Gezamenlijk bedrijfspand huren, waar aan denken/vastleggen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Liselot

Berichten: 32201
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Gezamenlijk bedrijfspand huren, waar aan denken/vastleggen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-23 15:09

Ik wil met een ondernemer uit de buurt een bedrijfspand gaan huren waar wij beide onze eigen ruimte in kunnen maken + gemeenschappelijke ruimtes zoals een kantine met keuken en toilet.

Wat zijn zaken die we op papier moeten zetten? Uiteraard hebben we al aan veel dingen gedacht, zoals de kosten. Deze zullen op één naam moeten komen en die persoon factureert dan de helft van alle kosten door naar de ander.
Ook zaken zoals wat als één van de twee er na een tijd niet meer mee door wil of kan gaan. Of wat als 1 van de twee besluit het pand te kopen.

Is het misschien slimmer om een VOF op te zetten samen dat we daaruit een gezamenlijke rekening hebben waarvan kosten worden betaald?
We gaan in principe niet samenwerken of gezamenlijk winst maken. Dat zal echt op onze eigen bedrijven blijven. Het gaat puur om het betalen van de vaste lasten

Ik ben heel benieuwd naar jullie gedachtengang!

frensje
Berichten: 723
Geregistreerd: 12-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 15:50

Wij verhuren een loods met keuken en toilet aan 2 bedrijven. Ze krijgen ieder een aparte factuur en ook kosten voor het verbruik van gas, water en elektriciteit delen we door 2 en krijgen ze ook apart een factuur van. Ze gebruiken ieder de helft vd loods en keuken en toilet gezamenlijk.
Dit is voor ons geen enkel probleem. Ik denk dat menig verhuurder dit geen probleem vindt.

Ze hebben bij ons een jaar contract wat jaarlijks wordt verlengd. Als 1 vd 2 niet meer wil huren, is dit wel lastig. Geen idee of ze hier samen over nagedacht hebben.

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 15:53

Ik zou geen VOF opzetten voor alleen huur van een pand.

Mocht je samen iets gaan huren zou ik een contract maken samen met een jurist, zodat je zeker weet dat het geen heel drama wordt als er iets gebeurd zoals al in je openingspost vermeld.

Een constructie zoals Frensje vermeld zou persoonlijk mijn voorkeur hebben. Maar ik kan me voorstellen dat de verhuurder het liever gewoon in 1 keer verhuurd.

Liselot

Berichten: 32201
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-23 16:10

Ik wil in ieder geval informeren of er 2 gelijke huurcontracten uitgegeven kunnen worden. Maar gas/energie, water, internet e.d. zullen we zelf moeten afnemen en komt dan dus op naam van 1 van ons te staan. Dat gaat dus niet via de verhuurder.
Ik heb hiervoor al contact gehad met mijn boekhouder, je kunt een factuur maar in 1 administratie opnemen. Dus de ene zal de andere dan een factuur moeten gaan sturen voor de helft.

Contract (laten) opstellen willen we inderdaad gaan doen, vandaar ook dit topic voor nog wat meer input waar we wellicht nog niet aan gedacht hebben. Hoe beter voorbereid hoe beter, scheelt een jurist ook in tijd en dus kosten

Goldwynn

Berichten: 1428
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Helaas weer in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 16:27

Als jullie niet apart van elkaar kunnen huren zou ik zeggen dat één huurt en dan onderverhuurt (en dus ook contract opmaakt met) aan de ander. Inclusief nota voor huur en doorbelasting van andere zaken zoals g/w/l en alles wat jullie afspreken.

Maar denk er dan ook even over na als één van de twee wil stoppen om wat voor reden dan ook en leg de afspraken goed vast, maar zou zeker advies inwinnen van iemand met kennis van zaken.

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 17:38

Mijn ervaring is dat je met een jurist juist snel tot punten komt die je in een contract wilt hebben. Zij doen dit vaker en weten uit ervaring waar het fout gaat. Uiteraard moet je daarbij altijd ook zelf scherp blijven.
Het is inderdaad duur voor iets wat je hopelijk nooit nodig hebt, maar ik durfde er niet op te bezuinigen.
Maar wie weet komen er nog goede tips van ervaringsdeskundigen hier op bokt :j

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15119
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 09:50

loulou schreef:
Mijn ervaring is dat je met een jurist juist snel tot punten komt die je in een contract wilt hebben. Zij doen dit vaker en weten uit ervaring waar het fout gaat. Uiteraard moet je daarbij altijd ook zelf scherp blijven.
Het is inderdaad duur voor iets wat je hopelijk nooit nodig hebt, maar ik durfde er niet op te bezuinigen.
Maar wie weet komen er nog goede tips van ervaringsdeskundigen hier op bokt :j


Ik zou hier ook een jurist op zetten. :j Dan weet je zeker dat de afspraken die gemaakt worden (los van hoe jullie dat dan voor je zien) ook rechtsgeldig zijn. Het zou zonde zijn als één van de twee de dupe is van het feit dat de ander zich niet aan de gemaakte afspraken houdt of dat als het zo ver komt dat er iemand stopt het niet goed geregeld is...

Gaby
Berichten: 3397
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 10:05

Als je een huurder laat huren als 'hoofdhuurder' en de ander gaat onderhuren, bedenk dan wat er gaat gebeuren als de 'hoofdverhuurder' wil stoppen met het pand huren? Kun je de huur in je eentje dragen? Misschien vind je niet zo snel een vervangende huurder. En heeft de 'hoofdhuurder' de plicht om tijdig aan de onderhuurder door te geven dat hij (de hoofdhuurder) wil stoppen: Hoe lang van te voren dient hij/zij dit te doen? Allemaal zaken die je in een contract moet vastleggen.

Leg alle afspraken schriftelijk vast, ga er nooit vanuit dat 'iets kleins' wel mondeling te regelen valt, buiten de jurist om. Mondelinge overeenkomsten zijn rechtsgeldig, maar zeer lastig te bewijzen (over het algemeen maak je er geen audio-opnamen van).

Apart van elkaar huren heeft ook als voordeel dat je niet snel op zoek moet als een van de twee met huren wil stoppen.