Studieschuld en rente en versneld aflossen.

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Blacky94

Berichten: 3504
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 15:59

Seventeen schreef:
Ik hoop dat iemand mij kan helpen, dit is niet mijn sterkste punt.
Ik studeer momenteel nog, leen gelukkig maar weinig, maar was van plan met de rentestijging om mijn studiefinanciering helemaal stop te zetten om op die 0,46 te blijven zitten. Maar ik kwam er al achter dat dit dus niet werkte, gezien je dan alsnog vast zit aan de 2,56%.

Heeft het misschien nog zin om de lening stop te zetten, en alleen het studentenreisproduct te houden? Is er dan wel mogelijkheid om op die 0,46% te blijven?

Ik heb overigens al een aanvullende beurs gehad, en ben momenteel puur aan het lenen.

Ik had juist in een bericht van vorig jaar begrepen, dat als je je stufi per 1 januari helemaal stop zet en deze per februari of maart weer opnieuw aanvraagt, dat het oude deel onder de 0,46% zou vallen en alles per feb/maart onder het hogere percentage. Gevolg is dus alleen wel dat je iig een maand geen stufi en OV hebt. Maar ik moet even kijken of ik dat bericht nog terug kan vinden.

Edit;
Ik had even kortsluiting. De truc an sich brengt wat risico's met zich mee en zou wel werken, máár pas vanaf de rentepercentage vanaf aankomende januari. Had je dit met de 0,46% willen doen dan had je dit dus eind vorig jaar moeten doen inderdaad. Die 0,46% ben je dus idd kwijt en zou het nu evt gaan om die 2,##%. Het artikel hieronder legt uit hoe en wat. Ik heb alleen geen verstand van staatsobligaties en zag al wel weer iets voorbij komen over dalende rente voor 2024, dus of je die gok moet willen nemen door nu bijna 3% vast te zetten zou ik dan even overleggen met iemand die hier meer verstand van heeft :=

https://www.studenten.com/blog/rentetru ... en-risicos
Laatst bijgewerkt door Blacky94 op 11-10-23 16:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Suzanne F.

Berichten: 49407
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 16:05

VuurVleugels schreef:
Fitzroy schreef:
Ik geef alleen argumenten waarom niet iedereen op zijn achterste benen zou moeten staan. Sorry, als dat niet toegestaan is.


Ik lees vooral een belerende toon dat onze generatie geen recht op klagen heeft.

Maar goed, zal aan mij liggen.


Oh je hebt zeker recht van klagen. Ik vind het ook echt oprecht rot voor jullie. Maar ergens heb ik ook zoiets van: ja je hebt zelf geleend en misschien dat schuifje wel vrij makkelijk op max gezet. Ik zeg niet dat jij dit hebt gedaan maar er waren er in het vorige topic best veel die er makkelijk over dachten. Later betaal ik het makkelijk terug en de rest wordt kwijtgescholden. Of inderdaad beleggen met het geld of ervan feesten en op vakantie. Why not, kost toch niks. En ja daar vind ik wel wat van. Kan je niet chique vinden maar hand in eigen boezem kan geen kwaad. Lenen is nooit oké. En als al het moet dan echt zo minimaal mogelijk en zo snel mogelijk aflossen. En daar werd echt in mijn ogen te makkelijk over gedacht.

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 16:10

Suzanne F. schreef:
VuurVleugels schreef:


Ik lees vooral een belerende toon dat onze generatie geen recht op klagen heeft.

Maar goed, zal aan mij liggen.


Oh je hebt zeker recht van klagen. Ik vind het ook echt oprecht rot voor jullie. Maar ergens heb ik ook zoiets van: ja je hebt zelf geleend en misschien dat schuifje wel vrij makkelijk op max gezet. Ik zeg niet dat jij dit hebt gedaan maar er waren er in het vorige topic best veel die er makkelijk over dachten. Later betaal ik het makkelijk terug en de rest wordt kwijtgescholden. Of inderdaad beleggen met het geld of ervan feesten en op vakantie. Why not, kost toch niks. En ja daar vind ik wel wat van. Kan je niet chique vinden maar hand in eigen boezem kan geen kwaad. Lenen is nooit oké. En als al het moet dan echt zo minimaal mogelijk en zo snel mogelijk aflossen. En daar werd echt in mijn ogen te makkelijk over gedacht.

Als er collectief makkelijk over gedacht werd, ligt het dan aan al die individuen of aan de voorlichting cq voorstelling van zaken?

Blue_flower
Berichten: 1939
Geregistreerd: 26-01-15

Re: Studieschuld en rente en versneld aflossen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 16:13

Is er iemand die hier goed in is die met mij even mee wilt kijken/ denken? Pb graag :)

Suzanne F.

Berichten: 49407
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 16:14

Voor het grootste deel aan de voorlichting en voorstelling van zaken. Ook voor een deel aan de wat naïeve studenten die op die leeftijd de gevolgen niet konden inzien.

VuurVleugels
Berichten: 1768
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 16:15

Suzanne F. schreef:
Voor het grootste deel aan de voorlichting en voorstelling van zaken. Ook voor een deel aan de wat naïeve studenten die op die leeftijd de gevolgen niet konden inzien.



Plus ouders, docenten, financiële adviseurs...

VuurVleugels
Berichten: 1768
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 16:16

Ik probeer mezelf nergens onderuit te werken, ik ben stom geweest (al was ik ook geen party hardy, heb het uitgegeven aan kunnen wonen in de stad waar ik studeerde toen) maar het is gewoon niet waar dat alleen studenten naïef waren.

Suzanne F.

Berichten: 49407
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 16:17

VuurVleugels schreef:
Suzanne F. schreef:
Voor het grootste deel aan de voorlichting en voorstelling van zaken. Ook voor een deel aan de wat naïeve studenten die op die leeftijd de gevolgen niet konden inzien.



Plus ouders, docenten, financiële adviseurs...


Hm ik vraag me af of die allemaal pro maximaal lenen waren hoor. Mijn ouders hebben altijd gezegd dat ik nooit moet lenen. En als het perse moet, dan zo minimaal mogelijk en zo snel mogelijk terugbetalen. Zelfs de aflossingsvrije lening. En daar pluk ik nu toch echt de vruchten van.

VuurVleugels
Berichten: 1768
Geregistreerd: 07-06-19

Re: Studieschuld en rente en versneld aflossen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 16:19

Weet je, prima. Fijn dat jouw ouders verstandiger waren dan veel andere ouders. Maar nu ben ik eigenlijk wel klaar met deze zoute discussie en ga ik graag weer terug naar de andere mensen voor wie dit wél geldt en met hun bespreken wat voor implicaties dit heeft. Dank je wel.

Ja ik ben hard nu, maar damn it wat ben ik hier klaar mee.

Winged

Berichten: 33089
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 16:22

VuurVleugels schreef:
Weet je, prima. Fijn dat jouw ouders verstandiger waren dan veel andere ouders. Maar nu ben ik eigenlijk wel klaar met deze zoute discussie en ga ik graag weer terug naar de andere mensen voor wie dit wél geldt en met hun bespreken wat voor implicaties dit heeft. Dank je wel.

Ja ik ben hard nu, maar damn it wat ben ik hier klaar mee.

Snap ik. En wij kunnen hier niks aan de percentages rente doen. Maar wat heb je nu wel nodig om licht aan het einde van de tunnel te zien?

VuurVleugels
Berichten: 1768
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 16:23

Erover kunnen praten zonder dat er mensen voor wie dit helemaal niet geldt tussendoor komen met "je had het kunnen weten..."-achtige uitspraken.

Het is niet dat ik het licht niet zie. Het is dat ik chagrijnig wordt van mensen die stellen dat zij het licht véél helderder zien dan ik omdat zij er dichterbij staan.

Mellow

Berichten: 6505
Geregistreerd: 22-06-02

Re: Studieschuld en rente en versneld aflossen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 16:27

Je had het niet kunnen weten. Want het veranderd ineens.

Ik vind het wel oprecht sneu en belachelijk dat het ineens veranderd.

Pak dan de mensen aan die al jaren niks terug betalen terwijl zij dat wel kunnen. Bedoel die hebben het bewust gedaan. En die hadden al kans om terug te betalen.

Suzanne, je bent alleen maar iets er in aan het wrijven wat de meeste hier zelf ook wel weten.
Net als dat je minimaal moet lenen. Soms heb je geen keuze. En dan word je nu ook nog eens extra gestraft.

Nee het hoeft niet voor niks misschien, maar dit is ineens het andere uiterste.

Eef_Bam

Berichten: 4123
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 16:31

Ik vind het vervelend, zeker voor de pechgeneratie, die niets heeft gekregen, alleen maar kon lenen, en geen beter onderwijs kreeg, geen huis kon kopen, en nu ook nog hoge rente moet betalen.

Zelf heb ik nog stufie gehad in de bachelor, en wat ernaast kunnen werken. Heb wel de jaren in het leenstelsel maximaal geleend, deel gebruikt om van te leven toen ik niet kon werken, rest gespaard/belegd, en gebruikt om mijn eerste auto en huis te kunnen kopen. Absoluut geen spijt van, anders had ik nooit het huis kunnen kopen wat ik nu heb. Dus betaal het met liefde terug. Maar het doet wel een beetje pijn als ik zie hoeveel hoger het maandbedrag is met rente erbij :+ .

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 16:32

Suzanne F. schreef:
VuurVleugels schreef:



Plus ouders, docenten, financiële adviseurs...


Hm ik vraag me af of die allemaal pro maximaal lenen waren hoor. Mijn ouders hebben altijd gezegd dat ik nooit moet lenen. En als het perse moet, dan zo minimaal mogelijk en zo snel mogelijk terugbetalen. Zelfs de aflossingsvrije lening. En daar pluk ik nu toch echt de vruchten van.


Wat fantastisch voor je dat alles voor jou zo positief gezind was! Echt prijs jezelf gelukkig.

Kun je nu dan stoppen jongeren in te wrijven dat ze onder verkeerde voorlichting en voorwendselen te makkelijk keuzes konden maken, waarvan de gevolgen om meerdere redenen niet te overzien waren?

Eef_Bam

Berichten: 4123
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 16:33

Ik vind wel dat mensen er beter over na hadden kunnen denken, er is nooit beweerd dat de rente altijd 0 zou blijven. Ik heb ook altijd rekening gehouden met het scenario dat de rente omhoog zou kunnen gaan. Maar niemand had verwacht dat het zo snel ineens zou gaan. En de invloed die de studieschuld heeft op je hypotheek is ook van gezegd dat die er niet zou zijn.

Niqui

Berichten: 2188
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 16:36

@VuurVleugels: natuurlijk had je dat niet kunnen weten. De overheid deed zelfs aan promótie van het lenen! Het was immers maar 0 procent rente en de lening zou niet meetellen bij het afsluiten van een hypotheek. Logisch dat veel mensen en ook ouders de ernst hier niet zozeer van inzagen. Mijn man heeft vroeger in zijn studietijd geleend en die loste later iets van 10 gulden per maand af. Het restant werd hem kwijtgescholden. Er was destijds nooit sprake van een extra renteheffing voor zover ik weet. Nu is dat wel het geval én telt de lening ook nog eens mee als je een hypotheek wilt afsluiten.

De overheid had dat 5/6 jaar geleden beter moeten communiceren aan de studenten. Nu achteraf zeggen dat ze dan maar niet hadden moeten lenen is een beetje een dooddoener. Niet elke student kan thuis blijven wonen en zo geld besparen. Niet elke studie leent zich om veel bij te werken. Dus dat er geleend werd, is in veel gevallen begrijpelijk, zeker als ouders niet kunnen bijdragen aan een studie.

Spenk
Berichten: 21834
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Studieschuld en rente en versneld aflossen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 16:48

Wat voor het gemak even vergeten wordt is dat er studenten waren en zijn die geen cent van hun ouders kunnen krijgen. Dus alles zelf moesten betalen. Dan kun je zeggen moet je niet op kamers gaan maar wanneer je in een dorpje woont en er geen universiteit in de buurt is wordt dat al lastiger voor mensen hè.

Als je dan 1,5 uur enkele reistijd hebt en je colleges lange dagen zijn en je savonds tegen 7/8 uur misschien eens thuis bent en dan dus alle zelfstudie moet doen plus weekend blijft er weinig ruimte over om te werken. Sowieso ligt dat heel erg aan je studielast. Sommige studies vergen ongelooflijk veel zelfstudietijd.

Ik had het geluk ik dichter bij huis studeren kon aan hbo.

Maar voor mijn zusje was bovenstaande scenario wel realiteit. Dan kunnen mensen zeggen mijn ouders hebben me geleerd niet te lenen. Maar hoe wil je alles betalen dan?

Gitana

Berichten: 2714
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 16:49

Of het nou slim was of niet, veel mensen hadden geen keuze want er was geen basisbeurs.
Op kamers omdat je niet meer thuis kan wonen, 600 euro, eten en drinken 300 euro als je het heeeeel netjes doet en vooral nooit op stap gaat of een koffie ergens haalt, collegegeld 225, boeken en studiespullen 20 pm.
Dan zit je al op 1145 euro pm.
Zaterdags erbij werken levert je misschien 350 pm op als je dat lukt. Netto moet je dan dus ongeveer 800 pm lenen.

Enzo_Ollie

Berichten: 809
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 16:52

Ik hoor bij de mensen die de 1e waren die de nieuwe regeling kregen, en ik heb mijn (particuliere) school er op uitgezocht. Ja dat is misschien stom, maar ik was 15/16.
Wij kregen op de middelbare school uitleg van iemand van duo (denk ik) erover en zijn als toen 15-jarigen nog naar die man toegelopen "meneer, onze economieleraar heeft ons net verteld dat een lening altijd meetelt voor de hypotheek, hoe kan het dat deze niet meetelt?"
Nee dat zou nooit gebeuren, 10 jaar verder en nu zijn we hier -O-

Ik heb maximaal geleend, waarom? Om mijn studiegeld te kunnen betalen (ouders betaalden niks) en met de auto heen en weer te kunnen rijden omdat dat goedkoper was dan op kamers en ik met het OV er ongeveer 2.5 uur enkele reis erover deed (en dan moest ik het 1e lesuur missen, waardoor ik te veel uren mistte en geen tentamens mocht maken). Ik word altijd kribbig van mensen die roepen "ja dan had je niet maximaal moeten lenen". Nee dat klopt, maar wat verwacht je dan van een 15 jarige in 4 havo? Juist door deze lening die altijd laag zou blijven, kon ik die opleiding doen. Anders had ik wel gewoon een reguliere opleiding gekozen en nu geen, of in ieder geval 35.000 minder.

Het werk verhaal: ik werkte elke zaterdag van 9 tot 17.00. Ik ging naar school van 9 tot 4 elke dag en zat dan tot 22.00 huiswerk te maken en met projecten bezig in groepjes. Nog extra werken had in theorie natuurlijk gekund, maar dat was denk ik mentaal niet heel gezond geweest.

En ik snap dat die opmerkingen over maximaal lenen gaan als je "normaal" schoolgeld hebt en niet werkte, maar ik vind dat soort opmerkingen super flauw naar kinderen (want dat waren we) die op hun 15/16e financiële beslissingen moesten maken. Bij mijn eerste baan moesten we mensen van 40 door een hele financiële molen halen om te kijken of ze zelfs maar de helft van deze bedragen mochten lenen/leasen.
En ik kon het toen ik 16/17 was met 1 druk op de knop opvragen.

En ik heb nu ook een baan waarvoor ik die particuliere opleiding niet nodig had :+

Voorlopig los ik het niet in 1x af, dat geld heb ik uberhaupt niet, maar dat zie ik wel als ik een hypotheek nodig heb denk ik...

xPabloBokt

Berichten: 9482
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 16:56

Spenk schreef:
Wat voor het gemak even vergeten wordt is dat er studenten waren en zijn die geen cent van hun ouders kunnen krijgen. Dus alles zelf moesten betalen. Dan kun je zeggen moet je niet op kamers gaan maar wanneer je in een dorpje woont en er geen universiteit in de buurt is wordt dat al lastiger voor mensen hè.

Als je dan 1,5 uur enkele reistijd hebt en je colleges lange dagen zijn en je savonds tegen 7/8 uur misschien eens thuis bent en dan dus alle zelfstudie moet doen plus weekend blijft er weinig ruimte over om te werken. Sowieso ligt dat heel erg aan je studielast. Sommige studies vergen ongelooflijk veel zelfstudietijd.

Ik had het geluk ik dichter bij huis studeren kon aan hbo.

Maar voor mijn zusje was bovenstaande scenario wel realiteit. Dan kunnen mensen zeggen mijn ouders hebben me geleerd niet te lenen. Maar hoe wil je alles betalen dan?


Dit dus. Mijn moeder zat in de bijstand, is inmiddels bijna twee jaar terug overleden (zit nu in mijn afstudeerjaar en heb mede door haar overlijden een jaar vertraging opgelopen) en mijn vader is al tien jaar buiten beeld en draagt financieel al minstens net zo lang niets bij aan mijn leven. Door een enorm slechte relatie met mijn moeder was het voor mij niet meer leefbaar om thuis te wonen.

Ik. Had. Geen. Keus.

Shiloh

Berichten: 19795
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-23 18:44

linoleum schreef:
Uitrekenen hoeveel euro je per jaar aan rente moet betalen (studieschuld x 0,0256). Dat bedrag door 12 delen. Afhankelijk van je studieschuld kan het wel heel hard gaan.


Grofweg klopt dit wel, maar niet precies. Als je je schuld helemaal niet zou aflossen, zou dat neerkomen op 2,56% van het schuldbedrag op 1 januari.

Echter als je aflost, en je lost in januari 100 euro af, is het niet eerlijk als je daar vervolgens nog voor de rest van het jaar rente over betaald. Dus wordt het berekend per maand en dan met een samengestelde rente. (Rente op rente).

Met een rente van 2,56% komt dat neer op een samengestelde rente van 0,2109% rente per maand.

Hoe bereken je het dan?

Stel je hebt op 1 januari 10.000 schuld en je lost elke maand 100 euro af.

Maand 1: 10.000 schuld * 0,2109% rente = 21,09 euro aan rente.
Maand 2: 10.000 - 100 + 21,09 = 9921,09 schuld. Daarover betaal je in maand 2 dan 20,92 rente over, maar je lost ook weer af, etc.

Uiteindelijk ziet het gehele jaar er als volgt uit.

Maand / schuld aan begin van die maand / rente voor die maand / aflossing / cumulatieve rente over alle maanden
Afbeelding

Uiteindelijk betaal je over dat jaar 240 euro rente en niet 256. bij kleine bedragen en een lage aflossing maakt dat niet zo gek veel verschil, maar als je sneller aflost, of grotere bedragen kan dit snel echt voor een groot verschil zorgen.

Shiloh

Berichten: 19795
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-23 18:48

VuurVleugels schreef:
Dat ga je nóóit af kunnen betalen als daar nog eens 15-30.000 euro rente bij komt.

Hoe zien ze dit voor zich zonder een hele generatie failliet te laten gaan?


Dat is dan ook weer niet helemaal waar. Mensen doen het al tientallen jaren met vele grotere bedragen en hogere rente percentages, alleen heet de schuld dan een hypotheek en niet een studieschuld. Nu snap ik dat het momenteel dramatisch is met huizen prijzen en wat je überhaupt lenen kunt. Maar dat het nooit gaat lukken is dan weer een beetje het andere uiterste.

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 18:52

Shiloh schreef:
VuurVleugels schreef:
Dat ga je nóóit af kunnen betalen als daar nog eens 15-30.000 euro rente bij komt.

Hoe zien ze dit voor zich zonder een hele generatie failliet te laten gaan?


Dat is dan ook weer niet helemaal waar. Mensen doen het al tientallen jaren met vele grotere bedragen en hogere rente percentages, alleen heet de schuld dan een hypotheek en niet een studieschuld. Nu snap ik dat het momenteel dramatisch is met huizen prijzen en wat je überhaupt lenen kunt. Maar dat het nooit gaat lukken is dan weer een beetje het andere uiterste.

Dus het wordt kiezen tussen huren/hypotheek of studieschuld aflossen? :+

Shiloh

Berichten: 19795
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-23 19:03

996981 schreef:
Shiloh schreef:

Dat is dan ook weer niet helemaal waar. Mensen doen het al tientallen jaren met vele grotere bedragen en hogere rente percentages, alleen heet de schuld dan een hypotheek en niet een studieschuld. Nu snap ik dat het momenteel dramatisch is met huizen prijzen en wat je überhaupt lenen kunt. Maar dat het nooit gaat lukken is dan weer een beetje het andere uiterste.

Dus het wordt kiezen tussen huren/hypotheek of studieschuld aflossen? :+


Het ligt natuurlijk aan hoeveel je geleend hebt. Maar 30.000 schuld die 55 wordt hoeft echt niet te betekenen dat je helemaal niks kan en nooit een huis zult kunnen kopen. Als alleenstaande is het zeker nu extreem lastig. Maar het nooit kunnen afbetalen is gewoon ook niet zo.

In feite is het min of meer hetzelfde als een hypotheek van 200k + een schuld van 30k, als wanneer je een hypotheek van 230k hebt. Die hypotheek is namelijk ook niet gratis. Daar betaal je bij een aflossing van 30jaar uiteindelijk ook vaak al ruim 1,5 tot 2 keer zoveel als je oorspronkelijke lening.

Ik bedoel vooral te zeggen, ik snap dat het nu heel erg schrikken is, en ik vind het voor de mensen in het leenstelsel ook echt oneerlijk en poedersuiker, maar met een schuld van 30k is het ook echt niet hopeloos.

linoleum

Berichten: 6495
Geregistreerd: 01-03-12

Re: Studieschuld en rente en versneld aflossen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 19:10

Shiloh, goede toevoeging! Het financiële voordeel van de aflossingen had ik nog niet meegenomen. Dan dus eigenlijk nog een spreadsheet waarin je de aflossingen voordeel kan vergelijken met de voordelen van spaarrente :+

Al heb ik al besloten om sowieso toch maandelijks af te gaan lossen en daarnaast extra te sparen. Dan kan ik ook niet die maandelijkse aflossing ergens anders aan uitgeven ipv sparen. Ik ken mezelf langer dan vandaag, ik zit niet voor niets in deze situatie _O-