedereen op zijn achterste benen zou moeten staan. Sorry, als dat niet toegestaan is.

callippo

Berichten: 3208
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 13:56

Lubach heeft er een goed stuk over gemaakt:
Laatst bijgewerkt door callippo op 11-10-23 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Joy_Mennings

Berichten: 2304
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 13:57

Fitzroy schreef:
Daarbij - no offense - tussenjaar? In mijn generatie niet. Je kwam van school en ging gelijk aan de studie.


Ik haak hier even op in. Vind het nogal kort door de bocht. Ik heb twee tussenjaren gehad (niet meteen na de middelbare school). Eén van deze tussenjaren was doordat ik voor mijn studie aan een Nederlandse universiteit een Engels certificaat moest halen, omdat mijn bachelor buitenlands is (Belgisch, waar ik ook vakken in het Engels heb gevolgd). Ik heb hierdoor een jaar vertraging opgelopen.

Overigens heb ik in beide tussenjaren niet echt gereisd (hooguit paar weekendjes weg) of gefeest. Echt niet iedereen is zo ;)

VuurVleugels
Berichten: 1766
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 13:58

Fitzroy schreef:
Ik geef alleen argumenten waarom niet iedereen op zijn achterste benen zou moeten staan. Sorry, als dat niet toegestaan is.


Ik lees vooral een belerende toon dat onze generatie geen recht op klagen heeft.

Maar goed, zal aan mij liggen.

Zebrastreep

Berichten: 9802
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 14:01

Zulke studiegenoten had ik ook wel op het MBO , die gingen van de een naar de andere opleiding en ik denk zeker al wel langer als de 4 jaar dat ze recht hadden op 'gratis' studiefinanciering. Niks doen voor school , en ook vaker niet als wel op komen dagen. En maar leuke dingen doen zoals inderdaad vaak op stap en luxe willen leven.

Ik denk dat ze nu nog daar op school zitten om hun studie af te ronden := Mijn studie trok ik op dat moment ook even voor alles ( ik woonde wel thuis) maar ik had absoluut geen zin om nog langer te moeten blijven en nog meer te moeten gaan lenen.

Nu was het wel zo dat de school waar ik opzat wel melding ging maken bij DUO als leerlingen vaker thuis dan op school waren zonder een goede aanleiding. Is natuurlijk anders als je vertraging oploopt door andere zaken.

Nu moet ik ook wel toegeven dat tijdens mijn eerste opleiding ik ook veel geld kreeg maar dit niet uit hoefde te geven. Ik werkte in de zomer het schoolgeld bij elkaar dus het was eigenlijk voor mij meer een cadeau waardoor ik ook wel luxe kon leven en een paard heb gekocht ( geen dure daardoor kon het ook).

Het jaar dat ik moest lenen kwam ook wel doordat ik naast mijn school en stage niet kon werken. Ik werd op stage eigenlijk maximaal ingezet. Had ik toen mijn mond meer open over moeten trekken , maar goed.... Ik denk wel dat ik de schade dan iets had kunnen beperken.

Mellow

Berichten: 6488
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 14:02

Het voelt denk ik een beetje als zout op een wond strooien.

Vooral omdat je vorige bericht best generaliserend over kwam.
Niet elke student die leent doet party hardy.

In mijn geval moest ik lenen en tot het maximale omdat ik mantelzorger was, "vader" niet voldeed aan financiële verplichtingen en moeder daardoor ook nog eens in de schuldsanering kwam.

Dus dan komen je woorden een beetje anders binnen.

Gelukkig heb ik het sinds 5 jaar afbetaald maar ik benijd de mensen die er nu middenin zitten niet.
Het klopt gewoon niet zoals het nu gaat. En dat mogen mensen gewoon oneerlijk vinden.

De mensen die willens en wetens niet terug hebben betaald en waarvan dat nu anders blijkt te zijn vind ik een ander verhaal.

Er werd mij destijds gezegd dat ik heel dom was dat ik het zo snel mogelijk wilde afbetalen.

divided
Berichten: 838
Geregistreerd: 07-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 14:05

VuurVleugels schreef:
Fitzroy schreef:
Ik geef alleen argumenten waarom niet iedereen op zijn achterste benen zou moeten staan. Sorry, als dat niet toegestaan is.


Ik lees vooral een belerende toon dat onze generatie geen recht op klagen heeft.

Maar goed, zal aan mij liggen.


Eens hoor. Daarnaast, achteraf is altijd makkelijk praten. Generaliseren ook. Helemaal als je niet in hetzelfde schuitje zit.
Als ik toen de kennis en wijsheid van nu had, had ik absoluut andere keuzes gemaakt. Die kennis en wijsheid had ik op mijn 20e echter nog niet en de tijd terugdraaien gaat ook niet.

leeslampje

Berichten: 1119
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 14:06

Ik laat me even buiten bovenstaande discussie. Past misschien beter in een apart topic?

Hoe bereken je het makkelijkst wat je nieuwe maandbedrag wordt met deze rente?

Ik kom met zelf rekenen en tooltjes op 30-70 euro per maand extra in mijn geval, maar dat is nogal een verschil. Zelf ben ik niet handig met cijfers. Heb statistiek 5x opnieuw moeten doen (vandaar de lange studie en studieschuld, kidding no kidding :D ).

Birgit__

Berichten: 2247
Geregistreerd: 09-10-08
Woonplaats: Heeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 14:07

Ik weet dat ik domme keuzes heb gemaakt qua lenen. Al had ik het zonder lening nooit allemaal kunnen betalen ondanks dat ik altijd gewerkt heb naast de studie. Anyway ik ben al aan het aflossen, schouders er onder en door. Maar kan iemand mij helpen met het volgende?

Ik zit nu op precies 31.000 euro schuld en vanaf januari stijgt mijn rentepercentage dus naar 2,5. Ik ben belachelijk slecht met cijfers. Kan iemand mij vertellen wat ik dan dadelijk aan rente ga betalen? En is dat per maand of per jaar?

linoleum

Berichten: 6491
Geregistreerd: 01-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 14:09

leeslampje schreef:
Ik laat me even buiten bovenstaande discussie. Past misschien beter in een apart topic?

Hoe bereken je het makkelijkst wat je nieuwe maandbedrag wordt met deze rente?

Ik kom met zelf rekenen en tooltjes op 30-70 euro per maand extra in mijn geval, maar dat is nogal een verschil. Zelf ben ik niet handig met cijfers. Heb statistiek 5x opnieuw moeten doen (vandaar de lange studie en studieschuld, kidding no kidding :D ).

Uitrekenen hoeveel euro je per jaar aan rente moet betalen (studieschuld x 0,0256). Dat bedrag door 12 delen. Afhankelijk van je studieschuld kan het wel heel hard gaan.
Laatst bijgewerkt door linoleum op 11-10-23 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

VuurVleugels
Berichten: 1766
Geregistreerd: 07-06-19

Re: Studieschuld en rente en versneld aflossen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 14:10


Blacky94

Berichten: 3494
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 14:10

Fitzroy schreef:
En idd de instelling die SuzanneF al benoemde: niet aflossen maar beleggen met geleend geld. Ik vind daar wat van.

Ik kan me nog herinneren dat dat juist heel erg gepromoot werd. Maximaal lenen en alles op een spaarrekening zetten (of beleggen als je dat aandurft/verstand van hebt) want dat "leverde meer op" dan "niks lenen".

Voor mij nu ook reden om mijn spaargeld nu nog niet in DUO te stoppen maar op mijn spaarrekening te laten staan. Ik heb heel veel mazzel dat mijn 0% rente nog vast staat tm dec 2026. Dus voor mij is het voordeliger om de komende 3 jaar een zo'n groot mogelijk bedrag bij elkaar te sparen en daar in de tussentijd rente over te verzamelen. Ja het zal (heel) zeer doen als ik dan in 1x een groot bedrag moet aftikken, maar onder de streep hoop ik dat ik zo wel een paar honderd euro "minder" hoef af te lossen...

VuurVleugels
Berichten: 1766
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 14:11

linoleum schreef:
leeslampje schreef:
Ik laat me even buiten bovenstaande discussie. Past misschien beter in een apart topic?

Hoe bereken je het makkelijkst wat je nieuwe maandbedrag wordt met deze rente?

Ik kom met zelf rekenen en tooltjes op 30-70 euro per maand extra in mijn geval, maar dat is nogal een verschil. Zelf ben ik niet handig met cijfers. Heb statistiek 5x opnieuw moeten doen (vandaar de lange studie en studieschuld, kidding no kidding :D ).

Uitrekenen hoeveel euro je per jaar aan rente moet betalen (studieschuld x 0,0256). Dat bedrag door 12 delen. Afhankelijk van je studieschuld kan het wel heel hard gaan.


Dat klopt denk ik niet, want volgens die berekening hoef ik dan ongeveer 150 euro minder rente te betalen maandelijks als in de rekentool van DUO zelf

Winged

Berichten: 33067
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 14:11

Birgit__ schreef:
Ik zit nu op precies 31.000 euro schuld en vanaf januari stijgt mijn rentepercentage dus naar 2,5. Ik ben belachelijk slecht met cijfers. Kan iemand mij vertellen wat ik dan dadelijk aan rente ga betalen? En is dat per maand of per jaar?

Rente gaat per jaar.

Dus in dit geval 31000 : 100 x 2,5 = 775 rente per jaar. Los je elk jaar af dan gaat dat rentepercentage over het bedrag dat nog openstaat. Dus stel je lost 5000 euro af, dan heb je nog 26000 schuld. Dat is dan 26000 : 100 x 2.5 = 650.


(correct me if I am wrong)

linoleum

Berichten: 6491
Geregistreerd: 01-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 14:13

VuurVleugels schreef:
linoleum schreef:
Uitrekenen hoeveel euro je per jaar aan rente moet betalen (studieschuld x 0,0256). Dat bedrag door 12 delen. Afhankelijk van je studieschuld kan het wel heel hard gaan.


Dat klopt denk ik niet, want volgens die berekening hoef ik dan ongeveer 150 euro minder rente te betalen maandelijks als in de rekentool van DUO zelf

Ik zat al naar de tool te kijken, maar daar staat geen rekenmethode bij. Dit is wel hoe je rente zou horen te berekenen. Maar het blijft de overheid..

xPabloBokt

Berichten: 9452
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 14:14

VuurVleugels schreef:
Fitzroy schreef:
Ik geef alleen argumenten waarom niet iedereen op zijn achterste benen zou moeten staan. Sorry, als dat niet toegestaan is.


Ik lees vooral een belerende toon dat onze generatie geen recht op klagen heeft.

Maar goed, zal aan mij liggen.


Heb persoonlijk ook echt geen behoefte hieraan in dit topic. Het is al lang en breed bekend dat deze generatie het loodzwaar heeft in de economie in elk opzicht. Huizenmarkt, arbeidsmarkt, financieel, sociaal economisch.. het is echt appels met peren vergelijken ten opzichte van hoe het vroeger ging.

En ik ben ook geen party hardy student. Ik ga nooit op stap. Ga hier en daar naar een concert, maar that's it. Ik ben gedwongen op mijn 19e uit huis gegaan toen ik nog bezig was met mijn havo. Had ik deze wel op tijd gehaald had ik nog geluk gehad met de studieleningen. Ik leen maximaal omdat ik het geld nodig heb.

divided
Berichten: 838
Geregistreerd: 07-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 14:14

De rekentool van DUO houdt er denk ik ook rekening mee dat je iedere maand aflost en je rentebedrag dus uiteindelijk steeds minder wordt.

Joy_Mennings

Berichten: 2304
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 14:15

Bij mij wordt de maandelijkse rente elke maand erbij gezet en berekenen ze maand erna dus over het totaalbedrag rente. Als je niets betaald loopt de rente dus denk ik elke maand op.

Aight
Berichten: 3190
Geregistreerd: 01-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 14:16

Birgit__ schreef:
Ik weet dat ik domme keuzes heb gemaakt qua lenen. Al had ik het zonder lening nooit allemaal kunnen betalen ondanks dat ik altijd gewerkt heb naast de studie. Anyway ik ben al aan het aflossen, schouders er onder en door. Maar kan iemand mij helpen met het volgende?

Ik zit nu op precies 31.000 euro schuld en vanaf januari stijgt mijn rentepercentage dus naar 2,5. Ik ben belachelijk slecht met cijfers. Kan iemand mij vertellen wat ik dan dadelijk aan rente ga betalen? En is dat per maand of per jaar?



https://duo.nl/particulier/rente.jsp

Afhankelijk van in welke categorie je valt (of je 2,56 of 2,95% gaat betalen) kun je via onderstaande rekenvoorbeeld van de site van duo het berekenen. Het rentepercentage is per jaar.

Dus op 31.000€ schuld betaal je in 2024 (uitgaande van 2,56%) = €31.000 x 0,0256 = €793,60 aan rente. Dat zou betekenen per maand ongeveer /12 = €66 euro per maand aan rente. Je aflossing komt er dan bovenop.

Afbeelding

leeslampje

Berichten: 1119
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 14:20

Ik zie dat linoleum inmiddels een 0 in de formule heeft weggehaald, nu klopt ie geloof ik :D

Jullie rekenmethodes helpen enorm. Dan ga ik er inderdaad zo'n 60 euro per maand op achteruit. De tool van DUO komt daar ook op uit. Door omstandigheden kan ik juist sinds dit jaar heel weinig meer sparen en ik vind het best heel pittig. Ik was een plannetje aan het maken om (ondanks m'n nieuwe situatie) toch versneld mijn studieschuld af te lossen door 50 euro per maand daarvoor opzij te zetten, maar dat gaat straks dus al ruim op aan rente.

Toch nog maar eens opnieuw rekenen en nadenken wat er kan...

In dit topic staan misschien nog goede tips?
[HTT] Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!