Studieschuld en rente en versneld aflossen.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
VuurVleugels
Berichten: 1766
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 09:14

Renee1991 schreef:
Jeetje wat is dit zuur voor iedereen die net in de tijd van het leenstelsel heeft gestudeerd. En dan ook nog de rente verhogen. Ik vind dit eigenlijk een gevalletje van de regels aanpassen terwijl de wedstrijd al is begonnen. Bizar.


Maar dat is het ook, eigenlijk. Vrij letterlijk.

Renee1991

Berichten: 5984
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Studieschuld en rente en versneld aflossen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 09:19

Ja, heel vuil.

Joy_Mennings

Berichten: 2304
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 09:23

Renee1991 schreef:
Jeetje wat is dit zuur voor iedereen die net in de tijd van het leenstelsel heeft gestudeerd. En dan ook nog de rente verhogen. Ik vind dit eigenlijk een gevalletje van de regels aanpassen terwijl de wedstrijd al is begonnen. Bizar.


Buiten de schuld om krijg ik dit jaar ook geen basisbeurs omdat ik al te lang gestudeerd heb (zonder iets te krijgen dan wel)... Beetje omslachtig allemaal.

Blacky94

Berichten: 3494
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 09:44

Hier ook "pechstudent" en voel me ook wel enigzins genaaid. Mijn studieschuld is relatief laag maar wel zo hoog dat ik minstens een paar jaar bezig ben als ik alles wat ik nu spaar maandelijks zou aflossen.
Ik heb nog onder het oude stelsel een MBO studie gedaan en heb toen een paar maanden basisbeurs gekregen. Mijn HBO opleiding valt echter onder het nieuwe stelsel. Maar ik heb wel eens berekend dat ik met basisbeurs waarschijnlijk met 0 op de teller was uitgekomen, terwijl er nu redelijk wat terugbetaald moet worden. Die vergoeding van 29eu is beter iets dan niets, maar voelt wel superzuur in vergelijking met het oude én nieuwe stelsel. Enige mazzel is dat mijn rente tm 2026 wel nog vast staat op 0%.

Waar ik me des te meer zorgen over maak, is de schuld van mijn vriend. Die is ooit onder het oude stelsel begonnen met een HBO studie maar is toen gestopt, heeft tussendoor wat gewerkt en is een aantal jaar terug gestart met een nieuwe studie, die door omstandigheden ook langer geduurd heeft dan gepland. In principe is ie daar met een paar maanden mee klaar, maar zijn laatste uitbetaling van DUO is afgelopen januari geweest. Hij had nog getwijfeld de boel in december stop te zetten zodat de rente per 2023 vastgesteld zou worden (ook al 1,78% als ik het goed heb), maar door die ene betaling komt straks de hele boel op 2,95% uit. Ik weet niet precies hoe hoog zijn schuld is, maar wat ik er een paar jaar terug van gezien heb, vermoed ik dat dat minstens het 3-4 voudige is van mijn schuld, zo dan niet meer.

Ik weet eerlijk gezegd niet zo goed meer hoe we het straks moeten doen. Door de hoeveelheid randstedelingen die (al helemaal sinds corona) hierheen verhuisd zijn, zijn huizen niet meer te betalen. Maar ik verwacht de aankomende 10-20 jaar op deze manier ook geen hypotheek te kunnen krijgen waar we ook maar iets mee kunnen kopen met wat vergelijkbaar is aan ons sociale huurappartement. Want tot zo ver "het zou geen invloed hebben op een hypotheek".

Soepblik
Berichten: 1152
Geregistreerd: 26-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 09:47

Ik heb eerlijk gezegd best een beetje paniek over m'n schuld nu. Ik heb zo'n 30.000 euro schuld en zie niet in hoe je dit ooit afbetaalt met zoveel rente.

Ann_moi

Berichten: 3856
Geregistreerd: 11-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 09:50

Na aanleiding van dit topic ook maar weer eens ingelogd in mijnduo. Ik heb gelukkig geen hoge schuld maar ik zie nu een rente percentage van 1.78% staan. Met de hoogte van mijn schuld wel behapbaar, maar toch wel minder leuk, nu dus maar het maandelijkse bedrag iets verhoogd om toch 3 jaar sneller klaar te zijn met terug betalen.
Ik vind het vooral heel erg voor alle studenten die maximaal moesten lenen omdat ze geen basisbeurs kregen. Bizar dat je zoveel meer moet betalen... Heel erg sneu, en bizar dat het zo kan. Het werd inderdaad vanuit de overheid gecommuniceerd als de goedkoopste en veiligste lening die je af kon sluiten. Dan komt iedereen mooi bedrogen uit zo. Bizar.

Winged

Berichten: 33067
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 10:03

Ann_moi schreef:
Ik vind het vooral heel erg voor alle studenten die maximaal moesten lenen omdat ze geen basisbeurs kregen. Bizar dat je zoveel meer moet betalen... Heel erg sneu, en bizar dat het zo kan. Het werd inderdaad vanuit de overheid gecommuniceerd als de goedkoopste en veiligste lening die je af kon sluiten. Dan komt iedereen mooi bedrogen uit zo. Bizar.

Dit precies. Ik snap niet hoe je een generatie zo kan naaien. Deze groep begint met een hele grote schuld voordat ze nog zijn begonnen. Nu zullen er vast mensen tussen zitten die maximaal geleend hebben terwijl het niet nodig was, maar dan alsnog.

Heel veel sterkte/succes aan iedereen die nu in de stress schiet.

Overigens heb ik zelf geen schuld, maar dat is meer een kwestie van geluk geweest dan van verstand

divided
Berichten: 838
Geregistreerd: 07-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 10:07

Soepblik schreef:
Ik heb eerlijk gezegd best een beetje paniek over m'n schuld nu. Ik heb zo'n 30.000 euro schuld en zie niet in hoe je dit ooit afbetaalt met zoveel rente.


Mijn studieschuld is ook wat hoger dan gemiddeld, en met het bedrag dat ik nu aflos en het nieuwe rentepercentage zal ik betalen voor de rente en mijn studieschuld nauwelijks dalen :')

Hoe ik er nu in sta: wie weet wat er binnen de volgende 5 jaar allemaal weer gaat gebeuren. Ik vind het hele economische en politieke klimaat wat onzeker nu. Ik heb me er bij neergelegd dat ik voorlopig in m'n huurappartementje zal blijven. Zolang ze studieschuld niet BKR gaan registreren heb ik er in het dagelijks leven weinig last van. Ik kan me wel voorstellen als je een huis wil kopen, gezin stichten etc. dat het echt een blok aan je been kan zijn.

Celiien

Berichten: 13260
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 10:10

-O- ik vind het zo erg voor de studenten
Ik heb gelukkig geen studieschuld meer, die is volledig afbetaald. Maar partner wel. Afgestudeerd in 2018, dus jaja, 2023 het nieuwe rente percentage -O-
En oja, we zijn partners, dus mijn inkomen wordt meegeteld. Heb er wel eens met DUO over gebeld, zelfs als we beide schulden zouden hebben, worden bij ons beide inkomen, aan beide kanten, meegeteld voor de draagkracht. Wordt ook nergens verteld bij het aangaan van de schuld.
Hadden we vrolijk 500,- per maand aan Ome Duo mogen betalen. Gelukkig is er nog maar 1, dus is het 'slechts' 250,-'.

Eigenlijk is dit gewoon een woekerpolis -O- illegaal in de meeste leningen, maar nee die studenten en oud-studenten, die kunnen we er wel mee naaien -O-

'Gewoon gaan lenen, 0% rente, zo'n goedkope lening krijg je nooit meer, nee het heeft nergens invloed op' zijn gewoon dingen die in de kranten, tweede kamer etc besproken zijn.
Nu is de rente x5, heeft het overal invloed op.... lekker genaaid zonder genot zullen we maar zeggen.

Yipee

Berichten: 1861
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 10:16

De rentestijging is inderdaad best pittig! Ik was vorig jaar al aan de beurt en de rente staat voor mij op 1,78% voor (vanaf januari) nog 4 jaar. Ik val onder het oude stelsel. Ik wil proberen om in deze rente periode mijn studieschuld af te lossen. 50% heb ik al staan. Die laat ik dus wel nog op een spaarrekening staan omdat domweg daarop de rente vooralsnog hoger is dan ik betaal. Zolang dat het geval is, blijft het daar staan om de DUO rente wat op te kunnen vangen. Ik was begonnen met 2x zoveel aflossen als mijn berekende maandbedrag, helaas wat financiële tegenvallers waardoor ik na 3 maanden hem toch weer terug heb moeten zetten om mijn spaarbuffer op te bouwen.

Maar ik ga toch wel proberen de lening sneller af te lossen. Plan is om de extra's bij te storten op de betreffende spaarrekening en de DUO lening in 1x te betalen als ik alles heb. Ik mag verder niet klagen, een deel van die studielening is ook in ons koophuis gegaan. Maar de schuld begint nu wel een vervelende druk te geven met die hoge rente. :)

Blacky94

Berichten: 3494
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 10:24

Celiien schreef:
'Gewoon gaan lenen, 0% rente, zo'n goedkope lening krijg je nooit meer, nee het heeft nergens invloed op' zijn gewoon dingen die in de kranten, tweede kamer etc besproken zijn.
Nu is de rente x5, heeft het overal invloed op.... lekker genaaid zonder genot zullen we maar zeggen.

Het is een beetje offtopic, maar diezelfde irritatie voel ik ook op bijv. toeslagen.nl. Vanwege ORT etc. vroeg ik toeslagen altijd achteraf aan om terugbetalen te voorkomen. Maar het was elke keer weer een gek*t om toeslagen voor het nieuwe jaar stop te zetten. Want drukte je op de knop "ik denk dat mijn inkomen wijzigt" dan kreeg je de boel niet gestopt want "als je inkomen daalt dan verrekenen we dat later en krijg je dat alsnog uitbetaald". Zo van "no big deal, komt goed joh, regelen we voor je". Ja dat is leuk, maar ik wéét dat ik volgend jaar meer ga verdienen dus laat me die toeslagen gewoon stoppen want ik wil niet terugbetalen. En ik was gelukkig goed op de hoogte van de regels, maar als je recht hebt op toeslagen heb je vaak al niet het hoogste inkomen. Dus ik kan me voorstellen dat ze mensen op deze manier flink in de problemen kunnen jagen. Ik ken iig genoeg voorbeelden van mensen die ineens duizenden euro's terug moesten betalen terwijl bij een eerdere berekening "de overheid zei dat ik er recht op had".

deksel

Berichten: 3793
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 11:46

Ik heb net met DUO gebeld.

Helaas kan die 0.46% niet worden meegenomen, ook niet als je dit jaar begint met betalen.
De 2 jaar aanloopperiode die je hebt, wordt je schuld in principe alleen maar groter omdat het rentepercentage dan al van toepassing is. Dat betekent voor mij dat de aanloopfase me +- €348 kost (waarbij ik gerekend heb per 01/2024 en de aankomende maanden niet heb meegenomen, weet eigenlijk niet of die wel/niet meetellen). Goed om in je achterhoofd te houden.

Overigens wordt de compensatie van €29 per maand pas op z’n vroegst toegekend in 2025, dit kan dus eventueel ook pas later toegekend worden. Dit vind ik ook oneerlijk. Want doordat dit bedrag er niet zo snel mogelijk wordt afgehaald terwijl ik er wel recht op heb, betaal ik ook daarover rente. Terwijl het er uiteindelijk afgehaald wordt.

Ik ga op zoek naar leuk nieuws. :evaw:

Selina

Berichten: 14339
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 12:03

deksel schreef:
Ik heb net met DUO gebeld.

Helaas kan die 0.46% niet worden meegenomen, ook niet als je dit jaar begint met betalen.
De 2 jaar aanloopperiode die je hebt, wordt je schuld in principe alleen maar groter omdat het rentepercentage dan al van toepassing is. Dat betekent voor mij dat de aanloopfase me +- €348 kost (waarbij ik gerekend heb per 01/2024 en de aankomende maanden niet heb meegenomen, weet eigenlijk niet of die wel/niet meetellen). Goed om in je achterhoofd te houden.

Overigens wordt de compensatie van €29 per maand pas op z’n vroegst toegekend in 2025, dit kan dus eventueel ook pas later toegekend worden. Dit vind ik ook oneerlijk. Want doordat dit bedrag er niet zo snel mogelijk wordt afgehaald terwijl ik er wel recht op heb, betaal ik ook daarover rente. Terwijl het er uiteindelijk afgehaald wordt.

Ik ga op zoek naar leuk nieuws. :evaw:


Alsjeblieft, goed nieuws:
https://www.nu.nl/goed-nieuws/6284184/g ... ekend.html

Suliko

Berichten: 4335
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Studieschuld en rente en versneld aflossen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 12:08

Ik ga ook huilen in een hoekje.
Vooral omdat ik de komende tijd meer ruimte heb om te werken, maar ik wilde juist een potje sparen, omdat ik waarschijnlijk de laatste 2 jaar dat ik studeer alles zelf moet betalen, omdat ik dan voorbij de 7 jaar lenen ben (iets met een 2e bachelor gaan doen). Dan ben je leuk een potje aan het sparen om jezelf te onderhouden en je studie te betalen, terwijl je studieschulden met bergen tegelijk toeneemt. -O-

Fitzroy

Berichten: 25144
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 12:31

Renee1991 schreef:
Jeetje wat is dit zuur voor iedereen die net in de tijd van het leenstelsel heeft gestudeerd. En dan ook nog de rente verhogen. Ik vind dit eigenlijk een gevalletje van de regels aanpassen terwijl de wedstrijd al is begonnen. Bizar.


Gebeurt dat niet overal? Toen ik begon met werken had je nog de VUT een hoefde je maximaal tot 61 te werken. Nu mag ik ook tot 68.
Pensioenstelsel -> begonnen met eindloon, toen middelloon en naar het nieuwe pensioenstelsel heb ik nog niet eens gekeken.

Dus ja, het is klöte maar er gebeurt zoveel op sociaal gebied wat niet eerlijk voelt.

VuurVleugels
Berichten: 1766
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 12:39

Suliko schreef:
Ik ga ook huilen in een hoekje.
Vooral omdat ik de komende tijd meer ruimte heb om te werken, maar ik wilde juist een potje sparen, omdat ik waarschijnlijk de laatste 2 jaar dat ik studeer alles zelf moet betalen, omdat ik dan voorbij de 7 jaar lenen ben (iets met een 2e bachelor gaan doen). Dan ben je leuk een potje aan het sparen om jezelf te onderhouden en je studie te betalen, terwijl je studieschulden met bergen tegelijk toeneemt. -O-


Bokt meet: met z'n allen huilen in een hoekje.

xPabloBokt

Berichten: 9452
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 12:40

Ik vind het wel wat anders als je onder bepaalde voorwaarden jezelf in een schuld stort om aan je toekomst te werken en deze voorwaarden vervolgens ten nadele van de schuldenaar gewijzigd worden. Ik voel me als pechstudent dan ook behoorlijk genaaid. Ik ben de studielening aangegaan denkend dat de rente 0% zou blijven en dat het geen invloed zou mogen hebben op mijn hypotheek, en beide factoren zijn de afgelopen jaren onjuist gebleken. Dat noem ik onder valse voorwendselen een overeenkomst aangaan.

Soepblik
Berichten: 1152
Geregistreerd: 26-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 12:41

xPabloBokt schreef:
Ik vind het wel wat anders als je onder bepaalde voorwaarden jezelf in een schuld stort om aan je toekomst te werken en deze voorwaarden vervolgens ten nadele van de schuldenaar gewijzigd worden. Ik voel me als pechstudent dan ook behoorlijk genaaid. Ik ben de studielening aangegaan denkend dat de rente 0% zou blijven en dat het geen invloed zou mogen hebben op mijn hypotheek, en beide factoren zijn de afgelopen jaren onjuist gebleken. Dat noem ik onder valse voorwendselen een overeenkomst aangaan.



Het voelt ook eerlijk gezegd niet legaal. Kunnen we de overheid niet collectief voor de rechter slepen?

VuurVleugels
Berichten: 1766
Geregistreerd: 07-06-19

Re: Studieschuld en rente en versneld aflossen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 12:44

Er wordt al een rechtzaak opgezet. Of dat wat gaat uithalen betwijfel ik.

Overal is er nooit gezegd dat de rente 0% zou blijven, in de kleine lettertjes werd altijd vermeld dat de rente met de markt mee zou lopen elke 5 jaar. Het jammer is alleen dat ze die kleine lettertjes héél lichtgrijs op een witte achtergrond vermeldden met schreeuwende kleuren van 'het komt wel goed' eromheen. Om het zo maar even te zeggen.

Berdien

Berichten: 64534
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Studieschuld en rente en versneld aflossen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 12:50

Van 0 naar dik 2,5% is inderdaad wel een forse stijging. Ik zit in het oude systeem (SF15-oud :? ) en mijn rente staat tot 2026 vast op 0%. Dat is wel fijn, maar ga toch maar eens kijken of ik de bijdrage niet wat omhoog kan schroeven. Ben ik er ook weer sneller af, want in 2026 blijft het vast geen 0% :=

linoleum

Berichten: 6491
Geregistreerd: 01-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 12:53

Berdien schreef:
Van 0 naar dik 2,5% is inderdaad wel een forse stijging. Ik zit in het oude systeem (SF15-oud :? ) en mijn rente staat tot 2026 vast op 0%. Dat is wel fijn, maar ga toch maar eens kijken of ik de bijdrage niet wat omhoog kan schroeven. Ben ik er ook weer sneller af, want in 2026 blijft het vast geen 0% :=

Voor mij precies hetzelfde. Ik red het komende halfjaar nog niet om extra af te lossen in verband met een verbouwing. Maar daarna ga ik toch eens goed er voor zitten om te berekenen wat ik extra kan aflossen. Alles wat eraf is en geen rente meer over betaald hoeft te worden, is mooi meegenomen.

Renee1991

Berichten: 5984
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 12:55

Fitzroy schreef:
Renee1991 schreef:
Jeetje wat is dit zuur voor iedereen die net in de tijd van het leenstelsel heeft gestudeerd. En dan ook nog de rente verhogen. Ik vind dit eigenlijk een gevalletje van de regels aanpassen terwijl de wedstrijd al is begonnen. Bizar.


Gebeurt dat niet overal? Toen ik begon met werken had je nog de VUT een hoefde je maximaal tot 61 te werken. Nu mag ik ook tot 68.
Pensioenstelsel -> begonnen met eindloon, toen middelloon en naar het nieuwe pensioenstelsel heb ik nog niet eens gekeken.

Dus ja, het is klöte maar er gebeurt zoveel op sociaal gebied wat niet eerlijk voelt.


Klopt hoor, heb je gelijk in. En wat ik nu ga zeggen bedoel ik beslist niet banketstaaf, maar als je werkt kun je al op jonge leeftijd rekening gaan houden met prepensioen als je dat wilt. Ik moet bijv. officieel werken tot 72 jaar en mijn partner en ik zijn nu al concrete plannen aan het smeden om eerder te kunnen stoppen met werken.

De generatie die met 50K studieschuld van de opleiding afkomt heeft gewoon bar weinig kans van slagen. Ze kunnen geen huis kopen want studieschuld, kunnen geen vermogen opbouwen voor de toekomst want studieschuld. Ik vind dat veel meer verstrekkende gevolgen hebben voor hun leven dan voor iemand die langer door moet werken tot zijn AOW gerechtigde leeftijd.

Celebi
Berichten: 3741
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 12:57

Wat een bizarre rentestijging zeg! Ben zo blij dat ik toentertijd het laatste leerjaar was in het gift stelsel. Er waren ook nooit zo weinig mensen met een tussenjaar als toen. Maakte ook wel gelijk dat er heel veel mensen een studie hebben gekozen die echt niet bij ze bleek te passen.

Ik vind het echt oprecht jammer dat de overheid het leenstelsel voor die paar jaar in het leven heeft geroepen. Het geeft zoveel problemen nu. Nu hadden wij de mogelijkheid om te lenen ook al en daar kreeg je ook een flinke schuld van. Die 100 euro per maand aan stufie was namelijk ook geen vetpot en lang niet genoeg om alleen de studie van te betalen.

Wat ik ook om me heen zie is dat veel studenten gewoon maar maximaal gingen bijlenen om fijn van te leven. Dure kamer, elke week meerdere keren uitgaan, vakanties ervan betalen. Tja, daar heb ik dan toch minder medelijden mee nu als ik eerlijk ben. Lenen blijft lenen in dat opzicht.

Ik hoop vooral dat voor iedereen die nu in de knel komt het lukt om toch deels te gaan aflossen om die kosten te dekken. Daar was het hele leenstelsel toch ook voor bedoeld, dat je na je studie kon beginnen met aflossen zonder rente. Het langere tijd niet aflossen en dus buiten die 5 jaar komen leek mij ook niet heel slim. Ik hoorde het iedereen zeggen dat het veel voordeliger was. Zo gek hoe dat gepromoot is en de rondte in gegaan is.

Gitana

Berichten: 2710
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Re: Studieschuld en rente en versneld aflossen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 13:20

Ik heb even teruggezocht in de berichten die ik heb ontvangen van DUO, maar ze hebben het vanaf het begin af aan 'rentedragende' lening genoemd

VuurVleugels
Berichten: 1766
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 13:27

Gitana schreef:
Ik heb even teruggezocht in de berichten die ik heb ontvangen van DUO, maar ze hebben het vanaf het begin af aan 'rentedragende' lening genoemd


Klopt, daar hebben ze dus ook niet over gelogen. Maar ze hebben het altijd geframed als "kleine rente, veel beter behapbaar dan particulier". Daardoor hebben veel studenten (met, sorry dat ik het zeg, een nog niet volledig ontwikkelde pre-frontale cortex die helpt bij gevolgen overzien) dat terzijde geschoven. Ikzelf ook, moet ik met het schaamrood op de kaken toegeven.