Gymles (sport) geven, maar wat?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Adjepatatje8

Berichten: 338
Geregistreerd: 02-02-17
Woonplaats: Bijna in de Achterhoek

Gymles (sport) geven, maar wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-23 17:32

Oké, niet de beste titel, maar de inspiratie is een beetje weg :') . Ik hoop ook dat het is toegestaan, anders alvast sorry!

Met de sportklas gaan we over een kleine twee maanden een week naar het buitenland. We moeten hiervoor een sportles/gymles voorbereiden.

Er zijn natuurlijk wat "regels"
    - De beschikking tot een kunstgras veld, plein, grote zaal en kleine zaal. Hiervan is de indeling onbekend, maar je mag een voorkeur aangeven
    - Volleybal, handbal, basketbal en voetbal zijn uitgesloten
    - Je moet je les makkelijk kunnen aanpassen ivm weersomstandigheden, leeftijd, veldkwaliteit etc.
    - De les wordt gegeven aan circa 25 kinderen tussen de 10-15 jaar
    - De les mag niet bestaan uit alleen maar spelletjes, het is de bedoeling dat je wel echt uitleg/les kan geven, maar een eind en/of beginspel is wel toegestaan

Aangezien ik een beetje vastloop, omdat ik mijn eigen ideeën niet goed genoeg vind, misschien is er iemand op bokt die een hele leuke sportles heeft gehad/ een super idee heeft en mij op die manier wat verder kan helpen. :j
De naam van een sport delen is al voldoende de research etc. kan ik natuurlijk zelf doen!

CupCakes_

Berichten: 3338
Geregistreerd: 20-12-08
Woonplaats: Ouddorp

Re: Gymles (sport) geven, maar wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 17:41

Een vorm van bootcamp met eventuele materialen uit de omgeving?

Ineke2

Berichten: 33132
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Gymles (sport) geven, maar wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 17:48

Hockey, badminton, tafeltennis, kegelen ( iedereen krijgt 3 kegels achter zich neergezet en moet die verdedigen, er zijn 2 mensen die samenwerken met 1 bal en proberen de kegels om ver te krijgen. )

Koopatest / piepjes test. Rennen en voor het piepje aan de overkant zijn. Piepje gaat steeds iets eerder.

Shadow0

Berichten: 43513
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Gymles (sport) geven, maar wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 17:49

Wat wil je bereiken met de les?

Phen
Berichten: 1207
Geregistreerd: 03-01-08

Re: Gymles (sport) geven, maar wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 17:58

Softbal?
Kan je prima een les mee opbouwen. Gooien/vangen, slaan met knuppel, het spel zelf waarbij je de regels kan opbouwen. Of het spel interessant maken door het aan te passen.

Flag Football?

Daarnaast ook even kijken wat het doel van de les moet zijn. En daar een activiteit aan koppelen.

Ellebel123
Berichten: 216
Geregistreerd: 03-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 18:32

Trefbal, blikkie trap, kat en muis, Anna Marie koekoek, schipper mag ik over varen, pionnenroof....

Schuur_

Berichten: 4886
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Gymles (sport) geven, maar wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 19:03

Misschien ook delen wat je eigen ideeen zijn? Bootcamp is leuk maar in zo een grote groep met die leeftijdscategorie ga je veel wachtende kinderen hebben (= herrie) en je kan jezelf niet opsplitsen om overal bij te springen.

Als spel vind ik 1,2,3 piano (of fotomodel zoals we vroeger speelden) wel altijd leuk.

Supervixen

Berichten: 12857
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 19:21

Ellebel123 schreef:
Trefbal, blikkie trap, kat en muis, Anna Marie koekoek, schipper mag ik over varen, pionnenroof....


Voor kinderen van 10 tot 15 jaar??
Dan maak je je niet populair (behalve met trefbal).

Geen idee hoeveel materiaal je hebt?

Rondje om de wereld, hockey, het grote sportspel, slagbal met hindernissen, trefbal waarbij je met je team een mat rechtop moet houden, freerunnen (met toestellen in een zaal een parcours maken). Conditie/kracht circuit in duo's, eentje van het duo doet 1 minuut lang de opdracht (bijvoorbeeld touwtje springen, sit ups, opdrukken, wendsprongen op de bank, enz), de ander telt hoe vaak dat lukt, na een minuut wisselen.

Anoniem

Re: Gymles (sport) geven, maar wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 01:23

Tag rugby was bij mij op school altijd populair als we eens wat anders deden. :j

kampioen2be
Berichten: 365
Geregistreerd: 05-08-21
Woonplaats: Groene hart

Re: Gymles (sport) geven, maar wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 01:39

apenkooien!

Kairos
Berichten: 2717
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 06:45

Gymmeesterdaan en gymmeesterjari delen altijd wel leuke ideeën op Instagram.
En zou je qua uitleg ook kunnen denken aan vertellen welke spiergroepen je traint met een spel bv? Want dan is een groot spel ook wel leuk.

Wat je ook kan doen is bv slagbal met hindernissen. Zat ideeën te vinden.

Qimm

Berichten: 15174
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Gymles (sport) geven, maar wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 06:46

Frisbee

Supervixen

Berichten: 12857
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 06:49

kampioen2be schreef:
apenkooien!


Dat is al een tijd verboden, zeker niet doen dus.

Anouk_H

Berichten: 2175
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Re: Gymles (sport) geven, maar wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 08:14

Wij speelde af en toe stokbal en dat was het enige spel tijdens gymles waar ik echt blij van werd O:)

2 teams, ieder team heeft 5(of 6?) pionnen met daarin ieder team 3 stokken (bezemstelen waren het denk ik). Je hebt meerdere ballen in het spel. En je moet basketballend naar de stokken van het andere team gaan, dan mag je vanaf een bepaalde lijn op de stokken van je tegenstanders gaan mikken, valt de pion/stok om, mag je de stok pakken en meenemen naar je eigen kant. Het team dat als eerste alle pionnen gevuld heeft met stokken wint. Bij de pionnen staan 2 of 3 (weet ik niet meer precies) verdedigers die dus de ballen tegen proberen te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 12:36

Qimm schreef:
Frisbee
Oeh, ja, frisbee is ook leuk!

Eef_Bam

Berichten: 4103
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 12:51

Supervixen schreef:
kampioen2be schreef:
apenkooien!


Dat is al een tijd verboden, zeker niet doen dus.


Je mag tegenwoordig ook niks meer -O- .

_Tarzan

Berichten: 11184
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: Gymles (sport) geven, maar wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 13:08

Circuit training geven, kun je ook in 2-tallen laten doen en dan elke oefening bijvoorbeeld 1 minuut, dan de volgende oefening en dat 2 rondes, hartstikke leuk! ;)

Adjepatatje8

Berichten: 338
Geregistreerd: 02-02-17
Woonplaats: Bijna in de Achterhoek

Re: Gymles (sport) geven, maar wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-23 19:06

Thanxx allemaal!!

Om even de eerste vragen te beantwoorden:
- Het doel van de les vind ik lastig om te bedenken aangezien het een eenmalige les is aan een klas, waarvan je van te voren eigenlijk helemaal niets weet. De informatie die we hebben zijn de groepsgrootte en leeftijd van de leerlingen (gebaseerd op eerdere excursies).
- Er zijn wel enkele grote materialen aanwezig, zoals een dikke mat en wat kasten, maar wat precies en in welke staat? Geen idee. Klein materiaal, zoals ballen en pionnen, zijn er wel en kunnen evt. nog extra meegenomen worden.

Ik heb hier wel wat leuke ideeën opgedaan! Ik ga alvast wat dingen opzoeken en uitwerken, maar iig allemaal bedankt!!! *\o/* *\o/*

marleen_88

Berichten: 14066
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 19:09

Ellebel123 schreef:
Trefbal, blikkie trap, kat en muis, Anna Marie koekoek, schipper mag ik over varen, pionnenroof....


Succes met pubers. :Y)

Ik zou ook voor sporten/oefenclinics gaan. Frisbee, basketbal, tjoekbal, tamponhockey er is zoveel leuks.

Kairos
Berichten: 2717
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 21:36

Adjepatatje8 schreef:
Thanxx allemaal!!

Om even de eerste vragen te beantwoorden:
- Het doel van de les vind ik lastig om te bedenken aangezien het een eenmalige les is aan een klas, waarvan je van te voren eigenlijk helemaal niets weet. De informatie die we hebben zijn de groepsgrootte en leeftijd van de leerlingen (gebaseerd op eerdere excursies).
- Er zijn wel enkele grote materialen aanwezig, zoals een dikke mat en wat kasten, maar wat precies en in welke staat? Geen idee. Klein materiaal, zoals ballen en pionnen, zijn er wel en kunnen evt. nog extra meegenomen worden.

Ik heb hier wel wat leuke ideeën opgedaan! Ik ga alvast wat dingen opzoeken en uitwerken, maar iig allemaal bedankt!!! *\o/* *\o/*

Vermaak is neem ik aan ook een doel :)

Schuur_

Berichten: 4886
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Gymles (sport) geven, maar wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 08:06

Mij lijkt het doel van gymles dat ze een uurtje lekker in beweging zijn met elkaar. Echt een educatieve eigenschap heb ik er nooit uitgehaald. Buiten hoe mezelf in een hoek te drukken dat ik zeker nooit de bal kreeg dan :+

CharleyT
Berichten: 3995
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 08:21

marleen_88 schreef:
Ellebel123 schreef:
Trefbal, blikkie trap, kat en muis, Anna Marie koekoek, schipper mag ik over varen, pionnenroof....


Succes met pubers. :Y)

Ik zou ook voor sporten/oefenclinics gaan. Frisbee, basketbal, tjoekbal, tamponhockey er is zoveel leuks.


Help me, wat is tamponhockey?? :o . Ik herken nagenoeg alle genoemde activiteiten maar tamponhockey echt niet. Opgegroeid met 3 pittige zussen ben ik wel wat gewend, maar dit??

Kairos
Berichten: 2717
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 09:09

CharleyT schreef:
marleen_88 schreef:


Succes met pubers. :Y)

Ik zou ook voor sporten/oefenclinics gaan. Frisbee, basketbal, tjoekbal, tamponhockey er is zoveel leuks.


Help me, wat is tamponhockey?? :o . Ik herken nagenoeg alle genoemde activiteiten maar tamponhockey echt niet. Opgegroeid met 3 pittige zussen ben ik wel wat gewend, maar dit??


Wordt ook wel knotshockey genoemd: https://www.bol.com/nl/nl/p/knotsbal-kn ... 097754452/

Tink89
Berichten: 2943
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 10:14

Het heet ook wel unihockey: met grote stokken met een zacht uiteinde (dat lijkt op een tampon) ipv met harde sticks en harde ballen.

Ik zou frisbee leuk vinden. En dan met tweetallen beginnen en eindigen met een heus toernooi (dus in teamverband).

Ik zou persoonlijk heel ver weg blijven van coopertest/shuttlerun en andere 'rennenomhetrennen'-activiteiten. Dat vindt bijna niemand leuk, moeten scholieren al heel erg veel doen en is zelf ook niet leuk om te geven. Softbal/honkbal is trickey, die bal kan heel veel vliegen en iemand serieus verwonden als er geen netten om het veld staan.

Touwtje spring bingo is ook tof en vraagt weinig ingewikkelde materialen. En verhuizertje ook:

VERHUIZEN
Voor dit spel heb je voor 2 teams dezelfde materialen nodig die zij van de ene kant van de zaal naar de andere kant gaan verhuizen zonder de vloer aan te raken. Geef bijvoorbeeld iedere groep een bank, een kast, hoepels, matten, lintjes, ballen, touwen, etc. Zorg dat de spullen op de zelfde hoogte liggen en leg ze uit wat wel en niet mag. Bijvoorbeeld in een hoepel staan telt als een eilandje dus dan ben je veilig.

De hele groep moet samen alle materialen en zichzelf naar de overkant brengen. Zodra iedereen onderweg is en de voorste persoon niet meer verder kan zullen de materialen door gegeven moeten worden naar voren. Wie valt is af en moet weer vooraan beginnen en dus opgehaald worden door de rest van de spullen en teamleden. Het team wat als eerst alle materialen en mensen aan de overkant heeft gekregen wint.


Verhuizertje kan ook heel simpel met wat hoepels, linten, etc. Hoeft niet per se met matten en kasten te werken, al maakt het dat wel extra leuk.

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2426
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 10:40

Ik herinner met dat ik ooit een gym les met hit training had. In koppels van 2 deed je dan 1 minuut een oefening, 1 ‘keek’ of hield de voeten vast bij buikspier oefeningen oid en de andere voerde het uit. Dan na die minuut omwisselen en ging de ander. Daar had je steeds 10 seconden voor.
Uit m’n hoofd had je
Jumping jacks
Wall sit (2 tegelijk en dan de volle 2 minuten volhouden. Wie dat konden kregen een strafpunt in mindering)
Squats
Bench dip
Plank (wie het langste volhielden strafpunt in mindering)
Sit ups (wie het meeste kon kregen strafpunten in mindering)
Crab walk.
Van dit pitten zakjes over en weer brengen, 1 voor 1
Touwtje springen
Kikker spring over een bank

Om het nog boeiender te maken waren de opdrachten genummerd van 1 t/m 10. Iedereen begon bij een nummer en dan na die 2minuut 10 moest je door naar het volgende nummer. Maar die lag er niet naast maar vaak aan de andere kant van de zaal. In 10 seconden moest je dus hollen om op tijd de volgende oefening te doen.

Nou wie te laat op z’n plek was kreeg ‘strafpunten’ het koppel met de meeste punten moesten de tikker zijn bij het eind spel. Een old school Chinese muur gaf altijd wel een leuke dynamiek omdat het zo oud was :D

Als je kijkt kwa tijd ben je ongeveer 22 minuten hier mee bezig. Ongeveer 10 minuten uitleg van de opdrachten. Dan heb je al 30 minuten gevuld. Chinese muur is ook een kwartier (?) dan nog een leuke warm up en je bent er!

Oh en mocht je een mat en een boel stokken ter beschikking hebben. Lichtste kind op de mat en dan met de stokken vooruit rollen. Moeten ze steeds de achterste stok naar voren halen om door te kunnen. Groep in 2’en splitsen en dan wie het snelste is

Of zwerkbal. Zo’n bal met van die bobbels die alle kanten uit stuitert met een knuppel de zaal in meppen. En dan door hollen langs 7 honken. 3 aan de lange zijde, 1 korte zijde. Op tijd stoppen want zodra de bal gevangen was moest je stoppen bij je laatste honk