Partner van 'uitkeringstrekker'

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

fleurtjeuh

Partner van 'uitkeringstrekker'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-23 17:18

Ok, lichtelijk provocerende titel dat weet ik. Maar laat ik duidelijk maken dat ik mensen die een uitkering ontvangen niet automatisch bestempel als 'uitkeringstrekker' of als 'minder' dan anderen.

Het zit namelijk zo.
Ik ben inmiddels bijna 8 jaar samen met mijn vriend.
En hij is afgekeurd. 100% afgekeurd op psychische gronden. En hij krijgt dus een uitkering.
Dit is inmiddels al meer dan 10 jaar zo, zo was het toen ik hem leerde kennen en ik heb het nooit een punt gevonden.
Hij zelf wel. Hij is natuurlijk niet zonder reden afgekeurd, maar niet omdat hij lui is. Hij wil graag aan de slag maar vindt het ook heel moeilijk. Hij heeft een paar keer fouten van het uwv meegemaakt waardoor hij bijvoorbeeld ineens een half jaar zonder geld zat, of ineens uitkering bleef ontvangen terwijl hij aan het werk was(in het begin bleef hij proberen om te werken) wat hij natuurlijk later terug moest betalen. Helaas niet netto, maar bruto en ook even in 1x graag, want t was einde boekjaar.
Anyways, niet zonder reden dus dat hij angstig is om bij het uwv aan te kloppen voor hulp.
De laatste jaren heeft hij het opgegeven, hij durft gewoon niet meer. Hij is het heel lang blijven proberen maar krijgt steeds weer de deksel op z'n neus.
Maarja, hij is geen stilzitter en is dus tengevolge depressief geworden.
Dit heeft hij lang ontkent, maar inmiddels ziet hij het zelf ook.
Hij is veel thuis en binnen en dit frustreert hem mateloos.
Ok, naar het heden dan.
Hij heeft recent de stap gezet om toch weer te kijken naar therapie. Dit heeft hij in het verleden op veel verschillende manieren en voor verschillende klachten gehad.
Hij heeft de diagnose adhd gekregen, waar ik niet verrast door was :')
Zijn hyper is bij opgroeien vooral in zijn hoofd gaan zitten, hij piekert veel en zijn hoofd staat altijd aan zoals hij het zegt.
Nou heeft hij de komende weken iedere week een soort groepstherapie, gericht op het omgaan met de adhd en je leven inrichten zodat het makkelijker wordt.
Zijn doel is om weer aan het werk te kunnen. Gelukkig vindt hij niet dat hij weer fulltime aan de slag moet, hij zou al bij zijn met een paar uur in de week iets doen, ergens heen, zich weer nuttig voelen.
Van mij hoeft hij niet. Ons inkomen is voldoende met zijn uitkering en mijn inkomen.
Ik ben vooral bang dat hij zichzelf weer voorbij gaat lopen dus ik ben ontzettend blij dat hij hulp heeft gezocht en geaccepteerd. Ik hoop dat dat hem voldoende handvaten en veiligheid kan geven.
Maar nu, waar ik vooral mee zit is dat ik hem wil steunen. Ik ga niks voor hem overnemen, maar ik wil hem wel met daden kunnen laten zien dat ik er voor hem ben en hem steun.
Dus mijn vraag is, hoe heb jij dat voor je partner gedaan? Of van de andere kant, wat vind\vond\ had je fijn gevonden dat je partner voor jou deed?

Duhelo

Re: Partner van 'uitkeringstrekker'

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 17:23

Niet in dezelfde situatie, maar als het financieel geen nood is om te werken, is het een optie om vrijwilligerswerk te doen? Genoeg instanties die een helpende hand nodig hebben én hij kan zelf bepalen hoevaak/lang/wanneer hij gaat helpen, zonder dat het invloed heeft op zijn uitkering en dergelijk gedoe meebrengt.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 17:27

Ik ben zelf wegens lichamelijke ziekte volledig afgekeurd.
Ik doe veel zelf. Maar mijn man en zoon doen ook erg veel.

Ik kan mij voorstellen datje vriend geestelijk erg moe gaat worden van therapie.
Is er iets waardoor hij kan ontspannen?
Samen naar het bos, film kijken, douchen.

Vraag of je iets kan doen.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-23 17:31

Duhelo schreef:
Niet in dezelfde situatie, maar als het financieel geen nood is om te werken, is het een optie om vrijwilligerswerk te doen? Genoeg instanties die een helpende hand nodig hebben én hij kan zelf bepalen hoevaak/lang/wanneer hij gaat helpen, zonder dat het invloed heeft op zijn uitkering en dergelijk gedoe meebrengt.

Deze optie heb ik inderdaad ook een paar keer aangedragen.
Maar volgens mij, als ik het goed heb onthouden, moet je vrijwilligerswerk wel opgeven bij het uwv.
En zijn angst is dan dat ze vinden dat hij dus kan werken en dat zijn uitkering dan ineens weg is.

luuntje schreef:
Ik ben zelf wegens lichamelijke ziekte volledig afgekeurd.
Ik doe veel zelf. Maar mijn man en zoon doen ook erg veel.

Ik kan mij voorstellen datje vriend geestelijk erg moe gaat worden van therapie.
Is er iets waardoor hij kan ontspannen?
Samen naar het bos, film kijken, douchen.

Vraag of je iets kan doen.

Ontspannen is een terugkerend onderwerp inderdaad. Vanwege alle stress houdt hij heel veel spanning vast in zijn lijf. Hierdoor krijgt hij meer stress want hij denkt dat er dan misschien iets is met zijn lichaam of dat hij misschien ziek is of iets anders onder de leden heeft, en daar krijgt hij, je raad het niet, meer stress van :')
Gamen is een goede afleiding, echt ontspannen doet hij als we film kijken op de bank en hij legt zn hoofd op mijn schoot. Binnen 5 minuten slaapt hij :')
Verder is hij echt een bezige bij en lukt ontspannen dus pas echt als hij het gevoel heeft 'iets' gedaan te hebben. En dat iets is hij nu dus aan het zoeken

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 17:32

Wij kunnen dat niet invullen voor hem, mijn advies is dus om het gewoon zo aan hem uit te leggen, als je nu bij ons hebt gedaan. En dan te vragen wat je nu kunt doen om hem te steunen.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 17:45

Is hij afgekeurd op fysieke, of op mentale grond? Zou een moestuin/volkstuin wat zijn om mee bezig te gaan?
Niet direct betaald, maar hij kan wél lekker bezig zijn én het levert jullie huishouden wat op, namelijk de oogst (en voor hem gevoel van nut/wat toevoegen aan het huishouden) (en gezien hij snel in zijn hoofd blijft zitten, juist een goeie uitlaat om fysiek bezig te zijn? (Ik vind het heerlijk om hersenloos onkruidjes te plukken, krijg ik mijn hoofd helemaal leeg mee :) ))

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 17:46

Leuke arbeidsmatige dagbesteding als eerste stap. Weet leggen omgaan met structuur, andere mensen, taken doen, etc?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 17:51

Mocht ie een Wia-IVA uitkering hebben...

Dan is mijn advies: ga niet weer betaald werk verrichten. IVA + betaald werk = vragen om een herkeuring.
Als hij daar zo gevoelig voor is (en zo te lezen niet zonder reden), doe het niet.
Uit vrijwilligerswerk is ook veel nut te halen en dat geeft lang niet zoveel uwv-gedoe.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 17:53

Vrijwilligerswerk kun je wel doen zonder in de problemen te komen. Dit moet je inderdaad wel communiceren.

Ik zou persoonlijk nu niet met 2 dingen tegelijk beginnen (dus een therapie en gaan werken)

Ik denk dat het ook heel belangrijk is om te kijken welk werk geschikt is. Voor de 1 kan dat een maatje zijn voor iemand die eenzaam is. Voor een ander betekend het lichamelijk moe worden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 17:53

Mijn broer is afgekeurd en na lang tobben en veel therapeuten heeft hij nu ondersteuning van deze stichting.
https://www.mee.nl/clientondersteuning/cliëntondersteuning-nodig

Voor het eerst zit er weer een ritme in met therapeutisch vrijwilligerswerk.
Dat hij ooit weer betaald werk gaat doen valt nog te zien, mogenlijk niet. Echter is zinsgeving een heel stuk belangrijker.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 18:07

Even een stipje

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 18:12

Vrijwilligerswerk doen kan meestal prima zonder dat dat gevolgen heeft voor de wia. Hij heeft inderdaad wel een meldplicht.

Ik zou juist wel al tijdens de behandeling voorzichtig aan de slag gaan met het onderwerp werk/dagbesteding (niet per se direct solliciteren, wel oriënteren). Misschien kan hij daar vanuit zijn behandeling ook ondersteuning bij krijgen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 18:14

Ik snap zijn angst voor het uwv.

Je kunt niet 'ongestraft' uitproberen of je nog iets kunt.
Want je moet het doorgeven als je wat probeert = direct risico op herkeuring.

Ik ben zelf nog niet zo ver, ook volledig afgekeurde en op dit moment echt nog niet in staat om te werken.
Maar dat wil ik uiteindelijk zeker wel weer

Maar gewoon ongestraft uitproberen wat je wel en niet kunt (en kunt volhouden vooral) kan niet. Want dus verplicht om door te geven.

Mij houdt dat extreeeeem tegen.
Ik durf pas weer iets te gaan proberen als ik nagenoeg 100% zeker weet dat ik het langdurig vol kan houden.

Ik kreeg zelfs laatst een aanbod om voor leuk geld eenmalig een workshop te geven op een hogeschool.

Eenmalig kan ik waarschijnlijk wel, want dan kan ik ongestraft twee weken crashen daarna.
Het zou voor mij ook een super kans zijn geweest om te kijken of ik dat kan, hoeveel herstel ik nodig heb, hoeveel verergering van klachten ik heb etc.
Het zou óók een super kans zijn geweest, omdat het mij het gevoel zou geven er nog toe te doen, nog iets waard te zijn voor de maatschappij.

Maar ik heb het afgewezen.
Vanwege dus die angst voor het uwv.
Ik denk echt dat het uwv zijn doel voorbij schiet zo.
Maar ik mag geen mening hebben, want 'maar een uitkeringstrekker'.

Ik volg nu wel een opleiding, dat weet het uwv. In mijn eigen tijd, aangepast op mijn kunnen etc.
Ik ben eerlijk gezegd doodsbang voor het moment dat ik mijn diploma haal.
Want ook dát moet ik verplicht direct doorgeven, zo niet noemen ze het fraude.
Met weer direct risico op herkeuring.

Ik wou zo verschrikkelijk graag dat ik gewoon de kans kreeg om zonder risico uit te proberen waar ik sta.
Want ik wil echt uiteindelijk graag weer aan de bak.

Maar de angst voor het uwv houdt mij dus enorm tegen.

Ik snap de angst van je vriend.
Die angst is helaas niet onterecht.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 18:22

Iriscope schreef:
Wij kunnen dat niet invullen voor hem, mijn advies is dus om het gewoon zo aan hem uit te leggen, als je nu bij ons hebt gedaan. En dan te vragen wat je nu kunt doen om hem te steunen.

Hele goeie :j

Hier een afgekeurde, ik zit al op de stoel waar je vriend op zit of op wil gaan zitten. Hier ook ervaring met de onkunde, onwil, en allerlei rare fratsen van het uwv... Het uwv is in mijn ogen echt vreselijk. Werken of geld verdienen durf ik ook niet meer, ik herken je vriend hierin ontzettend.

Mijn vraag is... (en die hoef je uiteraard niet zomaar hier als antwoord neer te zetten, je zou het ook gewoon voor jullie zelf kunnen houden, het is wel best prive!) zit je vriend nog wel bij het UWV, of is hij inmiddels bij de gemeente terecht gekomen voor zijn uitkering. Het zal afhankelijk zijn per gemeente, maar mijn ervaring is dat je dan te maken krijgt met hele andere mensen en een heel andere sfeer.
Ik heb vanuit de gemeente een activeringscoach, naar mijn weten krijgt iedereen er eentje toegewezen máár zo'n coach (en ik gebruik even zijn eigen woorden) heeft zo veel mensen met een uitkering onder zich, dat het geen doen is om iedereen in dezelfde mate te kunnen helpen. De mensen die duidelijk niet eraan toe zijn of er niet voor open staan om hun leven weer op te pakken (bijvoorbeeld: mensen die echt te ziek zijn om iets te doen, de echte werk weigeraars en luie donders) krijgen bijvoorbeeld 1 a 2x per jaar een oproep voor een gesprek, en that's it. Voor mensen die wel graag verder willen bieden ze een helpende hand. Via de mijne ben ik vrijwilligerswerk gaan doen, het papierwerk en alle ingewikkelde zaken eromheen daar hebben we samen voor om tafel gezeten, ik kan ook bij hem terecht met al mijn vragen, al mijn (geld)zorgen. Bij hem is maatwerk mogelijk, waar dat bij het uwv echt ontbreekt. Maar dat is dus het verschil tussen uitkering krijgen van de gemeente, vs van het uwv.
Ik ben overigens vrijwilligerswerk gaan doen omdat ik nog maar een paar uur per week inzetbaar ben, en niet meer gezond genoeg ben om mijn aanwezigheid volgens afspraak te kunnen garanderen. Voor werkgevers ben ik een flink risico + door mijn zeer beperkte beschikbare uren ben ik ook gewoon niet interessant. Thuis komen de muren op mij af, ik verveel mij en ik wil mij ook nuttig voelen dus ik wou sowieso wel IETS doen, zodoende.
Dus nu red ik vogels <3 oke, samen met een heel team, maar dan toch. Het betaald niet, maar de voldoening is top. En de gemeente staat er ook geheel achter, ik ben nergens gekort, ik ben alleen maar geholpen. Ik ben weer onder de mensen en ik voel mij weer nuttig, dat is al zo veel waard.

Wat ik tijdens mijn therapie, ziekenhuisbezoeken enz. Heel waardevol vond was dat ik iemand had om het mee te bespreken, soms vond ik het ook fijner om niet alleen te hoeven gaan wanneer ik een erg slechte dag had. Op de dagen zelf was ik ook helemaal verrot, ik zou op die dagen niet teveel verwachten van klusjes in huis enzo want het kan flink uitputtend zijn.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-23 18:24

Femke_Tweety schreef:
Ik snap zijn angst voor het uwv.

Je kunt niet 'ongestraft' uitproberen of je nog iets kunt.
Want je moet het doorgeven als je wat probeert = direct risico op herkeuring.

Ik ben zelf nog niet zo ver, ook volledig afgekeurde en op dit moment echt nog niet in staat om te werken.
Maar dat wil ik uiteindelijk zeker wel weer

Maar gewoon ongestraft uitproberen wat je wel en niet kunt (en kunt volhouden vooral) kan niet. Want dus verplicht om door te geven.

Mij houdt dat extreeeeem tegen.
Ik durf pas weer iets te gaan proberen als ik nagenoeg 100% zeker weet dat ik het langdurig vol kan houden.

Ik kreeg zelfs laatst een aanbod om voor leuk geld eenmalig een workshop te geven op een hogeschool.

Eenmalig kan ik waarschijnlijk wel, want dan kan ik ongestraft twee weken crashen daarna.
Het zou voor mij ook een super kans zijn geweest om te kijken of ik dat kan, hoeveel herstel ik nodig heb, hoeveel verergering van klachten ik heb etc.
Het zou óók een super kans zijn geweest, omdat het mij het gevoel zou geven er nog toe te doen, nog iets waard te zijn voor de maatschappij.

Maar ik heb het afgewezen.
Vanwege dus die angst voor het uwv.
Ik denk echt dat het uwv zijn doel voorbij schiet zo.
Maar ik mag geen mening hebben, want 'maar een uitkeringstrekker'.

Ik volg nu wel een opleiding, dat weet het uwv. In mijn eigen tijd, aangepast op mijn kunnen etc.
Ik ben eerlijk gezegd doodsbang voor het moment dat ik mijn diploma haal.
Want ook dát moet ik verplicht direct doorgeven, zo niet noemen ze het fraude.
Met weer direct risico op herkeuring.

Ik wou zo verschrikkelijk graag dat ik gewoon de kans kreeg om zonder risico uit te proberen waar ik sta.
Want ik wil echt uiteindelijk graag weer aan de bak.

Maar de angst voor het uwv houdt mij dus enorm tegen.

Ik snap de angst van je vriend.
Die angst is helaas niet onterecht.

Ja ik snap je helemaal.
Ook ik was vroeger van mening dat het allemaal wel meeviel bij het uwv.
Maar door verhalen zoals die van mijn vriend en die van jou heb ik wel ingezien dat het echt anders is.

Rintah schreef:
Is hij afgekeurd op fysieke, of op mentale grond? Zou een moestuin/volkstuin wat zijn om mee bezig te gaan?
Niet direct betaald, maar hij kan wél lekker bezig zijn én het levert jullie huishouden wat op, namelijk de oogst (en voor hem gevoel van nut/wat toevoegen aan het huishouden) (en gezien hij snel in zijn hoofd blijft zitten, juist een goeie uitlaat om fysiek bezig te zijn? (Ik vind het heerlijk om hersenloos onkruidjes te plukken, krijg ik mijn hoofd helemaal leeg mee :) ))

Hij is op mentale gronden afgekeurd.
Ik vind je idee wel een hele leuke, we hebben allebei geen groene vingers, maar misschien is dit wel wat :)
Zal eens wat rondneuzen of er volkstuintjes in de buurt zijn.
Zijn daar websites voor waar je kan zoeken?

belle_boef schreef:
Leuke arbeidsmatige dagbesteding als eerste stap. Weet leggen omgaan met structuur, andere mensen, taken doen, etc?

Mensen en taken zijn het probleem niet. Hij is heel sociaal en een harde werker. Structuur is moeilijker, maar ook daarmee is hij aan de slag, onder andere door de therapie.

Dees schreef:
Mocht ie een Wia-IVA uitkering hebben...

Dan is mijn advies: ga niet weer betaald werk verrichten. IVA + betaald werk = vragen om een herkeuring.
Als hij daar zo gevoelig voor is (en zo te lezen niet zonder reden), doe het niet.
Uit vrijwilligerswerk is ook veel nut te halen en dat geeft lang niet zoveel uwv-gedoe.

Hij heeft inderdaad een wia in het oude stelsel, zonder herkeuringen dus.
Zijn angst is inderdaad dat hij ineens herkeurd moet worden en dat ze dan vinden dat hij maar weer aan de slag moet, terwijl dat nog helemaal niet gaat.

scrabbel schreef:
Vrijwilligerswerk kun je wel doen zonder in de problemen te komen. Dit moet je inderdaad wel communiceren.

Ik zou persoonlijk nu niet met 2 dingen tegelijk beginnen (dus een therapie en gaan werken)

Ik denk dat het ook heel belangrijk is om te kijken welk werk geschikt is. Voor de 1 kan dat een maatje zijn voor iemand die eenzaam is. Voor een ander betekend het lichamelijk moe worden.

Hij gaat eerst zijn adhd groep afwerken, en dan wil hij kijken of hij via daar begeleiding kan krijgen om weer aan het werk te gaan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 18:31

Aan een moestuin zat ik ook te denken als hij fysiek goed is.

Zo zie je ook wel eens van die repair cafe's.
Als hij handig is in bijvoorbeeld een fohn repareren of een laptop opschonen oid.
Ik vraag me af of dat allemaal zo officieel gaat met vrijwilligers verklaring?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 19:01

Ik ga deze kant op, dus ik lees even mee.

Is het een idee om iets van een arbeidscoach buiten het uwv in de arm te nemen voor advies en raad? Dan weet hij waar hij aan toe is en wat hij wel en niet kan doen icm de gevolgen.
En blijf vooral met hem communiceren, ook dat je hier om hulp hebt gevraagd.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 19:27

Vrijwilligerswerk is er genoeg.
Er wordt dan wel op je gerekend en op slechte dagen zal dat moeilijk zijn.

Moestuin, repaircafe is al genoemd.
In veel gemeenten zijn maatjesprojecten.

Sportfysiotherapeut zou hem wellicht af en toe los kunnen maken in zijn spieren.

Mijn man merkt aan mij wanneer het slecht gaat.
Kan jij het merken aan je vriend?

Mijn man grijpt op mijn slechte momenten gewoon in.
Zegt, in overleg, afspraken af en speelt chauffeur, kok.
Stopt mij ook in bed.

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 19:52

Verdiep jullie eens in een werkervaringsplaats en een proefplaatsing. Er is echt wel ea te proberen in de richting van betaald werk.

Vrijwilligerswerk kun je in afstemming met de arbeidsdeskundige en verzekeringsarts prima doen. Bij een niet commercieel bedrijf en als je er dan ook geen vergoeding voor ontvangt. Dan hoeft er geen geld verrekend te worden, alleen melden. Blijf dat doen voor minder dan 12u per week en je zit redelijk veilig.

En op dit moment zijn er voor keuringen ongeveer 6-9 maanden wachttijden, voor mensen die vanuit ZW in WIA procedure gekomen zijn. Perfecte moment om wat te proberen, want herkeuren van iemand in een uitkering gebeurd op dit moment nauwelijks.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 19:56

Het verhaal van Femke Tweety ga ik helemaal in mee. Bij het UWV beter geen slapende honden wakker maken. Ik heb zelf een WIA-IVA en geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om iets te gaan doen wat op werken lijkt.
Op het moment heb ik met mijn dochter en kleinzoon in huis en een 3 jarige pony waar ik mee aan de gang wil genoeg dagbesteding.
Zodra ik alleen woon, duurt nog een jaar tot mijn dochter haar opleiding af heeft, wil ik voor de sociale contacten wel weer iets doen in de vorm van dagbesteding, kringloop, zorgboerderij oid. als cliënt, niet als vrijwilligerswerk. Of gewoon op stal iets meer doen dan de eigen pony.

Afhankelijk waar de belangstelling van jouw vriend ligt zou hij ook zoiets kunnen oppakken, die organisaties hebben ook vaak veel begrip voor een lager tempo of niet onder druk kunnen werken, extra structuur of duidelijk afgebakende taken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 20:17

Lid worden van de vakbond, die hebben een juridische afdeling die hier alles van weet. Dan heb je ook iets meer achter je staan als UWV gaat piepen.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 20:34

Moestuin kan je ook makkelijk mee beginnen in je eigen tuin (of zelfs balkon!) als de ligging een beetje goed is.
Zie bijvoorbeeld https://makkelijkemoestuin.nl/

Aardappels en (sperzie)boontjes waren hier makkelijke/goede om mee te beginnen. Wortel ook, mits direct in volle grond (wij hadden voorgezaaid, maar het overpotten overleven ze niet :+ )

Of er sites zijn mbt volkstuintjes: voor zover ik weet geen landelijke, maar juist veel locale sites(/facebookpagina's)

Lief dat je zo meedenkt met je vent <3

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 20:57

Je voelt je soms echt derderangs mens.

Je komt niet in aanmerking voor het stap budget (en dus betaal ik van mijn zéér karige wia zelf mijn opleiding maar)

Je hebt geen recht op loonheffingskorting, dus de 70% van je laatstverdiende loon is in de praktijk netto beduidend minder dan 70%

Twee jaar geleden was mijn loon op papier eenmalig een jaar vrij hoog (niet mijn laatstverdiende loon, maar de eindafrekening van het werk dat ik deed, met eenmalige transitievergoeding etc)

Toen was ik dus al twee jaar ziek, en ik ging ziek uit dienst.

Alleen voor iedere vorm van toeslag kijken ze naar het peiljaar twee jaar geleden. Dat relatief 'hoge' jaar dus nu ivm die eenmalige eindafrekening (per maand had ik weinig, maar lang in dienst geweest dus leuke transitievergoeding)
Die eindafrekening wordt wél als loon gezien en als zodanig meegeteld.

Dus heb ik dit jaar geen recht op zorgtoeslag, geen recht op huurtoeslag.

Ik heb nog een oude (redelijk fikse) studieschuld staan.

Ook díe kijken voor wat je moet terugbetalen per maand naar datzelfde peiljaar.

Gevolg:
Wat er netto binnenkomt is laag.
Geen recht op toeslagen vanwege dat ene jaar.
Wèl hoog terugbetalen studieschuld.

Voor mij betekent dat dit jaar dat ik écht écht in de problemen aan het komen ben.
Als in problemen met wonen, sociale contacten (verjaardag of bruiloft ga je maar niet heen, want cadeau is eigenlijk niet te betalen en kleding die nog kan op een feest is ook wel op en versleten en eigenlijk niet geschikt meer)

Het is voor mij een heel heel heel zwaar jaar financieel.

Wil ik werken? Dolgraag. Op dit moment kan ik het nog niet, maar ik werk er enorm aan. Aan herstel en aan die zelfbetaalde studie dus (van die eindafrekening... (Waarom denken mensen toch altijd dat die 'uitkeringstrekkers' alleen maar achterover hangen en zich zelf niet willen inzetten??)

Die zelf betaalde opleiding die mij misschien uiteindelijk weer wat kans geeft (zonder stap budget, want hé, uitkeringstrekkers mogen geen stap...) want wat ik deed zal ik waarschijnlijk nooit meer op die manier kunnen (en hoe gek dat ook mag klinken, dat is een stuk rouw. Want ik zou het dolgraag nog kunnen)

100% in mijn eigen tempo, volledig per dag bekeken wat ik wel of niet kan, dan kan ik best iets. Ik ben niet dom (eerder tegendeel) maar in een werksetting is voor mij door al mijn beperkingen nog onmogelijk op dit moment.

De studie die ik volg is qua mentale uitdaging pittig (universitair) maar lijkt haalbaar te gaan zijn omdat ik echt volledig zelf mijn tijdpad mag volgen (ik krijg daar op de opleiding alle ruimte voor, ik doe het dan ook fiks vertraagd, maar wèl goed)

Ik hoop dat dat mij uiteindelijk kans geeft op werk in de toekomst, dat ik nog wel kan. In welke vorm geen idee nog, het zal zeker nog een jaar, anderhalve, duren voordat ik op dat punt kom.

Maar het doet dan dus wel écht erg pijn dat je een eenmalige kans als het geven van een lezing/workshop op een hbo moet laten schieten uit angst voor bemoeienis van een of andere uwver (die steeds vervangen worden, ik heb al tig case-managers gehad, die allemaal hey dossier maar even vlot scannend lezen en dus de voor mij zeer noodzakelijke nuance compleet missen....) Die dan direct zeggen 'Oh, dus u denkt te kunnen werken.'

Nee. Ik wil alleen graag kijken waar ik sta. Wat het met mij doet. Fysiek, mentaal. Contacten aanhouden of aangaan, omdat mij dat in de toekomst wellicht meer kans geeft.
Maar ik heb het dus maar niet gedaan.

Want er hoeft maar 1 zwartwitdenkende medewerker te zitten bij het uwv, en het vinkje voor 'herkeuring' staat aan...
En dan weet je never nooit wat voor mensen je treft, dat lijkt nogal willekeur.

En juist dat soort stress en 'mentale load' staat een stuk genezing voor mij in de weg.

(Mijn zaak is complex, met zeer veel aandoeningen, van verschillende aard. Veel fysiek, bewegingsbeperkingen, vermoeidheid,pijn, houdingen die ik niet kan, in een lawaai ruimte werken etc. En naast het fysieke ook een paar stukjes mentaal. Maar druk (me moeten verantwoorden, deadlines, protocollen etc) kan ik nog vrij slecht aan

Het is zo zonde.
Geef mij de vrije hand, zelf autonomie in hóe en wanneer en in welk tempo ik terug kom op de arbeidsmarkt, en ik ben er van overtuigd dat het dan sneller gaat (en duurzamer) dan wanneer ik in de standaardprotocollen van het UWV gepropt moet worden.
Maar hé, richtlijnen en protocollen hè. En iedere uwv-medewerker moet zich naar boven kunnen verantwoorden, dus in een individuele casus afwijken van de standaard durven ze ook al niet.

Dood en doodzonde.

Geen idee of vergelijkbare uwv-problematiek veel voorkomt (dus dat het uwv en diens werkwijze in feite een passende instroom in de weg staan...)
Maar dit kan toch nooit het eigenlijke doel van het uwv zijn.

#einde rant.

Ps. Maar het doet wel echt verdomd zeer.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 21:32

Ik volg even mee want mijn vriend is due voor zijn keuring bij het UWV. Nu dik twee jaar ziek en staat op de wachtlijst om gekeurd te worden. Medisch op dit moment geen zicht op herstel dus we zijn heel benieuwd/bang wat UWV gaat besluiten..

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 07:16

Mijn advies: zoek hulp bij het zoeken naar (vrijwilligers)werk of dagbesteding van mensen die ook op de hoogte zijn van de regelgeving rond de uitkeringen. En ga vooral niet te snel (als hij dat wil kan je misschien aanbieden dat je hem helpt/ondersteunt bij het niet te snel gaan).
Ik ben te snel weer aan het werk moeten gaan van mijn behandelend arts en dat heeft mij behoorlijk in de problemen gebracht. Ik begrijp dat je vriend zich nuttig wil voelen en iets te doen wil hebben; zo ben ik ook. Maar als je te snel gaat en het niet lukt kan dat jammer genoeg grote gevolgen hebben.