Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
maar op de basisschool was ik uiteindelijk gewoon afgeserveerd als dom omdat ik dusdanig niet mee kan komen. Eigenlijk moest ik ook naar de laagste mbo optie die er was (vanuit Cito) maar mocht het toch proberen op vmbo-t. En vanuit daar door kunnen groeien. Maar het zou fijn zijn als er inmiddels voor jonge kinderen een open vizier komt naar dyslexie en dyscalculie want zelfs met één of beide opties kan je veel bereiken en betekenen!
ik heb een Bsc (dus wel een lekkere dosis exacte vakken gehad) en ben administrateur en (lekker om over jezelf te zeggen ook) goed in mijn werk, dus het kan echt wel. Naast de trucjes heb ik de mazzel dat ik makkelijk leer, dus ik heb veel dingen letterlijk uit mijn hoofd geleerd en maar gewoon gedaan. Als een soort circuspony

) en dan niet vergeten het totaaluit te rekenen, want mijn conclusie kan soms best zijn dat 8+5=3 (dan ben ik gewoon de 10 vergeten). Lekker simpel voorbeeld natuurlijk, maar bij grotere getallen is het dus echt oppassen.
.
Ik draai wel getallen om. Telefoonnummers, bankrekeningnummers enz moet je mij echt cijfer voor cijfer zeggen of het gaat geheid mis. 96 wordt gegarandeerd 69 en ik kan het vijf keer nalezen en niet zien.
Heb ooit een verzekering betaald en mijn man moest toevallig bij makelaar zijn. Zegt mijn verzekeringsmakelaar "uhm ik denk dat uw vrouw een foutje gemaakt heeft met haar verzekering."
Betalingen zonder QR nummer doe ik dus vaak samen met mijn man omdat ik het gewoon niet zie als ik het mis typ. Heb zelfs ooit van de belastingsdienst geld terug gestort gekregen omdat ik het bedrag omgedraaid had en daardoor te veel gestort had. 

Mijn "hoofdrekenen" wijkt ook enigszins af van hoe mensen het gemiddeld doen blijkbaar (ik neem andere stappen in mijn hoofd)
Toen ik de 4e keer moest bellen heb ik mijn "chef" (die naast mij zat) gevraagd of hij aub het nummer voor me wilde in tikken want dat ik niet nog een 4e keer bij die man wilde uit komen.
(we werkten in gemoedelijke sfeer daar en we hebben daar nog veel lol over gehad.
)
Dan telt het dus niet.
hij heeft me ooit alleen gezet dat hij zeker was dat ik niet kon af kijken en het opnieuw laten doen. Toen heeft ie letterlijk gezegd "ik heb nog nooit een leerling gehad die elke stap fout kan doen en toch tot de juiste uitkomst komt."