Minder werken, wat gaf de doorslag?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mando

Berichten: 15724
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Minder werken, wat gaf de doorslag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 20:56

Na een zware burnout rond mijn 30ste ben ik 4 dagen gaan werken.
Nooit meer anders gedaan.
Ik ben iedere dinsdag vrij en dat is echt mijn oplaaddag

Als je het kan doen moet je het doen het is zo fijn om een dag voor jezelf te hebben.

pateeke
Berichten: 2240
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 22:00

Rohesia schreef:
Dat is ook een beetje een probleem bij mij: alles is altijd zoveel gedoe en je bent afhankelijk van anderen en alles moet 100 keer herkauwd worden en daar heb ik allemaal geen energie voor. En dan denk ik "laat ook allemaal maar, ik ga wel gewoon minder werken en neem het verlies erbij en laat me met rust", maar zoals door een aantal mensen gezegd is dat eigenlijk geen goed idee.


Logische redenering. Veel mensen redeneren zo omdat krijgen waar je recht op hebt zo ontzettend moeilijk, omslachtig, tijdrovend enz is. Dat is denk ik ook waar men op rekent. Als mensen vroegtijdig afhaken, levert het de overheid een besparing aan premies op.
Daarom ook mijn advies om je hierin te laten bijstaan door mensen die er verstand van hebben, je kunnen adviseren en een deel administratie voor je kunnen oppakken.

Rohesia schreef:
Bij ziek vallen is het natuurlijk anders en zeker ook zo'n twijfelpuntje. Maar misschien als er minder druk op de ketel zit zal ik ook niet meer (langdurig) uitvallen, wie zal het zeggen.

Het valt inderdaad te hopen dat je niet meer langdurig uitvalt, maar zoiets weet je nooit. Je kan om verschillende redenen langdurig uitvallen. Dat risico loopt iedereen...

Rohesia schreef:
Afgekeurd worden ed (voor zover dat hier al hetzelfde werkt) is niet aan de orde, daarvoor ben ik te goed en doe ik vooral teveel. Ik ben goed in mijn werk, daar hebben ze geen last van mij zeg maar (wat ook een probleem is voor de VOP), alleen heb ik er zelf last van. Als ik al die richting uit zou willen (wat in theorie kan: deeltijds werken en gedeeltelijk bijbetaald door het ziekenfonds) dan moet ik eerst weer x aantal tijd thuis zijn en dan kan dat opgestart en moet dat om de zoveel tijd geëvalueerd etc, naast dat je dan aan de belastingen ook veel kwijt bent.


Met wat ik lees, lijkt de kans me dat je "afgekeurd" wordt mij miniem tot onbestaande. Het zou moeten betekenen dat de arts van je mutualiteit je afkeurt. Dan gaat je dossier naar de geneeskundige raad voor invaliditeit die ook hun oordeel erover moeten uitspreken (en dan is het meestal zo dat je eerst naar de RVA moet voor werkloosheidsuitkering (en dus ook sollicitatieplicht etc)). Stel dat de GRI toch zou beslissen dat je te invalide bent om naar de RVA te gaan, dan kan je eventueel bij de FODSZ een tegemoetkoming / uitkering aanvragen, maar dan moet je ook het geluk hebben dat die controlearts je hoog genoeg scoort voor verminderde zelfredzaamheid (en moet je verdienvermogen beperkt zijn tot max. 1/3e van wat iemand anders op de normale arbeidsmarkt verdient).
Op zich is het feit dat je goed bent in je werk / je werkgever tevreden is, niet zozeer een probleem. VDAB kijkt daarentegen wel enkel naar wat de invloed van je aandoening op het werk is. Dus als jij je kapot werkt om je werk te doen zoals iemand zonder jouw aandoening en je daar in je privéleven wel de gevolgen van draagt, dan trekken ze zich daar inderdaad niets van aan. Draai de redenering daarom om: wat is de invloed van je aandoening op je werk als je niet inboet op je persoonlijk welzijn / privé, als je niet "op je tenen moet lopen" om te blijven functioneren. Wees daarin eerlijk: wat gaat of gaat niet op vlak van werk als je niet over je grenzen gaat om maar "normaal" te kunnen functioneren.
Gedeeltelijke werkhervatting zou ik ook niet direct kiezen. Zoals ik het begrijp heb je een chronische aandoening. Bij gedeeltelijke werkhervatting moet je binnen 2 jaar terug volledig inzetbaar zijn (en wordt er dus eigenlijk geen rekening gehouden met die chronische aandoening op langere termijn).

Nog een kleine tip: op de website van KVG groep (en ik veronderstel ook van GRIP vzw) staan ook artikels mbt werken met een ziekte / aandoening / handicap die best wel interessant zijn om eens te lezen. (ik las in een van die artikels dat langdurig zieken soms geforceerd worden mee te stappen in een reïntegratietraject wat dan kan leiden tot ontslag owv medische redenen waardoor je geen recht hebt op ontslagvergoeding. En werkgevers zouden ook niet meer verplicht zijn aangepast werk te geven).

Rohesia

Berichten: 901
Geregistreerd: 19-02-22

Re: Minder werken, wat gaf de doorslag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-23 11:29

@Mando: een vaste dag vrij is inderdaad ook heel fijn om te hebben :j Dat zou hier niet het geval zijn, het zou alsnog elke dag werken zijn, maar dan 6u ipv 8u. Lijkt me ook wel fijn, want ik heb geen problemen om te gaan werken, maar ik merk dat die laatste paar uur er echt teveel aan zijn, en 2u vroeger naar huis kunnen betekent ook dat ik dan extra tijd heb voor boodschappen/huishouden/een fijne wandeling met de hond in daglicht/etc. en dat niet allemaal in mijn weekend moet proppen.

@pateeke: bedankt voor alle info. Ik besef inderdaad dat ze altijd proberen dat de mensen het niet via hun premies te laten doen, maar het is verdomd moeilijk om toch te blijven proberen om het wel voor elkaar te krijgen. Ik ga me er wel verder in verdiepen wie eventueel nog zou kunnen helpen.

Afgekeurd ga ik inderdaad niet worden, wil ik ook helemaal niet. Ik kan & wil werken en ik heb heel fijn werk om te doen, alleen niet zoveel uur op een dag.. ik heb gewoon iets meer ruimte nodig voor mezelf om te recupereren.
Wat je zegt over de VDAB dat is dus inderdaad het probleem, ik werk te goed. Ze willen naar de cijfers kijken of ik minder presteer dan gemiddeld, maar dat gaan ze niet vinden want dat is gewoon niet zo. Dat is niet alleen omdat ik gewoon mijn best doe, maar ook omdat anderen het niet zo nauw nemen en het allemaal wel best vinden. En zo zit ik gewoon niet in elkaar, ik werk om anderen te helpen en wil dat dan ook zo goed & zo veel mogelijk doen. Het enige wat ik ervan kan maken is als ik fulltime blijf draaien dat ik heel waarschijnlijk kom de zoveel tijd een aantal weken volledig uit zal liggen omdat mijn lichaam het niet meer ziet zitten .. Dat heb ik nu pas aan de hand gehad (2.5 week thuis geweest, had ik ook echt nodig) dus nu kan ik er weer tegen voor een tijd, maar ik weet dat dit wel weer eens gaat gebeuren .. En dat heb ik ook liever niet. Heb ik aangegeven, maar weet dus niet wat ze ermee gaan doen. Afwachten maar.

De websites ga ik zeker eens opzoeken/bekijken, klinkt interessant :)

Tiggs

Berichten: 7536
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 13:00

Mijn gezondheid. Ik werk 36 uur in plaats van 40 en heb daardoor 1 middag per week vrij.
Financieel kan dat gelukkig makkelijk.

Oskarrino
Berichten: 814
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Re: Minder werken, wat gaf de doorslag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 13:20

Burnout :+

Ben toen van 36u naar 32u in de week gegaan. Werkte altijd 4 om 5 dagen. Merkte dat die weken met 5 dagen echt gewoon veels te veel waren voor mij in combinatie met andere problemen.

Financieel gezien een tegenslag, maar mijn gezondheid is mij meer waard dan kleding etc.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 13:47

Als je een erkend medisch probleem hebt zou ik wel alles proberen of je daarmee gecompenseerd kan worden.

Als iets niet erkend is dan beter op eigen initiatief. Waarschijnlijk. Vooral in NL waar deeltijd de norm is, is de kans echt niet groot dat je een ziekmelding van enkele uren per week krijgt voor iets krijgt wat niet erkend wordt. Immers zijn heel veel mensen niet in staat voltijd te werken door de meest diverse redenen.

Ik werk 4 dagen, gewoon omdat het kan.
Soms denk ik wel eens kort na over hoe veel geld er extra zou zijn maar die gedachte stop ik vervolgens snel weer weg.

marleen_88

Berichten: 14115
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Minder werken, wat gaf de doorslag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 18:10

Ik zou best naar 0.8 fte willen, dus een dag minder werken. Zo blijft er meer vrije tijd over voor ontspanning en gaat niet mijn hele weekend op aan huishouden en boodschappen.
Financieel ivm paard op pension lukt het nog even niet, maar zodra hij er niet meer is ga ik zeker 4 dagen werken.

Goof

Berichten: 28955
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 18:56

Sizzle schreef:
Ik werk 4 dagen, gewoon omdat het kan.


Ja dit. Ik heb eigenlijk mijn hele volwassen leven 4 dagen gewerkt, alleen in bijbaantjes vroeger werkte ik hele zomers door.
Ik vind het heerlijk.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Minder werken, wat gaf de doorslag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 19:03

Ik totaal niet hoor, heb juist altijd verschrikkelijk veel gewerkt (meer dan voltijd) tot pas een paar jaar geleden. In het begin voelde het ook als illegaal spijbelen maar inmiddels ben ik er aan gehecht :D

Hutcherson

Berichten: 7434
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 19:15

DuoPenotti schreef:
Minder werken en minder loon omdat je ziek bent: niet doen!
Dus houd ze aan hun afspraak dat minder werken zonder loonverlies kan.

Dat kan grote gevolgen hebben.
Als je dan wel uit gaat vallen kijken ze naar je loon en hoeveel loon verlies je dan gaat hebben.
Ze kijken dus niet hoe ziek je bent, nee hoeveel % loon je op achteruit gaat.
Werk je minder en hebt al minder loon word dat verschil steeds kleiner. Met als dikke kans geen uitkering want het verlies is niet groot genoeg.

Minder werken als eigen keuze uit een gezonde situatie is natuurlijk heel wat anders.

Voor de verandering eens met dit.

miereneter

Berichten: 2596
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 19:48

Ik ben van fulltime naar 32 uur gegaan. Naast dat fulltime werken in de zorg fysiek zwaar is, kreeg ik klachten van mijn partner. We latten en ik doe ook nog een studie ernaast, dus wij zagen elkaar niet meer zo vaak door mijn tijdgebrek. Nu is het veel, veel beter; ook los van mijn relatie. Ik ben blij dat ik een stap 'terug' heb gezet. Als mijn studie klaar is, ga ik ook wat meer verdienen, dus dat compenseert dan het loonverlies.

Overigens werk ik om te leven, mijn enige eisen zijn: rond kunnen komen, en plezier en uitdaging in mijn werk hebben.