Het leed dat solliciteren heet

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Het leed dat solliciteren heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 16:12

Hoe is het afgelopen GekOpFjorden?

Ik ben door ronde 3 heen! Na een gesprek met de recruiter, gesprek met het bedrijf en een assessment (capaciteit en persoonlijkheidstest) vandaag een gesprek met de afnemer van de test gehad (HR advies). Met vlag en wimpel geslaagd voor de capaciteit test en qua persoonlijkheid helemaal in lijn met wat ze verwachten wat past bij de functie.

Ze waren alleen verbaasd dat ik geen leidinggevende functie ambieer, aangezien ik uit de testen kom als zeer geschikt. Nou die mogen ze houden haha, ik vind een kartrekker zijn prima, maar wil geen functioneringsgesprekken, afdelingsbudgetten en dat soort dingen meer doen.

Nu is het wachten op een voorstel van het bedrijf qua uren en verloning. En een rondleiding en kennismaking met de directe collega's plannen, want dat wil ik eerst achter de rug hebben, voordat ik het voorstel eventueel accepteer.

Heb er vannacht wel van lopen woelen. Had die testen gisteren gedaan en had echt een slecht gevoel bij 2 onderdelen. Schijnbaar struggelen meer mensen daar mee, maar had ik ze prima binnen verwachting gemaakt. Opluchting!

GekOpFjorden

Berichten: 342
Geregistreerd: 13-10-21
Woonplaats: Leiden

Re: Het leed dat solliciteren heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 17:57

Ik heb een goed aanbod gehad
Nu moet ik nog een assesment maken en daarna screening van de locatie waar ik kom te werken

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Het leed dat solliciteren heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 17:59

Huh, doen ze eerst een aanbod en dan een assessment?

Grappig, hier precies anders om. Als het assessment binnen verwachting valt (en dat doet het) dan krijg ik een aanbod.

Spannend hoor, wanneer wordt de test afgenomen? Mag je online?

GekOpFjorden

Berichten: 342
Geregistreerd: 13-10-21
Woonplaats: Leiden

Re: Het leed dat solliciteren heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 21:32

Ja het is via bapas 5 vragenlijsten dus daar moet ik even goed voor gaab zitten

GekOpFjorden

Berichten: 342
Geregistreerd: 13-10-21
Woonplaats: Leiden

Re: Het leed dat solliciteren heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 23:29

Afbeelding
Afbeelding

Ehm de moed zakt me wel in de schoenen, dit had ik niet verwacht (stond ook niks van in de vacature)

JorineV
Berichten: 1091
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Re: Het leed dat solliciteren heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 06:58

Poh dat is niet "even voor gaan zitten", je moet een heel dagdeel vrij plannen! Is de functie echt wat je wil? Dus zou het voor jou de moeite waard zijn? Wellicht brutaal, maar ik zou denk ik vragen of ik de resultaten in de mail mag (juist ook als deze baan het niet wordt) zodat je bij een volgende sollicitatie waarbij ze zoveel van je willen weten, zelf alvast een goed beeld kunt schetsen op basis van deze testen.

GekOpFjorden

Berichten: 342
Geregistreerd: 13-10-21
Woonplaats: Leiden

Re: Het leed dat solliciteren heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 08:54

Na deze al veel te lange procedure vind ik dit wel een enorme domper.
En dit is pas gezegd toen ik gebeld was dat ze enthousiast waren.
Dus eerlijk deze procedure staat me niet aan (zelfs het uwb heeft gezegd meid je moet niet doen wat je niet wil)

Vacature tekst MBO werk en denk niveau functie is teamleider/objectleider en ik heb al 15 jaar ervaring en dit ken ik gewoon niet.
En ik heb hier al heeeeel veel tijd ingestoken dus stel ik 'haal' het niet alles voor niks geweesy

Eelmo

Berichten: 2931
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 09:09

Maar, kun je deze testen 'halen' of is het puur voor een indicatie van wat voor type persoon jij bent (waarbij dus geen foute antwoorden mogelijk zijn)?
Ik vind het wel een heftig lijstje hoor, pfoe. Snap wel dat je er tegenop ziet en dat je niet tevreden bent over de procedure.

Cowboy55
Berichten: 8493
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 09:17

GekOpFjorden schreef:
Ik heb een goed aanbod gehad
Nu moet ik nog een assesment maken en daarna screening van de locatie waar ik kom te werken


Jezus! Wat moet je gaan doen in die nieuwe job? Een kerncentrale bedienen? Nucleaire raketten startklaar maken?

Tip voor die testen (voor zover nodig): gewoon als 'jezelf' beantwoorden. Niet te veel nadenken.

GekOpFjorden

Berichten: 342
Geregistreerd: 13-10-21
Woonplaats: Leiden

Re: Het leed dat solliciteren heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 09:26

Wat ik heb vernomen is om te kijken waar ze mij in kunnen ondersteunen (ik zie heel erg op tegen nummeriek en verbaal) als ik die google krijg ik het benauwd en kan ik wel janken) ik presteer niet zo goed onder mijn zelf opgelegde druk

Het is een functie als objectleider schoonmaak echt niet heel bijzonder dus

Ik ga er straks voor zitten dan heb ik het maar gedaan

Roosch

Berichten: 36659
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 09:31

Ga er in met het idee dat je dit niet perfect hoeft te doen. Dit hoeft geen 10/10 te zijn.

Persoonlijkheidstesten hoef je je geen zorgen over te maken. Althans, dat heb ik niet gedaan. Als ze me niet willen om m'n persoonlijkheid, jammer dan.

De andere testen vind ik gewoon ruk.. :+ ik heb een jaar geleden de wo+ variant met iets met cijfers vernaggeld door een black out. Paar maanden later kreeg ik bij een ander bedrijf hetzelfde assessment op hbo-niveau maar dan met figuurreeksen. Ik heb het inzicht van een diepvriesgarnaal wat dat betreft. Maar gelukkig zochten ze niet iemand voor de figuren (daar had ik een die voor) maar voor communicatie (voor verbale aanleg had ik een 9) :))

Dus met frisse tegenzin er tegenaan, veel succes!!

Eulogy
Berichten: 5740
Geregistreerd: 21-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 10:15

Ik heb bij m'n vorige baan in de sollicitatieprocedure ook zoiets moeten doen. Dat was idd eerder zo'n persoonlijkheidstest en had daarna nog een gesprek om de resultaten te bespreken. Daar kon je inderdaad niet zozeer iets fout doen, en we hadden toen al wel vastgesteld dat de functie bij mijn persoonlijkheid zou passen dus het ging meer over bijvoorbeeld mijn stijl van samenwerken en zo. Vond dat toen fijn omdat dan ook duidelijker was welke stijl van leidinggeven het beste bij mij zou passen bijvoorbeeld, alleen zat mijn toekomstige leidinggevende niet bij dat gebrek en heeft hij er ook nooit iets mee gedaan :+ Dat was een bummer, haha.

Vind het wel gek dat die andere twee testen niet aan het begin zijn afgenomen. Ik zou die nog voor een eerste gesprek verwachten.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 10:16

Ik heb zondag middag ook een aantal uren gezeten voor een soortgelijke test. Zaterdag mezelf eerst onderworpen aan test assesments om de methodiek wat in de vingers te krijgen. Maar goed, ik wist dat het onderdeel kon uitmaken van de procedure, en voor de functie waar ik voor ga vind ik dat ook niet vreemd.

1/2/3 is niets aan fout te doen, dat is puur kijken hoe jij bent. Dat is intunitief invullen.

De rest is kijken of je capabel bent voor de functie en niet jezelf naar binnen bluft.

Gezien jouw omschrijving van de functie kan het 2 dingen zijn, of jij onderschat de functie of zij overschatten de functie.
Succes iig! Als je de functie wilt, dan zul je die tijd moeten investeren helaas.

Marcella

Berichten: 36729
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 11:35

Betreffende laatste deel.

Daar had ik cijfermatig HBO niveau en de rest kwam op mbo 3 niveau zonder oefenen.

Je hebt er trouwens online trainingen voor.

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 12:20

Gekopfjorden: ik heb ook zoiets gehad en dat was niet een je wordt het wel of niet maar ook meer van waar kunnen we je helpen/ondersteunen. Ik had een hele Assessmentdag bij schouten en nelissen. Achteraf hebben ze me nergens bij geholpen of ondersteuning gegeven. De uitslag was wel interessant.

Daarbij lees ik dat je zegt dat het moeilijk is een baan te vinden en dat het een leidinggevende functie is. Toch niet zo vreemd dit?

GekOpFjorden

Berichten: 342
Geregistreerd: 13-10-21
Woonplaats: Leiden

Re: Het leed dat solliciteren heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 15:01

In de schoonmaak is dit niet gebruikelijk ik werk al 15 jaar in de schoonmaak en ben zelfs 15 jaar geleden vanuit filiaalmanager bij dolcis aangenomen bij ditzelfde bedrijf zonder ervaring en zonder test.

De test vind ik niet heel vreemd maar 5 lijsten best pittig en dat het niet is aangegeven maar pas nadat ik alle gesprekken gehad had (en dat waren er 3 omdat ik 1 keer naar de verkeerde gestuurd was)

Ik heb net alles gedaan en de 1e 3 vond ik niet zo spannend dat is wie ik ben de laatste 2 waren minder moeilijk dan ik dacht maar wat ze er uit willen halen ben ik dan wel heel benieuwd naar

En eerlijk na een mooie aanbieding en een sollicitatie die al vanaf 14 december duurt door een paar grove foutjes toch bang om afgewezen te worden

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Het leed dat solliciteren heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 15:41

Oh ja dat snap ik wel hoor, maar niet geschoten is altijd mis.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Het leed dat solliciteren heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 16:06

Misschien dat ze nog twijfels hadden na de gesprekken en het daarom op deze manier aanvliegen? Maar dan was het wel erg netjes geweest als ze hier duidelijk over hadden gecommuniceerd.

Wanneer heb je een gesprek over de uitkomst van de testen?

GekOpFjorden

Berichten: 342
Geregistreerd: 13-10-21
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 16:13

MarliesV schreef:
Misschien dat ze nog twijfels hadden na de gesprekken en het daarom op deze manier aanvliegen? Maar dan was het wel erg netjes geweest als ze hier duidelijk over hadden gecommuniceerd.

Wanneer heb je een gesprek over de uitkomst van de testen?


Ze doen dit standaard alleen dat melden ze dus pas als ze je een aanbieding willen doen.

Ik heb net gemaild dat de testen gedaan zijn dus ik verwacht deze week.
Er moet nog een screening voor de locatie gedaan worden die 3 tot y weken duurt en ze willen me 1 of 15 maart laten starten

Cowboy55
Berichten: 8493
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 16:15

GekOpFjorden schreef:
MarliesV schreef:
Misschien dat ze nog twijfels hadden na de gesprekken en het daarom op deze manier aanvliegen? Maar dan was het wel erg netjes geweest als ze hier duidelijk over hadden gecommuniceerd.

Wanneer heb je een gesprek over de uitkomst van de testen?


Ze doen dit standaard alleen dat melden ze dus pas als ze je een aanbieding willen doen.

Ik heb net gemaild dat de testen gedaan zijn dus ik verwacht deze week.
Er moet nog een screening voor de locatie gedaan worden die 3 tot y weken duurt en ze willen me 1 of 15 maart laten starten


Een security screening bedoel je dan?

GekOpFjorden

Berichten: 342
Geregistreerd: 13-10-21
Woonplaats: Leiden

Re: Het leed dat solliciteren heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 12:51

Ik heb net zelf de uitslag gehad en toestemming gegeven door te zenden

Voldoende

Advies en conclusie ik pas in het profiel

(Maar toch ben ik pas gerust als alles echt rond is)

Roosch

Berichten: 36659
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Re: Het leed dat solliciteren heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 12:55

Goed gedaan!!

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Het leed dat solliciteren heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 23:08

Fijn! De aanbieding heb je al gehad.
Is het nu een kwestie van tekenen?

GekOpFjorden

Berichten: 342
Geregistreerd: 13-10-21
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 10:30

MarliesV schreef:
Fijn! De aanbieding heb je al gehad.
Is het nu een kwestie van tekenen?


Screening airport terminal en daarna tekenen
Ik ben er bijna

Eelmo

Berichten: 2931
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 10:42

Wat fijn! Pak van je hart zeker?