Minder werken, wat gaf de doorslag?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rohesia

Minder werken, wat gaf de doorslag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-23 12:57

Momenteel zit ik in dubio over het al dan niet minder werken, dit is mogelijk op de werkvloer maar voor mezelf kom ik er niet uit. Als ik puur naar de uren kijk (6u/dag ipv 8u met licht wisselende diensten) zeg ik meteen, maar het loonverlies is wel behoorlijk (400 euro netto). Nu ben ik nog "jong", maar spijtig genoeg niet gezond.

Echter heb ik een zittend beroep, dus een makkelijkere functie qua gezondheid is er niet echt. Met de overgang van een andere functie naar deze dacht ik "wat een luxe" maar nu na x aantal tijd weegt het toch door blijkbaar. Ik baal ervan, maar kan er verder weinig aan doen.

Ik heb een aantal jaar terug een goedkeuring gekregen voor 'hulp op het werk door medische redenen' en dit zou kunnen ingeschakeld worden om minder aanwezig te moeten zijn zonder loonverlies. Toen.. in theorie.. Nu in de praktijk heb ik een gesprek achter de rug waardoor ik mij de grootste profiteur voel die er bestaat := Ik moest maar een poetsvrouw in dienst nemen voor mijn huishouden en dan kon ik gewoon 8u blijven werken. Ze gingen het nog bekijken maar ik verwacht er weinig van.

Dus ik blijf in dubio zitten, wissel per dag van wat ik moet doen en weet het echt niet meer. Minder loon kan, maar dan wordt alles moeilijker en je weet niet wat de toekomst brengt. Maar mezelf (voor mijn gevoel) blijven kapotwerken voor "wat als.." is ook zo wat.

Wat gaf bij jou de doorslag? Hoe heb jij de beslissing kunnen nemen? Of waarom blijf je net wel fulltime werken?

Edit; ik woon in België dus niet alles werkt hetzelfde als in Nederland, maar inderdaad vraag ik mij ook af wat naar de toekomst bij uitvallen of pensioen enzo.
Laatst bijgewerkt door Rohesia op 10-03-23 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Nyaleti

Re: Minder werken, wat gaf de doorslag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 13:03

Ik kan niet direct je vraag beantwoorden maar misschien toch iets wat je kan helpen, al is het voor langer termijn.
Zet eens 400 euro extra op zij (ideaal voor 2-3 maanden maar duurt lang natuurlijk) en kijken hoe het je dan bevalt. Heb je genoeg geld voor alles maar ook om leuke dingen te doen?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 13:09

Minder werken en minder loon omdat je ziek bent: niet doen!
Dus houd ze aan hun afspraak dat minder werken zonder loonverlies kan.

Dat kan grote gevolgen hebben.
Als je dan wel uit gaat vallen kijken ze naar je loon en hoeveel loon verlies je dan gaat hebben.
Ze kijken dus niet hoe ziek je bent, nee hoeveel % loon je op achteruit gaat.
Werk je minder en hebt al minder loon word dat verschil steeds kleiner. Met als dikke kans geen uitkering want het verlies is niet groot genoeg.

Minder werken als eigen keuze uit een gezonde situatie is natuurlijk heel wat anders.

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 13:12

Wat hierboven staat is wel een goed punt.

Als ik het goed begrijp wil je om medische redenen minder werken?
Hoe kom je nu financieel uit? Want zoals je al aangeeft, het wordt moeilijker (alles wordt al duurder, blijft er dan nog wat over).

Zelf heb ik ook de stap gemaakt om minder te werken (3 dagen ipv 4 dagen), alleen omdat ik er financieel niet teveel op achteruit kon gaan, heb ik gezocht naar een baan waarbij dat niet het geval was als ik een dag minder ging werken. Dat is me gelukt, ik verdien nu zelfs iets meer en werk dus een dag minder. Wel in een compleet andere bedrijfstak.

Ik weet natuurlijk niet of dat voor jou mogelijk is en een idee is, ik denk maar mee. Als jij op je huidige job minder wilt werken en fijn kan blijven rondkomen, zou ik dat doen en dus voor jezelf kiezen.

edit: ben dag minder gaan werken vanwege betere balans werk-privé.
Laatst bijgewerkt door Villanelle op 10-03-23 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 13:12

Ik heb er ook naar gekeken gisteren toevallig.
Als ik een dag minder ga werken ga ik er iets van 300 euro op achteruit. Ga ik 4 uurtjes minder werken ( dus 1 week 5 dagen en 1 week 4 dagen) dan ga ik er 170 euro op achteruit.
Maar het is wel interessant.

Ik denk niet dat je je een profiteur moet voelen. Als je een goedkeuring voor aanvulling hebt gekregen, heb je die niet zomaar gekregen :) Dus zou minder gaan werken en dan voor die aanvulling gaan.

Ik hoop eind dit jaar een doorslag te kunnen geven, ik wil heel graag ook wat minder werken. Maar wat er iedere maand nu binnenkomt is ook lekker :P

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 13:14

Toen ik nog in loondienst werkte heb ik er bewust voor gekozen om weken van 4 dagen te draaien. Ik wilde niet minder uren per dag, want die paar uurtjes eerder vrij vond ik weinig toevoegen, maar van een langer weekend had ik heel veel meer plezier.
Heb je er al eens aan gerekend of je rond komt met minder loon? Misschien zijn er uitgaven die je kan schrappen en die niet opwegen tegen meer vrije uren, zodat je uiteindelijk toch ongeveer hetzelfde over houdt?
Inderdaad wel eerst even goed bedenken wat je doet bij ziekte, of je echt tegen die grens aan zit.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 13:17

Ik ben een dag minder gaan werken, maar niet om gezondheidsredenen. Maar puur om de balans werk-privé. Ik ben er 20% op achteruit gegaan, obviously. Inmiddels met de loonsverhoging die ik heb gehad nog maar 10%. Dus dat is chill.

Als het minderen is omdat je ziek bent, dan zou ik daar voorzichtig mee zijn om de reden die DuoPenotti al aangeeft.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 13:18

Ik zou in jouw geval, omdat er een medische reden aan ten grondslag ligt, ook even met het UWV overleggen ivm de mogelijke gevolgen bij afkeuring in de toekomst. Soms kun je op het moment van aanvragen van een WIA uitkering nog als medische afzakker worden aangemerkt, iemand die om medische redenen minder is gaan werken. Maar hou er rekening dat je bij eventuele afkeuring in de toekomst max 75% van je salaris in het referte jaar krijgt (WIA-IVA) of bij gedeeltelijke afkeuring 70% daarvan voor het deel dat je afgekeurd bent (WIA-WGA) en dat op eigen initiatief terug gaan in uren dus flink van invloed kan zijn op de mate van afkeuring en hoogte van een uitkering. Ook als je de ziektewet in gaat heeft het gevolgen, vaak krijg je het eerste jaar nog 100% en in het tweede jaar nog maar 70% en over het algemeen, uitzonderingen daargelaten, kun je pas na 2 jaar ziektewet een WIA-uitkering aanvragen.

Het is wel erg jammer dat je destijds goedkeuring hebt gekregen voor 'hulp op het werk door medische redenen' en dat daar nu zo moeilijk over wordt gedaan.

Minder uren gaan werken heeft niet alleen gevolgen voor nu, maar ook voor allerhande zaken in de toekomst. Een eventuele uitkering, pensioenopbouw etc. Je zou ook eens bij de WMO kunnen navragen of je in aanmerking kunt komen voor huishoudelijk hulp via de gemeente, maar de vraag is of dat in de praktijk haalbaar is, omdat die doorgaans alleen overdag en doordeweeks komen.

Ik ben zelf helaas 'gewoon' van volledig werken naar volledig afgekeurd gegaan en heb de keus om minder te gaan werken dus niet hoeven maken. Maar zoek dus vooral ook goed uit wat de gevolgen voor jouw zijn of kunnen zijn in de toekomst. Bij 'ons' in het MS circuit zeggen we altijd, nooit vrijwillig terug gaan in uren.

Het is gewoon een super lastig dilemma, want je wil jezelf ook niet stuk werken, dat snap ik volledig. Misschien ook eens een gesprek bij de arbo-arts aanvragen en daar ook aangeven dat je toestemming hebt voor hulp op het werk, maar dat je werkgever niet mee wil werken.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 13:19

Ik ben van 40 naar 32 uur gegaan toen mijn zus terminaal was, omdat ik nog zoveel mogelijk tijd met haar wilde doorbrengen voordat het echt einde verhaal was.

Ja, je laat salaris liggen, (en ook pensioenopbouw inderdaad) maar dat was mij mijn vrije tijd waard.
Ben nooit meer terug gegaan naar fulltime.

Ik heb nog een hele tijd 4*9 uur gewerkt, was ook prima, dat mocht helaas op een bepaald moment niet meer, omdat er dan zogezegd steeds iemand alleen op kantoor zat, dat wilde men niet omdat er geen BHV aanwezig zou zijn?
Was ik nb zelf :=

Puur om medische redenen minder uren werken, daar zeg ik ook van, niet doen!
Stel je voor je valt uit, dan krijg je een keuring ahv de uren die je werkt, in het geval van een uitkering niet gunstig.

Gelbrich

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 13:24

Ik ga mee met DuoPenotti. Ik was gezond dacht ik maar door een raar toeval bleek ik progressief ziek te zijn. Ik werkte gelukkig fulltime en had een lang arbeidsverleden. Had ik deze niet gehad dan had ik nu op een houtje mogen bijten. Ik ben 100% arbeidsongeschikt verklaard en kan nu gewoon rondkomen van mijn uitkering. Was ik toen minder gaan werken, waar ik toen wel aan heb gedacht, dan had ik niet rond kunnen komen met nu 75%, straks 70% van mijn laatst verdiende inkomen.

Ik weet niet hoe ziek je bent en hoe goed je het nog vol kunt houden maar misschien kun je je ook voor een bepaald percentage af laten keuren. Maar hoe dat verder in zijn werk gaat dat weet ik niet, het is maar een idee.
Laatst bijgewerkt door Gelbrich op 10-03-23 13:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 13:26

Ja doen, ga minder uren maken! Tijd is het kostbaarste wat je hebt.
makkelijk gezegd misschien? Ik zat eind 2021 met dezelfde gedacht en dacht.. doe ik volgend jaar wel, het is nu te druk op werk, even dit afmaken en toen knalde ik in maart keihard in een burnout waar ik nog steeds van aan het herstellen ben. Werk nu 16 tot 20 uur en dat is best flink nog. Vooral in de winter heb ik moeite met werk, paarden doen en opladen in de uren daglicht die er zijn.
Ik ga ook minder uren werken zodra ik hersteld ben en twijfel tussen 20 en 24, dat scheelt netto een fikse 200 euro. Heb het ei hier ook nog niet over gelegd..
Ik kan je wel grondig adviseren: als je voelt dat het niet gaat, verander iets. En nog moeilijker, kies voor jezelf en leg die stomme opmerkingen van onnozele mensen naast je neer. Ook daar struggle ik nog elke dag mee, maar wanneer ik het doe voel ik me empowered en is de wereld echt niet vergaan.

Nu weet ik natuurlijk niet hoe ziek je bent en hoe je financiele situatie is. Maar daar zijn coaches voor. kies er eentje die bij jou past en durf nee dank je te zeggen als er geen klik is.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 13:30

Met wie was dat gesprek waarin je je een profiteur voelde? Ben je al bij de ARBO-arts geweest? Heb je contact met het UWV?

Rohesia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-23 13:31

Heb even een kleine edit gezet, niet bij nagedacht qua land :+ En nu geen tijd voor een uitgebreide reactie, zit op het werk, maar bedankt voor de vele reacties al! Ik lees het zsm allemaal door.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 13:33

Ik werk bewust 24 uur. niet om medische redenen maar wel omdat ik meer tijd wou voor wat voor mij belangrijk is.
Mijn man is meer gaan verdienen, ik zit in een andere sector en verdien nu bijna evenveel als wanneer ik 80% werkte met wisselende shifts.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 13:51

Wie zei dat je dan maar een poetsvrouw moet nemen? Je werkgever? Als je om een of andere reden een arbeidsbeperking hebt kan je bij VDAB een VOP premie laten aanvragen door je werkgever (is me niet helemaal duidelijk of je het daar over hebt of niet. Het jammere is dat werkgevers zelf mogen bepalen wat ze daarmee doen. En dat is dus niet altijd in het voordeel van de werknemer. Veel hangt af van de goodwill van je werkgever in zo’n geval.
Misschien dat die 400 euro nu niet zo erg is als je die kwijt bent, maar, minder werken betekent vaak niet perse dat je minder werk hebt; je moet hetzelfde werk dan vaak op minder uren doen. Dus de stress enz neemt niet vanzelfsprekend af. Daarnaast kan minder werken je aardig duur komen te staan op lange termijn. Stel dat je ziek wordt, dan ontvang je een uitkering gebaseerd op een bepaald percentage van je brutoloon (dus minder uren = lager brutoloon = lagere uitkering). Hetzelfde geldt voor werkloosheidsuitkering (nog naast het feit dat je daarvoor moet voldoen aan de voorwaarde dat je de afgelopen twee jaar x aantal uren gewerkt hebt.

Ik wil mijn persoonlijke ervaring niet open en bloot zetten, maar als je meer wil weten mag je gerust een pb sturen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 13:57

Ik werk om te leven en niet andersom dus als ik genoeg verdien met 3 dagen dan werk ik 3 dagen en geen uur langer.

Het leven is voorbij voor je er erg in hebt, helaas heb ik dat mogen ondervinden met een aantal overlijdens zeer nabij.
Mijn gezin is het belangrijkste wat er is en ik wil hier zoveel mogelijk tijd mee doorbrengen

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 13:57

Nog een tip: informeer je goed vooraleer je de stap zet. Dat kan je doen bij een maatschappelijk werker van het ziekenhuis waar je in behandeling bent, de dienst maatschappelijk werk van de mutualiteit of bv bij het CAW.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 14:03

Wanneer je minder wilt gaan werken omdat je het kwa gezondheid niet volhoudt... daar is de ziektewet en vervolgens de WIA voor. TS, jij bent nu al een beetje een zgn 'afglijder'. Mijn advies aan jou: trek aan de bel bij de arbodienst en meld je bij het UWV. Want ook bij een gedeeltelijk verlies aan arbeidsvermogen is er best nog wel eea mogelijk.

Is de reden om minder te willen werken gebaseerd op slechts een wens, dan vooral doen! Ik werkte lange tijd fulltime, ben later 4 dagen gaan werken ipv 5 en dat was echt wel heel fijn. Ik had het relatief kleine verlies aan salaris er echt dik voor over.
Het is even een rekensommetje, maar als het financieel kan en je wilt het graag... doen.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 14:07

Dees schreef:
Wanneer je minder wilt gaan werken omdat je het kwa gezondheid niet volhoudt... daar is de ziektewet en vervolgens de WIA voor. TS, jij bent nu al een beetje een zgn 'afglijder'. Mijn advies aan jou: trek aan de bel bij de arbodienst en meld je bij het UWV. Want ook bij een gedeeltelijk verlies aan arbeidsvermogen is er best nog wel eea mogelijk.

Is de reden om minder te willen werken gebaseerd op slechts een wens, dan vooral doen! Ik werkte lange tijd fulltime, ben later 4 dagen gaan werken ipv 5 en dat was echt wel heel fijn. Ik had het relatief kleine verlies aan salaris er echt dik voor over.
Het is even een rekensommetje, maar als het financieel kan en je wilt het graag... doen.

TS woont in België. Het is in België anders geregeld dan in Nederland.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 14:14

Ik heb dat kunnen doen omdat ik een paar keer van baan ben gewisseld en zo steeds minder uren heb kunnen werken voor hetzelfde salaris. Goed onderhandeld dus. Ik zit nu op de 32 uur en ben elke woensdag vrij. Daarbij werk ik ook al vanaf 2010 hybride wat me veel vrijheid geeft.

Hierdoor kan ik het ondanks mijn fysieke beperkingen heel goed uithouden zonder uit te vallen.

Rohesia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-23 15:04

pateeke schreef:
Wie zei dat je dan maar een poetsvrouw moet nemen? Je werkgever? Als je om een of andere reden een arbeidsbeperking hebt kan je bij VDAB een VOP premie laten aanvragen door je werkgever (is me niet helemaal duidelijk of je het daar over hebt of niet.

Even snel tussendoor een reactie hierop maar die premie heb ik inderdaad :j De persoon die dit zei was die van de VDAB die hier was om mijn dossier te bespreken, dus vandaar dat ik er een hard hoofd in heb.

Je mag mij altijd een pb doen met je ervaring als je wil, omdat je de premie al kent is het misschien interessant wat er bij jou gebeurd is :)

Andere reacties reageer ik later, eventueel in het weekend, even op. Bedankt alvast!

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 15:22

Ik werk 3 en een halve dag. Na een auto ongeluk waarvan ik lang moest herstellen overlegd met mijn leidinggevende om de halve dag thuis te werken.
Voor mij een prima oplossing. Geen reistijd, geen prikkels en ik kan tussendoor nog even andere dingen doen.

Misschien kan zoiets bij jou ook?

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 16:09

Tja dat met wia/afkeuren klinkt leuk, maar zo handig is het helaas niet. Afkeuren wordt ook bijna niet meer gedaan en met gedeeltelijk afgekeurd krijg je herkeuring en kan het zomaar zijn dat je weer 100% goedgekeurd wordt
Ik redde 40 uur werken ook niet meer, naar 25 gegaan bij ander bedrijf (nu helaas ziektewet) want ik mankeer ook van alles, helaas staat wat ik mankeer niet op de erkende ziekte lijst, dus zou sowieso overal naast pissen. Dus toen de keus gemaakt voor minder werken. Ik leef nu, ik wil nu nog wat kwaliteit hebben, en niet denken aan 'wat als'

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 16:18

voorbeelden van WIA etc. doen niet ter zake aangezien de TS in Belgie woont

Rohesia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-23 20:29

Bedankt voor de reacties en ervaringen allemaal. Ik ga wat uitgebreider reageren maar op ieder apart is wat moeilijk.

De ene kant van mij zegt ook "extra tijd is ook veel waard" en nu kunnen leven en wat als zien we dan wel weer. Het extra geld heb ik in theorie niet nodig, ik heb een jaar het loon gehad fulltime wat ik nu zou hebben parttime, maar nu ik weer 'op niveau' werk is het extra hebben/kunnen sparen wel fijn. En inderdaad naar later en pensioen toe, extras van het werk, etc, dat is allemaal meer/beter als je fulltime in dienst bent (geweest).
Uitkering als in werkloos ben ik niet zo bang voor, ik doe het werk goed en graag en het is een sector die goed draait. Bij ziek vallen is het natuurlijk anders en zeker ook zo'n twijfelpuntje. Maar misschien als er minder druk op de ketel zit zal ik ook niet meer (langdurig) uitvallen, wie zal het zeggen.

Gelukkig draait het werk ook door zonder mij, dus minder werken is ook effectief minder werken en geen werk dat op mij ligt te wachten. Zag ook iets voorbij komen over oppassen met burn-out maar dat station is al gepasseerd, inclusief terugval. Van daauit ook besloten een andere richtîng uit te gaan en dat is gelukt. Het werk is ook niks mis mee, het is gewoon dat 8u er zijn en thuis geen energie meer hebben om nog iets te doen. Werken, met moeite iets te eten zorgen, slapen, beetje tv kijken en slapen en datzelfde elke dag opnieuw en in het weekend met moeite het huishouden en andere nodige dingen is toch ook niet mijn idee van een goede balans. Maar dat was dus op te lossen met een poetsvrouw :P

Afgekeurd worden ed (voor zover dat hier al hetzelfde werkt) is niet aan de orde, daarvoor ben ik te goed en doe ik vooral teveel. Ik ben goed in mijn werk, daar hebben ze geen last van mij zeg maar (wat ook een probleem is voor de VOP), alleen heb ik er zelf last van. Als ik al die richting uit zou willen (wat in theorie kan: deeltijds werken en gedeeltelijk bijbetaald door het ziekenfonds) dan moet ik eerst weer x aantal tijd thuis zijn en dan kan dat opgestart en moet dat om de zoveel tijd geëvalueerd etc, naast dat je dan aan de belastingen ook veel kwijt bent.

Dat is ook een beetje een probleem bij mij: alles is altijd zoveel gedoe en je bent afhankelijk van anderen en alles moet 100 keer herkauwd worden en daar heb ik allemaal geen energie voor. En dan denk ik "laat ook allemaal maar, ik ga wel gewoon minder werken en neem het verlies erbij en laat me met rust", maar zoals door een aantal mensen gezegd is dat eigenlijk geen goed idee.

Dus ja.. ik ben er nog niet uit wat zwaarder weegt :=