Algemeen topic Belastingaangifte 2022

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
assie

Berichten: 9487
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 09:14

In de basis is doorgaans alles wat BIG-geregistreerd is en niet vergoed wordt door een zorgverzekering aftrekbaar.
Het beste kun je het linkje hierboven even doorkijken.

KimD

Berichten: 20421
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 10:08

nevica schreef:
Froukje schreef:
Jr krijgt inderdaad gewoon een brief met rekening in de bus. Kan net zo lang duren als de brief die je krijgt als je geld terug krijgt.


Dankjewel! Na die brief heb ik dan nog een maand om te betalen? Wat dat betreft kan ik dan beter het versturen van mijn aangifte nog even uitstellen?


Normaal is het termijn zes weken, je kunt je aangifte uitstellen maar houd er wel rekening mee dat je ook voor je aangifte een herinnering en aanmaning krijgt als je verzuimd aangifte te doen en wel uitgenodigd bent, bij vrijwillige aangifte kun je ervoor kiezen die binnen vijf jaar te doen. En aangifte die na 1 mei wordt ingediend betaal je belastingrente over gerekend vanaf 1 juli, dat gaat overigens twee kanten op. Maar aangezien je moet betalen is het nadelig voor jou als je te lang wacht.

veerledec

Berichten: 6692
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 12:03

Belastingrente gaat niet twee kanten op, je moet rente betalen, maar je krijgt niet terug (tenzij de Belastingdienst meer dan drie maanden erover doet om een (voorlopige) aanslag op te leggen, maar dat zijn echt uitzonderingen).

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 12:14

Ik ben echt even in de war, zou bijna het dubbele terug krijgen als vorig jaar. Maar qua kosten zijn er aantal zorgkosten hoger, maar niet zoveel, en de autokosten ietsjes lager. Of eigenlijk vorig jaar geen extra zorgkosten opgegeven, alleen auto, dit jaar auto en zorg. Dus waarom er ineens zo'n groot verschil in zit? Ben bang dat we ergens iets fout doen.

secricible

Berichten: 25697
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 12:18

Even die van vorig jaar er langs leggen?

rien10
Berichten: 14681
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 12:22


MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 12:41

Ik heb hem er idd meteen naast gelegd. Krijg een Uitkering, dus niks anders als vorig jaar en alles was al ingevuld en klopt ook qua loonheffing enzovoorts. Enige verschil zijn dus de zorgkosten die erbij zijn gekomen en auto die ietsjes minder is, maar niet zoveel. Verder klopt alles en is alles hetzelfde. Tenzij die zorgkosten dus ineens anders werken dit jaar

Het enige verschil is vorig jaar een gedeelte alimentatie gekregen, maar met mijn uitkering werd dat verrekend waardoor het jaarinkomen hetzelfde was als wanneer ik geen alimentatie had gehad. (Bijstandsuitkering)

Dees

Berichten: 18917
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 13:06

Over alimentatie geen loonheffing en over uitkering wel? Dat kan het verklaren. Check de berekeningen aan het eind.

Castilja

Berichten: 2504
Geregistreerd: 21-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 13:48

Ik heb die van mij op 1 maart ingevuld, voor het eerst als volledige ZZP'er. Mag 2000,- betalen. Heb het gewoon opzij gezet dus geen enkel probleem, maar ik heb een vaag vermoeden dat ik door gebrek aan kennis nu aan de hoge kant zit qua betalen. Aftrekposten, huh? :') Ik twijfel of ik hem opnieuw ga doen en even beter research doe.

AnnedB
Berichten: 290
Geregistreerd: 12-08-20

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 13:49

Hier ook bijna het dubbele van vorig jaar. NIet verwacht.

Spenk
Berichten: 21781
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 14:00

Castilja schreef:
Ik heb die van mij op 1 maart ingevuld, voor het eerst als volledige ZZP'er. Mag 2000,- betalen. Heb het gewoon opzij gezet dus geen enkel probleem, maar ik heb een vaag vermoeden dat ik door gebrek aan kennis nu aan de hoge kant zit qua betalen. Aftrekposten, huh? :') Ik twijfel of ik hem opnieuw ga doen en even beter research doe.

Als je er geen kaas van gegeten hebt neem dan een boekhouder ;)

chanicha

Berichten: 12156
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 14:40

Ik ga vanaf nu ook de bonnen bewaren en afspraken want boor mezelf altijd geld door de neus.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132060
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 14:48

Bedoel je voor reiskosten voor ziekenhuisbezoeken ed.? Ik print die altijd vanuit de agenda vanuit het ziekenhuis, dan krijg je een laaaaaaaaange lijst en dan heb je alles bij de hand.

Maar ondanks dat ik heel veel ziekenhuisbezoeken heb, kom ik eigenlijk nooit aan het drempelbedrag. Het inkomen van mijn man telt ook mee en ik krijg ook een vergoeding van de zorgverzekering (machtiging eigen vervoer voor chemotherapie en immunotherapie). Wat er dan over blijft, zit bij mij altijd onder die drempel.

Kan me voorstellen dat als je inkomen laag is (of je bent geen fiscale partner) en/of je krijgt geen tegemoetkoming dat het dan wel de moeite waard is.

assie

Berichten: 9487
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 15:04

Spenk schreef:
Castilja schreef:
Ik heb die van mij op 1 maart ingevuld, voor het eerst als volledige ZZP'er. Mag 2000,- betalen. Heb het gewoon opzij gezet dus geen enkel probleem, maar ik heb een vaag vermoeden dat ik door gebrek aan kennis nu aan de hoge kant zit qua betalen. Aftrekposten, huh? :') Ik twijfel of ik hem opnieuw ga doen en even beter research doe.

Als je er geen kaas van gegeten hebt neem dan een boekhouder ;)

Dit :D . Er zijn zoveel foefjes en regels.

Amado7

Berichten: 10732
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 15:54

Thanks voor de tip van de zorgkosten.

Heb hem opnieuw ingevuld en ditmaal krijg ik 600 euro terug. Ben alleen bang dat ik het verkeerd doe ofzo :+ Maar heb alleen de zorgkosten die niet vergoed werden opgeteld en kwam op 2100 euro totaal. En dan heb ik nog niet eens de reiskosten gerekend en de homeopaat. Alleen die is ook niet op huisarts voorschrift oid.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132060
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 16:04

Dat zou mooi voor je zijn, is toch een flink bedrag!

Pin me er niet op vast want ik weet het niet zeker, maar een homeopaat heeft volgens mij geen BIG-registratie en het is bij mijn weten een vrij beroep. Dat zou dan ook betekenen dat je die kosten niet af kunt trekken.

zonnebloem18

Berichten: 24838
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 16:40

Alternatief wordt niet vergoed inderdaad.

daantjuhhh

Berichten: 26872
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 16:58

Mijn vader krijgt ook 848 terug!
Ook lekker voor hem.
Mijn moeder zou 9€ moeten betalen. Maar dat hoeft dan niet

Castilja

Berichten: 2504
Geregistreerd: 21-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 17:33

Spenk schreef:
Castilja schreef:
Ik heb die van mij op 1 maart ingevuld, voor het eerst als volledige ZZP'er. Mag 2000,- betalen. Heb het gewoon opzij gezet dus geen enkel probleem, maar ik heb een vaag vermoeden dat ik door gebrek aan kennis nu aan de hoge kant zit qua betalen. Aftrekposten, huh? :') Ik twijfel of ik hem opnieuw ga doen en even beter research doe.

Als je er geen kaas van gegeten hebt neem dan een boekhouder ;)


Ik twijfel of het voordeliger is om een boekhouder te nemen voor een moment per jaar; de BTW aangiftes per kwartaal gaan prima. *D Maar dank voor de tip!!

assie

Berichten: 9487
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 18:13

Uit ervaring: er zijn behoorlijk wat mensen die zelf hun BTW aangifte doen, die wij 1x per jaar zien voor het opstellen van de jaarrekening en de IB en waar er behoorlijk wat moet worden aangepast.
Ook genoeg waar het wel goed gaat hoor. Maar het zijn vaak degenen die denken dat het heel goed gaat waar dan de foutjes in zitten. Waarmee ik niet zeg dat dit bij jou het geval is hoor :=

Themba

Berichten: 1461
Geregistreerd: 02-06-08
Woonplaats: Rheden

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 19:59

Ik denk dat wij de kosten die wij hebben aan de boekhouder er dubbel en dwars uit hebben. Die weten zoveel meer dan wij als leek. En vooral met zpper in huis wil ik echt geen gedonder met de belastingdienst

Cowboy55
Berichten: 8493
Geregistreerd: 11-10-05

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 21:02

Aangifte gedaan. Resultaat weer tevredenstellend. Show me the money!

Steenbok12
Berichten: 7844
Geregistreerd: 26-10-06

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 19:26

Hier aangifte gedaan van mij en mijn man. (Koophuis en klein kind). Krijgen ruim 4300 terug dus ik ben erg tevreden :):) . Hopelijk snel definitieve aanslag en geld op de rekening. Tuin staat komende maand op de planning dus die gaat in zn geheel daarheen.
Geen problemen met inloggen gelukkig en alles leek goed ingevuld.

Binck8
Berichten: 427
Geregistreerd: 21-05-19

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 12:26

Gisteren aangifte gedaan, gelukkig krijgen we wat terug. Heel fijn!

_Christina

Berichten: 1490
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 12:27

Is er nog een manier om wél je studiekosten terug te krijgen?