Communicatie tussen mens en paard

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: Communicatie tussen mens en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 20:40

Maar het stond toch netjes uitgelegd wat we als negatief en wat als positief moesten opvatten?

Ik kon er zo doorheen klikken eigenlijk. Het zou wel leuk zijn dit nog een keer te herhalen waarbij alleen het hoofd van het paard te zien is.

TS, ga je je bevindingen delen?

pateeke
Berichten: 2216
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Communicatie tussen mens en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 21:19

Ja het stond benoemd wat positief en wat negatief is. Neemt niet weg dat het een niet zo veelzeggende opdeling is.

vierspan

Berichten: 293
Geregistreerd: 08-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 21:59

Ik had meer foto’s met gezichtsuitdrukkingen verwacht, omdat het van belang is wanneer je met een paard wilt werken, je dit goed kan in schatten. De gedragingen onderling in de wei vindt ik niet goed passen bij het doel / de vraagstelling van het onderzoek.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Communicatie tussen mens en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 22:10

Het stond inderdaad netjes benoemd, maar de indeling op zich vond ik al twijfelachtig inderdaad. Dus dingen die bij positief stonden waarvan ik me afvraag waarom dat positief zou zijn.

Waar ik een beetje bang voor ben is dat dit een herhaling is van een paar andere onderzoeken. Zo is er een onderzoek gedaan naar het kunnen inschatten van pijn bij paardenhouders en daar kwam uit dat ze het heel vaak fout hadden.
Qua opzet vind ik dit een typisch onderzoek dat dus als conclusie zou kunnen hebben: xx% mensen denken dat ze emotie kunnen inschatten maar xx% had het fout.
Ik hoop dat het niet die kant op gaat, want ik schat zo in dat de foute antwoorden meer zeggen over de opzet van de methode dan de kennis van de ondervraagden.

Anoniem

Re: Communicatie tussen mens en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 22:12

Komt er nog een uitslag?

Sabri

Berichten: 1395
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 22:15

Ik was al bijna afgehaakt nav de indeling, leg eens uit het verschil tussen opgewonden, spanning en stress? Hoezo een positieve en ander negatieve? Hoezo zijn emoties positief of negatief?

Bij het eerste plaatje met erop een slapend paard ben ik afgehaakt met de vraag positief en negatief

Waardeloos onderzoek mi!

Ga je eerst eens verdiepen in emoties an sich, Alvorens mensen te vragen zulk soort enquête in te vullen. Zonde van de tijd!

Maris_

Berichten: 1450
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 01:13

mooney schreef:
Ik heb hem gedaan, ik vind het wel lastig omdat er in de definitie veel verwarring mogelijk is.
Bijvoorbeeld stress valt onder negatief en opwinding/alertheid (weet de precieze bewoording zo niet) onder positief, in ieder geval emoties die niet duidelijk gedefinieerd zijn en dus zeer subjectief zullen worden bekeken.
Daarnaast vind ik wel dat er behoorlijk wat foto's inzitten waarbij de context of te veel ontbreekt of de context waarschijnlijk erg leidend is voor de antwoorden die je krijgt.


Dit idd.

Heb dus bij sommige vragen weet niet ingevuld omdat de context ontbreekt.

Ik mis eigenlijk op het eind ook dat je dit kan aangeven mbt de enquête die je hebt ingevuld.

VuurVleugels
Berichten: 1765
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 06:00

Sabri schreef:
Ik was al bijna afgehaakt nav de indeling, leg eens uit het verschil tussen opgewonden, spanning en stress? Hoezo een positieve en ander negatieve? Hoezo zijn emoties positief of negatief?

Bij het eerste plaatje met erop een slapend paard ben ik afgehaakt met de vraag positief en negatief

Waardeloos onderzoek mi!

Ga je eerst eens verdiepen in emoties an sich, Alvorens mensen te vragen zulk soort enquête in te vullen. Zonde van de tijd!


Zo, dat kan ook aardiger, jemig. Wat dat 'slapende' paard betreft, als je zelf kennis van emoties had gehad zoals je TS gezellig toebijt had je gezien dat de nek net iets lager is dan level met de schoft, wat in combinatie met de ontspannen oren en lichaam betekent dat er sprake is van een ontspannen endorfine release. Ergo, positief. Tenzij je een continu alert, door adrenaline en cortisol aangedreven paard wil natuurlijk. Lekker, zo'n permanent stressvol leven. (Ja, ik trek nu conclusies over wat voor paard jij wilt, vervelend hè? Laat de conclusies over anderen dan ook achterwege).

Ik snap net als enkele anderen voor mij ook niet zo goed wat het probleem is. Het staat er mega duidelijk, enkel en alleen de emotie van dat moment en dat kan per seconde veranderen. Context is niet belangrijk in een onderzoek waarbij je puur en alleen wil weten of mensen lichaamstaal kunnen beoordelen/lezen. Ik denk dat dit onderzoek veel minder om het kunnen beoordelen van paarden gaat als dat het gaat om het beoordelen van mensen. Wat niet wegneemt dat ik in enkele gevallen ook 'weet ik niet' heb ingevuld, want soms waren signalen echt conflicterend. Maar een hele enquête 'weet ik niet' invullen omdat je de instructies blijkbaar niet op kan of wil volgen, zoals iemand hierboven heeft gedaan, slaat natuurlijk nergens op. Vul hem dan gewoon niet in.

Voor mij weer een goede reminder om me in mijn eigen onderzoeken ver van enquêtes weg te houden...

#scientist'rantover

jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 09:46

VuurVleugels schreef:
Maar een hele enquête 'weet ik niet' invullen omdat je de instructies blijkbaar niet op kan of wil volgen, zoals iemand hierboven heeft gedaan, slaat natuurlijk nergens op. Vul hem dan gewoon niet in.

Ik was die iemand en heb dat niet negatief bedoelt. Had ik de vraag ervoor ook "Nee" aangegeven op de vraag kan je emoties van een paard lezen ? (weet niet meer letterlijk wat de vraag was), dus m.i. is dat ook informatie bij een onderzoek .... Ook omdat er geen optie soms bestond ...

Dat neemt niet weg dat ik denk dat ik bij paarden die ik in het dagelijkse leven mee maak, ik vaak (maar helaas niet altijd) wel begrijp wat ze bedoelen en hoe ze zich voelen. Maar niet op basis van (deze) foto's. Maar er gaf ook al iemand als optie aan dat "we te moeilijk dachten" dus dat kan ook

Mijn bericht/deelname was positief bedoeld (met opbouwende feedback) en wordt dus door sommige als negatief beoordeeld :D

VuurVleugels
Berichten: 1765
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 11:11

jetm schreef:
VuurVleugels schreef:
Maar een hele enquête 'weet ik niet' invullen omdat je de instructies blijkbaar niet op kan of wil volgen, zoals iemand hierboven heeft gedaan, slaat natuurlijk nergens op. Vul hem dan gewoon niet in.

Ik was die iemand en heb dat niet negatief bedoelt. Had ik de vraag ervoor ook "Nee" aangegeven op de vraag kan je emoties van een paard lezen ? (weet niet meer letterlijk wat de vraag was), dus m.i. is dat ook informatie bij een onderzoek .... Ook omdat er geen optie soms bestond ...

Dat neemt niet weg dat ik denk dat ik bij paarden die ik in het dagelijkse leven mee maak, ik vaak (maar helaas niet altijd) wel begrijp wat ze bedoelen en hoe ze zich voelen. Maar niet op basis van (deze) foto's. Maar er gaf ook al iemand als optie aan dat "we te moeilijk dachten" dus dat kan ook

Mijn bericht/deelname was positief bedoeld (met opbouwende feedback) en wordt dus door sommige als negatief beoordeeld :D


Fair enough, bedankt voor je uitleg. Het is natuurlijk niet mijn onderzoek dus ik kan eigenlijk niet met zekerheid zeggen wat voor TS waardevolle informatie is, alleen voor mijn onderzoeken. Als het in mijn onderzoek plaats zou vinden zou ik het meenemen in de reflectie denk ik, want het zegt wel iets over het onderzoek zelf.

Ik denk inderdaad dat mensen te moeilijk nadenken en weet niet zo goed hoe TS iets anders zou kunnen doen om dat duidelijker te maken. Nou ja, wel interessant zo'n proces van een onderzoek, geeft toch wel leuke/onverwachte informatie vaak :=