Vraag studie Voeding En Diëtetiek

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Annet73
Berichten: 787
Geregistreerd: 01-11-18

Vraag studie Voeding En Diëtetiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-23 08:18

Mijn dochter gaat naar havo5 en is voornemens hierna de HBO studie Voeding En Diëtetiek te gaan volgen.

‘Helaas’ heeft ze als profiel E&M wat betekent; geen bio, geen scheikunde, geen natuurkunde.
Destijds had ze een ander toekomstbeeld voor ogen en daarom toen, weloverwogen, dit profiel gekozen.

Wat ik hoor en lees over de Voeding En Diëtetiek studie is nogal wisselend. Ik ben bang dat ze met haar geringe voorkennis van bepaalde vakken een hele zware dobber aan deze opleiding gaat krijgen.

Wie doet/deed deze studie, of is diëtiste, en zou mij wat meer willen vertellen zodat zij, maar ook wij als ouders, goed voorbereid zijn?
Want als het echt haar droom is moet ze er uiteraard voor gaan!

Annet73
Berichten: 787
Geregistreerd: 01-11-18

Re: Vraag studie Voeding En Diëtetiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-23 14:55

Had gehoopt dat er al iemand gereageerd zou hebben (ben wellicht wat ongeduldig)

kosseh

Berichten: 2608
Geregistreerd: 17-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 16:32

Zelf een andere opleiding gedaan, maar wel het zelfde idee.

Voor mijn opleiding (MBRT) was veel wiskunde b, natuurkunde en biologie nodig. Maar dit waren geen verplichte vakken om de opleiding te mogen volgen.
Voor de mensen zonder deze vakken was het ook haalbaar, door dat het als nog uitgelegd werd. Voor wiskunde b waren er lessen die je alleen hoefde te volgen als je er niet goed in was.

Mijn ervaring is dus dat als je met het profiel/vakken die je hebt kan inschrijven dat de opleiding ook haalbaar is zonder die voorkennis. Soms is het misschien net iets meer werk, maar niet onmogelijk.

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 16:44

Ik heb ooit cultuur en maatschappij als pakket gehad op het VWO. 10 jaar later na wat omzwervingen de studie voeding en diëtetiek gedaan. Ik heb in voorbereiding op het eerste jaar mezelf in de zomervakantie een stoomcursus scheikunde gegeven dmv zelfstudie. Ik heb de studie prima kunnen volgen ondanks dat ik op de middelbare school echt een hekel had aan scheikunde en biologie en dit dus zo snel als mogelijk heb laten vallen :+
Maargoed ik was dus wel iets ouder en vooral erg gemotiveerd om deze studie te halen. Ik had ook klasgenoten die wel veel moeite met de stof hadden.

Mijn tip zou zijn om eens te kijken voor een basiscursus scheikunde en/of biologie. Een beetje basiskennis van deze vakken zal het wel een stuk beter te doen maken. Anders heb je wel een aardige inhaalslag te maken in het eerste jaar.

Hutcherson

Berichten: 7387
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Vraag studie Voeding En Diëtetiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 17:12

Vriendin van mij is dietiste(gelukkig wel 1 die zelf graag patat en chocola vreet) en ik kan je niet zoveel over de opleiding vertellen maar wel over het werk als eerste lijns dietiste. Je ziet je clienten maar een kwartiertje (op de intake na) en ik vind dat als zorgverlener echt veel te weinig. Je leert iemand niet kennen in die tijd en ik vind zorg bieden, is maatwerk maar hoe lever je dat zonder je client te kennen.
De tarieven zijn niet om over naar huis te schrijven en vriendin heeft op meerdere plekken een dagdeel huurt ze een praktijkruimte waar ze dan collegas in zet. Maar die collegas blijven vaak niet (veel doorloop) want die kunnen zelf eigenlijk precies hetzelfde opzetten.

Sababber

Berichten: 2716
Geregistreerd: 21-09-11
Woonplaats: Living on the edge of Brabant

Re: Vraag studie Voeding En Diëtetiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 18:32

Mijn zus is diëtist en heeft de opleiding aan de HAN gedaan. Had haar even gevraagd om te reageren via whatsapp. Hier haar reactie:

Ik had toen ook geen scheikunde maar in het eerste half jaar een spoed cursus gedaan. Ik kwam uit een medische mbo opleiding dus had een voorsprong op anatomie fysiologie pathologie en was al 19 toen ik starte met veel motivatie doordat ik al een paar faal ervaringen had. Ik denk dat dit erg pittig wordt voor een jong meisje maar ik weet ook niet hoe v&d opleiding nu is toen ik startte is ruim 15 jaar geleden en is misschien veel veranderd zou het overleggen met een diëtist die recenter is afgestudeerd bij desbetreffende locatie want Amsterdam Nijmegen of den haag zit ook veel verschil in begrijp ik van stagiaires.

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 18:47

Hutcherson schreef:
Vriendin van mij is dietiste(gelukkig wel 1 die zelf graag patat en chocola vreet) en ik kan je niet zoveel over de opleiding vertellen maar wel over het werk als eerste lijns dietiste. Je ziet je clienten maar een kwartiertje (op de intake na) en ik vind dat als zorgverlener echt veel te weinig. Je leert iemand niet kennen in die tijd en ik vind zorg bieden, is maatwerk maar hoe lever je dat zonder je client te kennen.
De tarieven zijn niet om over naar huis te schrijven en vriendin heeft op meerdere plekken een dagdeel huurt ze een praktijkruimte waar ze dan collegas in zet. Maar die collegas blijven vaak niet (veel doorloop) want die kunnen zelf eigenlijk precies hetzelfde opzetten.

In de 1e lijn zijn de ervaringen wel wisselend ja. Al verschilt dat ook per organisatie. Maar er is zoveel meer dan alleen de 1e lijns dietist. Ik werk zelf in een topklinisch ziekenhuis, en doe mijn werk met veel plezier. Het medische stuk en de dagelijkse hectiek van het ziekenhuis geeft mij veel uitdaging. Maar een ander vindt juist de 1e lijn weer veel leuker of gaat de sportkant of voedingsindustrie in. Je kunt best veel kanten op met deze opleiding. Een van mijn toenmalige klasgenoten is nu diëtist van het jumbo visma wielrenteam. Die heeft net een paar weken tour de france achter de rug :))

Annet73
Berichten: 787
Geregistreerd: 01-11-18

Re: Vraag studie Voeding En Diëtetiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-23 12:11

Dank voor de vele tips en inzichten, ook namens mijn dochter!

De wil is er zeker. Ze heeft al een paar keer meegelopen met een diëtiste en haar motivatie is alleen maar toegenomen. Toch mist ze een aantal essentiële vakken in haar profiel ben ik bang.

Ze overweegt extra bijlessen voor die vakken en anders een jaartje extra Havo om zo toch het NG examen te kunnen doen.
Dat laatste gaan we zodra school begint met haar mentor overleggen.

Nogmaals dank!

Tiggs

Berichten: 7529
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Vraag studie Voeding En Diëtetiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 12:21

Secricible (of zoiets) is volgens mij diëtiste.

Hutcherson

Berichten: 7387
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Vraag studie Voeding En Diëtetiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 18:20

Je kunt toch gewoon kijken wat de voorwaarden zijn voor de opleiding?
Als ze verder voldoet zou ik lekker de opleiding gaan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 19:05

Ik heb de studie in België een tijdje gevolgd, chemie was toch redelijk belangrijk. Dat ging om een behoorlijke cursus. En sowieso is een basis wiskunde ook goed meegenomen.

Wat voor mij persoonlijk het grootste struikelblok was in de opleiding, is dat alles draait om afwegen en berekenen, eerder dan naar de behoeftes van het individu te kijken. Ik was destijds erg eigenzinnig (en gepassioneerd) over voeding en gezondheid, dus dat matchte niet.

Anderzijds kan de titel diëtist ook wel weer deuren openen, om alsnog je eigen ding te gaan doen.

Als het echt haar passie is, zou ik opteren voor een extra jaartje wetenschappen bijspijkeren, en er dan helemaal voor gaan :)

ontherun
Berichten: 4968
Geregistreerd: 24-05-07
Woonplaats: Niemandsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 19:16

Ook mijn opleiding, wel andere paramedische tak, vereiste blijkbaar scheikunde en aanverwante vakken. Nu had ik (10 jaar daarvoor) ook havo met EM profiel gedaan, maar ik ben moeiteloos mee kunnen komen hoor. Ook niks van extra cursus oid gedaan. Kan ze makkelijk leren en snapt ze dingen snel, dan is die middelbare school exacte vakken kennis echt niet per se keihard nodig bij deze opleidingen. Als ze zich gewoon met haar profiel ik kan schrijven gewoon lekker doen! En als ze de motivatie en tijd heeft, eventueel een thuisstudie bestellen van puur die vakken? Zodat ze wel wat basiskennis heeft ervan?

En, uit mijn ervaring, België is niet te vergelijken met Nederland. In België is het echt kennis stampen, heel veel theorie. Nederland is daar meer en meer vanaf aan het stappen en is sowieso al veel praktischer ingericht. Echt, mijn opleiding is gewoon niet te vergelijken in België en Nederland, dat is zo’n enorm verschil in theorie.

Anoniem

Re: Vraag studie Voeding En Diëtetiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 19:21

Dat is zeker waar, wat ontherun zegt.

Best is om misschien gewoon te informeren wat het benodigd niveau hoort te zijn, en dan in te schatten wat al dan niet nodig is voor je dochter?

secricible

Berichten: 25701
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 19:23

Tiggs schreef:
Secricible (of zoiets) is volgens mij diëtiste.


:)F
Ik heb de opleiding destijds wel gedaan vwo met natuur en gezondheid.
Veel klasgenootjes vonden het pittig zonder die achtergrond, maar bij ons kreeg je destijds wel extra lessen scheikunde als je de instaptoets niet haalde (HHS). Daarmee vonden velen het nog steeds lastig, maar wel te doen.
Ik vond het sowieso een pittige opleiding als ik het vergelijk met veel andere HBO-opleidingen. Banenkansen zijn wel echt heel goed nu, wij zitten ook echt te schreeuwen om collega's.

Ik zou om die reden iig niet nog een jaar havo gaan doen. De opleiding heeft zelf mogelijkheden om mensen zonder de juiste achtergrondkennis bij te spijkeren en dan krijg je echt de specifieke scheikundige kennis die je nodig hebt in de opleiding.