Ander werk , ander werkveld en 40 jaar oud zonder diploma..hoe en waar

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ElCamino

Berichten: 8944
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 09:35

Mijn zusje heeft 2 jaar in de WW gezeten en kon nergens aan de slag.
Werk zat maar voor weinig geld en de hypotheek moet wel betaald dus werken voor minder geld is vaak geen optie.
Ze is zelf gewoon bij Amaris naar binnen gestapt en heeft aangegeven de zorg in te willen!
En ze mocht een dag meelopen.... ze werkt er nu een jaar, doet via hen een opleiding van 2 jaar en heeft het reuze naar haar zin. Terwijl ze altijd in adminstratief werk heeft gezeten.

Zelf altijd in de paarden gewerkt en in de horeca. Ik ben ook geen diploma ( ook geen HAVO).
Een keer een open sollictiatie geschreven naar Polon&Chrysal ( in 1995) en begonnen in de fabriek aan de band inpakwerk, toen machine-operator geworden, toen op de Technische Dienst gekomen en nu werk ik inmiddels 28 jaar daar, ik doe administratief werk voor de TD en ploegleiders, ik drun de facilitaire afdeling met iemand samen.
Denk aan, de tuin, zonnepanelen, koffiemachines, schoonmaak, glazenwassers, brandbeveiliging, interne verhuizingen, noem maar op..... heel afwisselend en leuk.

Is zoiets niet voor je? een soort "duizenpoot" in een bedrijf ?

Alja

Berichten: 25637
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 19:48

rina schreef:
Livion schreef:
Gezien je in Drenthe woont, ik zag een banenfestival voorbij komen waar je ook een klein beetje kennis kunt maken met de praktijk: https://www.zoowerktt.nl/festival


Allereerst thanks voor de tip Livion. Die was bij mij niet voorbij gekomen, en ik ga zeker daar een kijkje nemen. Woon nu nog net niet in Drenthe, maar Emmen is goed te doen. Verder lees ik mee, want ik ben ook zoekende wat ik wil gaan doen de rest van mijn werkende leven. Helaas is in de zorg voor mij een absolute no go. Ik heb ooit een beroepskeuzetest gedaan. Toen nog georganiseerd door het UWV. En daar kwam uit dat die richting niet voor mij is.

TS is koken nog wel je passie, en mss werkrichting? Werken als kok in een andere omgeving, school of mss zelfs een booreiland een optie. Let wel bij het booreiland ben je wel periodes van huis. Mijn wederhelft heeft jarenlang op een booreiland gewerkt, niet als kok :+ maar ik weet van hem dat goede koks daar altijd gewild zijn.

Namens mij ook bedankt voor het delen!
Weet ook niet wat ik op dit moment moet met mijn ( werkende) leven

Zappa

Berichten: 2744
Geregistreerd: 10-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-23 13:40

Ik gooi dit topic toch maar even omhoog, weet niet helemaal waarom maar merk wel dat ik toch nog steeds vastloop.

Inmiddels heb ik mij aardig georiënteerd, zelfs een paar zogenaamde speeddate's gedaan/gehad met zorgbedrijven in de omgeving.
Helaas kan ik zeggen dat ik met een paar organisaties totaal geen klik heb en helemaal dus geen ja gevoel heb.
Ik moet zeggen dat ik ook wel erg teleurgesteld ben in bepaalde visies van bedrijven en dat ik soms ook erg geschrokken ben van bepaalde werkwijzes .
Voor mij valt de zorg toch echt wel weg en af op dit moment ....
Ik ga niet al teveel hierop in en ieder zijn eigen visie natuurlijk maar ik pas daar simpel gewoon niet bij.

Tja en wat nu.... ten eerste natuurlijk even een paar weekjes helemaal niks met de vakantie in het vooruitzicht wat ook weer tijd geeft voor bezinning haha
Mijn contract eindigt in Januari dus nog wel even tijd maar ook helemaal niet, contract kan verlengd worden maar wil ik dit wel enzovoort enzovoort.

Eigenlijk dus weer op nul zeg maar ..

DuoPenotti

Berichten: 29825
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 13:47

Maar wat in de zorg heb je geprobeerd? Echt aan bed of juist alle werk wat er is niet aan bed?
Ik ben zelf ook geen zorgmens aan bed, zou er nachtmerries van krijgen :P
Maar in het ziekenhuis had ik mijn beste werkplek ooit. Maar dan als beveiliger.
Ik ga graag met mensen om en jij als horeca mens vast ook.

En is het halen van een rijbewijs een optie zodat je minder beperkt bent voor het ov?

Heb je al eens beroepentesten gedaan?
Of bij het UWV eens nagevraagd wat er voor mogelijkheden tot omscholing zijn?

Zappa

Berichten: 2744
Geregistreerd: 10-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-23 14:17

DuoPenotti schreef:
Maar wat in de zorg heb je geprobeerd? Echt aan bed of juist alle werk wat er is niet aan bed?
Ik ben zelf ook geen zorgmens aan bed, zou er nachtmerries van krijgen :P
Maar in het ziekenhuis had ik mijn beste werkplek ooit. Maar dan als beveiliger.
Ik ga graag met mensen om en jij als horeca mens vast ook.

En is het halen van een rijbewijs een optie zodat je minder beperkt bent voor het ov?

Heb je al eens beroepentesten gedaan?
Of bij het UWV eens nagevraagd wat er voor mogelijkheden tot omscholing zijn?


Het gaat niet om het uitproberen aan sich, mij gaat het om de visies van bedrijven daar pas ik gewoon niet bij/tussen.
Voor mij stond de zorg op een kiertje maar die deur is nu dicht.

Graag met mensen omgaan valt ook een beetje mee haha , ik stond natuurlijk niks voor niks in de keuken :D (nee hoor maar grapje moet kunnen)

Behalen van rijbewijs zit er gewoonweg financieel niet in .

Beroepenkeuzetesten genoeg gedaan maar die zijn te algemeen, ik denk dat ik iets najaag wat er niet is...

Heel stiekem hoop ik dat er hier iemand komt die zegt van : Dit werk lijkt mij op basis van wat ik lees echt wat voor jou en dat ik dan denk JA dat is het!! (en dan in dromenland bel ik een bedrijf op en die is net zo enthousiast en et voila ik heb mijn droombaan)


Ik merk dat ik langzaamaan denk dat ik misschien maar moet blijven doen wat ik nu doe en met iets minder genoegen moet nemen (per slot van rekening zijn er meer dan genoeg mensen die het niet naar de zin hebben op het werk, ben geen uitzondering natuurlijk)
Maar dat voelt niet goed en daar word ik onrustig van aan de andere kant is acceptatie ook weer een stap vooruit.

Vandaar het topic weer omhoog en ik hou van de manier waarop bokkers kunnen en durven denken.
Laatst bijgewerkt door Zappa op 20-07-23 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Kimddddd

Berichten: 464
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 14:24

Ik ben een loopbaancoach :) Woon wel in Zweden, maar als je online via Zoom een gesprek wilt kan dat of telefonisch. Intake is gratis. Ik denk dat ik je wel wat op weg kan helpen.

Cowgirl

Berichten: 23755
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 15:26

Zappa schreef:
Ik gooi dit topic toch maar even omhoog, weet niet helemaal waarom maar merk wel dat ik toch nog steeds vastloop.

Inmiddels heb ik mij aardig georiënteerd, zelfs een paar zogenaamde speeddate's gedaan/gehad met zorgbedrijven in de omgeving.
Helaas kan ik zeggen dat ik met een paar organisaties totaal geen klik heb en helemaal dus geen ja gevoel heb.
Ik moet zeggen dat ik ook wel erg teleurgesteld ben in bepaalde visies van bedrijven en dat ik soms ook erg geschrokken ben van bepaalde werkwijzes .
Voor mij valt de zorg toch echt wel weg en af op dit moment ....
Ik ga niet al teveel hierop in en ieder zijn eigen visie natuurlijk maar ik pas daar simpel gewoon niet bij.

Tja en wat nu.... ten eerste natuurlijk even een paar weekjes helemaal niks met de vakantie in het vooruitzicht wat ook weer tijd geeft voor bezinning haha
Mijn contract eindigt in Januari dus nog wel even tijd maar ook helemaal niet, contract kan verlengd worden maar wil ik dit wel enzovoort enzovoort.

Eigenlijk dus weer op nul zeg maar ..


Waar in Drenthe zit je precies? In veenhuizen zit de gevangenis daar zijn vacatures vrij of kijk eens bij defensie hebben ook veel burger vacatures.

Alja

Berichten: 25637
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Ander werk , ander werkveld en 40 jaar oud zonder diploma..hoe en waar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 15:28

Ik zie dat ik 9 mei ook had gereageerd
Ik zal je gauw mijn verhaal vertellen, 20 jaar bij de benzine pomp en de laatste 5 jaar bij de praxis maar wou ook heel graag wat anders.

Ik heb gesolliciteerd bij een accountantskantoor en ik ben aangenomen en nu in mijn tweede week.
Het is zo anders en zo leuk maar vooral heel erg buiten mijn vak gebied
Bewijs dat het dus echt kan :)

Cowgirl

Berichten: 23755
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 15:37

Hier vanuit een agrarische achtergrond via de bijstand naar een kantoorbaan bij de overheid. Ik werk hier nu 2,5 jaar en ook weer doorgestroomd naar een andere functie.

Shadow0

Berichten: 43527
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Ander werk , ander werkveld en 40 jaar oud zonder diploma..hoe en waar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 16:01

Eens kijken bij de overheid is niet zo gek, misschien heeft de gemeente (of gemeente in de buurt) wel iets heel leuks. Iemand is nu sociaal makelaar: waarbij je initiatieven van buurtgenoten, bewoners, buurthuizen coordineert. Dus nog iets hoger dan op niveau van een buurthuis zelf: je hoeft niet direct te begeleiden, maar je maakt wel de mensen enthousiast en probeert de mensen en plekken aan elkaar te verbinden.

Niet gezegd dat die functie er in jouw omgeving ook is, maar er zijn veel dingen bij de gemeente die best wel wat creativiteit nodig hebben, en de gemeente hier geeft ook ongebruikelijke kandidaten een kans.

Sjofel

Berichten: 315
Geregistreerd: 15-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 16:14

Soms kan je via de gemeente ook loopbaan coaching krijgen.
En via de FNV zijn er als je lid bent ook mogelijkheden :j

En misschien is er inderdaad geen baan met het 'JA' gevoel, dan kan je jezelf afvragen of je dan genoegen neemt met 'dit is in ieder geval beter dan de baan die ik nu heb'. Of dan liever bij je huidige baan blijft.