Onderhandelingsmogelijkheden salaris medewerker BSO?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Onderhandelingsmogelijkheden salaris medewerker BSO?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-23 14:00

Ik ben op gesprek geweest bij een BSO als pedagogisch medewerker en ze willen mij graag hebben. In het gesprek is het salaris niet besproken. Ik nam aan dat dit in een tweede gesprek verder besproken zal worden. Dit gesprek staat al ingepland. Wel hebben ze mij gevraagd alvast mijn gegevens te uploaden in hun systeem.

Zij geven nu per mail aan dat als ik alle gegevens heb ingevuld, dat ik dan per mail de arbeidsovereenkomst ontvang die ik dan kan ondertekenen.

Is het zo dat als je begint als medewerker van een BSO dat ook de trede binnen de schaal al vaststaat, of is onderhandeling hierin mogelijk? Ik ben gewend dat dit mogelijk is, maar wellicht is dat in deze sector niet het geval? Ik ben gekwalificeerd voor deze functie, dus ik hoef geen opleiding meer te volgen.

Goof

Berichten: 28873
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Onderhandelingsmogelijkheden salaris medewerker BSO?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 14:07

Dit kun je toch gewoon vragen en bespreken in je tweede gesprek?

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-23 14:53

Natuurlijk, maar ik hoor ter voorbereiding van dat gesprek ook graag de ervaringen van anderen.

Autumnn

Berichten: 8061
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Onderhandelingsmogelijkheden salaris medewerker BSO?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 14:58

Hier gewerkt op de afdeling personeelszaken van een kinderopvang. Bij ons stond dat wel allemaal vast. Er werd gekeken naar je ervaringsjaren en dat lijntje werd zegmaar gevolgd. Schaal stond namelijk al vast. Bij ons was er amper onderhandelingsruimte. Misschien 1 of 2 tredes

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-23 15:34

Autumnn schreef:
Hier gewerkt op de afdeling personeelszaken van een kinderopvang. Bij ons stond dat wel allemaal vast. Er werd gekeken naar je ervaringsjaren en dat lijntje werd zegmaar gevolgd. Schaal stond namelijk al vast. Bij ons was er amper onderhandelingsruimte. Misschien 1 of 2 tredes


Ik vind dat best bizar, in deze tijden van enorme krapte. Maar bedankt voor je input. :)

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 15:43

Gewoon inzetten op wat extra's.
Je kunt nu overal werk krijgen, dus de tijd dat je overal mee akkoord hoefde te gaan is voorbij.

Voorheen zeiden ze tegen jouw: voor jouw tien anderen. Nu is het andersom.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Onderhandelingsmogelijkheden salaris medewerker BSO?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 16:23

Ik werk al aantal jaren op de BSO en merk dat kinderopvangorganisaties het niet gewend zijn dat medewerkers gaan onderhandelen. Meeste van mijn collega’s vinden dat snel lastig ook als het gaat om vakantie opnemen en dingen waarin de wetgeving en CAO heel duidelijk is maar wat de organisatie niet altijd goed uitkomt.
Maar inderdaad er is krapte op de arbeidsmarkt en aan de schaal valt niet zoveel te veranderen dat is geregeld in CAO maar over tredes en wat gezien wordt als ervaringsjaren en wat je extra meebrengt moet je gewoon het gesprek over aangaan. Dat hoort ook bij goed werkgeverschap dat medewerkers daarover in onderhandeling kunnen.

Lieke

Berichten: 11352
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: Onderhandelingsmogelijkheden salaris medewerker BSO?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 16:36

Geen ervaring in de kinderopvang, maar ik heb de cao opgezocht. Het is een standaard cao, dit betekent dat niet van de cao afspraken af geweken mag worden, ook niet in het voordeel van de medewerker. Dit maakt onderhandelen wel lastiger dan in sectoren waarvoor een minimum cao geldt. Ik ken de cao verder niet inhoudelijk, dus geen idee hoeveel ruimte de cao laat. Maar als je lid bent van een vakbond is het misschien slim om daar eens te informeren.

Maartje1990

Berichten: 22285
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Onderhandelingsmogelijkheden salaris medewerker BSO?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 17:10

Ik werk in de ouderenzorg en ik heb wel onderhandeld over mijn salaris ben daardoor enkele tredes hoger begonnen dan wat ze me eerst aanboden.

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 17:16

Je kan altijd onderhandelen over tredes. Ze zijn het misschien niet gewend, maar dat betekend niet dat het niet kan. Gewoon proberen dus

Ellen_ov

Berichten: 1322
Geregistreerd: 12-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 17:24

Ik ben van de cao ouderenzorg naar cao ggz over gestapt. Hierbij vroegen ze ook mijn salarisstroken mee te nemen (wat gevraagd mag worden door ze maar zeker niet verplicht is!)
Aangezien de zorg verder aardig dichtgetimmerd zit heb ik alleen tredes erbij weten te kletsen, dusdanig dat ik een x zo snel door mijn schaal ben gevlogen als anderen/‘normaal’.
Ik zou het gewoon proberen: idd, ja heb je, ennnn er is ernstig te kort overal.
Ik denk dat veel mensen in de zorg er te naïef/braaf/onzeker noem het maar op, ervoor zijn maar zou gewoon het bespreekbaar maken.
Succes!

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 17:33

Er kan best veel hoor. In cao vvt en ggz kan je iig een schaal of twee hoger, als je aantoont dat je op dat niveau werkzaamheden verricht.
Heb het echt over schalen en geen tredes. Iedereen doet alsof het niet kan, maar je moet betaald worden naar het werk dat je verricht op welk niveau je dat doet :o

Ze moeten wat, anders ga je ergens anders werken.

leonie1988

Berichten: 1345
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Onderhandelingsmogelijkheden salaris medewerker BSO?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 17:42

Ik heb in de kinderopvang gewerkt, het klopt dat weinig collega’s onderhandelen over het salaris, we zijn te lief denk ik ;) bij de laatste organisatie waar ik tot eind 2022 heb gewerkt heb ik wel onderhandeld, ik kreeg flink wat treden meer. Dus gewoon bespreekbaar maken, er is over het algemeen vaak wel ruimte, zeker gezien het personeelstekort in de sector. Succes!

Evelyne79

Berichten: 4004
Geregistreerd: 13-04-05
Woonplaats: Wijchen

Re: Onderhandelingsmogelijkheden salaris medewerker BSO?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 17:51

De functieschaal zal wel vaststaan bij de functie die je gaat uitoefenen maar je kunt wellicht wel onderhandelen in de tredes

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-23 11:39

Nou ik ga het toch proberen, het onderhandelen. Ik ben benieuwd!

Kinke

Berichten: 20550
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Onderhandelingsmogelijkheden salaris medewerker BSO?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 11:41

ik vind het sowieso raar dat ze het niet bespreken

Liannetje86
Berichten: 786
Geregistreerd: 14-08-09

Re: Onderhandelingsmogelijkheden salaris medewerker BSO?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 12:11

In die branche staat het redelijk vast volgens mij. Normaal gesproken komt dit in een 2e gesprek naar voren. Eerste gesprek is kennismaken, kijken of het klikt en vervolgens ga je de diepte in en onderhandelen. Als je aan een CAO vast zit, dan kan het ook gewoon op te zoeken zijn.

Baloedebeer
Berichten: 228
Geregistreerd: 09-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 13:10

Cao kinderopvang is er wel zo een waar je als werkgever ook niet teveel kan en mag afwijken. Let wel op als je met je tredes gaat afwijken hoeft dit niet overgenomen te worden door een eventuele volgende werkgever. En bij hogere tredes kan je in een hogere salarisschaal komen qua belasting, hou je dus uiteindelijk minder over dan met een lager inkomen. Super krom natuurlijk, de eenmalige uitkering die iedereen dit jaar kreeg bleef bruto zeer weinig van over vanwege de belasting. Ik vind dit echt een sector waar een CAO echt weinig tot niets toevoegt voor de werknemer en werkgever.

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 13:46

Baloedebeer schreef:
Cao kinderopvang is er wel zo een waar je als werkgever ook niet teveel kan en mag afwijken. Let wel op als je met je tredes gaat afwijken hoeft dit niet overgenomen te worden door een eventuele volgende werkgever. En bij hogere tredes kan je in een hogere salarisschaal komen qua belasting, hou je dus uiteindelijk minder over dan met een lager inkomen. Super krom natuurlijk, de eenmalige uitkering die iedereen dit jaar kreeg bleef bruto zeer weinig van over vanwege de belasting. Ik vind dit echt een sector waar een CAO echt weinig tot niets toevoegt voor de werknemer en werkgever.


Dan moet je boven de 73000 per jaar verdienen, dat lijkt me niet in de kinderopvang toch? :o

Baloedebeer
Berichten: 228
Geregistreerd: 09-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 14:00

verootjoo schreef:
Baloedebeer schreef:
Cao kinderopvang is er wel zo een waar je als werkgever ook niet teveel kan en mag afwijken. Let wel op als je met je tredes gaat afwijken hoeft dit niet overgenomen te worden door een eventuele volgende werkgever. En bij hogere tredes kan je in een hogere salarisschaal komen qua belasting, hou je dus uiteindelijk minder over dan met een lager inkomen. Super krom natuurlijk, de eenmalige uitkering die iedereen dit jaar kreeg bleef bruto zeer weinig van over vanwege de belasting. Ik vind dit echt een sector waar een CAO echt weinig tot niets toevoegt voor de werknemer en werkgever.


Dan moet je boven de 37000per jaar verdienen, dat lijkt me niet in de kinderopvang toch? :o


Heffingskorting kent ook twee schalen onder het door jou genoemde bedrag en maakt wel degelijk dan een verschil ..

Boras
Berichten: 9960
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 14:13

Proberen kan altijd. In iedere CAO. En anders zijn er genoeg andere vacatures.

Echt, op hoger niveau kan vaak van alles wat op uitvoerend niveau niet zou kunnen. Zo vaak zien gebeuren als mw P&O in de non-profit sector.

En anders is daar ook nog de mogelijkheid van de arbeidsmarkttoeslag.
Laatst bijgewerkt door Boras op 27-08-23 14:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Boras
Berichten: 9960
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 14:16

Baloedebeer schreef:
verootjoo schreef:
Dan moet je boven de 37000per jaar verdienen, dat lijkt me niet in de kinderopvang toch? :o


Heffingskorting kent ook twee schalen onder het door jou genoemde bedrag en maakt wel degelijk dan een verschil ..


https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... rting-2023

Geen reden voor mij om niet te streven naar een hoger salaris :D

Ellen_ov

Berichten: 1322
Geregistreerd: 12-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 14:18

verootjoo schreef:
Er kan best veel hoor. In cao vvt en ggz kan je iig een schaal of twee hoger, als je aantoont dat je op dat niveau werkzaamheden verricht.
Heb het echt over schalen en geen tredes. Iedereen doet alsof het niet kan, maar je moet betaald worden naar het werk dat je verricht op welk niveau je dat doet :o

Ze moeten wat, anders ga je ergens anders werken.

Hoe bedoel je dit, met betrekking tot de schalen? Ik heb nog nooit meegemaakt dat een vig-er in schaal 50 werd gezet indien diegene dan ook de werkzaamheden uitvoerde.
Al wel heel veel collega’s gehad/heb die juist boven niveau functioneren maar echtttt geen schaal erbij krijgen (met veel pijn en moeite een trede). Dan word er echt gezegd: ga maar eerst de opleiding ervoor doen. In cao vvt en ook cao ggz.

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-23 12:36

Ik heb mijn tweede gesprek gehad, maar toen ik vroeg naar salaris hadden ze dat niet paraat dus dat krijg ik nog te horen.

Ik begreep gisteren wel dat als de kinderen eerder worden opgehaald dan sluitingstijd, dat ik dan eerder naar huis mag, maar dat ik dan krijg uitbetaald tot wanneer ik naar huis ga. Dus niet tot sluitingstijd. Ik vind dit raar. Is dit de normale gang van zaken?

Maartje1990

Berichten: 22285
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 13:04

dorientjuh schreef:
Ik heb mijn tweede gesprek gehad, maar toen ik vroeg naar salaris hadden ze dat niet paraat dus dat krijg ik nog te horen.

Ik begreep gisteren wel dat als de kinderen eerder worden opgehaald dan sluitingstijd, dat ik dan eerder naar huis mag, maar dat ik dan krijg uitbetaald tot wanneer ik naar huis ga. Dus niet tot sluitingstijd. Ik vind dit raar. Is dit de normale gang van zaken?


Dan kan je gewoon blijven neem ik aan? Weet niet wat normaal is. Krijg je geen uren op contract want dan krijg je toch gewoon je contract uren uitbetaald en dan eventuele min en plus uren die je dan krijgt?