Algemeen topic Belastingaangifte 2022

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KimD

Berichten: 20436
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 18:09

secricible schreef:
Sterre98 schreef:
Ik krijg een heel bedrag terug, helaas gaat alles terug naar de belasting aangezien het van 2021 een schuld is :(:)

Werkgever had toen veel te weinig ingehouden helaas.

Hopelijk hou ik nog wat over zodat het op de spaar voor de auto kan :D

Wanneer wordt het eigenlijk uitbetaald?


voor 1 juli als je voor 1 april indiend.

Ik heb hem ook alvast ingevuld, nog even laten checken door iemand die er verstand van heeft en dan maar meteen indienen.


Dit klopt niet. Als je voor 1 mei aangifte doet dan krijg je voor 1 juli bericht, maar een bericht kan ook zijn "We hebben meer tijd nodig voor uw aangifte". Dan is nog steeds voldaan aan die reactie binnen drie maanden. Je krijgt niet met zekerheid binnen drie maanden je geld als je vóór 1 mei je aangifte hebt ingediend.

Emoreoa
Berichten: 217
Geregistreerd: 24-08-15

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 18:23

Voor degene die niet in kunnen loggen zou ik gebruik maken van de SMS code. Heb daardoor nergens last van gehad en snel kunnen inloggen.

veerledec

Berichten: 6693
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 18:48

Als het goed is krijg je dan wel een voorlopige aanslag alvast, en anders krijg je rente.

assie

Berichten: 9488
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 18:50

Dees schreef:
Assie, schadeverzekeringen en zorgverzekeringen rekenen gauw met 45 ct per km. Als algemeen tarief.

Je mag bij eigen gebruik elk tarief opvoeren, zolang je maar kunt onderbouwen dat dit tarief ook je werkelijke km-kosten zijn geweest.
Al vraag ik me af hoe ze er dan mee omgaan als je je kilometers per helikopter hebt afgelegd, maar soit :D

Er is ergens een Cessna-arrest :+ maar dat ging niet per se over kilometers.

Overigens wordt die 45 ct lang niet altijd geaccepteerd door de belastingdienst. Vandaar dat wij standaard wat lager zitten.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101800
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 18:53

Emoreoa schreef:
Voor degene die niet in kunnen loggen zou ik gebruik maken van de SMS code. Heb daardoor nergens last van gehad en snel kunnen inloggen.

Die mogelijkheid zie ik niet eens. :+

Als ik naar de site van de BD ga en ik wil inloggen krijg ik alleen de DigiD optie of 'inloggen met Europees erkend inlogmiddel'.

secricible

Berichten: 25697
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 18:54

En dan klik je op digid en daarna als optie "met smscode"

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101800
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 18:59

:+

Goeiemorgen. _O-

Ik zit al vast, ik heb ook een onderneming en de info daarvan kan ik er nog niet inzetten, die is nog niet beschikbaar. Dus ik moet helaas nog even wachten.

_Anne_V
Berichten: 125
Geregistreerd: 05-06-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 19:32

KimD schreef:
secricible schreef:

voor 1 juli als je voor 1 april indiend.

Ik heb hem ook alvast ingevuld, nog even laten checken door iemand die er verstand van heeft en dan maar meteen indienen.


Dit klopt niet. Als je voor 1 mei aangifte doet dan krijg je voor 1 juli bericht, maar een bericht kan ook zijn "We hebben meer tijd nodig voor uw aangifte". Dan is nog steeds voldaan aan die reactie binnen drie maanden. Je krijgt niet met zekerheid binnen drie maanden je geld als je vóór 1 mei je aangifte hebt ingediend.


Klopt wel, site van de Belastingdienst zegt dat je alleen vóór 1 juli bericht krijgt, als je aangifte hebt ingediend vóór 1 april: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/belastingaangifte/content/wanneer-hoor-ik-iets

mabellean

Berichten: 818
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: breda

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 19:55

Met sms code is het gelukt. Eindelijk

Tigress

Berichten: 8944
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 20:32

Ik heb 'm kunnen invullen na een paar inlogpogingen ivm de drukte. Dit jaar voor het eerst niks terug (ook niet bij hoeven betalen gelukkig).

KimD

Berichten: 20436
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 21:13

_Anne_V schreef:
KimD schreef:

Dit klopt niet. Als je voor 1 mei aangifte doet dan krijg je voor 1 juli bericht, maar een bericht kan ook zijn "We hebben meer tijd nodig voor uw aangifte". Dan is nog steeds voldaan aan die reactie binnen drie maanden. Je krijgt niet met zekerheid binnen drie maanden je geld als je vóór 1 mei je aangifte hebt ingediend.


Klopt wel, site van de Belastingdienst zegt dat je alleen vóór 1 juli bericht krijgt, als je aangifte hebt ingediend vóór 1 april: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/belastingaangifte/content/wanneer-hoor-ik-iets


Dat is toch precies wat ik zeg?.:=

Froukje
Forever young

Berichten: 10842
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 21:18

Jij hebt het over 1 mei :P

KimD

Berichten: 20436
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 21:31

Oh, sorry, dat is een typfoutje inderdaad. Maar je krijgt niet gegarandeerd geld voor die tijd.

Laar_

Berichten: 148
Geregistreerd: 11-12-06

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 21:55

Kan iemand mij een linkje doen over de voorwaarden voor die zorg gerelateerde reiskosten? Ik vind alleen dingen over het vervoer naar iemand waar je voor mantelzorgt ofzo.


Laar_

Berichten: 148
Geregistreerd: 11-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 22:24


daantjuhhh

Berichten: 26874
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 22:49

Heel stom. Maar ik moet ineens Voorlopige aanslag Zorgverzekeringswet 2022 invullen?
Waar vind ik dat?
Ik heb al gezocht maar zie niks

Amado7

Berichten: 10733
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 22:59

Is het altijd zo simpel via de app?

Heb het nu voor het eerst via de app gedaan maar was in 1 min klaar. Normaal moest ik altijd wel alles doorscrollen en elk puntje controleren. Ik kreeg via de app helemaal niks over studiekosten of reiskosten. Nu heb ik ook geen studiekosten vorig jaar maar het ging wel zo snel dat ik bijna twijfel of het goed is gegaan :+

Storm

Berichten: 20850
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 23:40

daantjuhhh schreef:
Heel stom. Maar ik moet ineens Voorlopige aanslag Zorgverzekeringswet 2022 invullen?
Waar vind ik dat?
Ik heb al gezocht maar zie niks


Hier ook. Ik wist dat ook niet.
Heb maar niks ingevuld.

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 23:43

Amado7 schreef:
Is het altijd zo simpel via de app?

Heb het nu voor het eerst via de app gedaan maar was in 1 min klaar. Normaal moest ik altijd wel alles doorscrollen en elk puntje controleren. Ik kreeg via de app helemaal niks over studiekosten of reiskosten. Nu heb ik ook geen studiekosten vorig jaar maar het ging wel zo snel dat ik bijna twijfel of het goed is gegaan :+

Studiekosten zijn ook niet meer aftrekbaar

daantjuhhh

Berichten: 26874
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 23:44

Storm schreef:
daantjuhhh schreef:
Heel stom. Maar ik moet ineens Voorlopige aanslag Zorgverzekeringswet 2022 invullen?
Waar vind ik dat?
Ik heb al gezocht maar zie niks


Hier ook. Ik wist dat ook niet.
Heb maar niks ingevuld.


Ik ook. Maar heb nog niks verstuurd.

Hij klopt volgens mij bij mij sowieso niet.
Ik krijg zonder de verblijfskosten van mijn gehandicapte broer 559€ terug.

De verblijfskosten zijn ongeveer 600€ 42 dagen bij mij in huis x 11 euro. Plus de kilometers.

Maar dan komt hij uit op 818€
Bij mij is 559 + 600 toch nog steeds meer dan 818.

_Anne_V
Berichten: 125
Geregistreerd: 05-06-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 00:04

daantjuhhh schreef:
Storm schreef:


Hier ook. Ik wist dat ook niet.
Heb maar niks ingevuld.


Ik ook. Maar heb nog niks verstuurd.

Hij klopt volgens mij bij mij sowieso niet.
Ik krijg zonder de verblijfskosten van mijn gehandicapte broer 559€ terug.

De verblijfskosten zijn ongeveer 600€ 42 dagen bij mij in huis x 11 euro. Plus de kilometers.

Maar dan komt hij uit op 818€
Bij mij is 559 + 600 toch nog steeds meer dan 818.


Dat geld krijg je niet letterlijk terug? Was het niet een of ander percentage dat je kan terugkrijgen? Anders moet ik mijn aangifte van de afgelopen jaren goed gaan bekijken

daantjuhhh

Berichten: 26874
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 00:10

Vorig jaar had ik 10 dagen en een aantal km volgens mij wel volledig.

Baredawn

Berichten: 178
Geregistreerd: 24-10-12
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 00:18

daantjuhhh schreef:
Heel stom. Maar ik moet ineens Voorlopige aanslag Zorgverzekeringswet 2022 invullen?
Waar vind ik dat?
Ik heb al gezocht maar zie niks



Als het goed is, heb je begin 2022 (februari/maart) al een rekening van de Belastingdienst gehad voor je bijdrage Zorgverzekeringswet. Dat was de voorlopige aanslag.
Op basis van je uiteindelijke inkomen over 2022, wordt in je jaaropgave je definitieve aanslag Zorgverzekeringswet berekend.
In mijnoverheid.nl kun je je voorlopige aanslag Zorgverzekeringswet terugvinden, of anders kijken welke bedragen je in februari/maart aan de Belastingdienst hebt betaald.

daantjuhhh

Berichten: 26874
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 00:26

Baredawn schreef:
daantjuhhh schreef:
Heel stom. Maar ik moet ineens Voorlopige aanslag Zorgverzekeringswet 2022 invullen?
Waar vind ik dat?
Ik heb al gezocht maar zie niks



Als het goed is, heb je begin 2022 (februari/maart) al een rekening van de Belastingdienst gehad voor je bijdrage Zorgverzekeringswet. Dat was de voorlopige aanslag.
Op basis van je uiteindelijke inkomen over 2022, wordt in je jaaropgave je definitieve aanslag Zorgverzekeringswet berekend.
In mijnoverheid.nl kun je je voorlopige aanslag Zorgverzekeringswet terugvinden, of anders kijken welke bedragen je in februari/maart aan de Belastingdienst hebt betaald.


Ik snap niet waarom dat dan niet voor ingevuld is?
Ze weten mijn loon wel, maar niet wat ik hun betaald heb? Volgens mij heb ik niks betaald. Ik krijg elke maand 59€ vanwege mijn huis.