Bestel applicaties ervaring (zakelijk)

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Bestel applicaties ervaring (zakelijk)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-23 11:13

Hey iedereen,

ik verzorg de website van een restaurant. Hierop kan men onder andere cateringen bestellen via woocommerce.
Echter wordt er de laatste tijd heel veel zakelijk besteld. Er worden hier om dingen gevraagd die niet geschikt zijn voor particulieren (die wij niet aan particulieren aan willen bieden of überhaupt zichtbaar maken). Onze ervaring is inmiddels ook dat het ons niet lukt om onze zakelijke klanten via de website te laten bestellen. Op dit moment is er een verborgen pagina met wachtwoord waar alle specificaties staan m.b.t. gerechten die men dan via mail kan bestellen waarna wij het verzorgen en de rekening handmatig opstellen, maar ook dit is natuurlijk niet ideaal.

De volgende stap is om Woocommerce ook op deze pagina toe te passen, maar ik heb er een beetje een hard hoofd in door onze eerdere ervaring met onze reguliere catering dat ze dan ineens wel via de website gaan bestellen.

Nu ben ik mij aan het orienteren op apps specifiek voor deze zakelijke klanten. Ik ben zelf al bekend met InOne en Reflex e-bestel als klant zijnde. Maar deze bedrijven willen gelijk op bezoek komen voordat je uberhaupt hoort hoeveel het gebruik van zo'n app mag kosten. We zijn ook gewoon een brasserie, dus geen volledig cateringbedrijf. Het is voor ons niet interessant om honderden euro's per jaar te besteden aan een app waar een keer of 20 per maand gebruik van gemaakt gaat worden.

Ik ben benieuwd wat jullie ervaring is met een dergelijke casus, wat jullie zouden doen, welke apps jullie eventueel zelf gebruiken en hoeveel deze kosten per maand of jaar.

Thanks!

rien10

Re: Bestel applicaties ervaring (zakelijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 12:30

Als het echt maar 20 keer per jaar is, dan loont het handmatig inkloppen nog steeds denk ik.
20 x 20 minuten werk is 6,7 zeg 7 uur op jaarbasis. Dat is peanuts in vergelijking met een toepassing die honderden euro's per maand kost.
Bij een klant van mij kan ik ook verder door automatiseren. Dat kost geld. Als ik het met de hand doe ( en daar komt snel genoeg routine in) ben ik goedkoper uit voor mijn klant. Dus blijft het handmatig. Omdat automatiseren kan, wil het niet zeggen dat je het ook altijd moet doen.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 12:37

Ik ken de app niet en heb ook geen verstand van alternatieve bestelsystemen, maar zou het niet mogelijk zijn om een schifting te maken tussen zakelijk en particulier d.m.v. een zakelijk account, of bijv. door alleen het KvK-nr./BTW-nr. in te geven zodat je daar een onderscheid in kunt maken?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 12:38

Oscar schreef:
Ik ken de app niet en heb ook geen verstand van alternatieve bestelsystemen, maar zou het niet mogelijk zijn om een schifting te maken tussen zakelijk en particulier d.m.v. een zakelijk account, of bijv. door alleen het KvK-nr./BTW-nr. in te geven zodat je daar een onderscheid in kunt maken?

Ja, zat ik ook al aan te denken. Maar dan heb je nog niet het verschil in assortiment getackeld. Of kan dat wel. If BTW nr Than go to ?

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-23 13:40

Hmm thanks, Rien: Het is zo'n 20 keer per maand, voorheen was het inderdaad meer iets van 20 keer per jaar ofzo, daar hebben we nooit wat mee gedaan natuurlijk.

We zijn particulier gaan automatiseren, hoofdzakelijk om fouten te voorkomen. Met woocommerce is dit best haalbaar. Men kan gewoon bestellen wat ze willen en veel van deze cateringen zijn ook relevant voor bedrijven. Het punt is dat wij niet bijvoorbeeld lasagna willen aanbieden waarbij men dan gelijk voor minstens 6 personen moet bestellen en anders een nee krijgt. Zakelijke bestellingen zijn over het algemeen bulk, vragen vaker om bijvoorbeeld buffetten en maaltijden (waar de gemiddelde gast van ons voor naar de zaak komt om het te nuttigen) en voor die bulk willen ze dan vaak ook nog een vegetarisch alternatief, terwijl een particulier dan gewoon een ander item zou bestellen.

Maw, particulieren kunnen zo bestellen en hoeven ook niet in te loggen. Op het moment krijgt de zakelijke klant een adres + een standaard wachtwoord om de alternatieven voor hun te kijken die ze dan via e-mail kunnen bestellen (want woocommerce gebruiken ze toch niet). Dat wachtwoord zit er alleen om te voorkomen dat nieuwe klanten via google een kort overzicht krijgen die voor zakelijke klanten bedoelt zijn.

Maar je hebt wel een punt Oscar, het kan inderdaad gelijk bij de start makkelijker gesplitst worden. Wellicht met een extra popup 'particulier - zakelijk' voor het geval ze via google toch op een potentieel verkeerde pagina terecht komen. Het is dan alleen hopen dat onze vaste gasten de eigenaar niet gaan overhalen om toch dat zakelijke voor ze te koken. Dat is de hoofdreden waarom alles geautomatiseerd is: Om te voorkomen dat men de regels gaat omzijlen.

Maargoed, genoeg stof om over na te denken, ik ga zeker even kijken naar het KvK/btw gebeuren als zijnde het wachtwoord voor de zakelijke variant. En het verder dus wel openbaar te zetten op de website, maar niet zo makkelijk toegankelijk.

Bedankt voor het meedenken!