Geen enkele diploma’s als 16, bijna 17 jarige

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Romy_Stn

Berichten: 47
Geregistreerd: 09-07-22
Woonplaats: Groningen

Geen enkele diploma’s als 16, bijna 17 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-23 23:11

Hallo,

Helaas is mijn middelbare school periode zwaar naar de klote gegaan. Ik heb nooit problemen gehad op de basisschool en t eerste jaar op de middelbare ook niet…tot Corona kwam. Ik ben in deze tijd vrij depressief geworden, zo erg dat ik het leven niet zag zitten als 13 jarige. Ik heb ook een angst stoornis opgelopen in deze tijd waardoor school eng werd en ik heel mijn 2de jaar niet heb gedaan, ik heb het volledig verzuimd.

Hierna moest ik naar een tussenvoorziening om terug in het school ritme te komen. Dit heb ik netjes afgemaakt tot ik weer naar me oude school toe moest omdat ik weer goed in t ritme had. Ik moest nu de 2de opnieuw gaan doen, Naja niet echt opnieuw aangezien ik hem nooit echt heb gedaan maar oke. In het begin ging het goed maar na 3 maand begon ik weer terug te vallen in mijn oude ritme en heb weer alles verzuimd.

Vlak voor de zomervakantie ging mijn school samen met mij en onze familie cage manager zitten. In dit gesprek hebben ze 3 keuzes naar me hoofd gegooid: entree opleiding doen op een school waar ik mij totaal niet thuis ging voelen, een zorgboerderij en een uithuisplaatsing naar een gesloten groep. Het laatste had onze cage manager bedacht. In deze periode was ik nog steeds depressief en had ik nog steeds geen zin in het leven. Ik heb in dit gesprek ook gezegd dat ik liever mezelf afmaak dan dat ik überhaupt 1 van die dingen ging doen…er werd gewoon doodleuk gezegd dat ik zat te bluffen.

Ik ben hierna met tranen in mijn ogen weggelopen van dit gesprek en uiteindelijk hebben mijn ouders de entree opleiding voor mij gekozen als keus. Ik werd ook verplicht om in therapie te gaan, ik wou het totaal niet maar de cage manager ging dreigen met uithuisplaatsing waardoor ik geen andere weg zag.

Ik heb de entree opleiding geprobeerd voor 6 maanden lang, het langste wat ik het ooit heb gedaan maar het lukte gewoon niet. Ik voelde me totaal niet thuis tussen iedereen hier…ik deed tl/havo in de eerste en tweede en zit nu ineens 10 + 10 sommetjes op te lossen met mensen die het nog niet begrijpen en die niet Nederlands praten. Ik heb totaal geen probleem met mensen die in deze klas zaten, vond het juist goed dat ze dit deden maar ik paste er gewoon simpelweg niet tussen.

Ondertussen was ik gestopt met de therapie aangezien ik het niet wou, ik had geen keuze in welke organisatie ik kreeg en omdat het totaal niet hielp voor mij. Ik kreeg toen een andere leerplicht en die zag een meid zitten die gewoon geen zin meer had in het leven, ik was zo dankbaar dat er eindelijk iemand was die me een beetje begreep.

Ik kreeg ook een nieuwe cage manager die mega aardig is. Ik moest verplicht gaan zeggen wat er nou precies aan de hand was tegen haar, maar deze keer wou ik het wel vertellen aangezien ik zag dat ze mij echt wou helpen. Zij zat in tranen om te horen dat een 16 jarig meisje gewoon geen zin heeft in het leven, geen nut meer in dingen ziet en dat ik het liefste gewoon zo snel mogelijk van deze aarde kon af zijn.

Ik heb nu een vrijstelling van de leerplicht gekregen en heb een eigen therapie organisatie gevonden die ik echt chill vind en al heeft gezorgd dat ik wel wil leven en dat ik wel iets wil kunnen doen met me leven. Nu heb ik al de entree gedaan waardoor ik hem niet meer mag doen maar ik wil gewoon ook naar school kunnen zoals mijn vrienden en vriendinnen. Ik ben zeker niet dom, in mijn eerste jaar haalde ik altijd 8+ en heb nooit een onvoldoende gehad. En in de tijd dat ik de tweede heb gedaan heb ik ook nooit lager dan een 7 gekregen.

Nu wil ik altijd al in de defensie gaan als ict of verpleegkunde…maar ik ben al bijna 17 en heb nog geen enkele diploma’s. Ik heb ook echt geen put er nog voor om eerst weer iets anders voor dit te doen. Ik wil dit en heb dit altijd al gewild…maar had gewoon geen zin meer in het leven waardoor ik dacht, waarom zou ik het nog proberen als ik binnen een paar jaar toch dood ben.

Ik wil zo graag de opleiding gaan doen…maar ik heb geen flauw idee hoe ik dit kan gaan doen…mijn therapeut, cage manager en leerplicht zijn allemaal naar iets aan het zoeken maar ik dacht, misschien weet een van jullie wel iets!

Bedankt voor het lezen van mijn verhaal, ik weet dat het lang is maar niemand zal het begrijpen zonder het hele verhaal te weten.

Lente
Berichten: 27803
Geregistreerd: 07-05-03

Re: Geen enkele diploma’s als 16, bijna 17 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 23:17

Hoi TS. Misschien is het een optie om naar de VAVO te gaan? Dat is volwassenenonderwijs (mavo/havo/vwo) maar er zitten zeker niet alleen volwassenen hoor.

Op de VAVO krijg je alleen noodzakelijke vakken. Je zit er echt voor jezelf.

De klassen zijn klein en de leraren betrokken.

Ik wens je heel veel succes!

Romy_Stn

Berichten: 47
Geregistreerd: 09-07-22
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-23 23:26

Lente schreef:
Hoi TS. Misschien is het een optie om naar de VAVO te gaan? Dat is volwassenenonderwijs (mavo/havo/vwo) maar er zitten zeker niet alleen volwassenen hoor.

Op de VAVO krijg je alleen noodzakelijke vakken. Je zit er echt voor jezelf.

De klassen zijn klein en de leraren betrokken.

Ik wens je heel veel succes!


Zover ik heb begrepen is de vavo pas als je 18 jaar bent en als je al een overgang bewijs van havo 3 naar havo 4 hebt :/

Zebrastreep

Berichten: 9804
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 23:34

Bij sommige zorginstellingen kun je wel een traject doen dat je via de instelling een opleiding volgen.

Er is nu zoveel tekort in de zorg dat er ook wel plekken zijn ( op mijn werk gebeurd dit zeker ) zonder ervaring. Maar als verpleegkundige wordt dat lastig maar je zou ook kunnen beginnen met bijvoorbeeld ouderen en of gehandicapten. Als je de wil hebt en dit laat zien krijg je zeker een kans. En mooie is ook dat je eerst een periode ervaring op kunt doen en kunt kijken wat je wel en niet leuk vindt. En daarnaast kun je je inschrijven voor de opleiding.

Op mijn locatie loopt nu momenteel ook een 17 jarige meid met ongeveer dezelfde achtergrond als jou. Heeft nog weinig ervaring , maar wil heel graag. Ik had in het begin mijn twijfels, maar dat was helemaal niet nodig. Zij gaat ook starten met de opleiding en blijft dan als weekendhulp.

Zo zou je ook een beetje kunnen gaan verdienen.

En ik zeg maar liever iemand in de zorg zonder diploma maar die graag wil dan iemand met diploma die niks laat zien. Een diploma zegt niet altijd wat. Alleen een hogere functie wordt wat lastiger zoals persoonlijk begeleider moet je wel echt een opleiding voor gedaan hebben.

Ik heb ook wel collega's zonder diploma die jaren geleden begonnen zijn en zijn blijven hangen maar nooit een opleiding hebben gevolgd. Maar door ervaring merk je echt geen verschil als iemand met diploma.

onpaard

Berichten: 2967
Geregistreerd: 28-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 23:35

Mag je niet terug naar het regulier onderwijs? Of wil je dat zelf niet?

En werk en leren? Is dat een optie?

Romy_Stn

Berichten: 47
Geregistreerd: 09-07-22
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-23 23:38

Zebrastreep schreef:
Bij sommige zorginstellingen kun je wel een traject doen dat je via de instelling een opleiding volgen.

Er is nu zoveel tekort in de zorg dat er ook wel plekken zijn ( op mijn werk gebeurd dit zeker ) zonder ervaring. Maar als verpleegkundige wordt dat lastig maar je zou ook kunnen beginnen met bijvoorbeeld ouderen en of gehandicapten. Als je de wil hebt en dit laat zien krijg je zeker een kans. En mooie is ook dat je eerst een periode ervaring op kunt doen en kunt kijken wat je wel en niet leuk vindt. En daarnaast kun je je inschrijven voor de opleiding.

Op mijn locatie loopt nu momenteel ook een 17 jarige meid met ongeveer dezelfde achtergrond als jou. Heeft nog weinig ervaring , maar wil heel graag. Ik had in het begin mijn twijfels, maar dat was helemaal niet nodig. Zij gaat ook starten met de opleiding en blijft dan als weekendhulp.

Zo zou je ook een beetje kunnen gaan verdienen.

En ik zeg maar liever iemand in de zorg zonder diploma maar die graag wil dan iemand met diploma die niks laat zien. Een diploma zegt niet altijd wat. Alleen een hogere functie wordt wat lastiger zoals persoonlijk begeleider moet je wel echt een opleiding voor gedaan hebben.

Ik heb ook wel collega's zonder diploma die jaren geleden begonnen zijn en zijn blijven hangen maar nooit een opleiding hebben gevolgd. Maar door ervaring merk je echt geen verschil als iemand met diploma.


Ik bedoelde dat ik of ict defensie of verpleegkundige defensie wil gaan doen maar denk dat ik het verkeerd verwoord heb hahah. En fijn om te horen dat ik dus niet alleen zo’n verleden heb gehad en dat deze meid het ook gewoon lukt!

Romy_Stn

Berichten: 47
Geregistreerd: 09-07-22
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-23 23:40

onpaard schreef:
Mag je niet terug naar het regulier onderwijs? Of wil je dat zelf niet?

En werk en leren? Is dat een optie?



Aangezien ik bijna 17 ben word het vmbo niks meer helaas. Werken en leren zou mij niet echt goed uitkomen tenzij ik dus aan de defensie opleiding kan gaan starten aangezien ik al 3 baantjes heb hahah.

Lente
Berichten: 27803
Geregistreerd: 07-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 23:40

Niveau 2 opleiding verzorgende IG is misschien ook nog wel een optie.

Vavo is vanaf 16. Mocht je in mijn regio wonen dan kan ik je misschien wel met iemand in contact brengen.

heidiLOVER

Berichten: 9186
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 23:41

Ik dacht ook meteen aan het VAVO, het is inderdaad normaal gesproken vanaf 18 jaar, maar je kan wel door bijvoorbeeld de gemeente doorverwezen worden vanaf 17 jaar. Zou er zeker eens naar kijken. :) Als ik dit onderstaande stukje lees denk ik wel dat je ook nu een kans maakt via daar een diploma te halen. Je bent door ziekte/problemen niet verder gekomen met je gewone school en je kunt je dus ook door de gemeente laten doorverwijzen op je 17e.

Citaat:
Kan ik naar het vavo om een vmbo-t, havo of vwo diploma te halen?
Je kunt naar het vavo om een vmbo-t, – havo- of vwo-diploma te halen als je:

minimaal achttien jaar bent of;
zestien of zeventien bent en wordt uitbesteed door de VO-school waar je staat ingeschreven (dit kan via de Rutte-regeling) of;
op 1 augustus zeventien jaar bent, geen diploma hebt en niet staat ingeschreven op een VO-school. De gemeente verwijst je dan door.
Meer informatie over uitbesteding en de kosten en tegemoetkomingen in het vavo staat in: ‘Wat is het vavo?’.

Waarom naar het vavo?
Sommige leerlingen gaan naar het vavo als ze gezakt zijn voor het eindexamen en alleen de onvoldoende vakken willen overdoen. Maar er zijn ook leerlingen die naar het vavo gaan om daar hun vmbo-t- of havo- diploma in één jaar te halen, in plaats van in twee jaar. Het vavo kan ook geschikt zijn voor leerlingen die:

zich niet meer thuis voelen in het jeugdonderwijs;
een (deel)diploma nodig hebben voor het vervolgonderwijs, bijvoorbeeld biologie en natuurkunde voor de opleiding geneeskunde;
door ziekte of problemen vertraging hebben opgelopen;
één of meer vakken willen opfrissen;
met goede cijfers geslaagd zijn voor het havo en daarna vwo-5 en vwo-6 in één jaar willen volgen.

https://www.onderwijsconsument.nl/kan-e ... 20gemeente.

Succes en superfijn dat het nu beter met je gaat! :)

Mama3
Berichten: 1810
Geregistreerd: 04-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 23:45

Allereerst wil ik je laten weten dat ik het ontzettend sterk en dapper van je vind dat je je verhaal deelt en om hulp vraagt.

Dat betekent dat je zelf graag een stap vooruit wil maken. Ik ben blij te lezen dat je nu de juiste hulpverleners hebt getroffen die echt kijken naar jou en wat jij nodig hebt.

Ik heb zelf 3 tieners en heb gezien wat de coronatijd met hun gedaan heeft en hoe dat nu nog doorwerkt.

Maar terug naar jou; de vavo is ook wat er bij mij op komt. Je hoeft hier niet altijd 18 voor te zijn. Je hebt een middelbare school nodig die aan jou gekoppeld is en je hebt de zorgverleners die wellicht iets voor je kunnen betekenen/bemiddelen hierbij.

En online een tl of havo zou wellicht ook nog een idee kunnen zijn.

Ik hoop dat anderen nog ideeën hebben, dat je iets vind waar je op je plek bent en waar je weer kunt gaan bloeien en groeien.

Pauline
Berichten: 12189
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 23:45

Een entree bij een school die je wel fijn vindt? Anders evt je havo op je oude school afronden.

Zebrastreep

Berichten: 9804
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 23:48

Romy_Stn schreef:
Zebrastreep schreef:
Bij sommige zorginstellingen kun je wel een traject doen dat je via de instelling een opleiding volgen.

Er is nu zoveel tekort in de zorg dat er ook wel plekken zijn ( op mijn werk gebeurd dit zeker ) zonder ervaring. Maar als verpleegkundige wordt dat lastig maar je zou ook kunnen beginnen met bijvoorbeeld ouderen en of gehandicapten. Als je de wil hebt en dit laat zien krijg je zeker een kans. En mooie is ook dat je eerst een periode ervaring op kunt doen en kunt kijken wat je wel en niet leuk vindt. En daarnaast kun je je inschrijven voor de opleiding.

Op mijn locatie loopt nu momenteel ook een 17 jarige meid met ongeveer dezelfde achtergrond als jou. Heeft nog weinig ervaring , maar wil heel graag. Ik had in het begin mijn twijfels, maar dat was helemaal niet nodig. Zij gaat ook starten met de opleiding en blijft dan als weekendhulp.

Zo zou je ook een beetje kunnen gaan verdienen.

En ik zeg maar liever iemand in de zorg zonder diploma maar die graag wil dan iemand met diploma die niks laat zien. Een diploma zegt niet altijd wat. Alleen een hogere functie wordt wat lastiger zoals persoonlijk begeleider moet je wel echt een opleiding voor gedaan hebben.

Ik heb ook wel collega's zonder diploma die jaren geleden begonnen zijn en zijn blijven hangen maar nooit een opleiding hebben gevolgd. Maar door ervaring merk je echt geen verschil als iemand met diploma.


Ik bedoelde dat ik of ict defensie of verpleegkundige defensie wil gaan doen maar denk dat ik het verkeerd verwoord heb hahah. En fijn om te horen dat ik dus niet alleen zo’n verleden heb gehad en dat deze meid het ook gewoon lukt!


Excuses het is al laat :o

Ik denk dat direct defensie een beetje lastig wordt om daar tussen te komen. Het zijn zware fysieke en mentale testen en daar moet je wel klaar voor zijn en of tegen kunnen. War ik heb gehoord van dat soort testen is het niet leuk en gezellig maar is het keihard werken. Maar anderzijds ook bij defensie komen ze te kort en dat geeft best wel voordelen.

Maar betekend niet dat het nooit lukt hé! Je kan ook laag beginnen en uiteindelijk jezelf omhoog werken. Ik kreeg bijvoorbeeld een laag middelbaar schooladvies om het vmbo en heb uiteindelijk een mooie niv 4 diploma op zak. Het kost soms gewoon even wat meer tijd wat helemaal niet erg is!


En qua scholen bezoek er zeker een aantal en proef vooral de sfeer. Dat moet zeker wel goed voelen

Lente
Berichten: 27803
Geregistreerd: 07-05-03

Re: Geen enkele diploma’s als 16, bijna 17 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 23:57

Ik heb je even een PB gestuurd TS omdat ik zie dat je inderdaad in de regio woont.

Suzanne F.

Berichten: 49308
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 07:52

Oh meisje, je bent nog zo jong. De wereld ligt aan je voeten. En waar een wil is is een weg. Zodra je 18 bent kan je zeker via deelcertificaten nog je middelbare school halen, dat weet ik zeker. Hoe dat zit als je nog 17 bent weet ik niet maar dat kan je navragen. Maar middelbare school is te halen als je 18 bent en zoals ik zei ook met deelcertificaten zodat je het ook op je eigen tempo kan doen. Wie weet lukt de Havo dan ook wel en dan openen heel veel deuren zich voor je! Dan kan je gaan doen waar je van droomt.
Het leven heeft zoveel te bieden, zoveel mooie dingen en je hebt zoveel te brengen. Wat naar dat je je zo ongelukkig voelt, ik herken het wel hoor. Ik was als jong meisje ook depressief. Pas later toen ik zelf beter voor mezelf ging zorgen (niet alleen mentaal maar ook fysiek door supplementen te nemen en genoeg magnesium) ging het veel beter met me. Wees niet te hard voor jezelf maar leer jezelf goed kennen en wordt vrienden met jezelf. Het klinkt stom maar het werkt echt. Uiteindelijk heb je namelijk alleen jezelf waar je op moet kunnen bouwen. En je kan meer dan je denkt. Onderzoek je dromen, waar krijg je energie van? En spreek dan met jezelf af hoe je het gaat realiseren. Ga ervoor, je bent het waard om je dromen na te jagen. Hele dikke knuffel van mij.

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Geen enkele diploma’s als 16, bijna 17 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 08:12

Als je bij defensie wilt als verpleegkundige of ict moet je eerst die opleidingen doen, volgens mij leidt defensie daar niet zelf voor op.

Er zijn zoveel mensen die op hun 17e nog geen diploma hebben, daar hoef je je niet voor te schamen of druk om te maken, werken kan altijd nog en duurt tot je 67e dus je hebt nog tijd zat om een opleiding te doen.
Ik zou beginnen met alsnog vmbo/havo afmaken dan heb je daarna alle keus in wat je wilt doen en kan je kijken of je bij defensie binnen kan komen.

xPabloBokt

Berichten: 9454
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Re: Geen enkele diploma’s als 16, bijna 17 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 08:49

Ik kan je niet inhoudelijk helpen maar maak je niet druk om je leeftijd. Ik ben door omstandigheden ook pas op mijn 17e in een 3e jaars havo klas ingestroomd. Heb op mijn 20e examen gedaan, tussenjaar gehad, een keer de verkeerde opleiding gekozen en op mijn huidige opleiding een jaar vertraging opgelopen. Ik ben nu 26, bijna 27 en net gestart aan mijn afstudeerjaar op het hbo. Als ik met mijn eerste echte baan start ben ik bijna 28. En ik ben heus niet de enige die zo oud is. Het komt steeds vaker voor.

Ik vind het dapper dat je je verhaal deelt en ook dat je zo voor jezelf bent opgekomen en nu hulpverleners hebt waar je mee klikt en die je vooruit helpen. Ik wilde ook vavo voorstellen, dus ik ga daarin mee met mijn voorgangers.

Succes, kanjer!

Lijsken
Berichten: 1036
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 08:52

Als het je droom is om bij defensie te werken, dan zou ik gaan uitzoeken wat daar voor nodig is. Misschien moet je dan eerst (via vavo/certificaten bijvoorbeeld) je middelbareschooldiploma halen, of een andere vooropleiding doen. Misschien kan je gelijk bij defensie beginnen maar nog niet direct in de functie die je zou willen. Daar is vast informatie over te vinden :j

Ik snap dat je niet echt zin in hebt in extra jaren leren, maar zie het als een tussenstap op weg naar iets dat wél helemaal bij je past :) Je hebt al zoveel bereikt door te staan waar je nu staat, de volgende stap gaat je vast ook lukken :j

DuoPenotti

Berichten: 29825
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 08:55

En summa zorg veva?
Dat is zover ik weet minder heftig dan direct bij defensie. Maar ook geen gewone zorg. Beetje 2 werelden samen.
Geen idee wat de toelatingseisen zijn maar dat heb jij vast zo uitgevonden.

xPabloBokt

Berichten: 9454
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 09:01

DuoPenotti schreef:
En summa zorg veva?
Dat is zover ik weet minder heftig dan direct bij defensie. Maar ook geen gewone zorg. Beetje 2 werelden samen.
Geen idee wat de toelatingseisen zijn maar dat heb jij vast zo uitgevonden.


Om te worden toegelaten tot deze opleiding heb je nodig:

vmbo-diploma kaderberoepsgerichte, gemengde of theoretische leerweg of;
mbo-diploma niveau 2 of;
overgangsbewijs van 3 naar 4 havo en;
de Nederlandse nationaliteit en;
een positief Sport Medisch Advies (SMA) en;
een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG).

Bron: https://www.summacollege.nl/opleidingen ... undige-bol

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 09:13

Ik herken dit wel van een zoon van mijn vriendin. Die zat niet lekker in zijn vel ( zacht uitgedrukt) en uitte dit in klieren op school, jong aan de drank en wegloopgedrag. Op school konden ze niks meer met hem en hij was vaker niet dan wel aanwezig. Uiteindelijk werd hij van school gehaald en zat hij thuis op zijn 16e.. De wereld om hem heen associeerde hem als een lui onopgevoed kind wat een schop onder zijn kont moest krijgen. Wij wisten echter wel beter dan dat.

Uiteindelijk is hij met coaches gaan praten en kwamen ze tot de ontdekking wat hij leuk vond en dat was tuinieren. Hij kon in de buurt bij een hovenier aan de gang en heeft tijdens zijn werk nu een niveau 1 en 2 diploma gehaald. ( zonder dus een vooropleiding) en is nu bezig met zijn niveau drie
De jongen is inmiddels 19 en gaat na zijn niveau 3 door met 4 en wilt zijn eigen hoveniersbedrijf. Lacht de wereld weer tegemoet.

Er zijn dus echt wel mogelijkheden.. een Vavo is mss voor jouw een goed idee of een werken/leren waarbij je lager instapt. ( en ja dan zou je helaas wel moeten stoppen met je andere baantjes maar is dat heel erg?) of mss kan je vanuit je huidige baantjes iets voor elkaar krijgen??

sterkte en dapper dat je je verhaal wilde delen. zo te lezen ben je echt al op de juiste weg moet je nu alleen nog op zoek naar de vervolgstappen.. en die zijn er gerust. je bent niet de enige

maralyn

Berichten: 10439
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Geen enkele diploma’s als 16, bijna 17 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 09:25

Hoi ts.

Ik weet dat ze voor sommige opleidingen ook toelating toetsen doen, om te kijken of je het niveau zou kunnen doen.

Zelf dertien jaar geleden gedaan voor sport en bewegen.
Ik had kader gedaan, maar door deze toetsing kwamen ze er achter dat niveau vier veel beter bij mij passen deed.

har166

Berichten: 2042
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: Geen enkele diploma’s als 16, bijna 17 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 11:11

Als je gericht studieadvies zoekt dan zou ik zeggen: entree onderwijs, duurt maximaal 2 jaar maar vaak kun je binnen een jaar doorstromen naar mbo niveau 2. Binnen de zorg heb je een paar mooie niveau 2 opleidingen waarmee je je startkwalificatie haalt en ook nog door kunt naar niveau 3 en 4.

xLillith

Berichten: 474
Geregistreerd: 17-12-13
Woonplaats: Friesland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 11:30

Je verhaal klinkt voor mij heel herkenbaar, ik ben zelf in het 3e jaar uitgevallen en uiteindelijk vrijgesteld van leerplicht en later van de participatiewet. Een aantal jaar eerst gewerkt aan m’n mentale gezondheid en bijgekomen van de enorme burn-out die ik opgelopen had, en vervolgens voorzichtig weer grenzen gaan verleggen om weer in een ‘normale’ structuur te komen. Tegen de tijd dat ik 22 was kreeg ik weer zin om iets te doen. Ik ben uiteindelijk met een capaciteitentoets toegelaten tot mbo4 persoonlijk begeleider. Ik had echt geen behoefte om nog vakken te moeten volgen op het vavo om door te gaan naar het HBO dus dit was voor mij de simpelste route naar het halen van een diploma en het doen van iets wat ik leuk en betekenisvol vind. Ik zit nu in mijn laatste jaar, heb mijn leven weer op de rit gekregen en zit goed in mijn vel: het kan dus zeker goed komen! Je bent nog zo jong en kunt nog alle kanten op. :(:)

Kaplaars

Berichten: 1551
Geregistreerd: 07-11-04
Woonplaats: Bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 11:46

Wat dapper dat je je verhaal hebt gedeeld en dat je al zo ver bent dat je weer het leven ziet zitten. Wees trots op dat je dat bereikt hebt! Hoe klein een stapje ook kan voelen, het is wel een stap in de goede richting. Ik las ook dat je wel drie banen hebt, dat is ook niet niks!

Op de inhoudelijke vraag heb ik geen antwoord, maar er zijn zeker mogelijkheden voor je!
Het kan wel zijn dat je moet beginnen met een opleiding die te makkelijk voor je zal zijn (omdat je schreef dat de entree te makkelijk was), dit is dan nodig om te bewijzen dat je dat niveau aankan, zodat je verder door kan groeien. Laat je daardoor niet uit het veld slaan. Dat zal weer een stapje naar voren zijn.

Kairos
Berichten: 2723
Geregistreerd: 07-08-17

Re: Geen enkele diploma’s als 16, bijna 17 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 12:09

Wat voor baantjes heb je momenteel TS?