CV moet juiste kleur hebben?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pauley

Berichten: 690
Geregistreerd: 16-12-15
Woonplaats: In huis

CV moet juiste kleur hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-23 16:00

Hoi,

Ik had laatst een interessante discussie met iemand. En ik ben benieuwd of er mensen zijn die hier ooit van gehoord hebben.

Deze vrouw werkt voor een bedrijf en doet hierbij de eerste beoordeling van Cv's.
Ze zei dat elke CV een kleur moest hebben en dat deze kleur afhankelijk is van de branche waarin je werkt/solliciteert.
Een blauwe CV voor kantoor personeel, een rode CV voor de zorg etc.

Daarbij zei ze ook dat als ze bijvoorbeeld een gele CV voorbij zag komen, ze deze niet eens bekijkt en direct weg legt, omdat deze niet de juiste kleur heeft.

Ik had hier nog nooit van gehoord en op Google kan ik het ook niet zo terug vinden.

Zijn er mensen die hier van gehoord hebben? Of is dit echt totale onzin?

Goof

Berichten: 28873
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: CV moet juiste kleur hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 16:01

De mijne is 'gewoon' zwart-wit.
Ben ik nu af?

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 16:02

Nog nooit van gehoord en volgens mij ook dikke onzin.
Vroeger waren alle CV's zwart wit dus kan me niet voorstellen dat hier een richtlijn aan zit. Vooral kiezen wat mooi is / past.

Keizerinnnn

Berichten: 1219
Geregistreerd: 09-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 16:03

Ik werk dagelijks met cv's van mensen als consultant/ recruiter en heb dit echt nog nooit gehoord. Daarbij zou het wat zijn als we ook nog eens cv's gaan beoordelen op kleur, ik heb zelf gekozen voor een eigen cv met een blauwe lay out en werk nu toevallig op kantoor, maar dat was puur omdat ik het zelf een mooie lay out vond...

Gitana

Berichten: 2710
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 16:04

Oké, daar zou ik als medewerker van het betreffende bedrijf wel wat van vinden als er potentieel nieuwe aanwas direct weggelegd wordt omdat het papiertje geel van kleur is :\

pillow
Berichten: 7827
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: CV moet juiste kleur hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 16:06

Dat lijkt me dikke onzin.

rien10
Berichten: 14742
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 16:06

Goof schreef:
De mijne is 'gewoon' zwart-wit.
Ben ik nu af?

Ja.

Die van mij is pimpelpaars met gouden stippen.


Wat een kul zeg.


Ohh, de CV radiator moet je juiste kleur hebben in het interieur. Ja, helemaal mee eens. }:0

JudithGigi

Berichten: 4223
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: CV moet juiste kleur hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 16:13

Als ik afgewezen word om de kleur van mijn cv prijs ik mezelf gelukkig dat ik niet bij zo'n bedrijf kom te werken :')

Winged

Berichten: 33067
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 16:16

JudithGigi schreef:
Als ik afgewezen word om de kleur van mijn cv prijs ik mezelf gelukkig dat ik niet bij zo'n bedrijf kom te werken :')

Precies.

Heb mijn CV al een paar jaar niet hoeven zien (jeej). Maar geloof dat hij de laatste keer inderdaad blauwig was. Maar daarvoor ook geel. Grap is dat een directe collega dezelfde gele lay-out heeft gehad toen zij bij mijn huidige werk werd aangenomen (ver voor mijn tijd). Dus hierin het bewijs: kleur zegt geen hol :D

troi
Berichten: 17022
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 16:17

JudithGigi schreef:
Als ik afgewezen word om de kleur van mijn cv prijs ik mezelf gelukkig dat ik niet bij zo'n bedrijf kom te werken :')


Nou dit!

Deze persoon is duidelijk veelmeer bezig met vorm dan met inhoud en dat past bepaald niet met hoe ik met mijn werk bezig ben.

linoleum

Berichten: 6491
Geregistreerd: 01-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 16:19

Gitana schreef:
Oké, daar zou ik als medewerker van het betreffende bedrijf wel wat van vinden als er potentieel nieuwe aanwas direct weggelegd wordt omdat het papiertje geel van kleur is :

Helemaal met de huidige moeite om de vacatures te vullen.. lijkt me eerder luiigheid van die vrouw.

x_Milou

Berichten: 2699
Geregistreerd: 17-03-09

Re: CV moet juiste kleur hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 16:21

https://gethooked.nl/blogs/de-betekenis ... -marketing

Denk dat deze denkwijze er een beetje achter ligt, als je geïnteresseerd bent in de theorie achter kleuren. Maar in de huidige markt lijkt het me inderdaad dat dit geen selectiecriterium mag zijn, zeker als je sollicitanten krijgt waarvan je niet mag verwachten dat ze dit allemaal gehad hebben op hun opleiding

KSHancox
Berichten: 1262
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 16:22

Ik dacht even dat dit over CV ketels ging en was mega verward. :')

Maar wat een onzin. :))

Autumnn

Berichten: 8061
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 16:22

Pauley schreef:
Daarbij zei ze ook dat als ze bijvoorbeeld een gele CV voorbij zag komen, ze deze niet eens bekijkt en direct weg legt, omdat deze niet de juiste kleur heeft.


Ik weet niet hoe oud je bent maar ik denk dat deze mevrouw heel hard lacht als je dit gelooft _O-
Spoiler:
ik ieder geval wel, sorry
_O-

Gea99

Berichten: 1171
Geregistreerd: 26-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 16:23

JudithGigi schreef:
Als ik afgewezen word om de kleur van mijn cv prijs ik mezelf gelukkig dat ik niet bij zo'n bedrijf kom te werken :')


Nou idd.

Ze kan beter kijken naar de inhoud van een cv.
Ik heb er nog nooit van gehoord. Die van mij was gewoon zwart wit een aantal jaar terug.

Esmee_RS

Berichten: 4886
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 16:23

Ik heb mijn CV met roze en paars. Klinkt verschrikkelijk zo maar het is echt heel leuk, past bij mij en heeft me toch een meer dan prima baan opgeleverd :')

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 16:25

Zou ze niet bedoeld hebben dat dat specifieke bedrijf bij de vacatures een voorgeschreven opmaak en indeling voor de brief en het cv vermeldt zodat alle sollicitanten dezelfde kans hebben en zodat ze gemakkelijker grote aantallen kunnen verwerken?

Dat is de enige manier waarop het me logisch lijkt.

Anders is het larie.
Krijg je ook extra punten Als je het juiste lettertype raadt? :+

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2469
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 16:28

Ik heb dit wel gehoord tijdens mijn opleiding als juridisch dienstverlener. We hadden toen ook een paar lessen volledig aan CV & netwerken toegewijd en onze docente (overigens een advocate) heeft hier toen ook wat over gezegd. Maar ze zei er dan wel bij dat je vooral een CV moest kiezen wat bij je past en je wat meer laat opvallen.

Dit was overigens specifiek gericht op de juridische sector, en ik weet dat ook daar het heel erg verschilt per bedrijf := Mijn eerste werkgever was bijvoorbeeld uitermate conservatief en daar kon je beter maar niet met kleuren aankomen. Mijn tweede werkgever daarentegen had juist echt een voorkeur voor de wat creatievere CVs. Denk dat dit ook wel per bedrijf zal verschillen...

Ik heb hem al verschillende kleuren gehad, paars, geel, groen, blauw.. Op het moment is ie groen :')

Ibbel

Berichten: 49213
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 16:29

En wat moet er dan precies de juiste kleur hebben? Lettertype? Moet jij eens kijken of geel nog leesbaar is, en moet jij rood eens onder een gewone kopieermachine leggen...

Of de achtergrond/het papier?
Aangezien tegenwoordig alles digitaal/per mail wordt gestuurd, moet het dan met het juiste kleurprofiel worden verstuurd zodat het correct van kleur de printer uit komt rollen bij het wervende bedrijf?

Volgens mij valt dit in de categorie plintentrapje, een doos nagelgaten en een set vierkante boren...

leeslampje

Berichten: 1119
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 16:32

Ach volgens mij maak je altijd een CV dat een beetje bij jezelf en bij het bedrijf waar je solliciteert past. Recruiters/HR medewerkers die een CV ongelezen weg leggen omdat er een bepaalde kleur in zit, is bizar kortzichtig. Daar hoef ik niet te werken.

Nu heb ik zin om te gaan solliciteren met een CV geschreven in Comic Sans MS en veel regenboog-kleur WordArt :D

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2469
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 16:33

leeslampje schreef:
Ach volgens mij maak je altijd een CV dat een beetje bij jezelf en bij het bedrijf waar je solliciteert past. Recruiters/HR medewerkers die een CV ongelezen weg leggen omdat er een bepaalde kleur in zit, is bizar kortzichtig. Daar hoef ik niet te werken.

Nu heb ik zin om te gaan solliciteren met een CV geschreven in Comic Sans MS en veel regenboog-kleur WordArt :D

Oh nee :')

Esmee_RS

Berichten: 4886
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 16:33

leeslampje schreef:
Ach volgens mij maak je altijd een CV dat een beetje bij jezelf en bij het bedrijf waar je solliciteert past. Recruiters/HR medewerkers die een CV ongelezen weg leggen omdat er een bepaalde kleur in zit, is bizar kortzichtig. Daar hoef ik niet te werken.

Nu heb ik zin om te gaan solliciteren met een CV geschreven in Comic Sans MS en veel regenboog-kleur WordArt :D

Voor een functie als graphic designer dan wel aub _O-

Enzo_Ollie

Berichten: 797
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 16:33

Tijdens mijn opleiding hadden we ook speciale sollicitatielessen, maar behalve dat je CV er netjes uit moet zien heb ik dat ook nog nooit gehoord.

Wij hebben nu 3 vacatures uit staan en als ik zie wat voor soorten we soms binnenkrijgen zou ik me echt pas op het allerlaatst drukmaken over de kleur :')

Freyr
Berichten: 698
Geregistreerd: 20-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 16:36

Oke, een CV móet niet een bepaalde kleur hebben. Wel zit er een hele psychologie achter kleuren en zou ik zelf bijv nooit voor rood/roodtinten of te donkere kleuren gaan. Een kleur kan ook wat over je eigen persoonlijkheid zeggen. Een kleur kan gewoon uitmaken of je eruit te laten springen met je CV, dus oprecht: ik zou hier wel over nadenken voordat mijn CV naar een bedrijf gaat.

Mijn zusje heb ik aangeraden om een andere kleur in de brede balk bovenaan haar CV te nemen, omdat ze twijfelde en een kleur niet matchte met haar gewoon.

Daarnaast heeft een vriendin die toendertijd psychologie studerende mij ook eens verteld dat je ook beter geen foto aan je CV kan toevoegen.

Edit: Kleur bedoel ik mee dat je in je CV vaak bovenaan en/of aan de zijkant een gekleurde balk kan hebben staan. Die geef je een bepaalde kleur. Je tekst uiteraard zwart.
Zoiets: https://www.cv.nl/cv-templates
Laatst bijgewerkt door Freyr op 26-06-23 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 16:38

Esmee_RS schreef:
leeslampje schreef:
Ach volgens mij maak je altijd een CV dat een beetje bij jezelf en bij het bedrijf waar je solliciteert past. Recruiters/HR medewerkers die een CV ongelezen weg leggen omdat er een bepaalde kleur in zit, is bizar kortzichtig. Daar hoef ik niet te werken.

Nu heb ik zin om te gaan solliciteren met een CV geschreven in Comic Sans MS en veel regenboog-kleur WordArt :D

Voor een functie als graphic designer dan wel aub _O-


Voor een grafisch ontwerper kan ik me nog voorstellen dat de opmaak er toe doet.
Maar dan scoor je geen punten met WordArt. _O-
En dan stuur je waarschijnlijk ook een portfolio mee.