Leerdoelen Verzorgende IG

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Colaaa

Leerdoelen Verzorgende IG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-23 20:40

:wave:

Sinds afgelopen april ben ik na ruim 7,5 jaar supermarkt medewerker te zijn geweest, compleet het roer omgegooid en begonnen met de opleiding Verzorgende IG.
Ik ging er compleet blanco in (0.0 ervaring in de zorg).
Nu na een halfjaar doe ik al zelfstandig diensten en avonddiensten uiteraard met een verpleegkundige op de afdeling maar op het moment ben ik niet overgepland,(dit gaat straks weer gebeuren zodat ik mij weer op de opleiding kan focussen) zelf had ik niet verwacht van mezelf dat het mij zo makkelijk af zou gaan. En heb ik er oprecht veel plezier in!

Maar nu komt het, ik vind het enorm lastig om mij als leerling op te stellen, en ook dat ik leervragen/doelen moet ontwikkelen.
Ik ben al wel met 3 doelen bezig geweest (ADL, steunkousen aandoen, en ergonomisch werken)
Nu het schooljaar ook weer begint is het ook weer de bedoeling dat ik weer met nieuwe leerdoelen kom, denk ik te moeilijk ? Of ben ik inspiratieloos ? :') Zelf zat ik te denken aan
- Douchen man/vrouw
- Rapporteren
- Vitale functies meten
- Glijzeil gebruik.

Zijn er meer mensen die ook de VIG opleiding hebben gevolgd of momenteel volgen ?
Wellicht kunnen we elkaar misschien hierin helpen?

Kairos

Re: Leerdoelen Verzorgende IG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 20:52

Wat staat er in de handleiding? Welk niveau moet je beheersen aan het einde van het jaar?

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 20:57

Ik ben ook vig (geweest) maar werk nu helemaal niet meer in de zorg sinds een half jaar.
Bij mij in de opleiding moesten het persoonlijkere leerdoelen zijn, dus meer dingen waar jij persoonlijk nog in moet groeien. Zoals voor jezelf opkomen, tijd beter inplannen, arbotechnisch verantwoorder werken etc.
Is dat niet van toepassing bij jouw opleiding?

Lekker dat je zelfstandig diensten mag doen, pas er op dat je ook echt tijd hebt om te leren. Jezelf kapot werken kan je altijd nog, vooral in de zorg ...

Colaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-23 21:10

Kairos schreef:
Wat staat er in de handleiding? Welk niveau moet je beheersen aan het einde van het jaar?

Niveau 3,
Tis qua lesstof wel anders dan normaal, dit is een opleiding wat vooral gericht is op praktijkleren, wat ik begrepen heb is 2 keer naar school, en dan 3 keer een leren op locatie dag. En dat om en om zegmaar.

Colaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-23 21:12

Summerdreams schreef:
Ik ben ook vig (geweest) maar werk nu helemaal niet meer in de zorg sinds een half jaar.
Bij mij in de opleiding moesten het persoonlijkere leerdoelen zijn, dus meer dingen waar jij persoonlijk nog in moet groeien. Zoals voor jezelf opkomen, tijd beter inplannen, arbotechnisch verantwoorder werken etc.
Is dat niet van toepassing bij jouw opleiding?

Lekker dat je zelfstandig diensten mag doen, pas er op dat je ook echt tijd hebt om te leren. Jezelf kapot werken kan je altijd nog, vooral in de zorg ...

Ook inderdaad, grenzen aangeven bijvoorbeeld.
Tijd beter inplannen is wel een goeie die je benoemd, vooral de avonddiensten is vaak het laatste uur spitsuur aangezien iedereen dan het liefst geholpen wil worden.
Das een goeie! Die ga ik meenemen!

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 21:18

Het behouden van overzicht is ook altijd een goede, of het reflecteren op je handelingen. Kijk ook of je doelen kan opstellen die je later in je opleiding kan gebruiken zoals het kennen van medicatie met contra indicaties en bijwerking en alles.

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 21:25

Of feedback vragen aan je collegas, of zij iets zien waar je in zou kunnen groeien

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 21:36

Hier ook een leerling verzorgende IG laatste jaars.
Zit nu in het laatste half jaar voor mij diploma

Wat verwacht school van je en in welk leerjaar zit je misschien kan ik je dan een beetje op weg helpen

Colaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-23 12:55

nardxash schreef:

Wat verwacht school van je en in welk leerjaar zit je misschien kan ik je dan een beetje op weg helpen

School verwacht dat we heel veel zelf doen, in zorgpad en digibib moeten we veel doen, en daarnaast in de praktijk vooral veel leren.
Ik ben 1ste jaars.

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 13:12

Colaaa schreef:
nardxash schreef:

School verwacht dat we heel veel zelf doen, in zorgpad en digibib moeten we veel doen, en daarnaast in de praktijk vooral veel leren.
Ik ben 1ste jaars.

welke opdrachten heb je van digibieb mag eventueel ook in een pb.

mijn school verwachten hetzelfde wat toen in mijn oude klas voor heel veel ellende zorgde.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 13:28

Ik ben verzorgende, verzorgende-IG en verpleegkundige en nu met hbo bezig.

Begin bij wat jij nodig hebt om je werk goed te kunnen uitoefenen, dus het je eigen maken van alles wat nodig is om iemand met een beperking te kunnen helpen met de dagelijkse zorg.
Het eerste jaar begint met:

Hoe was ik iemand en waar let ik op?
Heeft iemand een beperking? wat is de dan de volgorde van aan-uitkleden (bijv bij halfzijdige verlamming)
Welke hulpmiddelen zijn er? en hoe maak je je die eigen?
Tillift: vaak cursus binnen de organisatie (passieve en sta-lift)
Ergonomie:Hoe let je hier op? hoe pas je het toe? je eigen houding en hulpmiddelen zoals de D.Donner, glijzeil, aantrekkous, liften, katheters etc

Hoe ontwikkel ik een beroepshouding?
Collega's: overleggen, feedback geven en ontvangen
Zelf: beleefd, op tijd aanwezig, respect voor de ander, empathie

Daarna volgen>

Oberveren en rapporteren (hoe rapporteer ik? let op dat verwanten tegenwoordige via bijv CAREN meelezen, en als je soms ziet hoe onprofessioneel er over clienten of patienten wordt geschreven)

Waar let ik op tijdens de zorg:
Smetten, wondjes, pijn

Medicatie: medicatie uitschrijven en leren wat bijwerkingen zijn en welke medicatie niet goed samen gaat, waarom gebruikt iemand dit? moet dit besproken worden met de arts ter evaluatie ( is een mooie voor een ontwikkelplan, vaak gebruiken mensen eindeloos medicatie omdat er te weinig evaluatie is. zo niet nodig)

Vitale functies:
Bloeddruk meten, saturatie, temp

Colaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-23 16:43

ravellie schreef:
Ik ben verzorgende, verzorgende-IG en verpleegkundige en nu met hbo bezig.

Begin bij wat jij nodig hebt om je werk goed te kunnen uitoefenen, dus het je eigen maken van alles wat nodig is om iemand met een beperking te kunnen helpen met de dagelijkse zorg.
Het eerste jaar begint met:

Hoe was ik iemand en waar let ik op?
Heeft iemand een beperking? wat is de dan de volgorde van aan-uitkleden (bijv bij halfzijdige verlamming)
Welke hulpmiddelen zijn er? en hoe maak je je die eigen?
Tillift: vaak cursus binnen de organisatie (passieve en sta-lift)
Ergonomie:Hoe let je hier op? hoe pas je het toe? je eigen houding en hulpmiddelen zoals de D.Donner, glijzeil, aantrekkous, liften, katheters etc

Hoe ontwikkel ik een beroepshouding?
Collega's: overleggen, feedback geven en ontvangen
Zelf: beleefd, op tijd aanwezig, respect voor de ander, empathie

Daarna volgen>

Oberveren en rapporteren (hoe rapporteer ik? let op dat verwanten tegenwoordige via bijv CAREN meelezen, en als je soms ziet hoe onprofessioneel er over clienten of patienten wordt geschreven)

Waar let ik op tijdens de zorg:
Smetten, wondjes, pijn

Medicatie: medicatie uitschrijven en leren wat bijwerkingen zijn en welke medicatie niet goed samen gaat, waarom gebruikt iemand dit? moet dit besproken worden met de arts ter evaluatie ( is een mooie voor een ontwikkelplan, vaak gebruiken mensen eindeloos medicatie omdat er te weinig evaluatie is. zo niet nodig)

Vitale functies:
Bloeddruk meten, saturatie, temp

Oh wauw hier ga ik zeker wat aan hebben !
thnxx !! ;)

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 18:07

Ik had zelf meestal wat algemenere leerdoelen, denk aan:
- communiceren (met collega’s of patiënten)
- professionele werkhouding
- voorlichting geven
- grenzen bewaken
- efficiënt werken
- samenwerken

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 18:13

Je kunt ook eens googelen op de CANMEDS rollen voor zorgverleners, daar horen per rol een heleboel competenties bij. Die kunnen deels ook voor een VIG leerdoelen zijn.