Studieschuld en rente en versneld aflossen.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zebrastreep

Berichten: 9760
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 00:30

Ik zal er morgen even een screenshot van maken hoe het er precies stond

Shiloh

Berichten: 19784
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Studieschuld en rente en versneld aflossen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-23 01:58

Die 60 maanden stopzetten, betekend ook daadwerkelijk stopzetten. Dus als jij 35 jaar moet aflossen en je zet 2 jaar stil, dan moet je na die 2 jaar alsnog 35 jaar aflossen. In die 2 jaar bouw je wel rente op.

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 02:49

jojoleinee schreef:
Bijzonder, ik betaal nu een jaar of twee jaar €6 per maand, wat echt al bizar weinig is. Nu is het bedrag voor volgend jaar vastgesteld op €0,00.
Ik denk wel dat ik af blijf lossen, want komend jaar ga ik trouwen en met de inkomsten van mijn man ( :):) ) erbij zal het flink meer worden denk ik. Die nemen ze nu nog niet mee voor zover ik weet, terwijl we al wel fiscaal partner zijn.


Heeft 6 euro per maand eigenlijk überhaupt zin? 72 euro per jaar, is de rente niet hoger dan dat? :?

linoleum

Berichten: 6463
Geregistreerd: 01-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 07:38

Shiloh schreef:
Die 60 maanden stopzetten, betekend ook daadwerkelijk stopzetten. Dus als jij 35 jaar moet aflossen en je zet 2 jaar stil, dan moet je na die 2 jaar alsnog 35 jaar aflossen. In die 2 jaar bouw je wel rente op.

Dit inderdaad. Ik heb er best wel al eens gebruik van gemaakt, maar met 0% rente heeft het enkel invloed op wanneer je de laatste betaling moet doen. Nu de rente omhoog gaat, kan je het beter voorkomen, want het betekent dat je ook extra moet gaan betalen door de rente opbouw.

_Christina

Berichten: 1490
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 20:42

Welke partijen waren acceptabel om op te stemmen voor de studieschuldkwestie? Ik word mogelijk gemachtigd en als diegene een acceptabele stemwens heeft, dan wil ik dat wel uitvoeren. Maar ik heb zelf geen stemrecht voor deze verkiezingen, dus ik ben daar echt totaal niet mee bezig/van op de hoogte.

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Studieschuld en rente en versneld aflossen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 21:12

Je kunt alleen bij volmacht stemmen tegelijkertijd met je eigen stem.
Als je zelf niet stemgerechtigd bent, kun je volgens mij ook niet bij volmacht stemmen, aangezien je dat dus alleen kunt tegelijkertijd met je eigen stem.

_Christina

Berichten: 1490
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Re: Studieschuld en rente en versneld aflossen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 21:17

Oh -O-

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Studieschuld en rente en versneld aflossen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 21:26


_Christina

Berichten: 1490
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Re: Studieschuld en rente en versneld aflossen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 21:28

Spijtig

Fearn

Berichten: 4765
Geregistreerd: 06-02-13

Re: Studieschuld en rente en versneld aflossen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 13:19

Ik heb mij niet supergoed ingelezen erover, maar weet iemand of GL/PVDA een goede keuze zou zijn voor compensatie/vermindering studieschuld? Of verlagen rente?

Ze hebben dat niet heel specifiek in hun programma staan maar ik zit erover te denken om strategisch te stemmen. Ik ben bang dat andere kleinere partijen minder te zeggen hebben, vooral als PVV/VVD heel groot worden.

LoveBodin

Berichten: 4355
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 13:30

Fearn schreef:
Ik heb mij niet supergoed ingelezen erover, maar weet iemand of GL/PVDA een goede keuze zou zijn voor compensatie/vermindering studieschuld? Of verlagen rente?

Ze hebben dat niet heel specifiek in hun programma staan maar ik zit erover te denken om strategisch te stemmen. Ik ben bang dat andere kleinere partijen minder te zeggen hebben, vooral als PVV/VVD heel groot worden.


Hier staat daar wat over: https://hvana.nl/lees/55476/wat-zeggen- ... n-studeren

In het kort: ze willen goede compensatie (10k) en bevriezing van rente onder de 1% geloof ik. Niet op 0 maar ook niet hoger.

Fearn

Berichten: 4765
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 14:20

LoveBodin schreef:
Fearn schreef:
Ik heb mij niet supergoed ingelezen erover, maar weet iemand of GL/PVDA een goede keuze zou zijn voor compensatie/vermindering studieschuld? Of verlagen rente?

Ze hebben dat niet heel specifiek in hun programma staan maar ik zit erover te denken om strategisch te stemmen. Ik ben bang dat andere kleinere partijen minder te zeggen hebben, vooral als PVV/VVD heel groot worden.


Hier staat daar wat over: https://hvana.nl/lees/55476/wat-zeggen- ... n-studeren

In het kort: ze willen goede compensatie (10k) en bevriezing van rente onder de 1% geloof ik. Niet op 0 maar ook niet hoger.


Oh dit is een erg handig artikel, dankjewel :D

Felien_Kyra

Berichten: 2088
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 20:34

Nog meer mensen die vanavond webinar kijken van duo over terugbetalen studieschuld?

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Re: Studieschuld en rente en versneld aflossen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 21:27

was het interessant?

Felien_Kyra

Berichten: 2088
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Studieschuld en rente en versneld aflossen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 21:34

Ik vond zelf van niet. Wat ik hoorde was niet nieuw.

Enige wat nieuw was is dat er wat verandert per januari mbt hypotheek voor een woning. Kan me voorstellen dat dat interessant is als je nog geen koopwoning hebt maar dit wel wil. Hoe dat precies zit hebben ze niet helemaal verteld. Mogelijk is dat in het topic ook al voorbij gekomen hoor, maar anders moeite waard om misschien nog even naar te googelen.

deksel

Berichten: 3783
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 11:48

Ik heb net een bedrag op m’n rekening gestort gekregen vanuit DUO met “tegemoetkoming wegvallen beurs”.

Ik vind het raar dat dat nu al gebeurd is omdat mij verteld is dat dit pas op z’n vroegst 2025 toegekend zou worden én het zou van je schuld afgehaald worden en nu staat het op m’n bankrekening… (Wel handig zo voor kerst)

Iemand anders die dit ook heeft?

xPabloBokt

Berichten: 9404
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 12:14

deksel schreef:
Ik heb net een bedrag op m’n rekening gestort gekregen vanuit DUO met “tegemoetkoming wegvallen beurs”.

Ik vind het raar dat dat nu al gebeurd is omdat mij verteld is dat dit pas op z’n vroegst 2025 toegekend zou worden én het zou van je schuld afgehaald worden en nu staat het op m’n bankrekening… (Wel handig zo voor kerst)

Iemand anders die dit ook heeft?


Heb even gecheckt en hier niks gehad..

Myou
Berichten: 921
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 12:23

deksel schreef:
Ik heb net een bedrag op m’n rekening gestort gekregen vanuit DUO met “tegemoetkoming wegvallen beurs”.

Ik vind het raar dat dat nu al gebeurd is omdat mij verteld is dat dit pas op z’n vroegst 2025 toegekend zou worden én het zou van je schuld afgehaald worden en nu staat het op m’n bankrekening… (Wel handig zo voor kerst)

Iemand anders die dit ook heeft?


Dat is iets anders, namelijk een coronamaatregel omdat je beurs eindigde tijdens corona.
https://duo.nl/particulier/corona/tegem ... -beurs.jsp

deksel

Berichten: 3783
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 12:38

Myou schreef:
deksel schreef:
Ik heb net een bedrag op m’n rekening gestort gekregen vanuit DUO met “tegemoetkoming wegvallen beurs”.

Ik vind het raar dat dat nu al gebeurd is omdat mij verteld is dat dit pas op z’n vroegst 2025 toegekend zou worden én het zou van je schuld afgehaald worden en nu staat het op m’n bankrekening… (Wel handig zo voor kerst)

Iemand anders die dit ook heeft?


Dat is iets anders, namelijk een coronamaatregel omdat je beurs eindigde tijdens corona.
https://duo.nl/particulier/corona/tegem ... -beurs.jsp

Hmm, hier staat ook dat dit voor studenten met studievertraging is. Alleen ik heb helemaal geen vertraging en heb mijn diploma afgelopen juni behaald.
Er staat ook dat je het automatisch toegekend krijgt dus vraag me af waar het fout gaat.

Thanks!

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Re: Studieschuld en rente en versneld aflossen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 15:01

Ik lees dat "wanneer je beurs eindigde in die periode en daarom uitsluitend nog kon lenen" dan krijg je die tegemoetkoming.
Dus als je in die periode je diploma hebt behaald en altijd al moest lenen krijg je geen tegemoetkoming?
Voelt wat scheef

Blacky94

Berichten: 3480
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 16:23

Gitana schreef:
Ik lees dat "wanneer je beurs eindigde in die periode en daarom uitsluitend nog kon lenen" dan krijg je die tegemoetkoming.
Dus als je in die periode je diploma hebt behaald en altijd al moest lenen krijg je geen tegemoetkoming?
Voelt wat scheef

Nee, als het goed is gaat het om je aanvullende beurs (HBO/uni), als je ouders onder een bepaald bedrag per jaar verdient hebben. Ik ben pechgeneratie en heb alleen maar kunnen lenen maar heb wel nog aanvullende beurs gehad ivm dat mn ouders niet veel verdienen. Mede vanwege corona vertraging opgelopen dus ik heb toen die tegemoetkoming ook gekregen.

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 20:26

oh oke. ik lees dat het gaat om beurs en aanvullende beurs. en het gaat om mbo3 tm uni, maar maakt niet uit

xPabloBokt

Berichten: 9404
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Re: Studieschuld en rente en versneld aflossen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 20:42

Ik heb ook vertraging opgelopen maar ik heb om medische redenen toch mijn termijn voor basis- en aanvullende beurs kunnen verlengen. Ik verwacht dan ook niet dat ik in aanmerking kom voor deze tegemoetkoming.

Blacky94

Berichten: 3480
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 21:56

Gitana schreef:
oh oke. ik lees dat het gaat om beurs en aanvullende beurs. en het gaat om mbo3 tm uni, maar maakt niet uit

Jaa alleen het gaat bij de MBO om de basisbeurs, aanvullende beurs of combinatie daarvan. Voor HBO/uni gaat het alleen om de aanvullende beurs :) MBOers hebben ook altijd de basisbeurs gehouden nl.

deksel

Berichten: 3783
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 12:44

Ik heb net even met DUO gebeld omdat ik het niet helemaal snapte. Ik was bang dat ik het moest terugbetalen omdat het niet klopte, maar ik heb er recht op!

Ik heb er recht op omdat mijn laatste aanvullende beurs in augustus 2023 uitgekeerd is. Als je laatste keer aanvullende beurs tussen juni 2020 en augustus 2023 was, heb je recht op een bepaald bedrag afhankelijk van mbo/hbo/wo.

Het is nogal verwarrend dat er ''studievertraging'' staat in het bericht dat ik van DUO kreeg en op https://duo.nl/particulier/corona/tegemoetkoming-voor-wegvallen-beurs.jsp.