Ander werk , ander werkveld en 40 jaar oud zonder diploma..hoe en waar

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zappa

Ander werk , ander werkveld en 40 jaar oud zonder diploma..hoe en waar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-23 21:22

Kleine uitleg van de titel want het staat er erg ahum direct

Ik werk vanaf mijn 14e in de horeca, heb door gewoon te werken en doen veel geleerd.
Heb alles in de horeca wel gezien en ben geeindigd als chef-kok (in een tijdsbestek van 25 jaar hoor :D)

Tijdens de corona periode kwam ik erachter dat ik toch wel heel veel van mezelf vroeg en heb gevraagd en dus rustig 80 uur per week aan het werk was, ondertussen ook nog een baby op de wereld gezet (baby is geen baby meer maar nu een 7 jarige jongen haha)
Ik merkte dat ik mijn gezin te weinig zag en eerlijk is eerlijk mijn man gaf ook aan dat het misschien genoeg was , ik heb de mazzel dat ik een man heb die heel veel met mij denkt en doet en ook veel voor mijn carriere heeft opgegeven.

Maar goed de corona kwam om de hoek kijken.... en Zappa merkte dat het klaar was .
Mijn toendertijd werkgever gaf ook aan dat het allemaal erg moeilijk werd en ik ben in overleg gestopt, ook omdat mijn contract eindigde en het allemaal even mooi samen kwam.

Ik heb 2 maanden de tijd genomen mijn lichaam rust te geven maar ook mijn hoofd.
Dit heeft me zo goed gedaan maar ook laten inzien dat wat ik aan het doen was voor mij en mijn gezin niet meer goed was.

Er kwam iets op mijn pad wat overlap heeft met de horeca maar dan zonder de gigantische uren en veel meer zelf in te delen qua flexibiliteit en vlakbij huis , het is te vergelijken als zelfstandige aan het werk te zijn maar ik krijg gewoon een vastgesteld loon
Ik ben vol goede moed begonnen nu bijna 2 jaar geleden.

Vol goede moed begonnen zeg ik......maar die goede moed is er niet meer...
Ik merk dat ik dit werk in facetten leuk vind maar eigenlijk het meeste niet.
Ik merk dat ik me heel gejaagd voel en een korter lontje heb.
Ik ga met (gezonde?) tegenzin vaak naar mijn werk en zie soms dagen van te voren als een berg tegen iets op het werk op .
Slapen gaat moeilijker want ik maal toch wat hierover .
Ook vraagt mijn werk heel veel zelfstandigheid, dit is geen probleem maar ik doe precies wat een zelfstandige doet maar zoals gezegd onder een loon.
Ik heb gemerkt dat ik niet helemaal geschikt ben als zelfstandige.
Ik doe nu taken die ik nieuw heb moeten leren en ook autodidactisch heb moeten aanvliegen, heel leuk en uitdagend maar soms ook erg pittig waar ik veel moeite heb moeten doen om dit onder de knie te krijgen en laat ik ook toegeven dat ik gewoon niet alles kan (ik wil wel daar ligt het niet aan)
Nou goed eigenlijk allerlei tekenen dat ik misschien wat anders moet gaan doen.

Maar nu komt het....Wat dan ..

Zonder gelijk alles op tafel te willen gooien , ik heb helaas geen enkele diploma (en nee dus ook niet van de middelbare school)
Natuurlijk heb ik mijzelf altijd (door) ontwikkeld en ben op de hoogte gebleven wat er in mijn werkveld speelde, heb altijd beurzen bezocht en ook cursussen gedaan .

Nu weet ik dus totaal niet wat ik wil en mijn keuze's zijn iets beperkter i.v.m. geen startdiploma.
Nu hoeft het niet overal een probleem te zijn want voor heel veel is een instap opleiding en zelfs sommig volwassen onderwijs hanteert een ander criteria.

Maar ik weet gewoon echt niet wat ik wil.

Beroepskeuze testen die ik kan vinden zijn te algemeen en ik kan daar dus niet zo veel mee .
Uwv heb ik ook ingeschakeld (als in ben bij consulente geweest) ook dat is te algemeen.

Er zijn een paar beroepen (velden) waar ik me tot aangetrokken voel.

-Gehandicapten zorg , ook wel ouderen
-jeugdzorg (maar dan een actieve rol, iets als activiteiten of het leren koken enz enz.)
-alle creatieve beroepen

Ik heb vroeger stiekem archeologie willen studeren :D dit is ook een beetje mijn hobby dus er is wat kennis aanwezig haha

Nu komt de zorg erg naar voren maar het is eigenlijk niet helemaal wat ik wil, ik wil zeker wel hands-on aan het bed staan en ben niet schuw voor alles wat er bij een lichaam en zijn functies komt kijken maar ik zoek toch iets wat een beetje meer hmmmmmm....kan de woorden niet vinden creativiteit komt in mij op maar dat is het niet helemaal omvattend

Ik zie nu eigenlijk vooral beren op de weg, vind het niet leuk om toe te geven maar het is wel zo.

beperkende factoren die mij dus komen kijken zijn :

A geen diploma hebben
B geen rijbewijs
C in een prachtig dorp wonen maar dit beperkt mij i.v.m. openbaar vervoer en de tijden hiervan .
D niet meteen beperkend maar wel wat moeilijker, ik schurk tegen de 40 aan dus ik heb voor mijn gevoel niet een complete keuze. Ik begin met liefde een opleiding onderin en stroom wel door maar heb voor mijn gevoel niet alle tijd hiervoor, daarbij heb ik gewoon een gezin te onderhouden natuurlijk.

Iets wat natuurlijk geheel aan mezelf ligt en gewoon op gevoel gebaseerd is : Ik vind het totaal niet erg financieel er wat op achter uit te gaan maar de stap terug naar minimum loon is wel een pittige, iets wat ik er natuurlijk voor over heb als ik iets tegenkom wat echt bij me past.

Wie o wie wil en kan met mij meedenken !

Respect als je de hele lap tekst hebt gelezen :D

TurdusMerula

Re: Ander werk , ander werkveld en 40 jaar oud zonder diploma..hoe en waar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 21:25

As begeleider in de gehandicaptenzorg ga je kunnen instromen in een leren-werken traject of andere manier. Kan geen probleem zijn. Misschien ergens een dagje meelopen voor een beeld?

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 21:33

In welke regio woon je?

Ik werk in de gehandicaptenzorg en wij hebben wel eens mensen die een dienst komen kijken of dit werk iets voor ze is :)

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-23 21:43

Dank je TurdusMerula voor je suggestie !

Omdat ik niet een mega verhaal ervan wou maken niet alles opgeschreven maar heb meegeholpen in de zorg en heb ook met clienten in de zorg (faciliteits keuken) gewerkt .
Heel erg leuk maar als ik dan een echte switch ga maken is begeleider in de zorg niet geheel wat ik voor mijzelf zie, zoals aangegeven zoek ik iets meer tja...creativiteit .
Ik sluit het zeker niet hoor ! maar heb het gevoel dat er ergens iets is waarvan ik meteen ja zeg

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 21:43

Wat zit er in je buurt aan zorginstellingen?
Dus waar je makkelijk met de fiets heen kan

Ga daar eens in gesprek wat mogelijk is. Veel plaatsen kan werken en leren tegelijk.
Voedings assistente als voorbeeld
Dat sluit misschien een beetje aan met wat je deed?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 21:52

Hoe ver wil je gaan?

Leeftijd speelt tegenwoordig niet echt een rol meer; een rijbewijs kan nuttig zijn om te halen maar zelfs daarin willen veel werkgevers behulpzaam zijn.

Ik weet niet of het bij je kan passen maar kijk eens rond bij mijn werkgever en laat je inspireren: https://werkenbij.alliander.com/

Wellicht brengt het je op ideeën maar vooral: Alliander is niet uniek in deze aanpak, laat je daar vooral door inspireren. Waar je dan uiteindelijk terecht komt, is een volgende stap.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 21:59

Ga eens praten met een loopbaancoach - die kijkt specifiek naar jouw wensen, kenmerken, mogelijkheden etc. Veel gerichter dan wat je online vindt of wat UWV voor je kan doen.
Ten tweede, haal je rijbewijs. Je beperkt jezelf onwijs in je mogelijkheden zonder, door waar je woont.

Verder: zijn er 'aanpalende beroepen' aan de horeca waar je met jouw ervaring wat zou kunnen? Groothandel, keukenapparatuur, restaurantrecensies, kookboekrecensies, kookclinics, keuringsdienst van waren? Ik roep maar wat, maar daar zou jouw meerwaarde wel kunnen liggen misschien.

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-23 22:02

DP dank, ik woon in drenthe, ik ben op de hoogte van alle zorg instellingen in de buurt in ieder geval
Maar deze instellingen sluiten niet direct aan bij wat ik voor mezelf zie. Ik sluit het niet uit want ik kan natuurlijk niet helemaal begrijpen wat dit inhoud natuurlijk daar ben ik me bewust van.mijzelf informeren is iets wat ik al gedaan heb, de instellingen direct in de buurt zijn nogal een niche dus erg specifiek (denk vooral verslavingszorg, dakloos en al de problematiek die hierbij komen kijken) op zich erg interessant , uitdagend en leuk maar ik heb in de privesfeer jaren met deze problematiek te maken gehad en wil hier eigenlijk beroepsmatig niet helemaal aan beginnen (tenminste op dit moment dan) . het is zeker iets wat eigenlijk trekt maar op dit moment moet ik eerst even wat sterker in mijn schoenen staan . iets wat wel komt maar in de directe toekomst nog even niet

Ikke , Alliander is niet in mijn omgeving geloof ik maar het is een richting/werkveld waar ik niet meteen aan denk dus leuk om toch eens te kijken wat daar zoal ''te doen'' is
Ik wil best ver gaan en durf ook wel een uitdaging aan!

Rijbewijs zit er nu financieel even niet in....

Ik gaf al aan , ik zie veel beren op de weg nu. :o

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 22:07

Ga dagjes meelopen bij beroepen die mogelijk interessant vindt. Gewoon bellen en vragen naar de mogelijkheden. Natuurlijk kan dat niet bij alles (frontsoldaat wordt lastig :+) maar vaak zijn er best mogelijkheden!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 22:11

Je weet ook dat veel zorginstelling veel personeel hebben die niets doen met de patiënt zelf? In de postkamer, receptie, linnenkamer, beveiliging.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 22:14

Zappa schreef:
DP dank, ik woon in drenthe, ik ben op de hoogte van alle zorg instellingen in de buurt in ieder geval
Maar deze instellingen sluiten niet direct aan bij wat ik voor mezelf zie. Ik sluit het niet uit want ik kan natuurlijk niet helemaal begrijpen wat dit inhoud natuurlijk daar ben ik me bewust van.mijzelf informeren is iets wat ik al gedaan heb, de instellingen direct in de buurt zijn nogal een niche dus erg specifiek (denk vooral verslavingszorg, dakloos en al de problematiek die hierbij komen kijken) op zich erg interessant , uitdagend en leuk maar ik heb in de privesfeer jaren met deze problematiek te maken gehad en wil hier eigenlijk beroepsmatig niet helemaal aan beginnen (tenminste op dit moment dan) . het is zeker iets wat eigenlijk trekt maar op dit moment moet ik eerst even wat sterker in mijn schoenen staan . iets wat wel komt maar in de directe toekomst nog even niet

Ikke , Alliander is niet in mijn omgeving geloof ik maar het is een richting/werkveld waar ik niet meteen aan denk dus leuk om toch eens te kijken wat daar zoal ''te doen'' is
Ik wil best ver gaan en durf ook wel een uitdaging aan!

Rijbewijs zit er nu financieel even niet in....

Ik gaf al aan , ik zie veel beren op de weg nu. :o

Alliander zit niet in Drenthe maar dat maakt niet uit; ik wil je vooral inspireren met de wijze waarop Alliander (en dus ook heel veel andere bedrijven) omgaan met zijinstromers.
Je klinkt gemotiveerd en dat is eigenlijk het belangrijkste.

Birgit01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 22:20

Ik ben zelf ook 40+ en zijinstromer in het speciaal onderwijs. Daar heb je wel een hbo-diploma voor nodig, maar misschien zijn er wel mogelijkheden in het praktijkonderwijs. Ik ken ook een bakker die daar les is gaan geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 22:29

Ibbel schreef:
Ga eens praten met een loopbaancoach - die kijkt specifiek naar jouw wensen, kenmerken, mogelijkheden etc. Veel gerichter dan wat je online vindt of wat UWV voor je kan doen.
Ten tweede, haal je rijbewijs. Je beperkt jezelf onwijs in je mogelijkheden zonder, door waar je woont.

Verder: zijn er 'aanpalende beroepen' aan de horeca waar je met jouw ervaring wat zou kunnen? Groothandel, keukenapparatuur, restaurantrecensies, kookboekrecensies, kookclinics, keuringsdienst van waren? Ik roep maar wat, maar daar zou jouw meerwaarde wel kunnen liggen misschien.
Of denk bijvoorbeeld aan de inrichting of marketing (social media management, content creation) van horecagelegenheden, als het creatieve je ook trekt. :)

Wat betreft het niet hebben van een diploma: lekker boeiend, daar zou ik mezelf niet teveel op focussen. Dat is van belang als je net begint in je loopbaan, maar in jouw situatie - tenzij je een specifiek beroep wilt gaan uitoefenen - niet meer zo heel belangrijk. Probeer verder te kijken dan alleen de baan die je gedaan hebt, waarmee ik bedoel: welke 'overkoepelende' vaardigheden en kwaliteiten heb je daarin ontwikkeld en opgedaan? Je bent duidelijk een harde werker, kunt presteren onder druk, ik neem aan dat je ook georganiseerd bent en leiding kunt geven als je nu werkt als chef-kok. :) Dat zijn allemaal dingen die op dit moment veel belangrijker zijn dan welk papiertje dan ook!

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-23 22:39

Mkango schreef:
Ibbel schreef:

Of denk bijvoorbeeld aan de inrichting of marketing (social media management, content creation) van horecagelegenheden, als het creatieve je ook trekt. :)

Wat betreft het niet hebben van een diploma: lekker boeiend, daar zou ik mezelf niet teveel op focussen. Dat is van belang als je net begint in je loopbaan, maar in jouw situatie - tenzij je een specifiek beroep wilt gaan uitoefenen - niet meer zo heel belangrijk. Probeer verder te kijken dan alleen de baan die je gedaan hebt, waarmee ik bedoel: welke 'overkoepelende' vaardigheden en kwaliteiten heb je daarin ontwikkeld en opgedaan? Je bent duidelijk een harde werker, kunt presteren onder druk, ik neem aan dat je ook georganiseerd bent en leiding kunt geven als je nu werkt als chef-kok. :) Dat zijn allemaal dingen die op dit moment veel belangrijker zijn dan welk papiertje dan ook!

Alles wat jij noemt zijn mijn goede kwaliteiten idd :D
Ik heb bij meerdere scholen geinformeerd en idd bijvoorbeeld volwassenen onderwijs hebben al andere criteria voor toelating en starten wat zeker mogelijkheden geeft !
Echter heb ik nog steeds niet het ja gevoel als ik kijk wat er word aangeboden

En daar kom ik weer, ik zie erg veel beren op de weg. nu zijn die niet meteen weg natuurlijk maar merk dat ik mezelf af en toe blind staar op vooral wat niet kan

Oja , een klein dingetje...Een bericht typen en wat klikken en filmpjes enz enz. wil wel maar verder heeft deze dame niet veel kaas gegeten van computers en alles wat erbij komt kijken.
Nu ben ik een autodidact en kan mijzelf veel leren maar ben bang dat het ook weer wat beperkt
(zie je de beren weer)

Even aanvulling* het zet mij wel aan het denken wat betreft ergens meelopen .... nu is het een hele rare sprong maar er zit een meubelmaker in de buurt die werkt met ''gehandicapten'' (raar woord eigenlijk)
Ik ga daar toch eens contact mee zoeken
Laatst bijgewerkt door Zappa op 24-04-23 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 22:47

Ik denk dat je vooral moet gaan denken als een vrij gemiddelde witte man: waar veel vrouwen denken, als ze aan 9/10 criteria voldoen, 'ik word hier nooit voor aangenomen,' denken veel mannen als ze aan 1/10 criteria voldoen: ik heb deze baan in de pocket. Zo moet je gaan denken. Uiteraard moet je wel realistisch blijven, maar als je iets ziet wat je leuk vindt en je hebt het gevoel dat het past: gewoon solliciteren. Zelfs als je niet wordt aangenomen, is het soms wel nuttig voor je netwerk, kunnen mensen je wijzen op een andere functie, al dan niet binnen hetzelfde bedrijf etc., maar als je niet solliciteert, gebeurt dat ook niet. :)

Wat betreft dingen als opleidingen: kijk ook vooral op sites als Skillshare. Je kunt daar vaak heel interessante cursussen vinden die niet de wereld kosten, maar die soms een stuk actueler zijn dan een hele opleiding, zeker als het gaat om digitale dingen, want dat verandert echt met de dag.

De tip van Ibbel kan ik je trouwens ook aanraden. Een goede loopbaancoach is niet goedkoop, maar kan je echt heel erg helpen. :j Toen ik een paar jaar geleden helemaal vastliep op wat ik nou wilde met m'n leven, ben ik echt onwijs goed geholpen door een loopbaancoach - dat is de investering echt dubbel en dwars waard geweest.

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-23 22:51

Mkango daar zeg je wat idd (bovenste paragraaf)
Het is wel de manier en houding waarop ik ben opgeklommen toendertijd.

Ik ga mij eens informeren over die loopbaancoach (kun je daar geld mee verdienen ? :P :D )

Skillshare ken ik ook niet dus dat gaat ook op mijn lijstje!

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 22:58

Er is een tekort aan audiciens, wordt alleen maar groter.
Zorggericht, commercieel maar ook creatief in die zin dat je oplossingen gaat bedenken voor iedere klant, want iedereen is anders.
Grote kans dat je een baan vindt waarbij je opleiding betaald wordt (mbo 4 in 2,5 jaar 1 x pw school)

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-23 23:07

sans6 kijk daar hou ik van! ik weet niet of het wat voor mij is maar ik weet er dan ook helemaal niks van
Maar dit is iets wat nu echt nooit maar dan ook nooit in mij opgekomen was .
Ik ga sowieso mijzelf eens informeren hierover

Trouwens ik zie meer dingen voor bij komen waar ik nooit aan gedacht had!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 23:10

Een boeiende ontwikkeling. Ik hoop dat er wat moois op je pad komt.
Even een tip:
In de zorg en welzijn sector zijn mbo-diploma's bijna altijd een vereiste, wanneer je iets anders wilt dan schoonmaak. Zonder middelbare school diploma loopt het traject dan via een niveau 1 voor traject.
Ik denk dat het meer realistisch is om in de commerciële hoek iets te zoeken. (Bijv Gastvrijheid, verkoop, tourisme)
Zoek wel een loopbaancoach die verstand heeft van de sector(en) waar je interesses ligt. Dat scheelt een hoop frustratie.

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 23:16

Birgit01 schreef:
Ik ben zelf ook 40+ en zijinstromer in het speciaal onderwijs. Daar heb je wel een hbo-diploma voor nodig, maar misschien zijn er wel mogelijkheden in het praktijkonderwijs. Ik ken ook een bakker die daar les is gaan geven.

Hier moest ik ook aan denken, maar dan een vmbo of mbo school.
Een vmbo school met een richting ‘zorg en welzijn’ kunnen heel vaak vakmensen voor de kooklessen gebruiken. Dan kun je onderwijs instructeur worden. Of onderwijs assistent. En daarna.... verder doorgroeien als je dat wilt.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 23:19

Mkango schreef:
De tip van Ibbel kan ik je trouwens ook aanraden. Een goede loopbaancoach is niet goedkoop, maar kan je echt heel erg helpen. :j Toen ik een paar jaar geleden helemaal vastliep op wat ik nou wilde met m'n leven, ben ik echt onwijs goed geholpen door een loopbaancoach - dat is de investering echt dubbel en dwars waard geweest.

Ook mijn ervaring, beste investering ooit! Heb jaren geleden traject doorlopen en vanaf toen kon ik gericht een carriere switch maken. Ik wist precies wat wel (en niet). Later nog een switch gemaakt. Ik werk al jaren met heel veel plezier!

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 23:20

senna21 schreef:
Even een tip:
In de zorg en welzijn sector zijn mbo-diploma's bijna altijd een vereiste, wanneer je iets anders wilt dan schoonmaak. Zonder middelbare school diploma loopt het traject dan via een niveau 1 voor traject.
Ik denk dat het meer realistisch is om in de commerciële hoek iets te zoeken. (Bijv Gastvrijheid, verkoop, tourisme)
Zoek wel een loopbaancoach die verstand heeft van de sector(en) waar je interesses ligt. Dat scheelt een hoop frustratie.

Je schetst een beeld die in de praktijk heel anders is. In de zorg zitten ze te springen om mensen en aanbod is groot in het vinden van een baan eventueel icm een opleiding die voor je betaald wordt. Wat jenhier schetst is dus niet hoe het daadwerkelijk is dat alleen schoonmaakwerk zonder diploma een optie is.

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-23 23:21

senna21 schreef:
Even een tip:

Dank voor je input en tip.
Dit is dus waar ik tegen aan loop op dit moment
Ik ben al bij verschillende scholen geweest en wil (zoals in beginpost aangegeven) best ergens ''onderaan'' beginnen en doorstromen maar ik ben behoorlijk wat jaren verder dan. ook niet erg maar ik moet dan wel meteen een ja gevoel hebben.

Meeste studiekeuze begeleiders wisten ook niet helemaal wat ze met me aan moesten :D
Maar een paar ook wel en daar kwam ook naar voren dat de criteria in volwassen onderwijs nog wel eens wat losser kan zijn, met name ook vanwege mijn cv

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 23:26

Zappa schreef:
Meeste studiekeuze begeleiders wisten ook niet helemaal wat ze met me aan moesten :D
Maar een paar ook wel en daar kwam ook naar voren dat de criteria in volwassen onderwijs nog wel eens wat losser kan zijn, met name ook vanwege mijn cv

Bedoel je daar een persoonlijk loopbaancoach traject mee? Studiekeuze begeleider klinkt als een lichte variant daarvan namelijk. Bij een loopbaancoach traject heb je meerdere afspraken waarbij je op ontdekkingstocht gaan naar jouw normen/waarden/drijfveren/etc. Dat is anders dan kijken vanuit het perspectief welke studie bij je past, het is precies omgedraaid.

In mijn geval kwam er niet echt eens concreet een beroep uit, maar een aantal voorwaarden waaraan de functie/vak/beroep moest voldoen. Dat maakte het ineens heel simpel om te kiezen en mijn eigen pad uit te stippelen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 23:27

Olympia, De krapte in de zorg heeft meerdere oorzaken. Het diplomavereiste is één aspect daarvan.
Een Bbl opleiding wordt inderdaad betaald, maar er zijn wel vooropleidingseisen.
Daarom zeg ik ook: zoek advies van iemand die de sector kent. Er wordt nogal wat beweert wat niet klopt.