Sollicitatie na betermelding

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Steenbok12

Sollicitatie na betermelding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-23 19:29

Hallo bokkers,

Na net een jaar ziekte wet (burn out icm onverwacht verlijden moeder) heeft de werkgever de verwachting uitgesproken dat ze minimaal 4 weken de functie uitgeoefend willen zien alvorens 100% beter te willen melden. Zover ik begrepen heb, heb je hierna nog 4 weken een termijn waarop je bij ziekte weer terug gezet wordt aansluitend aan de oorspronkelijke periode van je ziekte jaar bij het UWV.

Mocht je op zoek willen naar een nieuwe baan, wat is dan de veiligste periode om te solliciteren? Deels met een nieuwe ziekte periode: stel je breekt je been, sluit dit dan ook aan je eerdere ziekmelding aan, ook al staat het er misschien los van.

Daarnaast wat zijn je rechten qua meldingsplicht naar je nieuwe werkgever toe en je plichten naar je oude werkgever.

Reden van solliciteren is de impact van onregelmatigheid op gezinsleven die steeds groter wordt omdat de kleine ook bijna naar school gaat. Daarnaast nieuwe arbeids patroon (kortere diensten en nog meer late diensten i.v.h. tot voorheen. Dus vaker terug komen, kind minder zien en voor jan joker kinderopvang betalen). waardoor het eigenlijk niet meer werkbaar is voor thuis. Dit staat los van de ziek melding. Hier zouden we anders ook tegen aan zijn gelopen.
Werk inhoudelijk sluit het nog steeds aan bij de passie van het werk.

Verwachting is na beter melden over 3 weken niet dat het impact gaat hebben op het nieuwe werk, traject is afgerond, de 4 weken voltallig zouden afgerond zijn. In hoeverre zou je het toch moeten vertellen daar?

Is het beste om na die 4 weken ziek melding nog 4 weken vanuit het UWV erachteraan te plakken?

Momenteel staat er een perfecte vacature online. We willen alles uiteraard netjes doen. Mocht wachten nodig zijn is dat zo. Maar ergens vraag ik mij af wat dan een veilige zone zal zijn en eventuele risico's.

De 4 weken intallig werken afronden + de 4 weken die UWV stelt als dat zo klopt?

De vraag neer leggen bij bedrijfsarts vind ik ook een spannende. Ik weet niet hoe dit zit qua geheim houding etc. En in hoeverre het tegen kan werken in het traject.

Groetjes Chantal

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 19:46

De bedrijfsarts mag dit niet delen met je werkgever, dus je kunt het daar vragen.

Maar: ik snap je verhaal niet helemaal. Je mag ook solliciteren als je ziek bent. En die 4 weken gelden alleen als je ziek bent door dezelfde reden. Dus als jij vandaag volledig beter bent gemeld en morgen je been breekt, start de teller opnieuw.

Wat melden betreft: je hoeft de huidige werkgever niet te laten weten dat je solliciteert.

De nieuwe werkgever ben je alleen verplicht om te melden als je iets mankeert waardoor je de functie niet kan uitoefenen. Dat wil zeggen: als je solliciteert naar een baan als ober maar geen zware dienbladen kunt tillen door rugklachten, moet je dat melden. Maar als jij volledig beter bent gemeld en geen klachten meer hebt, hoef je dus niks te zeggen over verzuim bij je oude werkgever.

Blue_flower

Re: Sollicitatie na betermelding

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 21:14

En, ben je überhaupt beter op dit moment dan om je eigen werk weer uit te gaan voeren?

Wat voor contract heb je?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 21:19

Werk je wel al 100%? Of ben je nog aan het opbouwen?

Je ziek houden tot je 4weken ‘bewezen’ hebt je werk aan te kunnen mag toch helemaal niet :?

En je kunt trouwens elk moment solliciteren dus als je huidig werk niet bevalt zou ik solliciteren naar een andere baan.

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 21:29

Dus je bent een jaar ziek, je werkgever moet het betalen, en op het moment dat je weer kan werken ga je ergens anders werken?
Ik weet niet of het mag maar ik vind het niet kunnen.
Dan had je eerder al ontslag moeten nemen ipv je werkgever met jouw lasten opzadelen.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-23 21:59

Yvette81 schreef:
Dus je bent een jaar ziek, je werkgever moet het betalen, en op het moment dat je weer kan werken ga je ergens anders werken?
Dan had je eerder al ontslag moeten nemen ipv je werkgever met jouw lasten opzadelen.

Het was niet het plan om eerder te vertrekken. De beter melding zou eerder gedaan willen worden maar bedrijfs arts geeft aan dat werkgever zich mag beroepen op 4 weken voltallig werken alvorens beter te melden. Dat is nu lopende. Daarbij is ook pas vorige maand het hele nieuwe rooster systeem ingevoerd met een andere tak daarbij aangesloten. Diensten nu gedraaid door zzpers. Komende maand door het vaste team i.v.m. rooster rechten. Flink protest vanuit de werkvloer vanuit iedereen. Met de normale voorwaarden zou deze werk wens verandering niet ter sprake zijn geweest. Staat dus los van de ziek melding.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-23 22:00

verootjoo schreef:

Je ziek houden tot je 4weken ‘bewezen’ hebt je werk aan te kunnen mag toch helemaal niet :?

En je kunt trouwens elk moment solliciteren dus als je huidig werk niet bevalt zou ik solliciteren naar een andere baan.

Afgelopen maanden opgebouwd. Sinds deze week 100% aan het werk. Dit is wat bedrijfs arts vertelde wat mag en waar de werkgever zich op beroept. Niet eerder van gehoord. I.m.o. had ik direct beter gemeld kunnen worden.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-23 22:01

Blue_flower schreef:
En, ben je überhaupt beter op dit moment dan om je eigen werk weer uit te gaan voeren?

Wat voor contract heb je?

Contract voor onbepaalde tijd. En ja zeker. Momenteel wordt volledige werkzaamheden uitgevoerd met alle taken inderdaad. Voorheen opbouwend. Nu intallig met alle taken en alle uren.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 22:01

Ik raad je aan om wat meer marge te pakken, perfecte vacatures komen heus wel vaker langs.

Ook al mag een nieuwe werkgever in principe geen vragen stellen over je gezondheid, daar zit wel een addertje onder het gras. Als jij als medewerker op een functie solliciteert terwijl je weet of zou moeten weten dat je daar door ziekte niet geschikt voor bent, dan heb je wel een meldplicht. Meld je het in zo'n geval niet, dan kan dat ook flinke gevolgen hebben.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 22:04

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 22:08

verootjoo schreef:

Ja dat mag wel. Het moet minimaal 4 weken duurzaam goed gaan voordat ze bij de arbo het traject kunnen gaan afsluiten. Die wordt na die 4 weken volledig herstel (en dus de beter melding) nog 6 weken on hold gehouden waarbij als je uitvalt met dezelfde klachten (dus niet je gebroken been als je nu uitviel met burnout klachten) je weer terugvalt in dat ziektetraject.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 22:17

Yvette81 schreef:

Oh, oh, oh, wat een bijzondere reactie..

Die burn-out komt ergens vandaan? Als werkgever dan besluit om ook nog een aantal beslissingen maken in het nadeel van personeel, waarom zou je dan loyaal moeten blijven aan je werkgever terwijl zij dat ook niet naar jou zijn?

Dan moet je maar ontslag nemen terwijl je in de ziektewet zit en deze veranderingen ook niet had voorzien? Lekker makkelijk. Laten we de beweegredenen van TS om het op deze manier te doen niet in twijfel trekken, ze zal er vast grondig over hebben nagedacht. Oordelen zijn er al genoeg in de wereld.

TS;
Ik zou eens met de bedrijfsarts in overleg gaan over mongelijkheden voor een tweede spoor traject. Mogelijk kan daar ook nog. Als jij opnieuw risico loopt op uitval en je ziet dit met deze samenkomst van omstandigheden gebeuren zou ik niet je zekerheid meteen overboord gooien. Mogelijk met de hulp van een loopbaancoach en werkervaringsplek kun je een fijne overstap maken.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-23 22:19

Hutcherson schreef:
verootjoo schreef:

Ja dat mag wel. Het moet minimaal 4 weken duurzaam goed gaan voordat ze bij de arbo het traject kunnen gaan afsluiten. Die wordt na die 4 weken volledig herstel (en dus de beter melding) nog 6 weken on hold gehouden waarbij als je uitvalt met dezelfde klachten (dus niet je gebroken been als je nu uitviel met burnout klachten) je weer terugvalt in dat ziektetraject.

Zo had ik het ook begrepen, klinkt wel als een verschil met die ene link. Maargoed als het zo is snap ik het ook zeker wel.

Het is helemaal niet de intentie om van de werkgever te profiteren afgelopen jaar, soms lopen dingen helaas zo.
Het is meer een gedachten nu de werk eisen aangepast zijn, wat als we nu deze keuze zouden maken, meer passend werk te zoeken. Wat betekend dat dan. De passie voor het werk is er namelijk zeer zeker en er is geen compromis te vinden in de veranderende voorwaarden en dat maakt het dilemma lastig.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-23 22:21

upendo schreef:
Yvette81 schreef:

Oh, oh, oh, wat een bijzondere reactie..

Die burn-out komt ergens vandaan? Als werkgever dan besluit om ook nog een aantal beslissingen maken in het nadeel van personeel, waarom zou je dan loyaal moeten blijven aan je werkgever terwijl zij dat ook niet naar jou zijn?

Dan moet je maar ontslag nemen terwijl je in de ziektewet zit en deze veranderingen ook niet had voorzien? Lekker makkelijk. Laten we de beweegredenen van TS om het op deze manier te doen niet in twijfel trekken, ze zal er vast grondig over hebben nagedacht. Oordelen zijn er al genoeg in de wereld.

TS;
Ik zou eens met de bedrijfsarts in overleg gaan over mongelijkheden voor een tweede spoor traject. Mogelijk kan daar ook nog. Als jij opnieuw risico loopt op uitval en je ziet dit met deze samenkomst van omstandigheden gebeuren zou ik niet je zekerheid meteen overboord gooien. Mogelijk met de hulp van een loopbaancoach en werkervaringsplek kun je een fijne overstap maken.

Bedankt voor deze reactie. Erg fijn om zo'n reactie te lezen. Een goede tip inderdaad om dit mee te nemen en dat de bedrijfsarts geheimhoudingsplicht daarin dus heeft.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 22:30

Hutcherson schreef:
verootjoo schreef:

Volgens die cnv link hierboven mag het dus niet, als je 100% werkt, moet je op 100% beter gemeld staan.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 22:36

Verder geen tips maar mocht de perfecte vacature nu online staan dan zou ik niet wachten en iig solliciteren. Mocht dat wat worden kun je altijd nog in overleg met je (oude en )nieuwe werkgever om het aan beide kanten goed te regelen toch? Je huidige werkgever heeft wijzigingen doorgevoerd die je niet passen, dat staat imo los verder van je ziekmelding en ik kan me goed voorstellen dat dat een reden is om iets anders te zoeken

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 22:42

Ik zou inderdaad oppassen met wat je tegen de bedrijfsarts zegt. Het viel mij op dat HR altijd meer wist dan wat in mijn verslag te lezen viel.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 12:15

Yvette81 schreef:

"Yvette vindt dit niet kunnen". Noted.

TO: Je loyaliteit ligt bij jezelf en je gezin, laat je niet gek maken door reacties zoals bovenstaande. Ik hoop dat je eruit komt!